Infrastruktuurikateus eli sananen pyöräilyn nautinnollisuudesta

Ladataan...
Pumpui

 

Iloista maanantaita!

Vietin aivan mahtavan viikonlopun Kööpenhaminassa. Ystävien, hyvän ruoan, maukkaiden oluiden ja yleisesti erinomaisen fiiliksen lisäksi eräs seikka sai minut halajamaan tanskalaiseksi ryhtymistä entistä enemmän: juuttien pääkaupungissa pyöräily. Vaikka kaupunki ei olekaan kovin tuttu, oli fillarointi käsittämättömän sujuvaa. Autoilijat antoivat tietä, pyöräilijät näyttivät käsimerkkejä (eivät keskisormea vaan kääntymistä ja pysähtymistä), jalankulkijat kulkivat sievästi omilla väylillään. Mikä nautinto!

Helsinkiin päästessä iski akuutti pyöräilyinfrakateus. Miksei meillä ole samanlaisia mahtavia väyliä? Miksi meillä kaikki, niin autoilijat, fillaristit kuin jalankulkijat, vihaavat toisiaan? Miksi meiltä puuttuu pyöräilykulttuuri? Ymmärrän, että monissa muissa Suomen kaupungeissa tilanne on paljon kehnompi ja paljon on menty eteenpäin viime vuosina, mutta silti. Kun pyöräilystä tehdään helppoa ja houkuttelevaa, yhä useampi jättää auton tai joukkoliikenteen matkakortin kotiin ja siirtyy fillarin selkään. Ympäristö kiittää, mieliala kiittää, kansanterveys kiittää. 

Köpiksen katuja suhaillessa minuun iski villi onnellisuus. Polkupyörä on mahtava vapauden välikappale, autottoman paras kaveri ja erinomainen tapa päästä paikasta toiseen ja pysähtyä niin monella välietapilla kuin huvittaa. Samanlaista onnea haluaisin kokea tulevaisuudessa myös meillä. 

Ps. Jos ja kun metrot ja sporat eivät kulje huomenna, on kaikkien pääkaupunkiseutulaisten syytä siirtyä apostolinkyytiläisiksi tai fillaristeiksi. Mitä useampi valitsee pyöräilyn, sitä parempaa infraa saamme varmasti tulevaisuudessa. Helsingin Polkupyöräilijät yhteistyökumppaneineen järjestää huomenna fillaristien aamupalatempauksen Baanan länsipäässä seitsemästä yhdeksään. Minä ainakin aion ajaa sitä kautta!

 

Share

Kommentit

Suvi K.
Sisunainen

Joensuussa olen Helsinkiin verrattuna todella tykännyt pyöräilyn helppoudesta. Pikkukaupungissa nyt ei olepaljoaliikennettä (lue: päälleajajia) muutenkaan, ja kaikkien pääväylien yhteyteen on tehty pyörätiet. Ainoa pieni miinus keskustan ajoittain tökkivästä liikenteestä, mutta se nyt on sama juttu kulkuneuvosta riippumatta. :)

Lotta Katariina
Pumpui

Juu, infran merkitys ehkä korostuu siinä vaiheessa kun on iso kaupunki ja paljon porukkaa. Itse en tykkää yhtään pyöräteistä kun siellä joutuu menemään jalankulkijoiden kanssa. Mulle fillaristi on enemmänkin hidas auto kuin nopea kävelijä, eli mieluusti näkisin kaikki fillarit ajoradalla tai ensisijaisesti ajoradan viereen tehdyllä erillisellä pyöräkaistalla.

Suvi K.
Sisunainen

Riippuu fillaristin jalkalihaksista. :D

sanumaria

Tampereella fillarointi on kyllä ihan käsittämättömän hankalaa. Lähiöissä vielä jotenkin toimii pyörätiesysteemit, mutta suurin osa niistäkin on sellasia että saa väistellä kävelijöitä koko ajan. Keskusta onkin sitten ihan oma helvettinsä. Oma henkilökohtainen suosikkini on tämä talvipyöräilykartta: http://www.tampere.fi/material/attachments/k/63GVF6eAY/Keskustanpyoratieverkko__2012_13.pdf

Erityisesti noi yksittäiset pätkät jotka eivät vie mihinkään eivätkä tule mistään ovat huippuja. Itkettää kyllä itseäkin kun Köpiksessä oli niiiiin kiva fillaroida!

Lotta Katariina
Pumpui

Voi apua tuota karttaa :D

Ilana

Fillarointi on lähes ainoa syy, miksi en haluaisi muuttaa pois Hollannista. Tiedän jo, että kun joskus muutan takaisin Suomeen, musta tulee se tosi rasittava tyyppi, joka jaksaa joka välissä rutista, että Hollannissa tääkin (*mikä vain pyöräilyyn liittyvä asia*) oli järjestetty paljon paremmin. Kesällä taas kuukauden Helsingin seudulla pyöräiltyäni totean, että kyllähän siellä tsygällä hyvin pääsee, jos tietää reitin etukäteen. Jos ei, niin saattaapi alkaa *tuttaa. Pyörätiet alkavat ja loppuvat miten sattuu (jos niitä on) ja välillä tuntuu aika hankalalta pähkäillä, mistä oikeastaan pitäisi ajaa. Ainakin jos on arka suomalaisen liikenteen suhteen, kuten minä. (Kutsun sitä itsesuojeluvaistoksi.)

empuska

Tosin Hollannissa nyt on se, että autoilija on vastuussa, vaikka tulisi punaisen takaa mikä tahansa pienempi menopeli, Suomessa taas luotetaan, että kaikki osaavat säännöt. Sen mukaan Suomessa sitten osa autoilijoista asennevammailee hiffaamatta, että autolla tapetaan helpommin ihmisiä kuin pyörällä (jos näin typerään retoriikaan pitää mennä saadakseen pointtinsa perille). Just tööttäilykulttuurin ero on hassu, kun Suomessa piipataan virheitä ja "tunareita", täällä ne melkein yksinomaan on vaaratilanteita (tai joku sammahtanut liikennevaloihin). 

Ilana

Koska täällä on niin paljon jengiä ja lähes kaikki pyöräilevät, myös urpoja on seassa enemmän. Kiroilen itse paljon useammin urpoilevia pyörilijöitä kuin autoilijoita. Suomessa mun mielestä ongelma on pääasiassa se, että autoilijat eivät oleta liikenteessä olevan pyöräilijöitä, joten eivät näitä myöskään huomaa. Ja se on vaarallista.

empuska

Mä en tosin ymmärrä, miksi Suomessa halutaan niin hanakasti keskuksien/keskustojen läpi pyöräillä? Turussa ja Tampereella se liikenne on mutkattomampaa, kun välttää ihan ydinkeskustaa, mutta silti valitetaan, että kun pitäisi päästä siitä keskustasta läpi (Tampereellakin tilanne nyt parempi, mitä se oli ennen Hämppihärdelliä). 

Lotta Katariina
Pumpui

Varmaankin siksi, että iso siivu duuneista ja palveluista on keskustassa? Pyöräily on ensisijaisesti mulle ja kaltaisilleni liikenneväline, ei kuntoilumuoto. Mun pitää päästä joka päivä töihin  kantakaupungista keskustaan, ei voida olettaa että infra päättyy johonkin kaupungin liepeille, jotta autot mahtuu paremmin :)

empuska

En mä tarkoitakaan missään kaupungin liepeillä, vaan ydinkeskustan/keskuksien välttelyä, joka melkein aina on niin ruuhkainen, että kävely ihan varteenotettava liikuntamuoto noin ajallisesti. Etenkin Turussa ja Tampereella on yritetty infraa pistää siihen kuntoon, että se veisi sen kevyen liikenteen just ydinkeskustan ympäri kuin läpi, mikä tekee helpoksi päästä keskustaan pyörällä sen verta kaukaa, miten se on kannattavaa tulla. En mä ainakaan koe, että pyörän pitäisi olla täysin tasa-vertainen liikkuvuudeltaan mitä jalankulkijat, ihan senkin takia, ettei niitä pyöriä voi tai ees kannata jättää mihin tahansa lojumaan.

sanumaria

Tampereella pyöräilyssä nimenomaan vituttaa se että kun se mihin meet on keskustassa (jossa on myös rakennettuna useita pyöräparkkeja) niin pyörällä pitää kiertää sieltä sun täältä että pääset sinne keskustaan. Kyse on kuitenkin yhdestä kadusta, jota pitkin olisi aivan huippua päästä pyöräkaistalla ajamaan (Hämeenkatu). Sen sijaan että tehtäisiin siihen pyöräkaistat, pistetään pyöräilijät kiertämään koko keskusta. Tosi kätevää, mutta jos on menossa keskustaan pyörällä niin miksi sitten sinne on vaikea mennä.

Joo joo, pääsee sinne. Mutta kun voisi päästä nopeammin ja helpommin.

empuska

Sori, mä en vaan tajua tuota Tampereen mollaamista, vähän kuin itkisi, ettei se bussipysäkki ole just ihan siinä, mihin itse halusi mennä. Ei ne nyt NIIN kaukana ole ne väylät, etteikö sitä paria metriä jaksa kävellä, kun joutuu kuitenkin kävelemään. Vai onko ihmiset todella niin laiskoja, ettei viitti Stockalta Lidliin asti kävellä (mikä nyt mulla varsinkin oli Tampere-flipperin kanssa se maksimiväli kaupasta toiseen). 

sanumaria

Mää fillaroin siellä keskustassa noin viitisen vuotta yhteensä ja kiertelyn sijaan monesti kirosin miksi en voi vaan ajaa tuosta suoraa.

sanumaria

Lisäksi siis se että mun työmatka oli Pyynikiltä rautatieasemalle, jolloin se kiertely oli vaan todella, todella tuskallista. Kun siinä menee suora baana mitä kulkea. Jos olen pyörällä liikkeellä, haluan pyöräillä enkä taluttaa fillaria. 

empuska

En mä vaan tajua, miksi Hämeentie olisi sen käytännöllisempi rauhoitettuna, kun se on kuitenkin Tampereen keskusta. Sitä populaa kuitenkin siinä ravaa, ettei nopeasti pääse läpi ellei ole just mopoa isompi tappoväline. Itse asun ja pyöräilen pauttiarallaa Tampesterin kokoisessa kaupungissa, jossa keskusta just rauhoitettu yksityisautoilulta ja ei, kiertoteitse kännistä jokea pitkin on silti nopeampi polkea kuin keskustan läpi.

empuska

Ei silleen, hyvä vain, jos saavat yksityisautoilun veks siitä Hämeentieltäää, tuleepahan sekin osa viihtyisämmäksi käydä kuin vältellä.

sanumaria

Ei mulla oo mitään erityistä toivetta häätää siitä yksityisautoja, toivoisin vaan baanan fillareille myös. Sen sijaan että pitäs ajaa Puutarhakadulla (jossa pyöräkaista on yleinen pysäköintitila) ja Rongankadulla.

Lotta Katariina
Pumpui

Juu joo, toi toiminee kaupungeissa joissa keskusta on ns. kävelykokoinen, eli oikeastaan useampi iso suomalainen kaupunki :D Helsingissä olisi vähän kummaa jos ei ydinkeskustaan pääsisi fillaroiden, se kun on vähän isompi jo.

What else is there?

http://www.wired.com/2014/08/copenhagens-new-bike-skyway-makes-commuting-look-fun/#slide-id-1379341

Tuo uusi pyöräväylä Köpiksessä on ihan mahtava ! Kertoo vähän miten paljon pyöräilijöihin oikein panostetaan.

Viime vuonna siellä ollessani vaikutuksen teki erityisesti kaupungin hiljaisuus öisin. Olin keskustassa joskus yhden maissa viikonloppuyönä, eikä liikenteen ääniä juuri kuulunut. Joka ikinen itseään kunnioittava Kööpenhaminalainen lähtee kaupungille pyörällä. Ihan käsittämätöntä. :D

Kommentoi

Ladataan...