Osaatko huoltaa itseäsi?

Pumpui

Polveen koskee, olkapää vihoittelee, kremppaa löytyy sieltä sun täältä. Osa toivoo vaivojen katoavan itsestään, jotkut buukkaavat saman tien ajan ammattilaiselle. Miksi oman kroppansa tunteminen ja huoltaminen on välillä niin vaikeaa?

Moni osaa säätää fillarinsa, tehdä tietokoneen huoltotoimenpiteet ja hoitaa kodin pikkuviat. Oman kropan mekaniikka ja vikatilanteet taas saattavat olla vieraampaa alaa kuin edistyneet sähkötyöt ja auton moottorin korjaus. Se on kummallista.

Monesti käsketään painua urheilulääkärin tai fysioterapeutin pakeille, kun selkä juimii tai polveen koskee. Minäkin olen monasti kääntynyt ammattilaisen puoleen kun kolottaa vähän enemmän, mutta hoito-ohje on aina ollut sama: lisää kehonhuoltoa ja liikkuvuusharjoittelua. Ja hyvä niin. Täyslevolla ja Sirdaludilla kun korjaantuu harvempi klesa kunnolla. Eikä ainakaan ehkäise mitään.

Liikunta tuo välillä kremppoja mutta myös keinoja korjata niitä itse. Olen crossfit-treeneistä saanut kehonhuoltoarsenaaliini määrättömän määrän erinomaisia vinkkejä siitä, miten kroppaansa kannattaa huoltaa ja aukoa kotikonstein. Harvoin mikään pienempi vika lääkärisedän taikakäsittelystä pelkästään ratkeaa. Kun toissakeväänä selkä meni jumiin, käski fyssari minun venytellä, olla istumatta kuin Quasimodo ja palata pikimmiten takaisin treenien pariin. Levolla ja lihasrelaksanteilla kun ei kuulemma mitään parannusta asiaan tulisi.

On vähän noloa myöntää, että olen vasta viime vuosina alkanut kunnolla tutustua omaan kroppaani ja siihen miten se reagoi erilaisiin puuhiin. Kun ensimmäisen kerran huomasin polven vihoittelevan kävellessä ja portaita noustessa, pelkäsin tietenkin pahinta. Kohta olisi leikkauskeikka edessä ja loppuelämä klenkkana. Kokeilun ja kokemuksen perusteella hoksasin kuitenkin, että polvessa ei suinkaan ole mitään vialla vaan lantiossa. Kun vähän jaksaa lantionseutuaan ja lonkankoukistajiaan venyttää, katoaa polvikipukin saman tien. Nykyään jos vaiva ilmenee, nakitan saman tien isompikokoisen kaverin avuksi, hyppään tämän syliin, kiedon jalat vyötärön ympärille ja venytän lantion niin kaarelle kuin saan. Kun päälaki viistää maata, kuuluu lantiosta poks, ja kipu on poissa. Valmentaja ja moni alan asiantuntija on viisaasti sanonut, että kipu paikassa x on usein merkki siitä, että jossain ylä- tai alapuolella kiristää. Kun polvi juimii, vika on usein nilkassa tai lantiossa. Kun kyynärpäätä vihloo, voi olkapää tai forkku olla jumissa.

Olen yrittänyt ottaa tavaksi huoltaa vanhaa mätisäkkiä myös kotioloissa enkä pelkästään treenien yhteydessä. Sisustuksellisesti ei tietenkään ole kovin kaunista pitää kamoja näkyvillä (kuten yllä oleva kuva havainnollistaa), mutta kehonhuoltokerrat taatusti moninkertaistuvat verrattuna siihen, että tavarat lojuisivat yläkomuutissa odottamassa käyttöä. Omaan vaatimattomaan mutta tehokkaaseen välineistööni kuuluvat:

- joogamatto: koti- ja salijoogailuun, venyttelyalustaksi

- foam roller: rullailu on erinomainen tapa aukoa jalkojen isoja lihaksia ja selkää. Oman rullani ostin Anttilasta, kovat kundit ja mimmit käyttävät tietenkin kivikovaa muoviputkea eivätkä nöösien vaahtorullaa.

- "peanut" eli kaksi tennispalloa sukan sisällä: ehkä paras tapa avata selkää. Tämän vinkin sain muutama vuosi sitten fysioterapeutilta. Pallot asetetaan selän alle niin, että selkäranka osuu pallojen väliin jäävään kuoppaan. Sitten liikutellaan selkää ja käsiä. Poksahtelee ja venyy, parasta.

- golfpallo: tuntuu saamarin ikävältä lattian ja lihaksen välissä, mutta hierontavälineenä verraton. Myös jääpallossa käytettävä, astetta isompi boltsi käy tähän erinomaisesti.

Miten on teidän kehonhuoltonne laita? Onko teillä luottokamoja kotosalla? Lisää vinkkejä otetaan mieluusti vastaan!

Share

Kommentit

Sarsi (Ei varmistettu)

Olin viime viikolla kehonhuoltotunnilla, jossa mm. avattiin jalkapohjien pikkulihaksia seisomalla jumppakepin päällä. Siis keppi maahan, reippaasti painoa toiselle jalalle (kepin päällä), ensin päkiän alapuolelle, ja siitä hitain liikkein kohti kantapäätä siirtyen, aina hetki paikallaan pysyen. Parantaa liikkuvuutta esim. kyykyissä (testattiin ennen ja jälkeen pistoolikyykkyä – toimii!). Ohjaaja suositteli jumppakepin hankkimista kehonhuoltoon. Samoin kuulin, että polvivaivat usein johtuvat kireistä etureisistä.

Lotta Katariina
Pumpui

Oo, pitääpä kokeilla. Kiitos vinkistä! Kuulostaa kivuliaalta :D

Vierailija (Ei varmistettu)

Meidän crossfit-salilla on tällasia: http://www.spartanshop.fi/fi/lihashyvinvointi/154-the-grid-hierontarulla..., on kyllä mahtavan hyvä väline, ajattelin hankkia kotiinkin tavallisen foam rollerin kaveriksi/tilalle. Aluksi tuntui tosi hankalalta kun oli tottunut tasaiseen pintaan, mutta käyttelyn myötä tuolla oppii aika hyvin paikallistamaan kipukohdat.

Myös tennispallolla voi pyöritellä jalkapohjia, tai sählypallolla jos haluaa vähän kovempaa.

Lotta Katariina
Pumpui

Tuo kyllä näyttää ikävältä vehkeeltä... :D

FFFifi
Fitness Führer

Löytyy noi samat. Toi foam roller oli pakko ostaa mustana juuri sisustuksellisista syistä, vaikka se räikeänvihreä olisi ollut kympin halvempi :D

Noitten lisäksi mulla on se Pallukka ("kun aloittaa niin ei voi lopettaa!") jossa ei kyllä ole mitään järkeä. Joku muukin oli todennut saman, sillä ostin sen hintaan 0,5 € kirppikseltä :D Jalkapohjia sillä pystyy hieromaan, kuten myös superpallolla, tai miksei tolla sun golfpallolla myös.

Sit mulla on Kipukoukku ("koukuta kipu!"), joka on tosi hyvä. Tai en kyllä tiedä onko siitä mitään hyötyä, mutta tosi hyvin sillä saa paineltua (tai siis koukutettua) kipeitä kohtia selässä, lavoissa ym. Töissä oli ja oli pakko hommata kotiinkin.

Ehkä leuanvetotangon voi laskea kehonhuoltovälineeksi...vaikka roikun siinä lähinnä teoriassa. Toki löytyy myös kaurapussi, se on ihan ehdoton! Aina valmiina pakkasessa vammojen varalta :D

Toi sun niksautusliikkeesi on varmaan kätevä uusiin ihmisiin tutustumiskeino, vinkkinä sinkuille :P

Lotta Katariina
Pumpui

Meillä on duunissa kipukoukku (joka on kyllä saanut harvinaisen ikävän nimen, mielestäni), välillä yritän sillä selän jumeja hieroa. Vaati ensin vähän harjoittelua että saa sen kohdistettua oikein, mutta tuntuu aika hyvältä kyllä kun saa sen koukun osumaan kohdalleen.

Niin, ehkä mä jatkossa rupean tutustumaan kiinnostaviin miehiin kysymällä apua niksautuksessa. Tulisipa ainakin tehtyä mieleenpainuva ensivaikutelma :D

Mä käytän superpalloa hierontatarkoitukseen! Löysin kauhean määrän eri kokoisia superpalloja lapsuudenkodista ja ne toimii ihan yhtä hyvin kuin meidän salilla käytettävät lacrosse-pallot (http://www.roguefitness.com/rogue-lacrosse-balls.php). Kipukoukkukin mulla on silloin tällöin käytössä, mutta en oikein saa sillä yhtä hyvää tuntumaa kuin lattialla pallon päällä.

Rulla pitäisi ostaa, mutta noi halvat vaahtomuoviset ei tunnut tarpeeksi tehokkaalta. Pitäisi löytää sellainen kovempi putki jostain. Nykyään rullailen salilla vähän aikaa ennen ja jälkeen treenien.

Lotta Katariina
Pumpui

Tässähän on kohta koti kuin palloilutarvikemyymälä, kun on golf-, tennis-, jääpallo- ja lacrossepalloja nurkat pullollaan :D

Nina Enroth

Mulla on rullan (kova, musta) lisäksi guasha eli sellainen luukampahässäkkä, jolla pääsee kanssa aika kivasti syvälle esim. penikoihin. Vanha tennispallot sukassa -setti on toimiva kyllä. Ja FF:nkin mainitsema leuanvetotanko. Ainoa ongelma: käyttäjän laiskuus. Joku päivä mä taas aktivoidun.

Lotta Katariina
Pumpui

Sama homma, laiska kehonhuoltaja on varmaan isoin este kehon hyvinvoinnille :D Miten se onkin niin vaivalloista mukamas vähän joutoajallaan itseään huoltaa?

isseessi (Ei varmistettu)

Sama arsenaali löytyy poislukien tennispallot (en oo saanu aikaseksi ostettua toista palloa).
Golfpalloa käytän jalkapohjiin...ei tuu plantaarifaskiittia tai muutakaan ikävää jalkapohjaongelmaa, ku välillä vähän kiduttaa itseään ja rullaa jalkapohjia golfpallolla. Sitten mulla on kans semmonen tennispallon kokonen pehmeähkö piikkipallo, joka tuntuu hauskalta jalkapohjissa ja jolla jyrytän joskus pohkeitten jumeja.

Itsehuollon lisäksi käyn säännöllisesti urheiluhierojalla, ku mulla vaan jalat menee välillä niin jumiin, ettei niille ite voi oikein mitään. Ja sillä hierojalla on sen verran hyvät jutut aina, että sielä käy ihan ilokseen...tosin siinä vaiheessa ku niitä jumeja aletaan kunnolla avata, monesti mietin että miksi ihmeessä tulen tänne vapaaehtosesti ja vielä maksan tästä :) Sattuu nimittäin niin, että naurattaa.

Lotta Katariina
Pumpui

Mun pitäis kans ottaa tavaksi käydä urheiluhierojalla välillä. Viimeksi kun kävin, hieroja painoi olkapään vierestä ja kysyi, katosiko kädestä tunto. Katosihan se, ja sitten se painoi siitä kohdasta kunnes tunto palasi, missä kesti rapiat kymmenen minuuttia. Oli ihan järkyttävän kauheaa, mutta kun pääsi sessiosta pois, oli olo kuin uudella ihmisellä :)

supersociale (Ei varmistettu)

Mun kehonhuolto on tähän mennessä sisältänyt vain kurinalaista ja säännöllistä venyttelyä, tosin tuntuupa sekin jo auttaneen. Pallot ja foam rollerit on hankintalistalla "sit joskus" mutta kun tähän mennessä ei oo vielä mitään treenaamiseen negatiivisesti vaikuttavia jumeja tai kremppoja ilmaantunut niin ehkä selviän ilmankin. Lajeina itsellä n. vuosi sitten kylmiltään aloitettu roller derby, juoksu ja salitreeni.

Kommentoi