Ladataan...
Pumpui

Eli hyväksi koettuja konsteja päänsisäisen sekamelskan vaientamiseen ja nukahtamisen helpottamiseen.

Stressitason nousu näkyy elämässäni ensimmäisenä ja akuuteimpana nukkumisvaikeiluna. Yleensä nukahdan illalla varsin nopeasti, mutta usein herään paria tuntia myöhemmin ja valvon pahimmillaan tuntikaupalla. Toisinaan keskellä yötä herätessäni onnistun nukahtamaan uudelleen ennen kuin ajatusten tulvaportit aukeavat kokonaan, mutta välillä erilaiset suorittamiseen ja suorittamatta jättämiseen liittyvät ajatukset tekevät nukahtamisesta lähestulkoon mahdotonta. Jos valveilla ollessaankin tuntuu siltä että päässä on kolmetoista eri radiokanavaa päällä samaan aikaan, kasvaa niiden äänenvoimakkuus entistestään yön hiljaisina tunteina. Ohjelmavalikoimakin muuttuu: päivällä päässä pyörii usein biisejä ja to do -listan juttuja ja erilaisia päivän aikana kuulemiani lauseenpätkiä (kerran päässä soi luupilla viikon verran "Angmarin noitakuningas"), mutta öisin päänsisäisen tauhkan pohjimmainen teema on duuni ja muu suorittaminen.

Suorittajaluonteena olen toki kehittänyt itselleni erilaisia prosesseja, joiden avulla yritän hiljentää pään ja nukahtaa uudelleen. Tässä kolme hyväksi havaitsemaani keinoa, joiden avulla voi tavoitella vähemmän meluisaa pääkoppaa:

Monotonisen asian ajattelu. Lievimmässä valvomisessa, kun en vain jostain syystä saa unta ja mieli ei käy ihan kamalilla ylikierroksilla, olen huomannut hyväksi keinoksi ajatella jotakin kauniissa maisemassa tapahtuvaa yksitoikkoista puuhaa. Saatan kuvitella juoksevani törkeän pitkää matkaa vuoristossa tai hiihtäväni lumisessa metsässä, ja keskityn vain ajattelemaan askelia tai vetoja. Tämä toimii melko hyvin, jos vain pää ei takerru siihen ajatukseen että oikeasti olne kovin keskinkertainen juoksija ja apukoulutason hiihtäjä.

Syvärentoutus. Tämän asian tunnustaminen nolottaa minua jostakin syystä. Kaverini suositteli aikoinaan Spotifysta erästä yoga nidra -syvärentoutuslevyä, jonka kuunteleminen yön pimeinä tunteina on osoittautunut ihmeellisen tehokkaaksi. Rauhoittavan naisäänen johdatuksella rentoutetaan kroppaa paikka kerrallaan. Harvemmin pääsen edes kasvojen rentoutusta pidemmälle, parhaimmillaan vedän sikeitä jo ennen kuin itse rentoutus alkaa! Eilen en kuitenkaan pystynyt keskittymään edes rentoutumiseen kun pää surrasi omiaan, ja havahduin rentoutusosiota seuraaviin henkisen puolen osioihin. Vannoutunut ateisti on siis öisin tiedostamattaan kuunnellut erilaisia hengellisiä hapatuksia!!!

Hesarin Kuukausiliitteen ristikko. Kun mikään muu ei auta, nousen ylös ja painun olohuoneeseen lukemaan kirjaa tai pläräämään rästiin jääneitä lehtiä. Jos hyvä tuuri käy, on sohvapöydälle jäänyt Kuukausiliite, jonka ristikkoa rakastan vihata. On eräänlainen taiteenlaji laatia lehteen ristikko, jossa kuvat ja kaaviot ovat niin suttuisia, että ihmisten, maiden ja hahmojen tunnistaminen on likipitäen mahdotonta! En ole mikään harjaantunut ristikontäyttäjä, joten aikaa kuluu ja pää alkaa väsyä ihan vain silkasta yrittämisestä. Viime yönä löysin tunnetilaani erinomaisesti kuvaavan kohdan ristikosta: Pänniä, kahdeksan kirjainta, loppuu -ttaa. 

(Mies halusi lisätä vielä yhden: hän kuulemma nukahtaa saman tien kuunnellessaan minun tylsiä juttujani. Ehe ehe.)

Tunnistatteko samanlaiset tuntemukset? Millaisia keinoja teillä on sekamelskan hiljentämiseen?

Share
Ladataan...

Ladataan...
Pumpui

Nyt kun maraton- ja soutuhöpsötykset on saatu pakettiin, ollaan taas palattu tavalliseen treenirutiiniin. Ja tältä se sitten on tällä viikolla näyttänyt:

Maanantai

Crossfit: rinnallevetotekniikkaa ja voimatreeniä

+ 18 km pyöräilyä päivän aikana

Tiistai

Crossfit: tempaustekniikkaa, leuanvetoja, coretreeniä ja metcon, joka sisälsi assault bikeä, hiekkäsäkin (40 kg) kantamista ja punnerruksia

+ 18 km pyöräilyä päivän aikana + useampi kilometri kävelyä toimiston ja palaveripaikkojen välillä

Keskiviikko

Juoksu: juoksutekniikkaa, sprinttejä ja maailman pöljin crossfitin heroworkout Griff: 800 m juoksua eteenpäin, 400 m takaperin, 800 m etuperin ja 400 m takaperin 

+ 18 km pyöräilyä ja koiran lenkitys

Torstai

Lepopäivä (firman tiimipäivä ja muutama bisse, niin jätin pyöränkin kotiin)

Perjantai

Crossfit: lisäpainoleuanvetoja, strict pressiä, etukyykkyjä ja soutusprinttejä

+ 18 km pyöräilyä

Sain pitkästä aikaa nimen ennätyslistalle uusilla 2 ja 3 toiston lisäpainoleukatuloksilla!

Lauantai

Juoksu: 5 km aikaa vastaan (Suunto Spartan teki tepposet ja väitti vitosen tulleen täyteen vain 18 minuutissa. Tarkastuslaskennassa todettiin matkaa tulleen vain 4 km, tosin itselleni 4.30-kilometrivauhti on sekin ihan säällinen!)

+ kikkailua ja kävelyä kavereiden luona saaristossa

Vielä tarkeni uida meressä!

Sunnuntai

Lepopäivä, koiran lenkitystä x 3

 

Olipa erinomainen viikko! Treenaaminen on taas ollut todella kivaa, tosin uuden tavoitteen asettaminen alkaa kangastella mielessä. Mutta mikä se oikein olisi? Siitä lisää piakkoin! 

 

Share

Ladataan...
Pumpui

Niin, paljonko meikkipussin sisältö rokottaa rahapussia?

 

Törmäsin Lilyssä tällaiseen intohimoja herättäneeseen postaukseen, jossa summattiin paljonko arkimeikkiin kuluu rahaa. Minäkin haluan osallistua! 

 

Arkimeikkiini kuluvat tuotteet:

-

-

-

Yhteensä 0 euroa

Meikittömyydestä on keskusteltu paljon viime aikoina. Itselleni meikittä kulkeminen  ei niinkään ole statement minkään suhteen vaan puhtaasti laiskuuteni sanelemaa: vähemmän pakkelia, vähemmän putsattavaa. Ja kun ei osaa, niin lopputulos näyttää about samalta kuitenkin. Ja kun meikkaa harvoin, tuntuu meikkaaminen kovin juhlavalta: eilen laitoin illanviettoon ripsaria ja BB-voidetta ja kampasin tukan, ja olo oli kuin prinsessalla!

Tässä minä melkein-luonnonkauniina (ripsaria) ja puhelimen kaunistusfiltterin tulkitsemana. Ylemmässä kuvassa lenkille lähdössä.

 

Lue myös: Me kauneudessa kädettömät

 

Share

Pages