Hamninberg [Pohjois-Norjan parhaat 1/3]

Pöpelikössä

Kuten jo useaan kertaan mainittu, kävimme heinäkuussa road tripillä ja telttailemassa Pohjois-Norjassa viikon verran. Pari postausta kirjoittelin sieltä matkan varrelta puhelimen kuvien turvin ja lupailin palata asiaan kunhan kotiudutaan ja pääsen tyhjentämään kameran muistikorttia.

Ajattelin nostaa reissusta esiin kolme parhautta. Kaksi tulevista jutuista käsittelee leirintä/patikointipaikkoja, joita voin toooodella lämpimästi suositella. Tämä postaus puolestaan liittyy päiväretkeemme Hamninbergiin. Viivyimme Hamninbergissä ihan vaan pari tuntisen, kävimme kahvilla ja ihastelimme maisemia. Varsinaisesti en siis osaa kertoa paikasta mitään tärkeetä, mutta miksi nostin tämän top kolmoseen johtuu puhtaasti siitä, että paikka oli vaan niin kertakaikkisen suloinen.

Suloisuuden lisäksi itse autoilu tuonne Varangin niemellä sijaitsevaan Hamninbergin kylään on kokemisen arvoinen. Reitille mahtui niin upeita ja monipuolisia maisemia ettei paremmasta väliä. Ajoimme  niin vuoren rinteillä kuin vehreillä tasangoilla lampaiden keskellä. Lopulta maisema muuttui todella karuksi, kivikkoiseksi ja vuoristoiseksi. Toisella puolella jyhkeä kallioinen, rosoinen ja teräväreunainen jäämeren rannikko, toisella puolella kohosivat vuoret. Kapea tie halkoi tätä toisaalta uhkaavan näköistä, toisaalta karun kaunista niemeä.

Pysähdyimme välillä jaloittelemaan rantaan. Tuuli oli kylmä ja navakka, jäämeren aallot nousivat korkeiksi vaahtopäiksi.

Kuvat eivät anna oikeutta näille maisemille. En ehkä muutenkaan olisi saanut vangituksi kuviin sitä kaikkea jylhyyttä ja mahtavuutta, mutta vielä vähemmän onnistuin kun tajusin liian myöhään, että jollain valopäällä oli kamerassa tyystin väärät asetukset päällä.

Ehkäisemässä nälkäkiukun syntyä paluumatkalla

Hamninbergin kylän suloisuutta <3

Kommentit

kirsihannele

Ihania kuvia, varsinkin nuo ekat..On niin hauskaa, kun talojen katot on ihan samanlaista kuin koko piha :D

Pöpelikössä

Juu kyllä, maisemointi todellakin toimi! :D

sallamanteri

Saatko piirrettyä karttaan sitä teidän reittiä Norjan puolella? Ois mielenkiintoista nähä missä kaikkialla ootte ajellu :)

Pöpelikössä

No, itseasiassa mulla on tällainen todella tyylikäs ja raakaversio reitistä kun matkaa suunniteltiin! :'D

Aivan täysin ei siis pidä paikkaansa, mutta suunnilleen. Ajoimme idästä Näätämön kautta Norjaan ja yövyimme rajan tuntumassa. Seuraavana päivänä ajoimme tuonne Haminbergiin ja takaisin. :)

Toinen yö oltiin Ifjordissa ja siitä jatkettiin pohjoisrannikkoa pitkin Altan ohi seuraavalle extempero löytyneelle leirintäalueelle, josta on tulossa postausta myös.

Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen menimme vielä lännessä Tromsøn lääniin (?) lautalla ja yövyimme mitä upeimmalla paikalla ja patikoimme Blåvatnetille, se on se kolmas upeus, josta postausta tulossa.

Käsivarren kautta sitten ajeltiin kotiin päin, yövyimme vielä Muoniossa itikoiden syöttinä ennen viimeisiä satasia. Kaikkiaan kilometrejä tällä road tripillä kertyi vissiin noin 3000. :)

Pöpelikössä

Uhh, oikolue nuo noin miljoona kirjoitusvirhettä. -.-

sallamanteri

Kivan näkönen reitti, me ollaan usein oltu tuolla Nordkappissa :)