Bloggaaja, mitä toivot markkinoijalta?

Pumpui

"Moi. Mä edustan tuotetta XXXXXX, tehtäiskö jotain yhteistyötä?"

Bloggaamisesta on tulossa yhä ammattimaisempaa. Ihan siihen en usko, että joka kolmas bloggaaja saisi säännöllisiä tuloja, kuten Blogibarometri tutki, mutta erilaisia kaupallisia yhteistyökuvioita on yhä useammassa blogissa. Mahtava homma, mutta myöskin ongelmallista, jos selkeitä tavoitteita ja yhteisymmärrystä tahojen välillä ei löydy.

Työpaikallani, digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin etujärjestö IAB Finlandissa työstetään (miljoonan muun projektin ohella) paraikaa markkinoijille suunnattua opasta siitä, miten tehdään tuloksellista yhteistyötä bloggaajien kanssa: miten valitaan oikea blogi ja yhteistyön tapa, miten sovitaan mittaamisesta, mitä kaikkea pitää ottaa sopimisessa huomioon ja niin edelleen. Alla olevalla videolla jutustellaan projektista lisää (ja suoritetaan niinku-sanan sanomisen ja käsienvääntelyn maailmanennätys, olin ensimmäistä kertaa kameran edessä ja vieläpä Sanoman studioilla, ja arvatenkin kauhusta kankeana):

Koska oppaaseen halutaan mukaan mahdollisimman monenlaisia näkökulmia, käännynkin teidän puoleenne, hyvät kanssabloggaajat. Mitä te toivotte markkinoijilta, jotka ottavat teihin yhteyttä? Miten teitä tulisi mielestänne lähestyä, kuinka tarkoilla spekseillä tulisi olla liikenteessä? Mistä asioista olisi teidän näkövinkkelistänne sopia entistä paremmin?

Kuulen mielellään myös kauhutarinanne ja kertomukset siitä, kuinka poskettomia yhteistyökuvioita teille ehdotettiin. Olen kuullut huhuja markkinoijasta, joka olisi  halunnut postauksia tuotteestaan 30 päivää putkeen. Itse olen joutunut kieltäytymään yhteistyöstä, jossa firma X olisi saanut tolkuttomasti näkyvyyttä vuoden ajan ja minä 10 pinnaa alennusta heidän verkkokaupastaan. Ajatuksenne ja kokemuksenne toimivat some- ja markkinointialan ammattilaisista koostuvan työryhmämme taustamateriaalina, ja pääsette edesauttamaan markkinoijia tekemään entistä jouhevampaa yhteistyötä juuri teidän kanssanne. 

Jos et halua kommentoida alle, voit lähettää ajatuksiasi minulle myös mailitse, osoitteeseen lotta.heikkeri(at)iab.fi!

Share

Kommentit

sanumaria

1. Mulle saa tyrkyttää mainoskamppiksia, ei oo tullu kun yks (jota ei ikinä kenenkään blogissa näkynyt muuallakaan sitten). 

2. Nähkää vähän vaivaa kun etsitte yhteistyöblogeja. Kun sama mainos esiintyy 10 suurimmassa blogissa samana päivänä, mainos lähinnä vituttaa. Ja kun niille samoille tuupataan mainoksia jatkuvasti, ei lukijakaan jaksa lukea pelkkää mainostulvaa.

3. Keksikää aidosti hauskoja kampanjoita. Joskus oli se missä maalattiin Mignon-munia ja sitten sai äänestää voittajaa. Muistan yhä!

Laura T.
Missä olet Laura?

Komppaan täysin.

Tekisin koska vaan yhteistyötä, mikäli siihen liittyisi Mignon-munat.

sanumaria

Ja siis taas oli pakko päästä huuteleen vaikka mitään kompetenssia ei tässä asiassa olekaan. Ihan vaan lukijan näkökulmasta siis nää mun pointit (paitsi toi numero yksi). :)

tiiti
ite puin

Mignon-munakamppis oli hauska, tykkään just tuon tyylisistä, jossa on jo valmiiksi mietitty joku idea tai tempaus, jonka bloggaajat voivat toteuttaa omalla tyylillään.

Bloggaajana tykkään myös "tässä aihe, saat rahaa yhdestä kirjoituksesta" -tyylisestä selkeästä hommasta. Tietty vaatii kiinnostavan ja omannäköisen aiheen, eikä "miksi meidän naamaturve on paras" tyylin suoran mainoksen.

Tylsintä on juurikin "otapa joku tuote testiin ja kirjoittele sitte siitä". Etenkin, jos se ihan sama tuote on 40 muullakin bloggarilla, ihan mahtistahan se on lukea jonkun proteiinipatukan pressimatskusta kopioitu mainoslause ja ravintosisältö niistä kaikista.

Oon itse tehnyt ihan muutaman jutun, jotka ovat olleet musta itsestä kiinnostavia. Showroomkekkerit on pääkaupunkiseudulla, joten sellaisiin ei tule lähdettyä, vaikka aihe kiinnostava olisikin.

Itse toivoisin jotenkin enemmän revittelyä ja luovuutta blogimainostamiseen, se on musta blogimaailmassa aika konservatiivista ja tylsääkin, ja printti- ja tv-mainokset ovat monesti paljon kiinnostavampia. Sekä bloggaajat että mainostettavat voisivat ehkä vaatia enemmän laatua ja sisältöä, ei määrää tai vilkkuva banneria.

FFFifi
Fitness Führer

Kai sä saat jatkuvasti roposia tosta jätskistä :D

tiiti
ite puin

No en :( Että ei kestä kiittää siellä Pandalla, oletan vaikutukseni lakujätskin menekin nousuun olleen valtaisa.Valtaisa!

Mindeka
Ma-material Girl

Sellainen yhteistyö, jossa olisi sisältömarkkinointia (eli postauksen miellenkiintoista ideaa!)  mietitty jo vähän etukäteen, sellainen joka oikeasti sopii blogiini tai sitten sellainen, josta saatava palkkio olisi minulle hyödyllinen. Toistaiseksi olen lähtenyt mukaan vain (omasta mielestäni) vain muutamaan hyvään. Hylännyt olen mm. vessapaperifirman.

Ärsyttävin yhteistyöehdotus tuli isohkolta verkkokaupalta. He sanelivat A4:n verran ehtojaan (mm. kaksi postausta), ja sitten palkkiona olisi ollut kahdenkympin lahjakortti heidän verkkokauppaansa. Koska aikani ja blogini on mielestäni arvokkaampi kuin tuo luvattu palkkio, kieltäydyin kohteliaasti tästä suuresta mahdollisuudesta.

Mulle ei oo kovin montaa tarjousta tullut (ei mikään suuri yllätys :D) mutta en oo niihin muutamiinkaan suostunut. Kaikki ovat olleet jotenkin hämäriä tyyliin et kerrotaan firman nimi mutta ei sitä mitä kaupataan / mainostetaan. Sitten kun "innostut" ja kyselet lisää niin sitten annetaan linkki jollekin entistä hämärämmälle nettisaitille ja kysymyksiin vastataan kuin politiikot ikään (onneksi sentään suomeksi). Yhdestä selvisi usean viestin jälkeen, että jos sanon "kyllä" heillä on ikuinen (?) oikeus käyttää mun blogia mainoksiin - WHAT? ja että se palkkio oli jotain pisteitä. Mitä ihmeen pisteitä? Eli yhteydenottoissa heti selväksi kuka olet, mitä tarjoat ja mitä haluat. Sen ei pitäisi olla mikään arvuuttelu leikki.

Mut tosiaan jos jotain fiksuja ois tullut  niin oisin ehkä suostunut ... ekokosmetiikka , superfoodit ja miksei kissanruoatkin ois kyllä aika haluttua testailu kamaa. :)

Ja joo samoja huomioita sanumarian kanssa. On ihan hölmöä kun kaikissa seuraamissa blogeissa on samana päivänä samasta tuotteesta "mainos" ja sitten joku vielä yrittää silleen kirjoittaa niinkuin se ei olisi mainos. Se on noloa ja rasittavaa! Pienissä määrissä yhteistyöt on ihan ok. Ja kyllä sen aistii tykkääkö tyyppi oikeasti tuotteesta vai kirjoittaako pakosta, joten suosittelisin että älkää suostuko/kirjoittako ellette oikeasti tykkää. Tai sitten sanokaa suoraan ettette tykännyt.

Eniten toivoisin yhteistyöpostauksia blogeille joilla niitä ei juurikaan ole. Tiedän että moni sellainen ilahtuisi kovasti. Tuntuu älyttömältä (vaikka lieneekin mainostajan kannalta fiksua) että yhdet ja samat blogit ja blogien pitäjät hukkuu tavaramäärään ja samalla niiden blogien alkuperäinen ihanuus haihtuu.

Palkallisesta bloggaamisesta mulla ei ole mielipidettä. Musta on hienoa et joku saa elantonsa bloggaamalla mutta en ihan aina ymmärrä miksi joku haluaa maksaa siitä. Maailma on niin täynnä tosi ihania blogeja joita tyypit kirjoittaa vapaaehtoisesti ja palkatta.

sanumaria

Näissä on tietty se kierre että eka blogi ei mainosta mitään ja löytää lukijansa. Sitten mainostajat löytää blogin, bloggaaja mainostaa, blogi kasvaa, mainoksia tulee enemmän, ja jossain kohtaa tulee se saturaatiopiste että lukijat väsyvät mainoksiin. Erityisesti silloin jos bloggari tienaa mainoksilla tulonsa, tilanne on aika ristiriitainen.

Mutta kuten sanoit, sinne se raha menee missä lukijat ovat. Ja sille joka sponssia pyytää. Ja niin se vaan pyörii, turhaa määkin valitan ettei mitään sponsseja tuu kun pitäs olla enemmän lapa pystyssä pyytämässä ja verkostoitumassa :) Mut tietenkin ilmainen (kirjoitusta vastaan) tavara kelpaa, niinko nyt kaikki lastenjutut olis aika jees ettei tarvis kaikkia rahojaan käyttää :D

FFFifi
Fitness Führer

Täysin samaa mieltä tosta, että ei samaa kaikille yhtä aikaa. Tosi rasittavaa sekä lukijana että bloggaajana. Itsellä on pistänyt tämä silmään erityisesti Fitfashionissa, sinne kun menee niin etusivu on täynnä samaa mainosta. Mä näkisin huomattavasti hyödyllisempänä sen, että tuotetta/palvelua markkinoitaisiin mahdollisimman erilaisissa blogeissa, toki kohderyhmän huomioiden.

Mutta mitä mä itse toivon: rahaa. Suurimmassa osassa yhteistyöehdotuksista tarjotaan vaan se tuote ns. testiin ilman mitään palkkiota. Joku rasvapurtilo tms. on aika vähän siitä hommasta, mikä postauksen tekemiseen kuvineen yms. menee. Mulla ei ole mitään mahdollisuutta (eikä intoakaan sen puoleen) kirjoittaa kaikesta mitä saan testiin tai missä käyn. Jos tekisin näin, niin mun blogissa ei olisi koskaan mitään muuta sisältöä. Yleensä kuitenkin hyvistä tuotteista vinkkaan jollain tavalla, mahdollisesti useastikin ja myös muissa yhteyksissä kuin blogissa/bloggaajana, ja testiin saatu tosi hyvä tuote voi päätyä postaukseenkin ilman että mistään varsinaisesta yhteistyöstä on sovittu.

Eli siis markkinoijan pitäisi ymmärtää se, että mulle voi toki tarjota kaikenlaista testiin, ja esim. kirjoista pyydän arvostelukappaleita itsekin. Tästä seuraa todennäköisesti markkinoijalle hyötyä. Mutta jos halutaan tehdä varsinaista yhteistyötä, niin ei voida olettaa että bloggaaja tekee kaikkea vaihdantataloutena.

Sisällön suhteen musta on parasta antaa vapaat kädet suht löyhissä raameissa. Siitä tulee silloin aidompaa kuin kovin saneltuna. Toisaalta olisi hyvä, jos markkinoijalla olisi edes joku käsitys siitä, mitä hän haluaa: onko joku ydinviesti, mikä tässä brändissä on keskeistä jne. Oikein erinomaisia yhteistyöpostauksia voi tulla ilman näitäkin, mutta jos nyt miettii siltä kannalta, miten markkinoija voisi saada maksimaalisen hyödyn yhteistyöstä :) Mistä tuli mieleen, hassuinta musta on, että markkinoijat tuntuvat tosi harvoin hoksaavan, että postauksen ja siten mainoksen näkyvyys on sellainen asia, johon he voivat itsekin vaikuttaa. Ajatellaan, että se on nyt siellä blogissa, meidän osuus on tehty :D

sanumaria

Tuli noista purtiloista mieleen että ne on parhaita mainoksia missä bloggaaja kehuu purtilon maasta taivaisiin että paras tuote ikinä, ja sitten myöhemmin kertoo että lempituotteita ovat x ja y, eikä kehuttua purtiloa mainita missään. Eikä sitä näy blogissa sitä mainosta enempää. 

FFFifi
Fitness Führer

Niinpä :D

Henkkoht mua rassaa myös se, että bloggaaja vakuuttelee vimmaisena, että sillä ei ole mitään vaikutusta että olen saanut tuotteen ilmaiseksi/ saanut tuotteen ilmaiseksi ja saan tästä rahaa. Totta kai sillä on vaikutusta! Eihän nyt kukaan kirjoita totaaliniittausta jostain, minkä on saanut ilmaiseksi eikä varsinkaan silloin jos postauksesta maksetaan. Toki bloggaaja voi pyrkiä mahdollisimman rehelliseen mielipiteeseen, mutta ekana pitää olla itselleen ja lukijoilleen rehellinen ja myöntää, että suhtautuminen ei enää ole puhtaan kriittinen.

Suvi K.
Sisunainen

Mullekin on tullut suhteellisen vähän tarjouksia. Kun pidin vielä kasvisruokablogia, tein yhteistyötä alan järjestöjen ja tapahtumien kanssa ja se oli ihan kivaa.

Kuitenkin silloinkin yksi yhteistyötaho sanoutui vähän ajan päästä varsin tylysti irti, kun en kuulemma postannut tarpeeksi usein (tahti ei ollut muuttunut yhteistyön alottamisen jälkeen) ja nyt saan jotain kaljanmaistelukutsuja (haloo pidän gluteenitonta blogia). Eli markkinoijat voisi vähän paremmin ottaa selvää kenelle yhteistyötä ehdottaa.

Lisäksin yhteistyön pitäisi olla oikeasti hyödyllinen ja mielenkiintoinen bloggaajalle, ei niin että kun kirjotat yhen postauksen saat 20e tms.

FFFifi
Fitness Führer

No nyt olisi syytä skarpata siellä! Kuinka monessa postauksessa mä olen viimeaikoinakin juonut kaljaa, enkä ole saanut kuin yhden ainoan kaljanlatkintakutsun :'(

Mä oon pettynyt ja surullinen teidän puolestanne.

tiia_

Mulla olis vain yksi toive: jos bloggaaja on linjannut blogissaan tai blogin sivupalkissa useasti, ettei mainosta yhtään ketään, ja että on ylipäätään kulutuskriittinen, niin mainostajan ei kannata lähestyä bloggaajaa sellaisella miljoonalle muullekin bloggaajalle lähetetyllä massameilillä, josta käy heti selväksi, ettei mainostajalla ole mitään hajua, kenelle on yhteistyötä ehdottamassa... ;)

Mindeka
Ma-material Girl

Ai niin! Onhan mua lähestytty myös itseruskettavan kanssa :D Jos katsoisi profiilikuvan, niin varmaankin näkisi, etten sellaisia käytä. --Vai, olikohan se ehdotus juuri siksi?

 

Niin totta, mitä tiia_ tässä yllä sanoi: markkinoijan kannattaisi hieman perehtyä siihen, kenelle tuotettaan tarjoaa.

empuska

Toi sopivuus just mietityttää osaltansa; onko siihen olemassa välineitä, että löytää edes oikeantapaisia mestoja? Silleen, meneekö se yksi kaveri sitten ne kaikki blogit läpi etsiessään sopivia? Mua kun jäi tää mietityttämään yhdestä proggiksesta, jossa haluttiin käyttää yhteistyöblogeja, mutta sopivia ei tahtonut just laisinkaan löytää ellei sitten maksanut itseään kipeäksi kokonaisvaltaisesta mainostamisesta yhteisöissä (mikä on kans ihan jees, kun halutaan tunkea väkisinasioita kurkusta alas).

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Mulla muuta olekaan kuin kauhutarinoita...

Laittoman ja laittomuuden rajamailla pyöriskelevät netin uhkapelifirmat kuvittelevat jostain syystä, että olisin kiinnostunut mainostamaan palveluitaan blogissani. Ehtona on ollut se, että blogissa ei saa mainita pelifirmaa nimeltä vaan linkki peleihin pitäisi ujuttaa tekstin sekaan puolihuomaamattomasti (ilmeisesti juurikin siksi, koska laitonta...). Joo, että ei kiitos, muutenkaan noi uhkapelit eivät ihan justiinsa ole sydäntäni kaikkein lähinnä.

Sitten on näitä muita epämääräisiä markkinoijia, joiden itse kirjoittamiaan mainosartikkeleita haluaisivat minun blogissani julkaisevan. Ööö...? Joo ei.

Yksi harvoista oikeista yhteistyöehdotuksista tuli eräältä suomalaiselta superfoodi-brändiltä, tai kyseessä taisi olla lähinnä tiedustelu haluaisinko tuotteitaan testiin. Huonon esimerkin tapauksesta teki se, että eivät olleet lukeneet blogini esittelyä sen vertaa, että näkisivät minun asuvan ulkomailla. Kun vastasin asiallisesti, että kiinnostusta olisi, mutta mahtaako ulkomailla asuminen olla hankaluus, eivät he enää vastanneet minulle mitään. Periaatteesta olisi ollut mukava saada edes "no sitten ei" -vastaus. Kannattaisi ehkä tutustua blogin sisältöön ja sen kirjoittajaan paremmin jo ennen ensimmäistä yhteydenottoa.

Mindeka
Ma-material Girl

Aikamoinen moka. Ja ettei sitten enää vastatakaan mitään...! Oletko muuten nähnyt, toteuttiko joku muu heidän kanssaan sen yhteistyön?

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Siitä on aikaa jo melko paljon. Siten miten tuotteistaan on kirjoitellut yksi jos toinenkin täällä Lilyssä.

Mindeka
Ma-material Girl

Just. Tyylikästä.

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Suomessa käydessä oli tämän ja kilpailijan tuotteet vierekkäin hyllyssä. Arvaa kumpaa ostin? :P

Mindeka
Ma-material Girl

Itse olisin tehnyt täysin samalla tavalla :D -TIETENKIN!

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Hitto. Ois pitänyt kirjoittaa sen kilpailijan tuotteesta ylistävä arvio.

Kommentoi