Kirjaatko treenisi muistiin?

Pumpui

Treenin kesto ja yleishuomiot HeiaHeiaan. Yksityiskohdat ja muistettavat asiat ylös vihkoon. Tänään jälleen mietin, olisinpa aina kirjannut tulokseni muistiin, olisi niin mukava vertailla nykykuntoa menneisiin suorituksiin!

Yksi mainioimmista saamistani treenineuvoista on kirjoittaa suorituksiaan ja tuloksiaan muistiin. Eikä vain sitä, monta kertaa tuli liikuttua, vaan toistot ja painot ja tekniikkahuomiot myös.

Olen ollut ahkera heiaheiaaja muutaman vuoden ajan, mutta vasta viime syksynä sisäistin kunnolla, kuinka hienoa on kirjata ylös ihan niitä triviaalimpiakin tuloksia ja muistettavia asioita. Aloitin aluksi kirjoittamalla muistiin harjoiteltuja tekniikoita ja huomioita painitreeneistä. Nyt olen tunnollisesti kirjannut myös melkein pelkällä harjanvarrella tehtävät tekniikkatreenitkin crossfitissä. (Kuten esimerkiksi oheisen kuvan supersäälittävät 40 kilon ass to grass -kyykyt ja 10 kilon lelutangolla fiilistellyt tempaukset. Ikävää tämä maltillinen tekniikka ensin -ajattelu, kun ei saa pullistella!)

Lisäksi kirjoitan ylös asioita, joihin valmentaja tai joku muu on kehottanut kiinnittämään huomioita. Ne menevät kohtaan Muistettavaa, kun taas liikkeet, jotka haluan opetella täydellisesti, menevät sarakkeeseen Opeteltavaa. Tänään jälkimmäiseen, ilmeisen loputtomaan listaan liittyivät käsinseisontapunnerrukset, joista innostuin melko kovasti.

Vaikka osa merkinnöistä tuntuu varmasti jälkikäteen täysin turhanaikaisilta (ja painimerkinnät täysin käsittämättömiltä sepustuksilta), on hauska seurata kehittymistään ja pitää mielessä kaikkea pientä mutta tärkeää. Ehkä sitä voisi vielä tehdä Excelinkin, saisi piirrettyä graafeja!

Mitenkäs te, armaat lukijat? Kehityttekö perstuntumalla vai tursuavatko piironginlaatikot jumppavihkoja vuosikymmenten varrelta?

Share

Kommentit

tiiti
ite puin

Mä oon kirjannut treeniblogiin nyt kohta vuoden. Salitreenit ja muut kehittymiskohteet tuskaisen yksityiskohtaisesti ja poukkoilut ja muut ihan-vaan-huvin-vuoksi-jumppahupailut kerran viikossa listaan, että voi tahtoessaan seurata määriä. Kehonhuoltoa en sen kummemmin seuraa, koska olen päättänyt, että sitä nyt vaan kuuluu tehdä päivittäin (tai no, oikeasti parhausmies pakottaa mut venyttelemään sen kanssa joka päivä).

Ainakin se apu tästä kirjauksesta on, että ihan tosi harvoin tulee tehtyä ainakaan vähempää kuin edelliseillä kerralla treenissä :D

Mää en kuitenkaan jaksa useampaa erillistä kirjaustapaa, ja tosielämän treenivihko todennäköisesti lilluisi treenikassiin kaatuneen vesipullon jämissä tai unohtuisi dataamispöydälle. Kivojen haku- ja tagays-toimintojen lisäksi treeniblogia pystyy täyttämään suoraan salilta, koska mulla on puhelimessa treenimusa (ja ilman sitä ei nyt todellakaan voi treenata). Ja toki siinä on vielä sekin plussa, että lukijaihmisiltä saa kommentteja ja neuvojakin.

Lotta Katariina
Pumpui

Seuraavaksi sit twitteriin ja live-feediä salilta :D

Mua ei jostain syystä hotsita omia tuloksia kauheasti mihinkään laitella, mutta on superkiinnostavaa lukea muiden toisto- ja kilomääristä. Monasti olen katsellut Tiiti sunkin leuanveto- sun muita tuloksia kateellisena. Huomasin että säkin treenaat tuota käsinseisontapunnerrusta. Mä tosin olin nöösi ja tein betonilattiaa peljäten omat punnerrukseni niin, että olin varpaat boksin päällä , vielä ei löydy luottoa niin paljon omiin voimiin että uskaltaisin suorin vartaloin kokeilla :D

Laji, tuntimäärä ja yleiset kommentit HeiaHeiaan. Esim. Crossfit-treenistä merkkasin pari päivää sitten näin: "Crossfit 1h, Tempaus ja muscle up -progressiot".

Crossfit-treeneistä kirjaan yleensä vielä tarkemmat huomiot, ajat, toistot ja painot WODconnectiin (www.wodconnect.com). Erityisesti voimaharjoittelun tuloksia ja fiiliksiä kirjaan tarkasti, mutta jonkin verran myös metconeista ja taitoharjoittelusta.

Perinteistä vihkoa en ole käyttänyt koskaan... Ajattelin joskus saliaikoina, että pitäisi kokeilla, mutta muistin kyllä aina tulokseni isoissa pääliikkeissä kuten mavessa ja penkissä muutenkin, joten en sitten kuitenkaan kokenut vihkoa kovin tarpeelliseksi. Nykyään treenaan lähes pelkästään crossfitia (satunnaisten lenkkien lisäksi), ja siihen tuo WODconnect on mielestäni paras. Ainakin meidän salilla se on tosi monen käytössä ja omat tulokset voi halutessaan jakaa kaikille salin jäsenille tai vaikka vain valmentajille.

Inka / alternatiiviurheilija.net (Ei varmistettu) http://alternatiiviurheilija.net

Kirjaan kaikki treenit aina HeiaHeiaan ja satunnaisemmin blogiin. Oon kyllä yrittänyt monesti aloittaa kirjaamisen ihan paperiseen vihkoonkin, mutta en ole saanut sitä tavaksi. Monen eri systeemin ylläpitäminen on vaan jotenkin aikaavievää. Harmi homma, kun nettiin ei ylensä tule laitettua niin tarkkoja tietoja treeneistä. Ehkäpä yritän taas opetella!

FFFifi
Fitness Führer

Mä laitan Heiaheiaan kaiken. Sitten vääntelen sitä hymiötä, jos mulla on jokin erityinen fiilis: olin kovin iloinen tai oli kamalaa. Lisäksi usein kirjoitan "otsikoksi" jotakin tunnelmia, tai reitin tms. ja tarvittaessa jatkan vielä kommenttikenttään. Tykkään tarkkailla niitä statteja esim. vuosi-/kuukausitasolla. Painoja olen merkinnyt ainoastaan penkissä, jota olen nyt pari kertaa testaillut. Muutenhan mun salilla käynti on (harvinaista hehe) pääasiassa koneilla venkslailua, kun en ole jaksanut mitään kunnollista opetella enkä itekseni uskalla alkaa sekoilemaan. Tarvitsisin jonkun kurssin siihen!

tiiti
ite puin

Mä oon blogannut niin kauan, että itsensähäpäisy intternetissä ei enää tunnu juuri miltään :D

Hmm... pitääkin testata saisinko jotenkin itsekin kokeiltua käsilläseitontapunnerruksia noin jalat jotenkin-jossain-tuettuna, jalat suorana seinää vasten kun liikerata on se joku 4 senttiä :D

Vierailija (Ei varmistettu)

Kirjoitan HeiaHeiaan usein pitkät sepustukset. Mitä tuli tehtyä, miltä tuntui, mikä meni hyvin, missä on hiottavaa jne.
Joku kirjoittaa vain määrät, enkä koskaan kirjoita "juttuja" muille vaan itselleni. Eipä niitä menneitä tarinoita vielä ole niin paljon tullut luettua, mutta jos nyt en kirjoita, niin myöhemmin en niitä enää muista, joten JOS tarvitsen jotain tietoa, se on käsillä.

Määräthän sieltä sitten näkyy komeasti, vaikka pulinoita ei kävisikään katsomassa. Ja se, että ylipäätään niitä määriä seuraa, ylläpitää jonkinlaista innostusta lähteä, vaikka olisi muuten vaikea (laiska) viikko.

Lotta Katariina
Pumpui

Vim: Tuota WODconnectia voisi ruveta ihan kunnolla käyttämään, näyttää ihan näppärältä systeemiltä!

Inka: Mulla on aina ongelmana, että aloitan kirjaamisen mutta sitten pian unohdan tai päivitän hommia vain kerran viikossa, jolloin alkuviikon treenit on jo kadonneet mielestä. :)

Tiiti: Mä en edes uskalla unelmoida käsinseisonnasta punnertamisesta, kun tuo "ahteri ylhäällä, jalat tuettuna" -systeemikin hirvitti :D

Vierailija: Juurikin tuo: ei niitä vanhoja juttuja välttämättä halua lukea, mutta jos tulee halu lukea, ne on ainakin saatavilla. Jos ei muuhun niin siihen, että voi vaikka vertailla mitä on vuosi pari takaperin tullut tehtyä!

Kommentoi