Mistä treeni-into syntyy?

Ladataan...
Pumpui

Viime viikkoina treenaaminen on tuottanut määrättömästi iloa. Yksittäiset harjoitukset ovat toki aiheuttaneet välillä turhautumista ja kyyneliäkin, mutta kokonaisuutena urheileminen maistuu tällä hetkellä melkein epäilyttävän hyvältä. Aloin miettiä, mistä moinen intopinkeily oikein johtuu. Keksin hyvään treeniboogieen kolme keskeistä syytä:

1. Entistä säännöllisempi elämä

Vaihdoin duunipaikkaa vuodenvaihteessa. Paljon opeteltavaa ja uutta löytyy, mutta merkittävin ero edelliseen työhöni on se, että iltamenoja ja poskettoman pitkiä päiviä ei ole tullut ollenkaan. Siinä missä vanhassa duunissa saatoin olla edustamassa useampanakin iltana viikossa, nyt olen voinut luottaa siihen, että treenirytmi on säännöllinen ja nukkua ehtii riittävästi. Nelipäiväisyyden iloista en ole oikein vielä päässyt nautiskelemaan, sillä freelance-duuneja on riittänyt niin paljon, että useammallekin taholle on pitänyt sanoa kiitos ei tai ainakin että ei tällä aikataululla.

2. Aiempaa vähäisempi juhliminen

Loppuvuodesta tuli rymyttyä melkoisesti. Oli itsenäisyyspäiväkarkeloita, pikkujouluja, tupareita ja synttäreitä. Uudenvuoden aamuun saakka kestäneen sukkadiskon jälkeen oli hyvä hetki rauhoittaa tahtia ja omistaa viikonloput kemuttamisen sijaan maltillisemmalle hauskanpidolle. Olen nähnyt kavereita, pelannut tuntikausia kestäviä lautapelejä, katsonut elokuvia ja pelkästään pötköttänyt. Myös duunipaikan vaihdos on vaikuttanut juhlimisen määrään, sillä edellisessä työssä iltamenot liittyivät aina alkoholiin. Vaikka työkeikoilla tulikin oltua ihmisiksi, tuntuivat viimeisen kahden ja puolen vuoden aikana lasi kädessä vietetyt illat jonkinlaisena kestoväsymyksenä kaiken taustalla. 

3. Monipuolinen treeni

Pääpaino alkuvuoden treeneissä on ollut crossfitissä. Vaikka variaatiota tulee lajinkin sisällä hirmuisesti, olen ottanut asiakseni puuhastella muutakin fyysistä kropan herättelemiseksi ja mielen virkistämiseksi. Muutaman viikon aikana olen ehtinyt jo juosta, kokeilla roller derbyä, joogata, käydä akrobatiakurssilla ja tehdä pitkiä kävelylenkkejä. Eilen lähdin crossfit-treenien sijasta Kisahallille painimaan kavereiden kanssa. Edellisistä brassijujutsu/lukkopainitreeneistä on jo varmaan vuosi aikaa, joten tekniikat olivat enemmän kuin pahasti hakusessa. Kavereiden kanssa tatamilla pyöriessä alkoi mieleen muistua perusjuttuja, ja muutaman sparrierän jälkeen pääsin jo kokeilemaan, josko käsilukot, kuristukset ja sweepit toimisivat. Eiväthän ne näin ruosteisella tekniikalla ja itseä huomattavasti isompien treenikamujen kanssa tuosta vain sujuneet, mutta on ihana tietää, ettei kaikki epätoivoinen hikoilu kamppailusalilla ole valunut hukkaan. 

 

Taas on viikko vierähtänyt kauhean nopeasti. Tältä näyttivät viime päivät treenin kannalta:

Maanantai: juoksu, 35 minuuttia
Tiistai: crossfit, 1 tunti: painonnostoa ja sata yleisliikettä (ja tasaminuutein rinnalleveto + työntö)
Keskiviikko: crossfit, 1,5 tuntia: maanantailta rästiin jääneet kyykyt, liikkuvuusharjoittelua
Torstai: crossfit, 1 tunti: tempauksia
Perjantai: crossfit, 1 tunti: muscle up -tekniikkaa ja hikistä jumppaa
Lauantai: lukkopaini, 1,5 tuntia + maastavetoja ja penkkipunnerrusta
Sunnuntai: juoksu (jos siis saan ahterini tästä kohta ylös)

Nyt vain toivotaan, että hyvä fiilis jatkuu! Ensi viikolla treenipäiviä on tosin luvassa vähemmän, sillä viikonloppu vierähtää Tampereella crossfitin SM-kisojen merkeissä. Mutta alkuviikosta jumpataan sitten senkin edestä.

Iloista sunnuntaita, murmelit!

 

 

Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Itselläkin on nyt alkuvuosi kulkenut kyllä ihan törkeän hyvin, ja luulenpa että nuo samat teesit mitä luettelit pätee myös täällä. Etenkin monipuolisuus on mulle se iso juttu. Saapahan nähdä, miten ens viikonlopun Winter Warin jälkeen on intoa, toivottavasti sieltä saa vielä lisää kipinää.

Lotta Katariina
Pumpui

Mä oon yleensä ollut cf-kisojen jälkeen entistä enemmän liekeissä treenaamisesta!

Vierailija (Ei varmistettu)

Se voi kyllä olla just näin :)

Miia_pau
Kolmas linja

Nainen! Nyt kyllä jäät sohvalle pötköttämään! Kehitys tapahtuu levossa, eikä tossa oikein näy nyt lepoa. Rauhallisella kävelyllä saat käydä, jos lupaat olla juoksematta :)

Tämä lähinnä sillä, että itselläkin on tupannut viime viikkoina kiinnostamaan kaikenlainen urheilupusaaminen siihen malliin, että on pitänyt väkisin laittaa kalenteriin lepopäiviä. Ja ens viikolla on vuorossa kevennetty viikko: alkuviikosta hieronta ja loppuviikosta Winter Warit, siinä välissä ajattelin tehdä pari kevyttä treeniä vaan, ja mobbailla. Vaikka oonkin ihan varma, että ohjelmoinnissa on jotain ihan mielettömän siistiä ja hauskaa ja parasta heti ens viikolla ja sitten joudun köyttämään itseni sohvaan, etten mene pusaamaan painojen kanssa :D

Lotta Katariina
Pumpui

Nojoo, onhan tossa aika paljon liikuntaa yhdelle viikolle. Mutta kun on ollut niin hyvä fiilis! :D

Nää lenkit on ehkä mennyt aktiivisen levon nimiin enemmän, ei tota mun mummoköpöttelyä urheiluksi varmaan voi kutsua :D

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Joo. Intoa olisi, mutta on myös flunssa. Argh.

Lotta Katariina
Pumpui

No höh, malttia ja pikaista paranemista!

Nelliilona (Ei varmistettu)

Oih, mistä on pienet tytöt tehty? Mun mielestä justiinsakin raajalukoista, swiipeistä, mounteista ja heitoista :D Painia on kovin ikävä, kun jujutsu on vaihtunut ristiintreenaamiseen...allekirjoittanut harjoitteli aikanaan eurooppalaista jujutsua, johon matolla painimisen lisäksi yhdistettiin potkut, lyönnit, heitot, irroittautumiset sun muut. Mut silloinkin pidin eniten lukko -ja painitreeneistä <3

Lotta Katariina
Pumpui

Harmittaa kun ei aika riitä sekä aktiiviseen ristiinkuntoiluun että painimiseen. Pitänee odottaa sitä, mitä jossain spekuloitiin, että crossfitiin tulee jossain välissä väistämättä kamppailuelementti mukaan, jos halutaan oikeasti laaja-alaisesti kovakuntoisia tyyppejä :D

Suvi K.
Sisunainen

Hyvä kirjoitus! Mustakin vaikuttaa, että treeni-into ja bile-into on kääntäen verrannollisia. ;)

Lotta Katariina
Pumpui

On ainakin aikaa ja energiaa treenata viikonloppuisin :)

Kommentoi

Ladataan...