Kun nainen syö

Pumpui

Eräs lukija toivoi, että kirjoittaisin crossfitistä ja ravitsemuksesta, etenkin paleosta. Kas tässä pesee, infografiikan kera.

Aivan alkuun joudun kyllä tuottamaan pettymyksen: en osaa sanoa asiasta juuta enkä jaata. Ehkä osaisin sanoa jotain, mutta en halua. En koe, että on minun paikkani ruveta latelemaan minkäänlaisia totuuksia tai suosituksia, sillä en ole asiantuntija muun kuin oman appeeni ja oman kehoni reaktioiden suhteen. 

Monet crossfitiin hurahtaneet kokeilevat jossain välissä enemmän tai vähemmän tiukkaa paleoruokavaliota. Paleolle on helppo irvailla, jos käsittää sen kirjaimellisesti lannevaatteessan skutsia kolunneen metsästäjä-keräilijä-esi-isän ruokaympyrää noudattavaksi syömistrendiksi. Löyhimmillään ja minusta mukavimmillaan paleon voi kuitenkin käsittää ravitsemukseksi, jossa syödään mahdollisimman puhdasta ja vähän prosessoitua ravintoa.

Ruoan puhtauden ja prosessoimattomuuden lisäksi toinen tärkeä tarkastelukulma on napaan lapetun muonan makrojakauma, eli mikä prosenttiosuus energiasta tulee rasvasta, hiilihydraatista ja proteiinista. Virallisessa ravitsemussuosituksessa jakauma on 24-40 % rasvoista, 20-30 % proteiinista ja 45-60 % hiilihydraateista, kun taas paleohenkisessä ravitsemuksessa jakauma on kenties painottuneempi rasvaan ja proteiiniin.

Ja nyt palaamme alussa mainostamaani pettymykseen: huono on sanoa mitään, koska kaikki ovat erilaisia. Tärkein mittatikku olet sinä itse. Ei ole pakko heivata maitotuotteita mäkeen vain sen takia, että esi-isät eivät aloittaneet aamuaan turkkilaisella jogurtilla. Syö sitä toki, jos se sinulle sopii. Ei ole pakko lopettaa ruisleivän syömistä, vaikka Sami Sundvik käskee. Syö sitä toki, jos se sinulle sopii. Kokeile erilaisia asioita ja kuulostele tuntemuksiasi. (Ja kun tässä kirjoitan sinä, tarkoitan lähinnä itseäni. Minä en suostu luopumaan setäjogurtista ja jälkiuunipalasta, aamiaiseni kulmakivistä.)

Itse yritän suhtautua ruokaan ruokana, en ravinteina. Toivon noudattavani jonkinlaista 85-15-mallia, jossa valtaosan ajasta syön fiksusti ja tarkoituksenmukaisesti, ja välillä sitten syön ihan mitä mieli tekee. Tiedän, että kehoni kaipaa hiilihydraatteja, mutta yritän valita ne fiksuista lähteistä. Olin ennen varsinainen pastapossu, mutta nykyään tekee mieli höttöpastaa enää todella harvoin. Välillä selaan paleoreseptejä, mutta pääosin uusia ideoita saadakseni ja normikeittiötä piristääkseni.

Koska kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja kolme suttuista Instagram-kuvaa, koostin infograafin eräästä päivästä viime viikolla. Kas tältä näytti allekirjoittaneen yhden päivän ruokailut ja puuhat:

Täytyy kyllä huomauttaa, että en syö leivoksia joka päivä. Ja että arviot kaloreista ja makroista ovat hyvin viitteellisiä, sillä heitin kalorilaskuriin hyvin epämääräisiä arvioita syömistäni ruoista. Kuka muka haluaa punnita, kuinka monta grammaa jogurttia söi aamupalalla tai kuinka monta lihapullaa sitä heitti kitusiinsa treenien jälkeen? 

 

Ps. Internet on pullollaan paleo ja crossfit -aiheisia juttuja. Esimerkiksi Olli Sovijärvi on kirjoittanut hyvän artikkelin VHH-paleo ja korkean intensiteetin urheilu - tie uupumukseen? 

Share

Kommentit

Suvi K.
Sisunainen

Kiitos postauksesta! Eka ajatus oli että sähän syöt paljon, mutta sitten aloin miettimään mitä ite syön ilman monen kilsan pyöräilyä päivittäin... :D

Suvi K.
Sisunainen

Kiitos postauksesta! Eka ajatus oli että sähän syöt paljon, mutta sitten aloin miettimään mitä ite syön ilman monen kilsan pyöräilyä päivittäin... :D

Lotta Katariina
Pumpui

Sitä mä jo kauhistelen, että kuinka paljon joutuu talvikaudella taas karsimaan syömisiään kun ei tuu fillaroitua joka paikkaan :D

Miia_pau
Kolmas linja

Ei yhtään! Tai siis itse en viime talvena vähentänyt yhtään (tietoisesti) syömistä fillaritauolla, enkä ainakaan lihonut. Palautumisen kannalta olis varmaan hyväkin tiputtaa välillä pyöräily pois, mutta olen niin vieraantunut joukkoliikenteestä että taidan mieluummin kuitenkin ostaa ne talvirenkaat tänä talvena :D

Lotta Katariina
Pumpui

Pitää itsekin miettiä josko sitä ostaisi talvinakit ja jättäisi oranssin viemärin käyttämisen vain pahimmille koiranilmoille :D

AnniKai (Ei varmistettu)

Apua! Mun eka kommentti oli, että syötpä vähän...! Pitänee ehkä tarkistaa omien mättöjen määrä. Vaikka treeniä tulee ihan kiitettävästi, on hyötyliikunnan määrä aika nollassa ja päivä tulee vietettyä melko lailla perssiillään treenejä lukuunottamatta.

Suvi K.
Sisunainen

Niin siis siihen nähden mitä Lotta oli aikasemmin ilmottanut painokseen ja pituudekseen -> mistä mulle oli tullut mielikuva pienikokoisesta naisesta. Mutta siis ihan oikeesti tohon liikuntamäärään nähden toi ei ole paljoa, ja jos toi laskettu kulutus on oikein niin liian vähän.

Äläkä nyt Lotta loukkaannu mun spekulaatioista! :D

Lotta Katariina
Pumpui

Hahaa, en loukkaannu :D Mut tunnetaan meidän salilla "isona Lottana", koska olen kahdesta Lotasta se isompi, huikeat 161,5 cm kun olen..

Nuo kalorimäärät on siis aivan ohjeelliset, mulla ei ole harmainta aavistusta millaisia määriä mä syön. Veikkaus on että normipäivänä saattaa olla vähän plussalla.  Ilmeisesti suht sopivasti tulee apetta, sillä paino pysyy about samana tai vähän nousee (toivottavasti) lihasmassan kasvun myötä.

Niin ja joo, tänään söin 4 joulutorttua ruoan päälle. Ja saattaa olla että syön vielä viidennekin ennen nukkumaan menoa :D

 

Hymyileoletupea

Kiitos - loistava postaus. Itse olen joutunut viime aikoina vähän muuttamaan käsityksiäni omien syömisteni suhteen. Höllentämään ajatteluani herkuttelun suhteen ja lisäämään hiilarien määrää. Tuo Sovijärven krjoitus herätti aika paljon ja oman kropan reaktiot, kun olin treenannut jonkin aikaa kovempaa. Olen myös oppinut hyväksymään sen, että naisen kropassa pitää olla myös vähän rasvaa, jotta se toimii. Jossakin kohtaa olin tosi rasvattomassa kunnossa. No joo vatsa näyttää peilistä hyvältä, mutta siinä kohtaa kun kuukautisia ei ollut kuulunut moneen kuukauteen, niin tajusin vihdoin, että ei voi treenata hulluna, jos ei syö kunnolla. Kroppa menee ihan jumiin. Ja kun ei tässä nyt olla mihinkään fitnesskisoihin tähtäämässä, niin ei ole mitään järkeä rääkätä itseään. Päänuppikin voi paremmin kuin ei ole niin piirun tarkka kaikesta. Sitä paitsi syöminen nyt vaan on aikalailla parasta :)

Lotta Katariina
Pumpui

Amen to that! Jos ei tosiaan ole mihinkään fitnesshommiin menossa, ei ole mitään järkeä näännyttää itseään, jos vaihtoehtona on pikkaisen flädää ja hyvä olo :)

Ja kyllä, syöminen on ehkä parasta. Ja se, että kun treenaa paljon, voi syödä ihan hitosti :D

 

Kommentoi