Menikö treeni hyvin? -flowchart

Pumpui

"Miten meni treenit?"

Siinäpä päällisin puolin harmiton mutta oikeastaan yllättävän kinkkinen kysymys. Mistä tietää menikö hyvin? 

Välillä sitä tulee pois salilta intopinkeänä ja kaikkivoipaisena. Itsensä ylittämisen jälkeen on tosin vaarana, että seuraavalla kerralla meneekin ihan penkin alle, kuten viime vuoden lopulla todettiin

 

Superonnistumisia ei tule kuitenkaan joka kerta, ei edes joka viikko. Joskus ei edes joka kuukausi. Vaikeampaa onkin hahmottaa, miten menivät ne arkitreenit, jotka valtaosan liikuntaharrastuksesta kuitenkin muodostavat. Ne treenien maanantait, tiistait ja keskiviikot, joiden aikana puserretaan hidasta kehitystä ja ylläpidetään vanhaa.

Treenin onnistumisen mittaaminen pelkästään numeerisesti on turhan yksioikoista. Joka kerta ei voi nostaa enemmän painoa. Joka päivä ei voi vetää enemmän leukoja tai tehdä kaikkea nopeammin. Ja miten sitä vertailisi eri päiviä, jos tekeekin pidempää sarjaa, onkin vasta toipumassa flunssasta tai hostain syystä muuten ei vain kulje? Pelkkien lukujen valossa moni treeni olisi mennyt penkin alle, sillä joskus on voinut nostaa enemmän ja taatusti löytyy joku toinen joka nosti enemmän kuin itse. Siksi kehittelinkin vapaapäiväni ratoksi oheisen vuokaavion, joka auttaa hahmottamaan, miten oma treeni meni noin niin kuin omasta mielestä.

 

ps. Jumalauta että korpeaa, huomasin että yhteen laatikkoon oli livahtanut kirjotusvirhe! No, ei voi minkään. Ei ehkä ihan nappisuoritus, mutta ihan kelvostihan tämä meni.

Share

Kommentit

Suvi K.
Sisunainen

Hyvä kaavio! :D

Mulla on heiaheian hymiöitä varten vakiintunut pistesysteemi:

Oletusarvo on :)-hymiö koska oletettavasti liikunta on aina kivaa. Se tarkoittaa että treeni meni perushyvin ja oli peruskiva, ja fiilis pukuhuoneessa treenin jälkeen on positiivisempi kuin ennen treeniä. Pisteitä nostaa :D-hymiöön a) superhyvä fiilis treenin jälkeen tai vaihtoehtoisesti merkittävän v**tutuksen tai vastaavan muuttuminen iloiseksi mieleksi treenin aikana tai b) oman tuloksen selvä parantaminen jollain osa-alueella. Vastaavasti pisteitä vähentää a) loukkaantuminen, myös lievät kuten naarmut ja mustelmat, b) kykenemättömyys suorittaa treeniä kokonaisuudessaan tai omalla normaalilla tasolla (skaalaus on toki asia erikseen) c) itsestä riippumattomat häiriötekijät, jotka haittaavat treenin suorittamista. 

maitokahvi
Päivän ajatus

Mahtava kaavio! :) Lisäisin tähän kyllä sen, että omasta mielestäni epäonnistunutta tai huonoa treeniä ei ole olemassakaan, ellei sitten tule jotain tosi ikävää loukkaantumista treenin aikana tai ylikunto puske liian rankkojen vetojen takia pahasti päälle. Kaikki treeni on aina plussaa, meni se sitten numeroissa mitattuna paremmin tai huonommin kuin edellinen treeni. On siis vaan hyviä, parempia ja parhaita treenejä ja joka kerta voi olla tyytyväinen siihen, että jaksoi lähteä treenaamaan ;)

Kommentoi