Hei älä aja päälle (eli heijastindorka avautuu)

Pumpui

Olen ollut kummallisen ylpeä uudesta heijastinliivistäni. Muodikkaiden vaatteiden päälle en ymmärrä mitään, mutta tamineet, jotka toivottavasti pienentävät auton alle jäämisen riskiä - niistä minä tykkään!

Välillä naurattaa, millainen safety first -ihminen minusta on tullut. Voisi olla vaikka viidentoista vuoden takaisella Lotalla ihmettelemistä jos tietäisi, että täällä minä aamuisin sonnustaudun heijastinliivein, valoin ja kypärin työmatkapyöräilyyn. Miten olen joskus voinut ajatella että heijastimen tai kypärän käyttäminen on noloa?

Turvatamineet tuovat turvaa vain tiettyyn pisteeseen asti. Itse voi tehdä osuutensa, ja sen jälkeen pitää toivoa että muutkin teitä ja väyliä jakavat tekevät järkeviä päätöksiä.

Meinasin muutama viikko sitten jäädä rekan alle aamuliikenteessä. Läheltä piti -tilanteita tulee silloin tällöin, mutta tällä kertaa loukkaantuminen oli todella lähellä, onneksi oli suht alhainen vauhti ja sormet valmiina jarrukahvalla. Ajoin Helsingissä yksisuuntaista Albertinkatua, kun tien reunassa ilmeisesti lastaushommat lopettanut kuorma-auto lähti liikkeelle vilkkua käyttämättä ja kiilasi minut tien syrjään. Jos olisin ollut auto, olisi keula ollut iloisesti rutussa rekan perspuolta vasten. 

Säikähdin tilannetta melkoisesti, enkä tajunnut mennä rettelöitsemään liikennevaloihin jääneen rekan kuskille. Ainoa mitä tajusin oli kerätä itseni ja fillarini tienposkesta ja siirtyä taluttamaan viimeinen kortteli töihin. Sen verran hoksottimet sentäs pelasivat, että tajusin pistää muistiin kuljetusfirman nimen auton kyljestä. Töissä sitten itseni kasattuani laitoin tämän uusimaalaisen kuljetusfirman toimarille tilanteen huomioon ottaen varsin ystävällismielisen sähköpostin, jossa selostin tilanteen.

Arvatkaa sainko koskaan vastausta? No enpä tietenkään. En edes sellaista geneeristä "kiitos viestistänne, otamme palautteenne huomioon toimintaamme kehittäessämme" -vastausta. Olkoot vaikka kuinka eri mieltä siitä, onko ookoo että palkolliset meinaavat ajaa muita liikenteessä kulkevia hengiltä, vastaus olisi ollut ihan kiva. 

En halua lietsoa lisäjuopaa eri liikennemuotoja vastaan, koska vastakkainasettelu liikenteessä tarkoittaa entistä äkäisempiä fillaristeja, autoilijoita ja jalankulkijoita. Mulkkuja löytyy kaikista eri tienkäyttäjien luokista. Toivoisin vain, että otettaisiin toisemme entistä paremmin huomioon: käytettäisiin sitä vilkkua, toimittaisiin niin että muut voivat ennakoida, ei kurvailla sieltä mistä huvittaa. En minä siihen heijastinliiviinkään ole muodin takia pukeutunut, vaan teidän muiden, liikenteessä vahvempien, takia.

Aikaisempia fillaripostauksia:
Pikainen kysymys hitaille pyöräilijöille
Pyöräilystä, pelosta ja periaatteista

Share

Kommentit

aivo (Ei varmistettu)

No huhhuh! Hyvä ettei käynyt mitenkään! Kiitos tästä postauksesta, taidankin mennä ostamaan myös heijastinliivin.

Lotta Katariina
Pumpui

Suosittelen! Pieni investointi, iso ilo. Auttaa huimasti myös muita fillaroijia huomaamaan, mullakin on musta fillari ja mustat vaatteet niin eihän mua näkyis ollenkaan jos ei olis valoja ja liivejä!

Lotta Katariina
Pumpui

Jep, nuo katveet ovat kyllä hurjia. Siksikin olisi tärkeää, että ammattiautoilijat muistaisivat sen vilkun käytön, että muut pystyisivät ennakoimaan isoimman vehkeen liikkeet. Muutamankin kerran tullut näitä läheltä piti -juttuja kun rekka ei ole näyttänyt vilkkua ja onkin yhtäkkiä kääntynyt.

Suvi K.
Sisunainen

Se on kyllä kurjaa, kun ihmiset ei noudata liikennesääntöjä, kun jotenkin luottaisi siihen, että jos itse menee sääntöjen mukaan, kaikki on ok. Ei sitten näköjään ole. Just vähän aika sitten kanssa kolaroin pyörällä ja nyt toissapäivänä meinasin jäädä samassa risteyksessä kävellen auton alle. :o

Anyway vinkkinä muillekin: nähtävästi kolarin sattuessa kannattaa pyytää poliisit paikalle, vaikka vahingot olisi pieniä, niin säästyy (luullakseni) ikäviltä jälkiselvittelyiltä, jos vahingon korvaajasta tms. tuleekin erimielisyyttä.

Lotta Katariina
Pumpui

Paha risteys, voiko siitä ilmoittaa johonkin kaupungin osastolle että sille pitäis tehdä jotain tai tehostaa valvontaa tms?

Hyvä vinkki! Itselle ei ole ikinä tullut onneksi oikeaa kolaria, mutta tuo on hyvä muistaa.

sup (Ei varmistettu)

Poliisi kannattaa pyytää myös sitä varten paikalle että tilastot alkaisivat vastata todellisuutta. Kaikista henkilöonnettomuuksista poliisin tietoon tulee 30%, muuta kautta (vakuutusyhtiöt) tilastoja sitten täydennetään. Mutta on arvioitu että polkupyöräonnettomuuksista jopa isoin osa jää tilastoimatta koska ne on pyöräilijä-pyöräilijä, pyöräilijä-jalankulkija törmäyksiä joissa vahingot on monesti pieniä. Tilastojen kautta sitten saadaan faktaa siitä että mikä risteys on vaarallinen, missä sattuu minkäkinlaisia onnettomuuksia, lisääkö kulkumuotojen erottelu liikenneturvallisuutta jne. Huonosti hätäseen muotoiltu kirjoitus mutta toivottavasti idea selviää :)

Lotta Katariina
Pumpui

Hyvä pointti!

 

Sanph
Sanph

Hui, mä en jotenkin oikein edes uskalla enää pyöräillä, kun musta on tullut ylisuojeleva tissiposki itseäni kohtaan. Oli mulla asiaakin. Mistä oot hommannut tuon liivin? Poikaystävä olisi vailla juoksulenkeilleen juuri tuon mallista liiviä. Kaikkia muita on tullut vastaan, muttei tätä.

Lotta Katariina
Pumpui

Noita liivejä oli jaossa Helsinki City Trailin maalialueella, oli tällainen Asicsin.

Nykyään on onneksi noita monenlaisia, ei pelkästään niitä "teen asvalttia" -tyyppisiä liivejä. Jossain näin sellaisia missä oli vähän kuin pelkät heijastavat henkselit! 

Sanph
Sanph

Kiitän! Joo sellaisia henkselityyppisiä kans olen etsiskellyt! Eilen törmäsin XXL:ssä myös varteenotettaviin, mutta poikaystävä tyrmäsi, kun luki kissan kokoisilla kirjaimilla rinnassa lafkan nimi.

Lotta Katariina
Pumpui

Jossain näin myös kerran sellaisen ohuen ennesvanhainen liikenteenohjaaja/missi-henkisen yli olan menevän nauhan, harmittaa edelleen että en ostanut.

Eilisen lupaukset

70-luvulla eräs mies ajoi pienellä autolla ohituskaistalla rekan ohi. Yhtäkkiä rekka lähti ohittamaan edellä olevaa rekkaa, ja lisäksi vastaan tuli rekka. Tämä pieni auto ei mahtunut näiden kolmen rekan väliin, mutta sai ajettua sen kiilanneet rekan alla osittain jolloin nokkakolarilta ja varmalta kuolemalta vältyttiin.

Pientä vauriota autoon tuli, ja rekkakuski oli paniikissa. Asiasta sovittiin, että mies ottaa yhteyttä kuljetusfirmaan ja pyytää korvauksia vahinkojen korjauksiin. Kännyköitä ei silloin ollut, eikä kukaan lähtenyt lähimpään taloon soittamaan poliisia paikalle. 

Kun mies otti yhteyttä rekkafirmaan, sieltä ilmoitettiin ettei tällaista onnettomuutta ole heidän rekallaan koskaan tapahtunut. Vaikea sitä oli sitten näyttää toteen. Mutta pienestä on kiinni, ettei minua olisi olemassa. Nykypäivänä saa otettua kuvia kännyköillä ja pitää ottaa ylös vakuutusyhtiön nimet ja allekirjoitukset, tai soittaa poliisille.

TOINEN asia on pimeät pyöräilijät. Kauniisti sanottuna asun "provinssissa", eli pienehkössä kunnassa keskustan tuntumassa. Lähellä on koulu, jonne lapset kulkevat pyörillä tai kävellen. Viime talvi oli niin leuto, että moni lapsi pyöräili tammikuussakin kouluun. Vanhemmat eivät vain olleet varustaneet rakkaimpiaan huomioliiveillä, valoilla tai joskus ainoallakaan heijastimella saati kypärällä!! Välillä pimeitä, tummissa vaatteissa pyöräileviä lapsia (pipo päässä tai paljain päin) putkahti auton eteen ihan puskista. Mietin, ettei vanhemmat tajua miten pimeinä heidän jälkikasvunsa on liikkeellä. Muutama läheltä piti -tilanne tuli koettua, mutta oma nopeus oli sen verran pieni ja etäisyyttä riittävästi, että kerkesi reagoida. 

Lotta Katariina
Pumpui

Huh, onneksi ei käynyt pahemmin!

Eipä muuten tarvi provinssisskaan olla, ei täällä Helsingissäkään kauhean valoisaa ole, eikä noita muksuja meinaa millään nähdä. Kuulemma heijastimet vaan on niin noloja...

Täällä toinen heijastinriippuvainen, itseni lisäksi puen myös koirat melko hehkuviksi. Tuosta vilkun käytöstä: mä en tiedä eikö se enää kuulu vakivarusteena autoihin vai onko kuskilla jo tarpeeksi liikkuvia osia, ettei kykene näyttämään suuntamerkkiä? Useamman kerran olen ollut lähellä peräänajoa, koska edelläajavan asenne on "mitä se muille kuuluu mihin mä ajan!". Totta kyllä, mutta olisihan se mukava tapa välttää peltivauriot.

Lotta Katariina
Pumpui

Moni autoilija tuntuu skippaavan vilkun käytön jos näkyvillä ei ole muita autoja. Monesti meinannut ajaa perään kun risteykseen tultaessa edellä oleva auto onkin yhtäkkiä ruvennut kääntymään näyttämättä vilkkua.

Torey
Näissä neliöissä

Mun mies on kuorma-autonkuljettaja ja muutaman kerran kanssa meinannu olla pienemmän auton persuksissa, kun toinen ei ole käyttänyt vilkkua. Isoa auto kun ei pysähdy ihan noin vain edes 50km/h vauhdissa. 

Kuten on kirjotettukin, viis siitä onko liikkeellä miten, muut täytyisi huomioida! 

Ja maalla kun asutaan niin noi koululaiset tienposkessa aamusin ilman heijastimia on pelottavia ja samoin iltasella vanhemmat vaunuineen! Meillä on liivit ja lisäksi lisäheijastimet liimattuna vainuihin, suosittelisin muillekkin!

AikkuR (Ei varmistettu)

Heijastin pintaiset tossut, heijastin juoksutrikoot, heijastinkangasta oleva takki , repun päällä heijastava huomiosuojus... Kohta varmaan joku ajaa kolarin, koska muistutan juoksevaa jättiläiskiiltomatoa xD

Eeva3 (Ei varmistettu)

Työmatkapyöräillessä olen kaikkine valoineni ja heijastimineni pieni välkkyvä karuselli. Olen pelkästään tänä syksynä ostanut erilaisia heijastintuotteita 50eurolla ;D

Vierailija (Ei varmistettu)

Epileptikkona en tykkää siitä, kun joskus näkee pyörässä kiinni ties minkälaista strobovaloa, jotka on niin kirkkaita että pahaa tekee ja silmissä vilkkuu pitkään kohtaamisen jälkeenkin. Mielestäni normaalit heijastimet ja huomioliivi sekä tavalliset valot pyörän eteen ja taakse on erittäin tarpeellisia, mutta vilkkuvalot pitäisi kyllä kieltää lailla. Itse ainakin yhdistän vilkkuvalon hälytysajoneuvoon tai johonkin erityistä huomiota vaativaan tilanteeseen, en normaalisti etenevään pyöräilijään.

Lotta Katariina
Pumpui

Samaa mieltä vilkkuvalosta, on ikävä jos tulee sellainen supernopeasti vilkkuva sumuvalo vastaan. Tavan lamppu riittää, ja mieluusti sellainen josta vastaantulevat eivät sokaistu :)

Eeva3 (Ei varmistettu)

Oi voi, tarkoitin välkkyvyydelläni nimenomaan heijastimia (esim. Pienet mutta lukuisat pinnaheijastimet luovat pimeyteen metkan näyn osuessaan valoon.)
Itsekään en pidä vilkkuvista valoista, ja taisi poliisimestari paikallisessa sanomalehdessä nimetä ne juurikin hätätilanteen markkeeraamiseen. Oman ylimitoitetun tehokkaan lamppuni suuntaan väh. 45asteen kulmassa katuun, nähdäkseni itse minkä siilin päältä ajan ja välttääkseni sokaistuneet kanssakulkijat. Omalle työmatkalle osuu pätkä ilman katuvaloja :/

Lotta Katariina
Pumpui

Jep, kaupungissakin on yllättävän paljon pimeitä katuosuuksia, etenkin jos kevyen liikenteen väylä sukeltaa pois autotien kyljestä. Siinä sitten saakin olla vähän tehokkaampi lamppu taas :)

Lotta Katariina
Pumpui

Mahtavaa! :D

Laika (Ei varmistettu)

Nyt tulee kriittinen puheenvuoro :).

Itse suhtaudun erittäin epäluuloisesti kevyen liikenteen lisääntyneeseen turva- ja näkyvyysvarusteluun, sillä mielestäni se kääntää huomion pois oikeasti merkittäviltä liikenneturvallisuusriskeiltä ja lisää kaikista haavoittuvimpien tienkäyttäjien vastuuta, vaikka näkyminen on ennen kaikkea kiinni katsomisesta. Jopa pimeän pyöräilijän tai jalankulkijan kyllä näkee, jos oikeasti auton ratin takaa kiinnittää huomiota liikenteeseen ja tilannenopeuteen.

Koko näkyvyys- ja turvallisuuskeskustelu kumpuaa autokeskeisestä liikennekulttuurista, jossa vastuuta sysätään kevyelle liikenteelle (en muista törmänneeni kirjoituksiin, joissa autoilijat painottaisivat pimeään aikaan olevansa varovaisempia, kiinnittävänsä huomiota liikennenopeuteen, liikennesääntöihin, kääntymisiin jne.). Vastuun näkyvyydestä ajatellaan olevan kevyellä liikenteellä eivätkä autoilijat voi asiaan vaikuttaa - ja tämä ajatus on erityisen vaarallinen ja saattaa pahimmillaan lisätä onnettomuuksia.

Huomioliivit kuuluvat vaikkapa tietyömaan työntekijöille tai onnettomuustilanteisiin, ei normaaliin jalankulku- ja pyöräliikenteeseen. Kävely ja pyöräily ovat normaalia toimintaa kaupungissa! Käyttäkää ihmeessä pakollisia pyöränlamppuja ja mielellään heijastimia (vaikka ne eivät olekaan lain mukaan pakollisia), mutta kaikki muu on liikenneturvallisuudesta pois!

annn (Ei varmistettu)

Samaa mieltä Laikan kanssa! Toki aina voi tehdä itsestään näkyvämmän, mutta kohta ei varmaankaan saa liikkua kävellen tai pyörällä ilman neonvilkkuhaarniskaa? Vastuu liikenneturvallisuudesta sysätään epäreilusti heikomman osapuolen kontolle, jotta autoilijan ei tarvitsisi hidastaa tai katsoa kunnolla. Kyllä se autoilijankin näkökyky kummasti vain paranee, kun hidastaa tarpeeksi, niin ehtii katsoa!

Lotta Katariina
Pumpui

Hyviä pointteja! En ole itse ajatellut tätä tuosta kulmasta, ennemmin olen ajatellut tekeväni autoilijalle palveluksen näkymällä vähän paremmin. Mutta on ihan totta, että jos painotetaan sitä että pitäisi olla valonheittimet, liivit ja huomiovalot päällä kevyessä liikenteessä, niin ehkä siinä keskustelu on vaarassa ajatua väärille urille.

Lotta Katariina
Pumpui

Laikalle tiedoksi vielä heijastimista laissa:

Polkupyörässä tulee olla etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet. Sivuheijastimet on oltava polkupyörän sekä etu- että takaosassa kummallakin sivulla. Poljinheijastimia tulee kussakin polkimessa olla kaksi ja poljettaessa niistä toisen tulee olla suunnattu eteen- ja toisen taaksepäin.

Ja valoista:

Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä

Laika (Ei varmistettu)

Oops, tarkoitin siis että jalankulkijalla ei tarvitse lain mukaan olla heijastinta :).

Lotta Katariina
Pumpui

Ach joo, no sitten! :)

Se on muuten hassua, että usein mitä enemmän ihmisellä on heijastimia/huomioliivejä/jne, sitä säntillisemmin se noudattaa liikennesääntöjä. Eniten olen kaivannut liikenteessä heijastimia niille kävelijöille jotka säntäilevät mustissa vaatteissaan ajoradalle pimeästä metsänreunasta, ei tarvitsisi tehdä paniikkijarrutuksia. Heijastinposse tuntuu usein ylittävän kadun suojatien kohdalta eniveis :D

Tuuli I (Ei varmistettu)

Nyt pitää kyllä esittää jyrkästi eriävä mielipide tuosta "Jopa pimeän pyöräilijän tai jalankulkijan kyllä näkee, jos oikeasti auton ratin takaa kiinnittää huomiota liikenteeseen ja tilannenopeuteen.". Sen lisäksi, että olen paljon pyöräilevä, olen myös paljon autoileva. Ja vieläpä aivan varmasti sieltä huolellisimmasta ja varoivaisimmasta päästä. Eli en todellakaan hurjastele, otan keliolosuhteet huomioon sekä oikeasti parhaani mukaan katson ja haluan nähdä.

Ja ei, sitä pimeää pyöräilijää tai jalankulkijaa ei näe, Etenkään, jos on kostea tienpinta. Etenkään, jos vastaantulevan valot häikäisevät. Etenkään, jos ja kun kyseinen liikkuja on perisuomalaisesti mustaan/harmaaseen/ruskeaan/tummansiniseen pukeutunut. Se ei ole kiinni tahdosta, se ei ole kiinni katsomisesta. Pimeällä tiellä (ja etenkin kostealla keilillä) heijastimeton/pimeä jalan tai pyörällä kulkija ei näy kuin vasta korkeintaan viime tipassa - pahimmillaan sen viime tipan jälkeen. Tästä syystä itse pidän aina huolen siitä, että heijastimet ovat paikallaan, pyörässä on valo ja vaatteet ovat värikkäät. Se, että minä teen parhaani näkyäkseni, ei tietysti poista autoilijan vastuuta katsoa. Mutta miksi ihmeessä pitäisi ehdoin tahdoin tehdä se näkeminen mahdollisimman vaikeaksi (kiusallaan? koska minulla on oikeus?), sen sijaan, että helpottaisi kaikkien liikkujien elämää. Yhteispeliä se liikenne on, ja välillä voi ajatella sitä muidenkin elämän helpottamista, eikä vain omia oikeuksiaan.

Lotta Katariina
Pumpui

Hyviä pointteja tästäkin näkövinkkelistä! Itse ajattelen tosiaan tekeväni autoilijalle ja tätä kautta itselleni palveluksen pukeutumalla heijastinliiviin. Mutta en halua kyllä tällä teolla siirtää turvallisuuden vastuuta autoilijalta minulle fillaristillekaan, vaan odotan toki edelleen että valppaus säilyy vaikka minut huomaisikin vähän kauempaa jo.

Paras tapa ymmärtää muiden tienkäyttäjien ongelmia ja asemaa on välillä liikkua näiden käyttämillä tavoilla. En vuosiin ollut paljoa yksityisauton kyydissä, mutta nyt kun olen ollut apukuskin paikalla viikoittain, tajuan paremmin miten vaikeaa välillä muiden liikkeitä on ennakoida.

 

 

Laika (Ei varmistettu)

En suinkaan kehottanut ihmisiä ehdoin tahdoin jättämään heijastimia kotiin, vaikkeivät ne jalankulkijoille siis pakollisia olekaan :). Olen kyllä yhä vahvasti sitä mieltä, että heijastinliivit kuuluvat poikkeustilanteisiin, eivät tavallisten kaduilla liikkujien päälle. Käyttäköön niitä kuitenkin he, ketkä kokevat niiden parantavan omaa turvallisuudentunnettaan.

Mietin vaan, että mitä tarkoittaa "viime tipassa" tai "viime tipan jälkeen" autoilijan näkökulmasta? Esimerkiksi suojatietähän kuuluu autoilijan lähestyä niin hitaasti, että auto pitää pystyä tarvittaessa pysäyttämään suojatien eteen eli "viime tipassa" (kyllä, autoilijan kuuluu varautua myös "viime tipassa" -tilanteisiin). Jos tätä liikennesääntöä noudattaa, ei pitäisi onnistua puskemaan pimeänkään jalankulkijan päälle. Millaisessa tilanteessa siis nämä "viime tipassa" -tilanteet tapahtuvat? Alkoi kiinnostamaan.

Tuuli I (Ei varmistettu)

Jaa'a, en tiedä, miten lainkuuliaisia ovat kaikki jalan ja pyörällä kulkijat teillä päin - ilmeisesti suoranaisia pyhimyksiä. Mutta omat viime tipassa (onneksi eivät sen jälkeen) tilanteet tulevat, kun tien reunasta tai jalkakäytävältä jalankulkija päättää lähteä "ihan nopeesti just tästä kodin kohdalta" ylittämään katua kohdasta, jossa ei todellakaan ole suojatietä - parhaimmillaan vielä lumikinoksen takaa tai yli hyppien. Samoin suojatien kohdalla, kun suoraan kävelijä tai pyöräilijä päättäkin viime sekunilla, että "eipäs, kun meenkin tästä yli, enkä seuraavasta" ja astuu täysin varoittamatta sivulle katsomatta yhtään, onko kohdalla autoa/pyörää/muita kulkijoita. Tai kun sitä koiraa tai lasta tai puolisoa ulkoilutetaan tien reunassa niin, että kävellään jo selvästi autokaistan puolella tai kaksi tai kolme rinnakkain. Tai lenkillä ollessa juostaan pensaan, puun, lumikinoksen tai vastaavan takaa vauhdilla eteen. Tai ajetaan pyörällä (pensas)aidan takaa suojatienjatkeelle mitään katsomatta, vaikkei itsellä olisikaan etuajo-oikeutta vaan väistämisvelvollisuus. Tai ajetaan sillä pyörällä "silmät kiinni" suojatielle tai muuten vain vasemmalta väistämisvelvollisena eteen. Tai ihan vaikka niin, että suojatietä lähestyessäsi ajat mateluvauhtia, mutta kun vastaantulevan valot häikäisevät, et vain kerta kaikkiaan näe sitä jalankulkijaa tai pyöräilijää mustissa vaatteissaan,..

Näitä tilanteita on niin lukemattomia, että jos et ole niihin törmännyt, et joko koskaan aja autoa tai sitten kuulut itse niihin, jotka eivät katso, vaan porskuttava onnellisesti eteenpäin tajuamatta omia liiikennetöppäyksiään, koska kaikki on aina niiden muiden vika, vastuulla tai velvollisuus.

Nuumi (Ei varmistettu)

Samaa tulin kommentoimaan, jottei kellekään jäisi vääriä käsityksiä.
Pimeällä (ja märällä) kelillä autoilija _ei todellakaan_ aina huomaa ilman heijastinta liikkuvaa jalankulkijaa/ pyöräilijää kuin vasta kohdalla! Itsekin kyttään tien reunoja silmä tarkkana, mutta silti on ollut tilanteita, joissa tummiin pukeutunut kulkija on sekoittunut täysin taustaaansa.
Eli jos oma henkikulta on kallis, kannattaa niihin heijastimiin satsata. Samoin kannattaa tietysti kiinnittää huomiota myös vaunujen, lasten ja koirien heijastuvuuteen.

Vierailija (Ei varmistettu)

Mieti jos sulla olis ollu vielä muksu siinä takana istumassa..

Lotta Katariina
Pumpui

Mä en ehkä uskaltais lähteä liikenteeseen tulevia veronmaksajia takaritsillä! :D

Lela (Ei varmistettu)

Mutta hei, heijastinliivi on niin nolo! Ainakin tämän 4v. lapsen äidin mielestä...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015103120589212_uu.shtml

Käsittämättömiä asenteita, tyylikkyys vissiin ennen kaikkea, ei lapsen turvallisuudella niin väliä.

Lotta Katariina
Pumpui

Mä jotenkin kuvittelin että "heijastin on nolo" -ajatukset lakkaa kun ihminen ohittaa teini-iän, mutta ei vissiin...

Ilana

Periaatteessa olen aika samoilla linjoilla Laikan kanssa (myös ainainen kypärästä vouhottaminen sysää kaiken vastuun pyöräilijälle), mutta silti nielin juuri ylpeyteni ja sonnustauduin eilen ekaa kertaa superrumaan liian isoon heijastinliiviin (juurikin mallia raksamies). Täällä Dublinissa nimittäin huomioidaan pyöräilijöitä ihan yhtä vähän kuin Helsingissäkin, ja sain juuri viime viikolla vihaisen tööttäyksen suoraan takaani, kun ryhmityin oikealle autokaistan yli (täällähän on oikenpuoleinen liikenne), vaikka olin tietenkin katsonut, että siinä on tilaa mennä ja näytin myös käsimerkkiä. Toisin sanoen autoilija ei huomannut minua pyöräkaistalla, josta ihan oikeaoppisesti käännyin, vaikka mulla oli valot ja oli vasta hämärää, ei vielä pimeää. Vituttaa etenkin neljän vuoden jälkeen Hollannissa, jossa saattoi pyöräillä nättinä vaikka häihin, mutta silti olen ennemmin ruma ja näkyvä kuin tulen auton kolhaisemaksi ja pahimmassa tapauksessa kuolen.

Lotta Katariina
Pumpui

Hollannissa on helppo pyöräillä kauniina kun ei oo kauheasti niitä mäkiä :D Mulla on varmaan Helsingin kaikki mäet työmatkan varrella, niin ei siinä nättinä mummopyörällä tosiaan sotketa..

Kommentoi