Mistä tietää mihin pystyy?

Pumpui

Skaalata vai eikö skaalata? Jos skaalaan, kuinka paljon? 

Koko crossfit-urani on pitkälti muodostunut näistä kysymyksistä (ajoittaisten Kuinka helvetissä olen täällä vapaaehtoisesti? Miksi valmentajamme on sadisti? Kuolenkohan kohta? -mietintöjen ohella). Nykyään pystyn ilokseni tekemään ison osan treeneistä skaalaamatta, mutta usein tulee edelleen vastaan jumppia, joissa painot tai liikkeet ovat sellaisia, että ohjeistuksen mukaan meneminen tietäisi vain itkua ja treenin alle musertumista.

Skaalaamisen taito on ollut yksi tärkeimmistä treneissä oppimistani asioista. Miten valita painot ja toistot niin, että treenin tekeminen onnistuu mutta haastaa tarpeeksi?

Otetaan esimerkiksi eilinen jumppamme:

5 kierrosta aikaa vastaan:
6 x raakatempaus (60/42 kg)
2 x Cindy (5 x leuanveto, 10 x punnerrus, 15 x kyykky)

Aikaa koko shown suorittamiseen maksimissaan 22 minuuttia. Yksi kierros Cindyä ei ole määrällisesti kovinkaan paljon, mutta kun koko roska pitäisi tehdä kymmenen kertaa, tulee toistoja melkoiset määrät (50, 100 ja 150 tarkalleen ottaen). Tiesin suorilta, että tempauksen painoa pitää vähentää ohjeistetusta, jotta tahti pysyy edes jotenkin säällisenä. Hetken harkitsin leuanvetojen ja punnerrusten skaalaamista muutamalla toistolla, mutta päätin purra hammasta ja haastaa itseni. Jos jäisin jumiin, jäisin jumiin. Ei muuta kuin kroppa lämpimäksi ja mankut käsiin.

Ja kuinkas sitten kävikään? Yllättävänkin hyvin. Kun aika umpeutui 22 minuutin jälkeen, olin vain muutamaa toistoa vaille valmis. Käsiä poltteli, keuhkoja poltteli, silmälasit olivat huurussa, mutta olo kuin voittajalla. Ihan hyvä suoritus jumpassa, johon on ympätty pitkälti kaikki heikkouteni! 

Mukavuusalueella jumitteleminen on houkuttelevaa, mutta välillä petollista. Sitä helposti alkaa uskoa, että on ikuisesti vaikka kolmen eikä viiden leuanvedon nainen. Ehkä sitä on neljän? Tai vaikka viiden, jos sikseen tulee?

Share

Kommentit

Suvi K.
Sisunainen

Tiedän tunteen, toi on aina yhtä vaikeeta! Mä pidän yleensä nyrkkisääntönä, että otan n. 1/3 pois ohjepainoista (jossain vaiheessa otin aina puolet) ja kehonpainoliikkeet teen päivän tuntuman mukaan; esim. jos leuat hyytyy kesken, otan paksumman kuminauhan tai jos sujuu yllättävän hyvin, vaihdan ohuempaan.

Lotta Katariina
Pumpui

Jep, päivän tuntuma määrää myös paljon. Lämmittelyissä yleensä huomaa painonnostojuttujen sopivat painot, mut välillä se perstuntuma on kyllä totaalisen väärässä :)

vsh (Ei varmistettu)

Ehkä typerä kysymys, mutta miten lasien kanssa treenaaminen onnistuu? Itseä ärsyttää suunnattomasti huurustuminen sekä tuntuu, että lasit on tiellä tai tuntuu tippuvan kun kumartelee.

Lotta Katariina
Pumpui

Vaihtelevasti. En oikein pysty pitämään piilareita usein, ja ilman laseja taas en näe mitään, niin olen valinnut sen pienimmän pahan.

Rillit on pysyneet päässä yllättävänkin hyvin, paitsi superhikisenä tai pää alaspäin ollessa. Huurustuminen on kyllä superärsyttävää, onneksi se yleensä tulee vasta treenin lopussa :D

kisperi (Ei varmistettu)

Hei opin (tai ainakin kuvittelen ymmärtäneeni!) juuri mitä skaalautuminen tarkoittaa! :)
Ja juuri näin, epäilen että suurin osa naisista treenaa liian pienillä painoilla ihan vaan siksi, ettei uskalla/ymmärrä laittaa isompia. Ja mukavuusalueella on kivempaa.

Puolisko on mulle opettanut voimatreenin perusajatuksen: jos se tuntui painavalta, laita lisää painoja! :)

Eikun tsemppiä ja iloa jumppaamiseen!

Lotta Katariina
Pumpui

On muuten välillä hieno tunne kun tajuaa että pystyy tekemään paljon isommilla painoilla kuin aluksi luulikaan :)

 

 

Kommentoi