Miten hiljentää oma päänsä?

Pumpui

Eli hyväksi koettuja konsteja päänsisäisen sekamelskan vaientamiseen ja nukahtamisen helpottamiseen.

Stressitason nousu näkyy elämässäni ensimmäisenä ja akuuteimpana nukkumisvaikeiluna. Yleensä nukahdan illalla varsin nopeasti, mutta usein herään paria tuntia myöhemmin ja valvon pahimmillaan tuntikaupalla. Toisinaan keskellä yötä herätessäni onnistun nukahtamaan uudelleen ennen kuin ajatusten tulvaportit aukeavat kokonaan, mutta välillä erilaiset suorittamiseen ja suorittamatta jättämiseen liittyvät ajatukset tekevät nukahtamisesta lähestulkoon mahdotonta. Jos valveilla ollessaankin tuntuu siltä että päässä on kolmetoista eri radiokanavaa päällä samaan aikaan, kasvaa niiden äänenvoimakkuus entistestään yön hiljaisina tunteina. Ohjelmavalikoimakin muuttuu: päivällä päässä pyörii usein biisejä ja to do -listan juttuja ja erilaisia päivän aikana kuulemiani lauseenpätkiä (kerran päässä soi luupilla viikon verran "Angmarin noitakuningas"), mutta öisin päänsisäisen tauhkan pohjimmainen teema on duuni ja muu suorittaminen.

Suorittajaluonteena olen toki kehittänyt itselleni erilaisia prosesseja, joiden avulla yritän hiljentää pään ja nukahtaa uudelleen. Tässä kolme hyväksi havaitsemaani keinoa, joiden avulla voi tavoitella vähemmän meluisaa pääkoppaa:

Monotonisen asian ajattelu. Lievimmässä valvomisessa, kun en vain jostain syystä saa unta ja mieli ei käy ihan kamalilla ylikierroksilla, olen huomannut hyväksi keinoksi ajatella jotakin kauniissa maisemassa tapahtuvaa yksitoikkoista puuhaa. Saatan kuvitella juoksevani törkeän pitkää matkaa vuoristossa tai hiihtäväni lumisessa metsässä, ja keskityn vain ajattelemaan askelia tai vetoja. Tämä toimii melko hyvin, jos vain pää ei takerru siihen ajatukseen että oikeasti olne kovin keskinkertainen juoksija ja apukoulutason hiihtäjä.

Syvärentoutus. Tämän asian tunnustaminen nolottaa minua jostakin syystä. Kaverini suositteli aikoinaan Spotifysta erästä yoga nidra -syvärentoutuslevyä, jonka kuunteleminen yön pimeinä tunteina on osoittautunut ihmeellisen tehokkaaksi. Rauhoittavan naisäänen johdatuksella rentoutetaan kroppaa paikka kerrallaan. Harvemmin pääsen edes kasvojen rentoutusta pidemmälle, parhaimmillaan vedän sikeitä jo ennen kuin itse rentoutus alkaa! Eilen en kuitenkaan pystynyt keskittymään edes rentoutumiseen kun pää surrasi omiaan, ja havahduin rentoutusosiota seuraaviin henkisen puolen osioihin. Vannoutunut ateisti on siis öisin tiedostamattaan kuunnellut erilaisia hengellisiä hapatuksia!!!

Hesarin Kuukausiliitteen ristikko. Kun mikään muu ei auta, nousen ylös ja painun olohuoneeseen lukemaan kirjaa tai pläräämään rästiin jääneitä lehtiä. Jos hyvä tuuri käy, on sohvapöydälle jäänyt Kuukausiliite, jonka ristikkoa rakastan vihata. On eräänlainen taiteenlaji laatia lehteen ristikko, jossa kuvat ja kaaviot ovat niin suttuisia, että ihmisten, maiden ja hahmojen tunnistaminen on likipitäen mahdotonta! En ole mikään harjaantunut ristikontäyttäjä, joten aikaa kuluu ja pää alkaa väsyä ihan vain silkasta yrittämisestä. Viime yönä löysin tunnetilaani erinomaisesti kuvaavan kohdan ristikosta: Pänniä, kahdeksan kirjainta, loppuu -ttaa. 

(Mies halusi lisätä vielä yhden: hän kuulemma nukahtaa saman tien kuunnellessaan minun tylsiä juttujani. Ehe ehe.)

Tunnistatteko samanlaiset tuntemukset? Millaisia keinoja teillä on sekamelskan hiljentämiseen?

Share

Kommentit

surkeaolento (Ei varmistettu) http://surkeaolento.blogspot.fi/

Ymmärrän miestäsi.
Itsekin melkein nukahdin, kun yritin lukea tekstin läpi.
Huumoria osittain. :)

Hauskaa, että olet onnistunut tekemään listan tavoista, joilla rentoudut. Itse olen harrastanut tätä syvärentoutusta vuosia, mutta ilman mitään naisääntä taustalla. Olen ihan vain itse keskittynyt rentoutumaan ja ohjaamaan asiaa omassa päässäni.

Toinen tunnettu tehokas menetelmä on nousta ylös ja juo lasin maitoa pienen leivän palan kanssa. En usko, että tämä sopii kaikille, mutta itse nukahdan saman tien.

Mielikuvaharjoitteetkin kieltämättä ovat kivoja. Itse luon kokonaisia maailmoja, joissa on kaikenlaista jännää. Maailmaa luominen voi olla tosi väsyttävää puuhaa.

Ja tehokas menetelmä on tietenkin saada itsensä niin väsyneeksi, että vain nukahtaa. Tietenkin yliväsynyt nukahtaa huonommin, mutta kaikissa menetelmissä on hyvät ja huonot puolensa.

Lotta Katariina
Pumpui

Tuo maailman luominen on hauska idea, pitää kokeilla seuraavan kerran :)

jermia
Itärajapakolainen

Aikanaan hyvänä keinona oimivat kuivat koulukirjat, mutta nykyisin on joutunut kehittelemän muitakin konsteja. Viimeisimpänä olen alkanut kirjoittaa juuri ennen nukkumaan käyntiä vihkoon ylös kaikki mielessä pyörivät asiat. Jos ajatukset harhailevat pedissä näihin asioihin, hoen itselleni, että: "Tätä ei saa ajatella, koska tämä on käsiteltynä jo siellä vihkossa". Toisinaan jopa toimii :D

jermia
Itärajapakolainen

*toimivat

Lotta Katariina
Pumpui

Tuo asioiden ylös pistäminen on kätevä tapa, ei niille asioille yleensä mitään silloin yöllä voi. Jännä homma miten aamulla on taas ihan eri perspektiivi juttuihin kuin yöllä sängyssä pyöriessä! 

pöpelikössä
Pöpelikössä

Voi, tunnistan. Minulla tosin unettomuus ei tapahdu keskellä yötä kesken makoisimpien unien vaan se päänsisäinen kakofonia alkaa silloin nukkumaan meno -hetkellä. Eli kun saan unta niin nukun kuin tukki vaikka kakstoista tuntia, mutta se unensaaminen on usein ongelma eikä oo ihan yks tai kaks kertaa kun on saanut raahustaa töihin tunnin "unilla".

En kyllä ole yrittänyt löytää keinoja unen saamisen helpottamiseksi mitenkään suurissa määrin, lähinnä olen oppinut elämään sen kanssa. Sen verran kuitenkin, että en juo enää iltaisin tai edes iltapäivisin kahvia ja joskus on tullut harjoitettua myös tuollaista surkeaolento:n kuvailemaa "itserentoutusta". Ommm olet jääpala. Ajattele varpaanpäitäsi. Hitaasti ne alkaa sulaa. Ommmm. Siirry jalkapöytiin, kantapäähän, nilkkoihin...tunne kuinka ne sulaa. Ommmm. Ai hulluu vai, eihän? :'D Mut toimii, ainakin joskus.

Tsemppistä joka tapauksessa sulla ja kaikille jotka painii unettomuuden ja kovaäänisen pääkoppansa kanssa. Suorittajaluonne on ihan jees olla, mutta vois se joskus relata.

Lotta Katariina
Pumpui

Olen jääpala! Mahtava idea! :D

nukahtaja (Ei varmistettu)

Tiedäthän sen tunteen, kun esim. luennolla tai tylsässä palaverissa meinaa väkisin silmät painua kiinni ja nukahtaa? Minulla toimii, kun sängyssä pyöriessä rauhallisesti keskittyy ajattelemaan, miltä tuo tunne tuntuu. Silmät painuu kiinni, ajatuksenjuoksu pysähtyy kokonaan ja vaipuu makiasti uneen.. Tällä kertaa ei tarvitse sinnitellä nukahtamista vastaan!

Lotta Katariina
Pumpui

Hyvä idea! Seuraavaksi ajattelen kaikkien aikojen puuduttavinta "Suomen murrealueet" -luentosarjaa jonka nukuin läpi yliopistolla joskus miekka ja kilpi :D

jennajohannasi
Pirtti

Mäkin tykkään tehdä syvärentoutuksen nimenomaan ohjattuna, kun jos alan miettiä itse niitä 'rentouta varpaat - nilkat - pohkeet' niin ajatukset on jo liian vauhdikkaita nukahtamiseen. Toisen ääneen keskittyminen auttaa tyhjentämään muut ajatukset :)

Lotta Katariina
Pumpui

Musta on hyvä että joku käy niitä seikkaperäisesti läpi, mä menen itsekseni ehkä turhan nopeasti läpi koko kropan ja rupean sit päässäni säätämään jotain muuta :)

Kommentoi