Elämänhalun anastajat ja muut treenityypit

Pumpui

Crossfitin Carl von Linné palveluksessanne! Olen viime päivinä tuumaillut sitä, miten eri treenit voitaisiin luokitella niiden ominaisuuksien mukaan. Tähän mennessä olen päätynyt seuraavanlaisiin luokkiin:

Ajan vääristäjät
Harjoitukset, joiden aikana treenaaja kyseenalaistaa ajan lineaarisen luonteen. Tämä luokka jakaantuu kahteen eri haaraan: aikashyppyihin, jolloin aika loppuu auttamatta kesken, sekä kellonpysäyttäjiin, jolloin aika ei kulu ollenkaan. Jälkimmäistä tavataan etenkin burpeita sisältävien harjoitusten parissa.

Paperilla petolliset
Nämä ovat treenejä, joita etukäteen tarkastellesaan virheellisesti ajattelee "Ihan kiva, eipä tuossa mitään." Totuus on tietenkin aivan toinen.

Elämänhalun anastajat
Suosikki-inhokkini eri treeniluokista: ne poikkeuksellisen ikävät treenit, joiden aikana ehtii kysyä itseltään "Miksi olen täällä?", "Miksi teen tätä vapaaehtoisesti?", "Mikä minua vaivaa?" ja lopulta "Mihin nurkkaan voin mennä tekemään kuolemaa?". Vaikka elämänhalu katoaa (usein hyvin pitkäkestoisen) treenin aikana, selviytyy treenaaja hämmästyksekseen hengissä.

***

Taksonomiani ei ole täydellinen, joten täydennysehdotuksia otetaan kernaasti vastaan!

Share

Kommentit

Suvi K.
Sisunainen

Törmäsin tänään 2. ja 3. tyypin yhdistelmään. -.-

Lotta Katariina
Pumpui

Yy, kuulostaa kauhealta :D

Hymyileoletupea

Eikä - ihan helmi :D Kaikki on tuttuja. Tuo paperilla petolliset on tullut viime aikoina ihan liiankin tutuksi :) 

Lotta Katariina
Pumpui

Mä en tajua miten kolmen vuoden crossfittauksen jälkeenkin menen aina välillä siihen halpaan että "eihän tuo niin paha oo" :D

Itse olen - joskin äärimmäisen harvoin - törmännyt myös "Ai tässäkö tää oli?"-treeneihin, jotka ovat siis tuon kohdan "Paperilla petolliset" vastakohta. Esiintynee lähinnä tällaisilla heikoilla aloittelijoilla, mutta treenin kulku on seuraava: Näen treenin taululla. Mietin mahdollisia tekosyitä jättää koko wodin väliin. Kyselen valmentajalta skaalauksia, joiden seurauksena toivon voivani seisoa koko wodin lähinnä paikoillani korkeintaan tyhjää tankoa liikutellen. Valmentaja kehottaa ensin kokeilemaan ja vasta sitten luovuttamaan. Wodin lopuksi huomaan selvinneeni hengissä ja suoriutuneeni vieläpä kohtuullisessa ajassa.

Kuulostaako yhtään tutulta?

Lotta Katariina
Pumpui

Totta! Tämä on tosin äärimmäisen harvinainen tapaus, en muista olisiko ikinä osunut omalle kohdalle :D

Hymyileoletupea

Heiiii! Mä törmäsin nyt eilisen treenin jälkeen uuteen. Tää on ehkä vähän sukua tolle paperilla petolliset. Keksikääpä tälle joku osuva nimi: Treeni vaikuttaa semmoselta mukavan lepposalta eli taululle katsoessa ei tuu mitään ajatuksia paeta takavasemmalle. Itse treeni kulkee hyvin eli ihan tehokas setti, mutta sen vetää vahvasti läpi ja sykkeet pysyy inhimillisissä lukemissa. Treenin jälkeen on fiilis, että oli semmonen kiva treeni ja tänään ei joutunut laittamaan ihan kaikkea likoon. 

Sitten tulee seuraava päivä - IHAN JÄÄTÄVÄ KOKOVARTALOJUMI! Mistä hitosta tää oikein tuli??? Mitä siellä salilla eilen oikein tapahtui??? 

Mä oon ihan hirveessä juntturassa ja se vaan pahenee kokoajan!!!! Tässä ei voi nyt muuta todeta kuin, että Crossfit on hiton petollinen laji :D 

Kommentoi