Ennätysten viikko

Pumpui

Boom! Crossfit-kisoista tuli ilmeisesti ammennettua sen verran inspiraatiota, että tällä viikolla meni rikki kaksi painonnostoennätystä.

Maanantaina pääsin testaamaan pitkästä aikaa kyykyn ykkösmaksimia. Osasin aavistella, että vanha ennätys menee rikki, sillä kyykkäämisen varmuus ja tekniikka ovat parantuneet syksystä huomattavasti. Hyvinhän se uusi enkka meni. Lastenpainoissahan tuossa edelleen liikutaan, mutta yhtä kaikki pitää olla erinomaisen tyytyväinen omaan suoritukseensa.

Pidin pari rauhallisempaa päivää välissä, kun reidet tuntuivat melkoisen jäykiltä kyykkypäivän jälkeen. Tiistaina vietin seuraelämää, ja keskiviikkona olo oli niin kehno, että päätin skipata avoimet harjoitukset ja käydä vain työpaikan joogatunnilla. Mieli rupesi kuitenkin jo kovasti polttelemaan asioiden nostelun pariin. 

Lieneekö pari lepopäivää tehnyt ihmeitä, sillä tänään astelin salille täynnä tarmoa. En ajatellut saavani rinnallevedon ja työnnön uutta ennätystä tehtyä, mutta kun vanha ennätys, johon olen jumittunut tuskallisen turhauttavasti jo hyvän tovin, meni melkoisen kevyesti, päätin pistää piruuttani ennätysmalmit tankoon ja kokeilla. Ja humps vaan, sehän meni melkoisen ketterästi.

Tällaiselle painonnostonoviisille ja ihan liikaa ajattelevalle ihmiselle ennätysten syntyminen on pitkälti tekniikkakysymys ja etenkin päänsisäinen juttu. Olin ehtinyt muodostaa rinnallevedosta itselleni sellaisen mörön, että ei ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun tuhersin itkua treeneissä silkasta turhautumisesta ja harmista. Pää ei vain antanut myöden kokeilla kunnolla, ja spennaamiseltani en onnistunut olemaan ajattelematta nostoja liikaa. Onneksi on pohjattoman kärsivällinen ja aina yhtä auttamisenhaluinen valmentaja, joka viikosta toiseen jaksoi korjata tekniikkaani ja valaa uskoa siihen, että kyllä se jonain päivänä siitä. Kiitos, Ben! Eihän tuo 50 kiloa vielä ole paino eikä mikään, mutta kehitystä tapahtuu, ja se on tärkeintä.

Henkiset blokit ovat kummallinen juttu. Kun vain on tarpeeksi itseluottamusta (kuten kyykätessä maanantaina) ja oikeanlainen mielentila olla jännittämättä liikaa (kuten tänään), tulevat uudet ennätykset melkoisen kevyesti. Ei huonompi alkuvuosi, uudet ennätykset tehty siis niin maastavedossa, tempauksessa, takakyykyssä kuin työnnössä. Kai sitä voisi pistää vielä sarjan päätteeksi vala- ja etukyykkyenkatkin uuteen uskoon, kun tällä tiellä ollaan.

Onpa muutenkin ollut erinomaisen hyvä viikko. Ja koska tänään on nelipäiväduunarin perjantai, taidan kipaista saunaan ja pistää loppuillaksi maate sohvalle katselemaan vaikka Sherlockia, johon olen jäänyt vaarallisen koukkuun.

 

 

 

Share

Kommentit

FFFifi
Fitness Führer

Jee! Kaikki enkat uusiksi vaan! Kyllä noi mun korvaan kuulostaa tosi isoilta, mutta en ole ikinä oikeasti yrittänyt painoa nostaa, niin en tiedä :)

Lotta Katariina
Pumpui

Riippuu varmaan mihin vertaa. Ei esim. kannata verrata mun työntöenkkaa samanpainoisten maailmanennätykseen, joka on pikkaisen vaille sata kiloa enemmän :D

FFFifi
Fitness Führer

Ja maratonin maailmanennätysaika on kovempi kuin mun puolikkaan enkka...että kannattaa ehkä harkita mihin vertaa :D

Inka / alternatiiviurheilija.net (Ei varmistettu) http://alternatiiviurheilija.net

Hienoja tuloksia! Oo ylpee vaan, mulla ei ainakaan nouse noin paljoa :)

Lotta Katariina
Pumpui

Tänks! :)

Nina Enroth

Onneks olkoon, hyvin kiskottu!

Zarza (Ei varmistettu)

Älä nainen vähättele tuloksiasi! Kuulostaa masentavalta, kun itsellä esim. takakyykyssä maksimit lienee jotain 55 kiloa. Vaikka eihän sitä kehitystä muihin pidä verrata, seurata vaan omaa edistymistään. On vaan niin helppoa kateellisena katsoa, kuinka paljon rautaa toiset tankoon latoo.

Oletko muuten tutustunut Supersets-blogiin? Erinomaisen hyvää ja yksityiskohtaista asiaa painonnostosta ym. ammattilaisen kirjoittamana, suosittelen! http://www.super-sets.com/blogi/

Lotta Katariina
Pumpui

No joo, sitä ehkä turhaan aina vertailee itseään noihin salin supermimmeihin joille tuo paino on ihan paperia...

Kiitos blogivinkistä, pitääpä tutustua! :)

Joo kyllä noista ennätyksistä kannattaa jo iloita! Tossa takakyykyssä voisi auttaa, jos pitäisit tankoa vähän matalammalla selässä, se helpottaa asennon säilyttämistä pystynä ja kaiken voiman saamista irti jaloista. Jos tanko on noin ylhäällä niskassa kuin sulla, niin asento alkaa kallistua eteen. Tangon voi laittaa jopa näin alas: http://nicktumminello.com/wp-content/uploads/2012/05/cf-toronto-back-squat_6491-550x365.jpg

Lotta Katariina
Pumpui

Meillä tehdään yleensä noita high bar -takakyykkyjä, nehän on käytännössä kaks eri liikettä :) Ja high barissa eli ns. olympiakyykyssä juuri pysyy selkä paremmin suorassa.

http://www.tabatatimes.com/low-bar-vs-high-bar-back-squat/

Kiitos linkistä, en olekaan perehtynyt tähän asiaan noin tarkkaan. :) Meillä suositaan molempia tekniikoita. Valmentaja yleensä suosittelee low baria varsinkin niille, joilla alkaa kyykkyasento kallistua liikaa eteen, ja itsekin olen huomannut että oma asentoni pysyy vakaampana ja saan isompia rautoja kyykättyä kun pidän tankoa matalammalla.

Miia_pau
Kolmas linja

Hmm, pitää varmaan lähiaikoina käydä tekemässä uus rive&työntö-enkka, että pysyn vähän siuta edellä :D Ei siinä muuten mitään, mutku oon kerta isompi niin kyllähän miun täytyy silloin olla myös vahvempi! Ees sen minimaaliset 2,5 kg per liike vahvempi, siis. Haha :D

Lotta Katariina
Pumpui

Just tänään mietinkin että ootko sie about kaikessa sen 2,5 kg edellä :D

TahtotilaMinna

Hieno mave! Onnea enkoista :D

Kommentoi