Kilpailu: Kerro parhain terveysvinkkisi ja voita uutuuskirja!

Pumpui

Kuinka paljon omistautumista vaaditaan, jotta tulee terveyden, hyvinvoinnin ja hyvän kunnon malliesimerkiksi? Yhdysvaltalaiskirjailija A.J. Jacobs otti selvää ja kirjoitti kokemuksistaan hulvattoman kirjan Kunnon mies - Kuinka tavoittelin täydellistä terveyttä.

Jaa oma terveysvinkkisi, niin voit voittaa kirjan itsellesi!

Tämän kirjan suomentaminen oli se hauska ja uuvuttava prosessi, josta jo aiemmin alkusyksystä mainitsinkin. Nyt kirja on vihdoin ulkona. ja kirjan suomalainen kustantaja Nemo ystävällisesti tarjosi minulle mahdollisuuden arpoa kolme kappaletta tätä lystikästä kirjaa lukijoiden kesken.

Kunnon mies on yhdysvaltalaisen toimittajan A.J. Jacobsin yritys olla maailman tervein ihminen. Hän on valmis kokeilemaan kaikkea raakaravinnosta paleoruokavalioon, tankotanssista triathloniin, meditatiivisesta syömisestä punaviinidieettiin. Kahden vuoden aikana Jacobs tapaa alojensa huippuasiantuntijoita ja ottaa käyttöön kaikki kuulemansa terveyttä edistävät konstit niiden noloudesta, epäkäytännöllisyydestä ja oletetusta tehosta piittaamatta. Osa kokeiluista tuottaa toivottuja tuloksia, osa taas lopahtaa jo alkumetreillä omaan mahdottomuuteensa.

Jacobs on asialleen omistautuva kirjoittaja, joka pistää likoon niin itsensä kuin perheensä. Kun mies hoitaa juoksevat asiat kirjaimellisesti juosten, yrittää löytää innostuksen liikuntaan ja kokeilee hillitä ruokahaluaan katselemalla itseään peilistä ruokailun aikana, on parisuhde koetuksella ja työtovereiden hermoissa kestämistä. Esquire-lehden toimittajana työskentelevä Jacobs on aiemmin kirjoittanut kirjat siitä, kuinka luki Encyclopedia Britannican kannesta  kanteen (The Know-it-all) ja kuinka eli vuoden noudattaen kirjaimellisesti Raamatun oppeja (Raamatullinen vuosi).

Kirjan suomentaminen oli rankkaa mutta antoisaa. Naurua riitti, ja myös huonoa omatuntoa siitä, että joutui istumaan ahterillaan naputtamassa näppäimistöä, kun kirjailija itse kirjoitti teoksensa juoksumatolla kävellessään. Jacobsin ennakkoluuloton suhtautuminen pöljiinkin terveysneuvoihin auttaa huomaamaan, kuinka hataralla pohjalla osa uskomuksistamme oikeasti on, ja kuinka pienistäkin asioista terveytemme loppujen lopuksi koostuu.

Koska olen ihan fiiliksissä tästä mainiosta kirjasta, haluan jakaa niitä myös teidän kanssanne. Kerro paras terveysvinkkisi kommenttikentässä sähköpostiosoitteesi kera sunnuntaihin 4.11. mennessä, niin olet mukana kolmen Kunnon mies -kirjan arvonnassa!

Tässä vielä pieni ote kirjan alusta:

"Olen viime kuukaudet koostanut listaa asioista, joita minun pitää tehdä terveyteni parantamiseksi. Lista on pelottavan pitkä, viisikymmentäkolme arkkia. Tässä muutama esimerkki:

- syö vihreitä lehtikasveja

- harrasta aerobista liikuntaa 40 minuuttia päivässä

- meditoi monta kertaa  viikossa

- katso baseballia (madaltaa erään tutkimuksen mukaan verenpainetta)

- hyräile (ehkäisee vilustumista)

Ja niin edelleen. Sivuhuomautuksena: olen laatinut listan pistekoon yhdeksän Papyrus-fontilla, koska erään tutkimuksen mukaan vaikeasti hahmotettavien kirjasintyyppuien lukeminen parantaa muistia.

Haluan tehdä kaiken listaltani, koska en halua olla vain hieman paremmassa kunnossa. Tavoitteeni ei ole pudottaa paria kiloa. Tavoitteeni on tehdä itsestäni - olen tällä hetkellä pullukka, helposti hengästyvä laiskimus - terveyden ja hyvinvoinnin malliesimerkki. Haluan olla niin terve kuin mahdollista."

 

Share

Kommentit

sanumaria

A.J. on ihan mun suosikki! Ja se vinkki: mene sinne liikkumaan vaikka ei huvita. Ja vinkki 2: suklaa on hyvästä ihmiselle.

Lotta Katariina
Pumpui

Sanumaria toimikoon varoittavana esimerkkinä, muistakaa jättää myös sähköpostiosoitteenne! :D ja kyllä, A.J. on ihan mahtava!

 

sarisussu (Ei varmistettu)

Kirja vaikuttais tosi kiinnostavalta! Itselläkin koko ajan menossa joku terveysniksi. Niitä tulee ja menee...

Oma vinkki - Yrttiteet auttaa moneen vaivaan.

susanna.koskela@gmail.com

tiiti
ite puin

Vinkki: Hengaa sairaaloissa ja vanhainkodeissa, suhteellinen terveydentilasi paranee välittömästi.

sähköpostini on: itepuin at gmail piste com

Marikki Patrikka (Ei varmistettu) http://blog.marikki.com

Mun tänhetkinen ykkösterveysvinkki on alkoholin käytön vähentäminen. Juopottelu, pienimuotoinenkin, kun tuntuu sabotoivan kaikki mahdolliset terveyshankkeet. Tulee syötyä niin humalassa kuin darrassakin ihan mitä sattuu (pitsaa! pastaa! jotain rasva-hiilari-pommia!), eikä urheilusta tietoakaan. Kun alkoholi lähtee, niin elämäntavat paranee ihan itsestään. :)

terveisin
Marsiini
marikki.patrikka@gmail.com

Sea Legs

Jestas! Ei mulla mitää vinkkejä ole, muuta kuin että olkaa kohtuullisia. Mutta hiton hauskan kuuloinen kirja! Myös tuo Raamatullinen vuosi! Lol :D

Kyllähän tähän on pakko jotakin kommentoida :) Itselläni vinkkinä 1. liiku joka päivä, 2. järki käteen-periaate eli jos syöt mättöä ihan hirveesti ei se lihaskaan kiinteydy ja 3. NAUTI elämästä äläkä ressaa kun sekin on niin epäterveellistä :)

mirja.kaijanen@gmail.com

vili (Ei varmistettu)

Kuulostaapa hauskalta kirjalta!

Mun vinkkinä olisi löytää se terveellinen elämäntapa jota oikeasti pystyy noudattamaan omassa elämässä ihan pysyvästi. Hiiteen pikakuurit ja vuodenvaihteen kuntospurtit jotka stoppaa kolmen viikon jälkeen. Eli siis etsiä ne urheilu-/liikuntalajit joista aidosti tykkää (että niitä tulee sitten harrastettua kun ensihuuma on lopahtunut), sellainen ruokavalio jolla tuntee olonsa hyväksi eikä tunne jäävänsä jotain paitsi. Ja oikea tasapaino myös urheilun ja levon kanssa.

nalle_k (at) yahoo.com

Vierailija (Ei varmistettu)

Tärkein vinkki mitä oon vuosien saatossa oppinut on: Kohtuus KAIKESSA.

Elämäntaparemontin myötä tullut tiputettua yli 40kg ja kyllä aika paljon on tullut opittua kantapään kautta:

- Älä syö liian vähän (pyörryttää, huippaa, kiukuttaa..)
- Älä liiku liikaa (nivelet..)
- Muista levätä kipeänä (ettet sitten oo 3kk putkeen flunssassa..)
- Älä lähde ihmedieetteihin (kun et kuitenkaan pysty jatkamaan sillä loppuelämääsi)

hennakka@hotmail.com

sanumaria

(varoittavana esimerkkinä, niin ihan vaan sanu ätti iki piste fi) KRHM.

Vierailija (Ei varmistettu)

Kylmä suihku (sillai oikeesti kylmä) palauttaa ihan älyttömän hyvin treenin jälkeen. Eikä edes vaadi suurta tahdonvoimaa, kun on valmiiksi kuumissaan ja hikinen.

katri.salovaara@gmail.com

Perho Kerttunen
Kasvihormoni

Tuon kirjan voisin lukea! Vinkkini terveyteen ja hyvinvointiin on, että hurahda piha- ja ulkoelämään! Vielä parempia tuloksia tulee, kun et hanki mitään koneellista apua ulkona oleiluun ja siellä puuhasteluun.

perho.kerttunen at gmail.com

Vierailija (Ei varmistettu)

Hei

Loistava kirja taatusti.
Minun vinkkini on : kuivaharjaa itseäsi ennen suihkuun menoa aina, ja kuivaharjaa kunnolla myös saunassa ollessasi. Pitää lihakset kondimmassa, tasoittaa selluliittiä, parantaa aineenvaihduntaa ja silottaa ihoa, yms. Tekee todella hyvää, eikä vie sinun elämästä montakaan minuuttia.

tytti_hast@suomi24.fi

Vierailija (Ei varmistettu)

Osta koira! Säännöllinen liikunta ja raitis ilma tulee kuin itsestään.

ainoanimal@gmail.com

Vierailija (Ei varmistettu)

Ulkona lenkkeily. Pitää kropan ja pään kunnossa. :)
reehuk@gmail.com

Tää on monelle varmaan aika selvä juttu, mutta mun kohdalla tämän hoksaaminen on lisännyt liikuntaa aika paljon. Eli ota kaveri mukaan. Ei aina tarvitse mennä syömään/kahville tms. vaan voi mennä kaverin kanssa kävelylle, salille tai vaikka kokeilemaan jotain ihan uutta juttua.

elinakv at gmail.com

Maisemissa

kookosöljyä päästä varpaisiin kerran viikossa! Iho ja hiukset kiiltää seuraavana päivänä:)

Vierailija (Ei varmistettu)

Poimi marjoja (= hyötyliikuntaa ja luonnossa hengailua) ja syö ne talvella (= terveellistä ja hyvää ruokaa). Ja kannattaa harrastaa jotain ykstoikkosta, niin saa pään välillä tyhjäksi...vaikka juoksua, hiihtoa tai neulomista. Ne on kaikki ihan huippupuuhaa. Mulla on pää tyhjänä monta kertaa viikossa. ;)

4m3l13 at gmail.com

Vierailija (Ei varmistettu)

En halua keskittyä asioihin, joita ei saa tehdä tai joita ei pitäisi tehdä hyvinvoinnin takia. Vinkki on: ajattele positiivisesti, perspektiiviä elämään! Kun menee kurjasti ja nuttu on nurin, mieti asioita, jotka on hyvin, ja kuinka paljon huonommin asiat voisivat olla. Ideaalitilanteessa kiitollisuusasioita tulisi kirjoitettua ylös, mutta se on ehkä helpommin sanottu kuin tehty.

Hapannaamana ei ole kivaa. Kai se on oma asenne, joka ratkaisee-kaikessa.

batmam at netti.fi

Vierailija HS65 (Ei varmistettu)

Ehdottomasti paras terveysvinkki on se, että älä osta jääkaappiin mitään sellaista mitä et saisi syödä, näin se ei mene suuhusi. Parasta siis säilyttää kaikki epäterveellinen vain kaupassa:)

daamitar66@suomi24.fi (Ei varmistettu)

Älä mene nälkäisenä koskaan ruokakauppaan...silloin tulee tehtyä epäterveellisiä heräteostoksia

Eeva Jokinen (Ei varmistettu)

Käsien pesu riittävän usein ja laadukkaan unen takaaminen.

eveliinajokinen@hotmail.com

Sarianne T. (Ei varmistettu)

Parhaat vinkit ovat selkeästi

1. Vältä stressiä aina ja ikuisesti
2. Lopeta vertaamasta itseäsi muihin
3. Älä ala suorittaa terveyttä
4. Yritä elää hetkessä - ei siinä, mitä joskus oli, tai mitä haluaisit joskus olevan

Miksi nämä näyttävät aina niiiiin lapsellisen yksinkertaisilta ja helpoilta paperilla? Vielä kun osaisi siirtää nää käytäntöön... hehheheee.

Kaprika (Ei varmistettu)

Kultainen keskitie on kaiken a ja o. Vaikka terveelliset elämäntavat tuovat useimmille hyvän olon niin fyysisesti kuin henkisesti, pitää myös muistaa sallia itselleen hieman epäterveellisempiäkin valintoja. Ei se pää kestä, jos mielihalut täysin tukahdutetaan.

anisanis@luukku.com

HLL (Ei varmistettu)

Päivittäinen ulkoilu

hannal65@hotmail.com

Vierailija (Ei varmistettu)

Mää kävelen aina kolmen kilsan koulumatkani. Aamuisin se auttaa niin, että aivot on paljon vastaanottavaisemmat ja jaksan istua tunneilla paremmin. Iltapäivisin ehdin ajatella päivän teot ja tapahtumat kävelyn aikana ja siirtyä vapaalle asteittain.

Kun päivässä saa sen kuusi kilometriä hyötyliikuntaa, on ihan vaan plussaa jos illalla jaksaa lihaskuntoa tai venyttelyä.

vainwalrus@gmail.com

Vierailija (Ei varmistettu)

ulkoilu, syöminen tervellisesti, nauraminen ja ilakoiminen parantaa myös yleistä fiilistä, pysyy terveempänä..

Alkavaa talvea, toivottelee

kirsikka13@gmail.com

Yksi eräs (Ei varmistettu)

Vesi vanhin voitehista, eli vettä pitää nauttia. Vettä ei voi kokonaan korvata muilla nesteillä.

liisa . jarvinen @ gmail . com

MAIJA14 (Ei varmistettu)

Itse harrastan avantouintia joka on pitänyt jo vuosia flunnssat ja kuumeet poissa viirule@gmail.com

Nina Enroth

Älä urheile väkisin vaan löydä laji, josta tykkäät ihan hirveästi. Silloin treeni ei tunnu puurtamiselta. Meilii: ninan.verkkareissa@outlook.com

annemi

Voi vitsi, haluaisinpa lukea (=voittaa) tuon kirjan! :) 

Oma terveysvinkki tällä hetkellä on: nuku tarpeeksi ja popsi tässä pimeydessä mahdollisimman paljon piristäviä sitrushedelmiä :)

annemi

ps. ja tietty se sposti unohtui! 52weeksofdeliciousness AT gmail.com

Sippura (Ei varmistettu)

Marjastus on hyvä kunnonkohottaja ja pakastin täynnä talveksi vitamiinia! Pyöräily toinen hyvä liikunta-ulkoilu-keino, koirien kanssa tai ilman!
Koirat kolmas konsti saada liikuntaa ja ulkoilmaa!
Laihdutus ja hyvä ruokavalio neljäs terveysniksi!

Jospa joulupukki ois nyt etuajassa ja mulle tuon kirjan heittäis ;)

0503688913@netti.fi

Vierailija (Ei varmistettu)

Kohtuus kaikessa ja juhlina juhlitaan.
takso@luukku.com

Tarja (Ei varmistettu)

Syö terveellisesti, liiku ja ulkoile päivittäin ja nuku tarpeeksi

tarja.korhonen@maxinetti.fi

kotikissa

Terveet elämäntavat.

Aliisa_ (Ei varmistettu) http://rauhaniemessa.blogspot.com

Elämänlaatu paranee, kun on rohkea ja kulkee tarvittaessa "omia polkujaan", eikä vertaa itseään jatkuvasti muihin. Lisäksi suositan oman lajin etsimistä/löytämistä - liikkumisesta tulee monin kerroin hauskempaa.

aliisa piste piirla ät gmail piste com

Kivaa!

1) Elä hetkessä, huomaa pienet asiat.

2) Älä suorita, missään asiassa.
 Nauti siitä mitä teet, asenne ratkaisee usein.

3) Kuuntele itseäsi, sekä kehoa että mieltä. Tämän mukaan sitten liikutaan ja syödään.

4) Hymyile.

5) Kohtele muita kuten toivoisit itseäsi kohdeltavan.

6) Rakasta.

 

 

sirdeliini@gmail.com

Vierailija (Ei varmistettu)

luovuin kokonaan alkoholista ja se on paras terveysvinkkini

tinahai@hotmail.com

Valonvoimaa (Ei varmistettu)

Sen tiedon haluan itselleni. Rakastava sydän sanoisin.
helenainen@netti.fi

Vierailija (Ei varmistettu)

Teen joukkoon: tuoretta inkivääriä, hunajaa ja sitruunaa, sitten leivän päälle valkosipulia. Kaikki pöpöt pysyy poissa.

nina.ranjha@gmail.com

ahle (Ei varmistettu)

Hakeudu parisuhteeseen; asioista huomautteleva vaimo tai tyttöystävä kyllä karsii nopeasti suurimmat terveysriskit (jos ei nyt kokonaan pois niin ainakin) vähäisemmiksi... Naiset ovat näissä(kin) asioissa se viisaampi sukupuoli, jolle on jotenkin luontaisempaa elää vähän fiksummin ja nauttia kohtuudella kaikista elämän suomista asioista.
ahlfors(at)suomi24.fi

lentoemo (Ei varmistettu)

Mukavaa, että niin monessa vastauksessa on kysymystä lähdetty miettimään laaja.alaisesti elämänlaadun kautta.. Itse sanoisin vinkiksi ehkä, että kohtuus kaikessa; niin hyveissä kuin paheissakin.
flight(at)luukku.com

TamiasVierailija (Ei varmistettu)

Juo vettä joka aamu ennen mitään muuta ainakin litra tieusik@yahoo.com

kiiu (Ei varmistettu)

Runsas vedenjuonti sekä kerran päivässä lasillinen vettä johon on sekoitettu teelusikallinen hunajaviinietikkaa..
kaius(piste)ahlfors(at)elisanet(piste)fi

TH Vierailija (Ei varmistettu)

Viini virtaamaan ja vettä kasvoihin.
tinmaki@yahoo.com

hempukka (Ei varmistettu)

Opettele nauttimaan terveellisestä elämästä oikeasti, ei pakosta.

epailyttava.aapeli@gmail.com

M.K.A (Ei varmistettu)

Käytä hyväksesi hyötyliikunnan eri muodot (esim. vaihda hissi portaisiin), ja syö lautasmallin mukaan.

alatalo.ma(ät)gmail.com

hedonya
Onnen neliöt

Todella hyviä vinkkejä täällä. Oma terveysvinkkini on koiran hankkiminen. Liikunnan määrä kasvaa pakostakin ja tulee ulkoiltua päivittäin.

Halejo (Ei varmistettu)

Kasvisten ja marjojen säännöllinen syöminen, riittävä lepo, ulkoilu ja tasavertaiset ihmissuhteet olisivat uskoakseni terveyden edellytyksistä tärkeimmät.

hiltuha@gmail.com

Pages

Kommentoi