Kuukautiset ja treenaaminen

Ladataan...
Pumpui

Pojat voivat skipata tämän postauksen, sillä nyt seuraa ällöttäviä tyttöjuttuja.

Olen tässä alkuvuodesta miettinyt kuukautiskierron vaikutusta urheilusuoritukseen. Silmiini sattui taannoin mainion Girls Gone Strong -saitin artikkelisarja kuukautisista ja treenaamisesta (osat 1 ja 2 linkkien takana), joka sai minut fundeeraamaan asiaa toden teolla.

Ennen olin vahvasti sitä mieltä, että kuukautisilla ei ole minkään valtakunnan vaikutusta treenaamiseen. Muistelin pitkään ärtymyksellä astangajoogan peruskurssia, jonka ohjaaja sanoi, ettei kuukautisten aikana kannattaisi ollenkaan harrastaa liikuntaa. Sen lisäksi että minua ärsytti jorina jostakin ihmeen "suruvaiheesta" joka naisella on menkkojen aikaan, sapetti minua ylipäänsä ajatus siitä, että nainen ikään kuin olisi jotenkin rikki tiettyyn aikaan kiertoa. Ainoa kerta kun itse sluibasin menkkojen varjolla urheilusta oli yläasteella, jossa oli jonkinlainen oppilasvelvollisuus olla menemättä uimaan vedoten kuukautisiin, oli niitä tai ei.

Nykyään en ole enää yhtä jyrkkä mielipiteeni kanssa. Voi nimittäin hyvinkin olla, että joskus treeni saattaa kulkea odotettua paremmin tai surkeammin hormonaalisten syiden takia. Koen hormonitasapainoni olevan paremmalla tolalla kuin ikinä, kiitos suht terveellisten elämäntapojen ja vuosien väännön jälkeen oikeanlaisen hormonaalisen ehkäisymuodon löydyttyä (tämä ansainnee oman postauksen joskus tulevaisuudessa), joten suuria vaihteluita en treenissä koe. Mutta joskus kierron tietyssä vaiheessa saattaa olla vanha kunnon "olen hirveä kehityskyvytön läski jolla on rantautuneen valaan koordinaatiokyky" -päivä, jolloin treenaaminen on normaalia tahmeampaa. On jotenkin helpottavaa tiedostaa, että syy treenin nihkeyteen saattaa löytyä oman kropan toiminnasta. 

 

Urheilumaailmassa kuukautisasioista ei paljon puhuta. Juuri tänään sattui silmiini tuore BBC:n uutinen, jossa entinen tennisammattilainen Annabel Croft sanoo kuukautiskierron olevan naisurheilun "viimeinen tabu". Kommenttinsa Croft esitti, kun brittiläinen tenniksenpelaaja Heather Watson kertoi kuukautisvaivojen olleen osasyynä heikkoon kisasuoritukseensa. 

Kuukautisten syyttäminen on siitä konstikas asia, että sitä on vaikea kenenkään todentaa ulkopuolelta. Ja koska lähes kaikki mimmit ovat teini-iässä käyttäneet sitä tekosyynä asioiden tekemättä jättämiselle, on siitä tullut varmasti monen mielissä ikuisesti tekosyy eikä aivan validi selitys sille, että ei pystynyt vetämään täysillä. 

Jos kroppaa kolottaa ja mieli on sekaisin, on tietenkin ihan okei jarrutella treeneissä. Meille onnekkaille, jotka emme kärsi oikeastaan minkäänlaisista oireista, riittänee tietoisuus siitä, millaisia vaikutuksia kierrolla saattaa treenaamiseen olla. Sieltä nimittäin saattaa löytyä mielenkiintoisia yhteyksiä yllättävään voimantuntoon tai toisaalta siihen, miksi joskus tuntuu siltä kuin olisi vain kasa aladoobia roikkumassa leuanvetotangosta. Treenejään voi myös miettiä kuukautiskierron mukaan, kuten Hesarin artikkeli muutaman vuoden takaa kertoo.

Nyt olisi kiva kuulla teidän mielipiteitänne, arvon lukijat. Oletteko huomanneet kierrolla olevan vaikutusta treeneihinne? Ja jos olette, niin miten olette siihen suhtautuneet? Löytyykö kenties jotain konsteja parantaa suorituskykyä vaikeina päivinä?

Share

Kommentit

Suvi K.
Sisunainen

Hyvä postausaihe! Just olin tässä huolissani kun on menkat ja maksimitestiviikko samaan aikaan, että mitenköhän se vaikuttaa, mutta ainakin kyykyssä nousi maanantaina tavotepaino. Tosin mulla on minipillerit käytössä ja siksi "menkat" on vähän kyseenalainen käsite.

Lotta Katariina
Pumpui

Sama mulla tuon hormonikierukan kanssa, se varmaan vähentää kaikkia oireita ja PMS-tuntemuksia muutenkin.

Suvi K.
Sisunainen

Piti sitten vielä pidempi stoori naputella omaan blogiin: http://www.lily.fi/blogit/mie-puntti-ja-paistinpannu/oodi-minipillereille :D

sup (Ei varmistettu)

Mitään en asiasta tiedä mutta osteopaattini sanoi että aivan raskauden alkuvaiheessa jyllää semmoiset hormoonit jolloin tehdään ennätyksiä. Kilpaurheilijat saattavat yrittää hedelmöittymistä ennen olympialaisia tai muita suuria kisoja jotta kaikki sallitut keinot olisi käytössä.

Lotta Katariina
Pumpui

Siinäpä riskaabeli homma, jos vaikka tuleekin komplikaatioita tai ei olekaan supervoimakas kun on pullat uunissa :D

Halina (Ei varmistettu)

Taidan tietää mistä puhut! Meidän anatomian opettaja kertoi hormonitunneilla että urheilussa on käytetty sekä aikoinaan että nykyäänkin istukkahormonia, joka parantaa suorituskykyä ja lasketaan dopingaineeksi.

Ennen aikaan hankkiuduttiin raskaaksi ja vähän ajan päästä tehtiin raskauden keskeytys. Nykyään sitä saa ihan piikkinä, mutta joo, se tosiaan on douppausta eli ei saa jäädä kiinni:D

Tämän vuoksi raskaana olevat naiset on niin pelottavia?!:o :D

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Meikäläinenhän on aina kokenut, että etenkin menkkojen ekoina päivinä on voimaa enemmän kuin normaalisti ja tälle löysin joskus ihan tieteellistä näyttöäkin (oma kirjoitus aiheesta täällä). Mulla muutenkin liikunta on pelastanut monilta menkkakivuilta, jotka yleensä katoaa tehokkaasti lenkin aikana.

Lotta Katariina
Pumpui

Jep, liikkuminen auttaa mullakin, jos nyt joskus sattuu vatsaa koskemaan.

tilpa (Ei varmistettu)

Mulla menkkojen parina ekana päivänä tuntuu että keskivartalossa ei oo yhtää pitoa. Sillä tuntumalla en oo uskaltanu lähtä tekee vaikka kovia kyykkyjä tai maveja. Varsinki alaselän lihaksisto on voimattoman tuntunen.

Lotta Katariina
Pumpui

Tuota en olekaan miettinyt, pitääpä funtsia joskus salilla miltä keskivartalo tuntuu tiettyinä päivinä!

az (Ei varmistettu)

Mulla on kans menkkojen alussa samanlainen tuntemus alaselässä kuin se olisi palautumatta treenistä. En tiedä kuinka todellinen tuntemus se on, mutta saa joka tapauksessa lykkäämään ennätysyritykset myöhempään, ja teen vaan sen verran kuin tiedän "itseäni ylittämättä" saavani nostettua.

honeychile

Tässä on varmaan oletuksena se, että ei makaa sikiöasennossa vessan lattialla oksentamassa :)

Mutta nykyisin kun on lääkitys kohdillaan ja kuukautiset sellaisia kuin muilla ihmisillä varmaan on, olen kans kokenut että voimaa saattaa olla jopa normalia enemmän. Astangatunnilla kuukautisten aikana tiettyjä liikkeitä ei suositeltu sillä perusteella, että hormonaalisista syistä kudokset ovat normaalimpia joustavampia siihen aikaan. Mene ja tiedä sitten :)

Lotta Katariina
Pumpui

Jep, en osaa muuta kuin sympatiseerata niitä joilla on oikeasti hankalaa asian kanssa!

pylly (Ei varmistettu)

Menkkakrampit on jo veemäisyydessään jokakuukautinen seuralainen, ja kuparikierukka (hormonaaliset ehkäisyt eivät sovi) ei ole ainakaan helpottanut niitä. Kun valitin gynekologille, että tuntuu kuin treenaaminen menkkojen aikana pahentaisi kramppeja, gyne totesi tyynen rauhallisesti "sun kannattaisi varmaan olla treenaamatta ennen menkkoja ja menkkojen aikana". No en ole kyllä näin tehnyt, olen vaan välttänyt rajuja lantiolla tehtäviä ponnistuksia vaativia liikkeitä ja keskittynyt esimerkiksi käsivarsien hinkuttamiseen.

Lotta Katariina
Pumpui

"ennen menkkoja ja menkkojen aikana", siinäpä tulisi jo hyvä breikki treeniin joka kuukausi!

Mise

Astangajoogassahan on nää ylösalaiset liikkeet kiellettyjä kuukautisten aikana. Kerran vaan jotenkin unohdin menkkani tunnilla, ja tein nämä liikkeet, ja ajattelin että ei kai tästä mitään haittaa ole. Yöllä aivan järkyttävät kivut! Siis mulla ei yleensä ole edes juurikaan menkkakipuja... Päätin noudattaa tätä ohjeistusta, en keksinyt yhtäkkiselle kivulle muutakaan syytä.

Lotta Katariina
Pumpui

Okei, mielenkiintoista!

Karuselli

Mielenkiintoista kuulla. Itse treenaan (muun, normaalimman urheilun ohessa) päälläseisontaa, enkä ole kyllä huomannut mitään vaikutuksia menkka-aikaan treenaamisella. Mutta mulla on kanssa käytössä hormonaalinen ehkäisy ja "kuukautiset" on hyvin lievät. Ei juuri oireita eikä kipuja eikä niin kamalasti vuotoakaan. Liikun ihan normaalisti, oli menkat tai ei. En myöskään ole huomannut mitään vaikutuksia suorituskykyyn. En suuntaan enkä toiseen. Paljon enemmän vaikuttaa esim. se, olenko syönyt kunnolla treenipäivänä.

 

 

Mise

Tein siis tuolloin kolme muutakin ylösalaista liikettä, jotka on kaikki astangassa kiellettyjä kuukautisten aikana :D ja tekniikka, jolla niihin mennään, on vähän erilainen kuin ns. "normi" päälläseisonta :)

FFFifi
Fitness Führer

Mä olen kanssa kuullut tästä, ja pakko sanoa, että pidän kyllä humpuukina. Kaverille sanottiin joogatunnilla, että ei saa olla pää alaspäin koska "nesteet" (??) valuu jotenkin väärin ja kohtu häiriintyy ja herra ties mitä muuta :D

Ei tietenkään kannata tehdä niitä liikkeitä jos niistä tulee esim. kipuja. Mutta jos tämä olisi oikeasti riski, niin eiköhän siitä puhuttaisi muuallakin kuin joogatunneilla. Mm. akrobatiaa, sirkustelua tai tankotanssia ei ole kielletty kuukautisten aikana. Ja monet (esim. minä) joutuvat olemaan ihan töissäkin pää alaspäin oli mikä aika kuukaudesta tahansa.

Didionin muistilista

Yksi selkeä endometrioosiin esitetty syy, sekin tosin epävarma koska ilmeisesti se nyt vain on mahdotonta selvittää mistä endometrioosi johtuu, on väärään suuntaan virtaava kuukautisveri. Tämä kuulostaa ihan keskiaikaiselta, mutta väitän etten ole keksinyt tätä itse vaan että tämä on oikea lääketieteellinen teoria. Siihen nähden siis rajoitukset menkkojen aikana pää alaspäin vietettyyn aikaan voisivat olla perusteltuja - tuntuu kuitenkin hassulta, että tämä olisi ollut tiedossa siinä vaiheessa kun näitä kai aika perinteisiä joogan kieltoja alettiin noudattaa.

Gi (Ei varmistettu)

Minä olen jättänyt astangajoogassa päälläseisonnat tekemättä menkkojen aikana, koska muutaman kerran näin tehdessäni on kuukuppi falskannut. Eli ilmanpaineet siinä ainakin menee sekaisin!

maitokahvi
Päivän ajatus

Mä olen vähän sellainen fiilisliikkuja, että käyn muutaman kerran viikossa erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla / salilla / lenkillä. Olen aika herkkä tyyppi ja reagoin voimakkaasti myös hormonivaihteluihin. Olen huomannut, että monesti PMS-aikaan tulee mentyä esim. tanssitunneille tai lenkille, kun taas joskus kierron keskellä tekee mieli harrastaa vähän rankempaa ja lihaskuntoa kehittävää liikuntaa. Lähinnä tää on tunnepuolen juttuja, eikä niinkään ole kyse siitä, miten treeni kulkee.

PMS ennen menkkoja aiheuttaa mulla aina sen, että koen oloni jotenkin väsyneemmäksi, melankolisemmaksi, rumemmaksi ja lihavemmaksi; silloin saatan käpertyä sohvannurkkaan tai hakea lohtua jostain mieltä hellivästä liikunnasta. Salille tulee raahauduttua tuolloin lähinnä ajatellen treenin jälkeistä saunaa ja parempaa oloa. Menkkojen ekana päivänä minäkin koen olevani voimakkaampi; silloin nuo PMS-oireet tuntuvat katoavan ja oma kehonkuva muuttuu hetkessä positiivisemmaksi. Toki joskus on kipuja, jotka voivat rajoittaa liikuntaintoa. Voi tätä ihanaa naiseutta :D

Lotta Katariina
Pumpui

No niinpä, mä en tajua miksi pitää tulla aina se "olen ruma ja lihava" -olo, mitäköhän tarkoitusta sekin palvelee :D

FFFifi
Fitness Führer

No se tietysti pitää naisimmeiset poissa vikittelemästä viriilejä uroita semmoiseen aikaan kun ei ole mitään mahdollisuuksia hedelmöittyä! 

Mulla on ennen meikkoja aika hurjat oireet (turvotusta, ketutusta ja mikään ei onnistu) mutta kun ne alkaa niin ihanaa :D Muut valittaa menkkoja niin mä aina juhlin niiden alkamista. Mulla on kuukautisten aikana voimaa ja energiaa normia enemmän ja lisäksi kun se kaikki turvotus on kadonnut pidän itseäni ihan kauniina ja itsetuntokin on taas kohdallaan. 

Mut tosiaan ennen ei tapahdu mitään muuta kun valtaisaa suklaan syömistä ja itsesäälissä märehtimistä.

Lotta Katariina
Pumpui

Se voi kyllä usein olla ilon hetki, tavalla tai toisella :)

Nii
En vaihtais sekuntiakaan

Mulla ei kyllä oo menkat ikinä vaikuttanut treeniin, en oo kyllä huomannut... jos ei lasketa sitä kamalaa niagara-fiilistä hyppiessä... pelottaa että valuu shortsin lahkeesta kun hyppää torjuntaan haha :D

Lotta Katariina
Pumpui

En tiedä kuinka aiheellinen tuollainen pelko oikeasti on, mutta I feel you :D

Sazunen

Hyvä postaus, kivaa että uskalsit puhua tästä!

Itellä en oo huomannut kuukautisten vaikuttavan henkisesti muuten kuin että pelkään että kesken treenien jostain lorahtaa ja sitten valkoinen taekwondopuku kertoo kaikille mistä on kyse :D

 

Lotta Katariina
Pumpui

Onneksi brassijujutsussa on monen värisiä pyjamia, mm. tuosta syystä hankin mustan gi:n. Ei näy myöskään omasta tai painikaverin naamasta valuva veri niin helposti :D

Sazunen

Joo, ja onhan niissä paksumpi kangaskin, ei ihan niin äkkiä ime itteään läpi! Itsellä varmaan 8v vanha sininen gi, toimii edelleen.

Ja muuten jos olisiin vaaleampi puku johon verta tirahtaa, niin tässäpä neuvo jonka opin joskus alotellessani: heti kun mahdollista puku kylmään veteen uimaan, sekaan ruokasoodaa tai suolaa vähän, anna lillua ja sen jälkeen laita normaalisti pyykkiin. Kyllä on lähtenyt tahrat!

Arga (Ei varmistettu) https://argahoo.wordpress.com/

Mielenkiinnolla luin postauksesi, kun juuri tästä kaverilleni valittelin... Mulla on nimittäin aina just ennen menkkoja ja ensimmäisten päivien aikana semmonen todella omituinen tunne jaloissa - tuntuu että pitäisi koko ajan venytellä reisiä :) Silloin ei kyllä tee mieli lähteä punttitreeniä tekemään, mutta lenkkeily auttaa onneksi tähän hämmentävään tunteeseen. Loppuvaiheessa ja niiden jälkeen taas on paras mahdollinen fiilis (ja joskus toki myös ensimmäisenä päivä, jos on pitänyt oikein hartaasti niitä odotella) :)

Mpouta
Poutapilviä

Kuule, et oo yksin! Mustakin tuntuu juuri ennen menkkoja ja ekoina päivinä, että lonkkia ja etureisiä kiristää todella paljon. Todella outoa, en ole ikinä ennen törmännyt muihin, joilla ois samaa tunnetta.

maitokahvi
Päivän ajatus

Hehee, mullakin on sama juttu!! Menkkakivut joskus myös säteilee noihin alueisiin asti, eli ehkä siitä sitten tulee jotain lihasjännitystä tms?

Arga (Ei varmistettu)

Uskomatonta! Ootte mun ensimmäiset kohtalotoverit, kukaan muu ei ikinä oo tajunnu kun oon tästä puhunu :D

Ilana

Kun aloittelin hölkkäilyä reilut kolme vuotta takaperin, huomasin jossain vaiheessa, että menkkojen aikana oli aina syke korkeammalla kuin muulloin. Juostessa oli heikompi fiilis, ja joskus tuntui vähän huimaustakin. Kerran alkoi silmissä pimetä, kun pysähdyin liikennevaloihin, niin piti sitten kävellä kotiin. Käytin tuolloin vielä e-pillereitä, joten ei ollut oma hormonitoiminta päällä. Sittemmin olen luopunut pillereistä, mutta myös lenkkeilystä sykevyön kanssa, joten en osaa sanoa, onko asiassa tapahtunut muutosta.

CF:ää mulla on takana vasta niin vähän, etten ole kiinnittänyt huomiota siihen, vaikuttavatko menkat treenin kulkuun (yleensä viikkoon mahtuu joka tapauksessa aina yhdet treenit, jotka menevät muita huonommin). Pitääpä tarkkailla ihan mielenkiinnosta.

Lotta Katariina
Pumpui

Jep cf:ssä treenien sujumisessa on melkoista vaihtelua muutenkin, joinain päivinä on ihan kuningasolo ja välillä taas tekis mieli lopettaa koko homma :D

Kilppari (Ei varmistettu)

Itsellä vaikuttaa kuukautiset (ei mitään hormoneihin vaikuttavia ehkäisykeinoja käytössä) ihan arkeen, joka kuukausi. Todella pahat kivut, ja kaksi päivää ennen ja menkkojen kaksi ekaa päivää ei pahemmin voi tehdä muuta kun käydä kävelyllä. Selkä ei kestä mitään, meinaa noidannuoli iskeä pikkuliikkeistäkin, ja vatsalihakset niin krampissa ettei niitä voi hyvä kuin käyttää..Tämä alkanut varsinkin kilpirauhasongelmien myötä. Toivon että nyt terapian alkaessa kunnolla vaikuttaa, sen vaikuttavan positiivisesti myös menkkoihin..

Lotta Katariina
Pumpui

Voi hitsi, kuulostaa tosi ikävältä! Toivottavasti helpottaa pian :)

chaura
Misplaced

Itse en ole mikään himotreenaaja vaan ennemminkin aloittelija ja muutenkin aikalailla fiilispohjalta liikkuja, mutta päivän-pari ennen menkkoja mun itsekuri on aivan olematon ja tuo samainen "olen tyhmä ruma läski valas"-mieliala vaikeuttaa huomattavasti kaikkea liikuntaa. Useammin kuin kerran olen esim. lopettanut treenin kesken tai lähtenyt pois ryhmäliikuntatunnilta kesken kaiken, kun olen suuttunut/ärsyyntynyt ohjaajaan/muihin tunnilla olijoihin/musiikkiin/valoon/sen puutteeseen jne, ja sitten kotona kalenterista huomannut että menkat olis ihan ovella. Menkkojen 2.-3. päivästä eteenpäin oon sitten taas ihan voimani tunnossa ja voimaa ja itsekuria riittäis vaikka muille jaettavaksi :D

Lotta Katariina
Pumpui

Tuo kesken lopettaminen voi olla toisaalta ihan hyväkin ratkaisu, mä jatkan kiukulla loppuun asti vaikka itkua tihrustaen, vaikka voisi olla parempi vain pistää siltä päivältä pillit pussiin :D

Inkkux (Ei varmistettu)

Kiva aihe tässä postauksessa. Luin kaikki kommentikin heti samalta istumalta. Olen kuullut samat ohjeistukset astanga-joogassa, mutta harvemmin tuli kuitenkaan lintsattua tunnilta menkkojen takia, teki vaan sitten ne loppuliikkeet (ylösalaiset) vähän varovammin. Musta liikunta menkkojen aikaan on joskin vähän hankalamman tuntuista, juuri edellä mainituista lorahdusvaara- ja mielialatekijöistä johtuen, niin kuitenkin tosi suuri helpotus siihen samaan nihkeään fiilikseen, joka tekee lenkille lähdön suunnittelusta tosi vaikeaa. Sitten, kun kuitenkin jaksaa lähteä, niin yleensä kaikki kivut ja alakulot varisee siinä samalla. Rankkakin treeni, esim. painojen nostelu voi toimia, kun siinä saa muuta ajateltavaa, kun ne kivut siellä alavatsassa ja -selässä. Vähän niinkuin se "kuuma rautanaula silmään-efekti", jolla saa kaikki muut kivut tuntumaan yllättävän pieniltä...?

Lotta Katariina
Pumpui

Tuo on kyllä totta, että usein se lähteminen ja etukäteishäseltäminen on paljon vaivalloisempaa kuin itse treenaaminen!

mikaelaaaah (Ei varmistettu)

Hmm, tosi paha sanoa mitään, vuosi e-pillereiden lopettamisen jälkeen ei jälkeäkään kuukautisista. Lääkäri sanoo että pitäs treenata vähemmän ja ehkä vähän lihoa (normaalipainoinen, treeniä 4, max 5 kertaa viikossa). En suostu uskomaan että naiskeho olisi näin herkkä ja jopa..heikko. Jäämpä seurailemaan keskustelua..

Lotta Katariina
Pumpui

Sulla on siis positiivisesti ajateltuna lääkärin lupa lööbaa ja lihoa?? Mä olen kateellinen :D

Koiruudet mielessä

Menkat ollut pinnalla näemmä useammassakin blogissa. :) Myös minulla: http://www.lily.fi/blogit/koiruudet-mielessa/oodi-premenstruaalioireyhtymalle

Hauskasti Suvi K. kirjoittanut myös oodin, vaikkakin minipillereille.

Kuukautiset vaikuttavat meikäläisellä ihan kaikkeen. Etenkin vuodon alkupäivinä treeneissä huimaa, verenpaine on todella alhaalla ja voimatasot aika kurjat. Mutta tämän kun oppii huomioimaan niin osaa suunnitella niiden päivien treenit rasittavuudeltaan sen mukaiseksi ja varata jalkatreenin sijasta vaikka aikaa body balance-tunnille.

Iiro
Aina jonon viimeinen

"Pojat voivat skipata tämän postauksen, sillä nyt seuraa ällöttäviä tyttöjuttuja."

ps. Still alive ja ihan tasapainoisesti kanssa.

Girls Run the World (Ei varmistettu)

Hyvä Iiro!! Noin se asia hoidetaan!!

Lotta Katariina
Pumpui

Hyvä Iiro! Rohkeaa toimintaa!

Pages

Kommentoi

Ladataan...