Kerro treenitavoitteesi ja voita Crossfit-kirja!

Pumpui

Arvontaa pukkaa! Jaa muille ensi vuoden treenitavoitteesi, niin voit voittaa juuri ilmestyneen Crossfit-kirjan, jota olin mukana suomentamassa!

Crossfit - kuinka monipuolinen harjoittelu palautti kykyni juosta (alkup. Inside the Box) on nimensä mukaisesti kirja crossfitista: sen synnystä, perimmäisestä olemuksesta ja ennen kaikkea ihmisistä, joita sen parissa voi tavata. Toimittaja T. J. Murphy luotaa niin lajin keskeisten vaikuttajien taustoja ja ajatuksia kuin antaa äänen tavallisille harrastajille: sekä niille, jotka treenaavat kilpamielessä, että niille, jotka ovat tulleet salille vakavan ylipainoisina ja kykenemättä tekemään yhtäkään kyykkyä.

Kirjoittaja kertoo myös, kuinka löysi itse lajin pariin. Hän oli hajottanut kroppansa pahasti vuosien maratontreenillä, eikä uskonut enää pystyvänsä liikkumaan kunnolla. Monipuolisen treenin ja liikkuvuusharjoittelun myötä hän löysi uudelleen paitsi kykynsä juosta myös itsensä tekemästä asioita joista ei olisi koskaan uskaltanut unelmoidakaan.

Kirja ei opeta liikkeitä tai neuvo tekniikoita, vaan kertoo crossfitin yhteisöllisyydestä, periaatteista ja siitä, mitä ja missä määrin se tarjoaa erilaisille ihmisille. Kirjan lopusta löytyy sanastoa ja suomenkielisen laitoksen tarkistaneen, Crossfit Herttoniemen valmentajan Antti Akonniemen jälkisanat.

Kirjaa oli valtavan mukava suomentaa. Rakastan kääntämistä ja yritän ehtiä suomentamaan vuodessa ainakin yhden opuksen muiden puuhien ohella, mutta erityisen mielellään sitä tekee, kun aihe on itselle läheinen ja rakas. Murphyn omista kokemuksista ja muiden kertomuksista tunnistaa monia tunteita, joita on omassa treenissään kokenut: innostuksen, pelon, seinän tulemisen vastaan ja ennen kaikkea itsensä ylittämisen ja yhteisöllisyyden. 

Kustannusosakeyhtiö Nemon mainiot tyypit (jonka johtoporras on muuten tänä vuonna hurahtanut crossfitiin!) lupasivat antaa minulle kolme kirjaa teille jaettavaksi.

Kerro siis kommenttiosiossa, mitkä ovat treenitavoitteesi ensi vuodelle, niin voit voittaa kirjan omaksesi! Kaikkien sunnuntaihin 15.12. mennessä vastanneiden kesken arvotaan kolme kappaletta kirjaa.

Muistathan jättää myös vastauksen oheen sähköpostiosoitteesi (ei pelkästään sille varattuun laatikkoon), jos et ole Lilyyn rekisteröitynyt käyttäjä! Pelkästään s-postikenttään jätetty osoite ei välity minulle, joten palkinto menee sivu suun jos onni osuu rekisteröitymättömän kohdalle!

//Postaus toteutettu yhteistyössä Kustannusosakeyhtiö Nemon kanssa.//

Keskellä kuvassa crossfittaamalla hankitut epäkkäät. Vasemmalla painotuore opus, oikealla iloinen suomentaja.

 

 

Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Mukana arvonnassa! On ramp-kurssi takana ja muutama treenikerta. Saisinpa itseni taas juoksukuntoon. Siinä tavoitetta kerrakseen. Selkäni ei enää kestänyt maratonreeniä ja lopulta olin siinä tilanteessa etten enää sukkia saanut kunnolla jalkaan. Nyt näyttää jo vähän valoisammalta.

Lotta Katariina
Pumpui

Hienoa, tsemppiä! Jätäkö vielä s-postiosoitteesi? En pääse näkemään s-postiosoitteita, joten kommentoithan tähän alle vielä sen :)

Palleri (Ei varmistettu)

Jospa voittaisin... :) leena.majasaari ätgmail.com

sandra_h (Ei varmistettu)

Osallistun! :) Tavoitteena hankkia rutkasti voimaa lisää, ensisijaisesti kyykkymaksimit pitäisi saada 80+ lukemiin. Siinä samalla kehittyykin sitten painonnosto, kun tekniikkaa hioo! Tavoitteita on kyllä pitkä lista, mutta tässä ehkä tärkeimmät :)

Lotta Katariina
Pumpui

Samoissa lukemissa sijaitsevat omatkin kyykkytavoitteet! Jätäkö vielä s-postiosoitteesi? En pääse näkemään s-postiosoitteita, joten kommentoithan tähän alle vielä sen :)

Nata - White Trash Disease

mun tavoitteena on vain jatkaa samalla, hyväksi havaitulla linjalla! jos aletaan numeroista puhumaan, niin mave 120kg (nyt 107,5kg), kyykky 100kg (nyt 80kg), rive 80kg (nyt 57,5kg) ja 10 leukaa! niin ja haluaisin ensi kesänä aloittaa taas yleisurheilun :)

kyoto (Ei varmistettu)

Tavoitteena oppia kunnollinen käsilläseisonta ja saada se ensimmäinen leuka vedettyä :D
jiimhoo.j(at)gmail.com

Rauli (Ei varmistettu)

3000m Cooperin testissä touko-/kesäkuun taitteessa. Henkilökohtainen ennätykseni tähän mennessä on 2800m, joten pientä treeniä vaatii. Punttipuolella tavoitteita katsotaan tarkemmin kun juoksukunto alkaa olla kohdillaan :)

MiiaZiko (Ei varmistettu)

Tavoitteena on saada itseni kesäksi maantiepyöräilykuntoon pitkän tauon jälkeen joten jo menossa toista kuukautta treeniä treeniä salilla :) ja ehdottomasti lisää voimaa,myös muutama kilo karsitaan kropasta pois!
miiaziko90@hotmail.com

Vierailija (Ei varmistettu)

-enemmän kuin viisi tuplanaruhyppyä putkeen
-muscle up
-käsilläseisontapunnerruksia
-ihan yleisemmin voimaa lisää joka lajissa

Plus oon ensimmäistä kertaa elämässäni miettimässä vakavasti että lähtisin katsomaan urheilukilpailuja, nimittäin Winter Waria Tampereelle! :)

ag25480@gmail.com

Lotta Katariina
Pumpui

Jes, kannattaa ehdottomasti tulla kattomaan Winter Wareja! Moikataan jos tavataan! :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Ois kyllä hienoa :)

Tavoitteena on saada vedettyä ainakin yksi leuka. Voi kuulostaa pieneltä asialta, mutta itselle se on iso juttu! :)

evejaron@gmail.com

Suluissa

En crossfittaa (varmaan sitten pitäisi), mutta mun ensi vuoden tavoite on pystyä vetämään leukoja. Edes... jokunen. Nyt jumalauta kyllä.

Terkut kääntäjäkollegalta!

Laurelius (Ei varmistettu)

Treenitavoitteeni on painonpudotuksen lisäksi harrastaa monipuolisesti liikuntaa (hiihto, lenkkeily, jumpat, juoksu, kuntosali) ja ensi vuoden tahtoisin myös keskittyä enemmän lihaskuntoon, kun nykyisellään pääpaino on aerobisella. Jumpista en kuitenkaan muskelien toivossa luovu, sillä rakastan niitä! Hidastakoon sitten lihasten kasvua tai ei ;)

lauurapa@hotmail.com

lalla a paris

Hmm olipa vaikeaa miettiä yhtä tavoitetta joka olisi ollut ylitse muiden! Tässä siis niitä vähän useampi kuitenkin, eihän yksi riitä mihinkään.. Eilen treeneissä tankattiin muscle-up osaharjoitteita (ei menny ihan putkeen vielä) ja uskaltaudun nyt siis sanomaan että liikuntatavoitteeni ensi vuodelle on oppia muscle-up, leuanvedot kunnolla ilman mitään helpotuksia ja toes to barit kunnolla. Lisäksi toki tavoitteena vahvistua niin maan valtavasti! (ei kuitenkaan valtavaksi, ;) ) Maastavetoon ja kyykkyyn tavoitteena päästä kiinni kolminumeroisiin lukuihin. Lisäksi haluaisin mennä kokeilemaan parkouria ja tankotanssia! 

Veeveli (Ei varmistettu)

Tavoitteena olisi New Yorkin maraton marraskuussa 2014 vähintään tunti tämän kesän maratonajasta pois:) Saattaa olla täysin päätön tavoite, mutta täytyyhän elämässä olla haasteita :D

Veeveli (Ei varmistettu)

Ja vielä sähköpostiosoite, jos sattuisi lykästämään: eve_nurro@hotmail.com

Elma (Ei varmistettu)

Voi ku mielenkiintoiselta kuulostava kirja. Tavoitteeni on saada crosfittiä intohimoisesti harrastava 17-vuotias poikani lukemaan edes yhden kirjan ;) Tämä voisi olla sellainen, johon hänkin tarttuisi.

- Elma -
thlkmaki@gmail.com

NW (Ei varmistettu)

Tavoitteenani on parantaa yläkropan liikkuvuutta, ryhtiä ja vetää yksi leuka raakana (myötäotteella)! Olen crossfit aloittelija:)

Tepa (Ei varmistettu)

Vielä viikko sitten ensi vuoden treenitavoitteeni olisi ollut jotain muuta, mutta vajaa viikko sitten sattunut auto-onnettomuus muutti kaiken. Nyt ensimmäinen tavoitteeni on toipua ja kuntoutua kahdesta selkärankamurtumasta ja saada taas juosta ja treenata normaalisti. Jos siinä onnistun, niin toinen tavoite on elokuussa pelattavat ultimaten seurajoukkueiden MM-kisat, joihin olen joukkueeni kanssa osallistumassa.

vadelmamustikka@gmail.com

Lotta Katariina
Pumpui

Voi vitsi, hirmuisesti tsemppiä! 

Tavoitteenani on parantaa puolimaraton aikaani. Nyt olen monta vuotta mennyt juoksemaan sen ihan onnettomalla harjoittelulla. Pahalta on tuntunut ja aika harmittanut. Jospa nyt treenaisi paremmin :)

essis84@gmail.com

Hennna (Ei varmistettu)

Ensi vuoden ykköstavoitteena ehdottomasti tältä vuodelta toteutumatta jäävä 10 leukaa (kuudessa junnataan...) sekä peruskestävyyden kohottaminen lähes päivittäisen alppivaelluksen vaatimalle tasolle kesään mennessä! Sekä ylläpitää näiden tavoittelua myös 3kk kestävän Italian-laskureissun aikana :)

Blogin juttuja on mukava lueskella, jatka samaan malliin!

hpollari ät gmail piste com

mimmiina (Ei varmistettu) http://mindemindenkorut.blogspot.com

Tavoitteenani on käydä salilla edelleen säännöllisesti (3krt/viikko) ja parantaa lihaskuntoa :) miinaminde (ät) gmail.com

Malena (Ei varmistettu)

Tällä hetkellä tavoitteita on aika naurettavan paljon. On Rampin juuri suorittaneena tuntuu että jokaikinen WOD tuo mukanaan uusia liikeratoja ja liikkeitä - ja tekniikan opetteluun menee suurin osa ajasta. Eli ensimäinen 6kk:n tavoite on ottaa tekniikat mahdollisimman hyvin haltuun. Paljon myös open gymiä ja omaa treeniä. Sitten tietenkin painoja lisää kun tekniikka toimii. Ja kyllä mä siitä kumpparista tahtoisin päästä eroon leuanvedon pidemmissä sarjoissa. Ja ennen vuotta 2015 aijon tehdä puhtaita MU! Tai ainakin yhden! :D

malena.holmstrom@gmail.com

PSK
Insert Cool Phrase

Tavoitteeni on löytää rutiini ja monipuolisuus urheilemiseen. 

pinjakos@gmail.com

Mä en ollut ehtinyt vielä lainkaan ajattelemaan tavoitteita ensi vuodelle, ja kun luin tän postauksen niin ajattelin ekana että helpostihan sitä jotain keksii. Nyt oon kuitenkin pari päivää miettinyt mikä olisi oikeasti hyvä tavoite, jos nyt ei halua tehdä mitään parinkymmenen kohdan listaa kuitenkaan. Hiton crossfit, kun siihen sisältyy niin paljon kaikkea siistiä opeteltavaa... :D

Oikeastaan olen kuitenkin ollut niin tyytyväinen tämän vuoden treenaamiseen ja kehittymiseeni, että tärkeimpänä tavoitteena on jatkaa ensi vuonnakin samaa rataa, eli crossfit-treenejä 4-6 kertaa viikossa. Kunhan vaan tästä saan pidettyä kiinni ilman turhia taukoja, sairasteluja tai loukkaantumisia niin uskon että niitä pienempiä osatavoitteita tulee saavutettua tasaiseen tahtiin.

Tässä vielä listana muutama sellainen osatavoite, jotka haluaisin saavuttaa ensi vuoden aikana:

  • lisää voimaa! merkkipaaluiksi vaikka mave 125kg, kyykky 80kg, lisäpainoleuka 20kg, pari tiukkaa täysimittaista käsilläseisontapunnerrusta
  • painonnostossa tekniikat entistä paremmin kuntoon ja ennätykset uusiksi (työntö 70kg, tempaus 50kg). painonnostossa myös paikallisten seurojen salikisoihin osallituminen olisi siistiä, pitää vaan löytää tarpeeksi uskallusta
  • itselle vaikeiden taitojen parempi hallinta: DU:t ja toes to bar niin että saa metconeissa tehtyä sarjat putkeen (nykyään menee räpiköinniksi ja tulee turhia taukoja)
  • käsilläkävelyn ja ilman tukea käsilläseisonnan harjoittelemisen aloittaminen (nyt menee seinää vasten hyvin, mutta ilman seinää en ole uskaltanut edes kokeilla)
  • muscle up
Minttukoo (Ei varmistettu)

Ensi vuoden treenitavoitteeni on panostaa mahdollisimman paljon kyykkäämiseen ja lisätä maltillisesti aerobista treeniä nykyisen punttivoittoisen rinnalle. Tarkoituksena olisi kuntouttaa selkää kokonaisvaltaisesti, jotta iskias-vaiva ei pääsisi uusiutumaan. minttu piste kamarainen (at) iki piste fi

Lokikirja

10 kilometrin juoksu, ja suunnilleen samankokoisen kilomäärän tiputtaminen. Fyssarin neuvojen noudattaminen, että keskivartalo vahvistuu eikä lupaavat treeniputket aina katkea siihen, että selkä prakaa. En erityisesti haaveile tiettyjen kilomäärien nostamisesta, mutta haluaisin mielelläni nähdä kehitystä (joka taas vaatii sen, että kroppa kestää ja pystyn treenaamaan).

jermia
Itärajapakolainen

Treenitavoitteeni ensi vuodelle on, että saisin treenaamisen oikeasti osaksi arkea. Olen nopea innostumaan, mutta into myös lakkaa nopeaakin nopeammin, joten tavoitteena sisällyttää elämään liikuntaa, oli se sitten mitä liikuntaa tahansa. :) javies@hotmail.fi

dwightie

Tavoitteeni vuodelle 2014 on saada vedettyä kymmenen leukaa ja nostaa penkistä painoni verran rautaa! :)

Hennanniina (Ei varmistettu)

Treenitavoitteena vuodelle 2014 vois olla vaikkapa mave 120kg, leuanveto skaalaamatta sekä strictinä että kippaamalla, rengasdipit, kunnon punnerrukset ja päällimmäisenä tuplanaruhypyt sujuvasti! Tän kaiken vois kääntää myös niin että vuoden 2014 lopussa ei tarvis skaalata treenejä niin paljoa. Se, jos mikä, olis huikeeta :)

hennakainulainen@hotmail.com

Kommentoi