Pumpui kysyy: Mitä liikettä rakastat ja vihaat?

Pumpui

"Mä olen tosi huono penkkipunnerruksessa. Se on ihan hirveää. Sen takia mä en teekään sitä."

Kuulostaako tutulta? Nyt ilmiannetaan omat suosikki- ja inhokkiliikkeet, perusteluineen. Kas tässä omat top kolmoseni:

Suosikkini:

Maastaveto. Koska olen siinä ihan hyvä. 80 kiloa nousee leikiten useita kertoja, satasen ykkösmaksimi paukkui aikaisemmin keväällä ja kohta varmaan enemmänkin.

Rinnalleveto ja työntö. En tiedä mikä tässä liikkeessä minua niin kiehtoo. En ole siinä kovin hyvä (ennätykseni tein Openien aikaan vetäisemällä 15 kertaa 43 kilolla), mutta jaksan aina kovasti yrittää. Jokin liikkeen teknisyydessä ja monimutkaisuudessa kiehtoo.

Takakyykky. Liikkeiden kuningas, joka välillä voisi kyllä kuulua inhokkilistallekin. Kuten tänään.

Inhokkini:

Leuanveto. Koska olen siinä surkea. Uuteen kotiin kyllä hankin leuanvetotangon, että saan treenattua joka päivä. Tuntuu oudolta, että joskus sitä sai oikeasti 10 leukaa putkeen, tosin saatoin olla rapiat 20 kiloa kevyempikin silloin.

Tempaus. Liikkuvuushaasteet tulevat aina parhaiten ilmi tempaustreenissä. Ottaa kiinni ja kiristää ihan joka paikasta nilkoista aina niskaan saakka. Liikkuvuustreeniä pitäisi lisätä huomattavasti.

Penkkipunnerrus. Ikävä, ikävä liike, josta en ole ikinä oppinut nauttimaan. Tosin jos treenaisin tätä ahkerasti, painot voisivat nousta neljästäkympistä reilusti korkeammalle. Aikoinaan vihasin pystypunnerruksia ja muita olkapäihin ottavia liikkeitä, koska olkani olivat heikot. Mutta mitä enemmän jerkkua alkoi olkavarsiin kertyä, sitä lystikkäämmäksi olkapäiden kurituskin muuttui.

 

Nyt haluan kuulla teidän suosikeistanne ja inhokeistanne. Minkä liikkeen tekeminen salilla tuntuu enkeleiden kosketukselta ja minkä edessä tekisi mieli lähteä kotiin syömään jäätelöä?

 

Share

Kommentit

sanumaria

Voisin tehdä aina: 

1. Kyykyt: Kyykkääminen on kivaa, kun on kuitenkin voimia jaloissa. Niin saa ees vähän isompia kiekkoja tankoon ja voi kuvitella olevansa vahva.

2. Mave: Koska en osaa sitä vielä, ja teen vauvapainoilla. Mutta kyllä mää saan vielä satasen vedettyä.

3. Ojentajat (triceps extension): En osaa selittää :D Kaikki ojentajajutut on vaan kivoja.

Söisin mielummin tillilihaa:

1. Vipunostot: Puhdasta vihaa.

2. Alatalja: Puhdasta vihaa.

3. Hauiskäännöt käsipainoilla: Puhtainta vihaa.

Lotta Katariina
Pumpui

Joo hyi, viparit :D

Mutta tota ojentajajuttua en tajuu, ne on kans ihan kauheita.

tiiti
ite puin

Jee:

  • leuanvedot, varmaan siksi, että olen niissä jopa suhteellisen ei-huono
  • mave, äänekäs tangonpaukuttelu voimaannuttaa
  • dippi, koska se vaan on ässistä ässin liike
  • melkein kaikki hauiskäännöt, koska "oho, mulla on hauis, huomaahan noi muutkin täällä" -efekti

Yäk:

  • etukyykky. paino henkitorvella ei motivoi, vaikka ehkä voisi luulla, vaan itseasiassa jos pyörryn, ei tarvitse etukyykätä.
  • lankku, ei hesus, että on tylsä liike.
  • pystysoutu, tuntuu hirveälle ja näyttää vielä hirveämmälle.
  • kaikki laitevitkuttimet, "jee, tämä treeni eristää sisäpohkeen ylemmän leventäjähalkaisijalihaksen täydellisesti!"

Ei noista kyllä enkelin kosketus ole mikään, mutta ekoissa edes tuntuu pikkuisen vahvalta, jälkimmäiset vaan itkettää, jos niitä joutuu tekemään. Jätskiä tekee mieli syödä kummassakin tapauksessa :D

Lotta Katariina
Pumpui

Mä olen alkanut hiljalleen tykätä etukyykystä. Etenkin nyt kun ei enää tunnu siltä että tukehtuu :D

Vierailija (Ei varmistettu)

Tykkään:
Kaikki pitkät flowmaisesti etenevät kahvakuulasarjat, joita on vaan niin siistiä tehdä, siinä on hieno kontrollitunne.
Thrusterit, ehkä vähän samasta syystä + siinä on jotain hienoa kun repäsee sen tangon melkein maasta asti. Muutenkin kyllä lähes kaikki kyykkyjutut.
Kippileuat, aivan huippu. Liike ja sen suunta.

En tykkää:
Muscle upit, ei vaan pysty, ei. Samasta syystä ehkä vähän vihaan dippejä, ehkä ojentajatreenin paikka.
Punnerrus. Sananakin jo negatiivissävytteinen.
Viparit.

Lotta Katariina
Pumpui

Oo, mun olis ehkä sittenkin pitänyt laittaa thrusterit inhokkilistalle. Hrrr.

 

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Mun suosikkiliike on kivoin ja samalla eniten haitarista:

TAKAKYYKKY!

Se on kivaa, koska olen ihan vahva. Ja se on syvältä, koska olen polvivammanen enkä uskalla/voi mennä niin alas kuin tosinaisten pitäisi. Jos polvi kipeilee, en pysty tekemään liikettä ollenkaan. Sen takia kehitys on vähän hidasta, kun harjoituskertojen ja -painojen kanssa täytyy himmailla.

Oikeastaan etureisi, takareisi ja perseliikkeet on kaikki aika kivoja, koska niissä saan parhaan tuntuman (ja jostain syystä mun alaraajat on ne, jotka tykkää kasvaa).

Toinen suosikki on viparit. Niiden aikana voi tuijotella kaulassa ja otsassa pullottavia verisuonia ja jännittää milloin ne repeävät. Tämä oli muuten ennen inhokkini, mutta sitten tuli verisuonet ja toi mukanaan ripauksen viihdettä.

Toinen inhokki on pystypunnerrus. Puolittain risa olkapää ei häiritse vipareissa, mutta vaivaa satunnaisesti pystypunnerruksessa. Ja sama juttu kyynärpäässä, joka sekin toisinaan ärtyy pystypunnertaessa (ja aika monessa muussakin liikkeessä). Lisäksi rauta painaa ärsyttävän paljon tässä liikkeessä.

 

Ja off-topic: Nuoriso, urheilu kannattaa. Eipä juuri ole paikat hajalla.

Lotta Katariina
Pumpui

Mä aloin tykätä pystypunnerruksesta siinä vaiheessa kun olkapäihin sai jerkkua. Sitä ennen vihasin yli kaiken :D

Kivat:

  • Leuanveto - koska se vaan tuntuu kivalta ja luonnolliselta ja oon siinä mielestäni aika hyvä. Viikonloppuna vedin ekaa kertaa 10 tiukan leuan sarjan, jee! :D Kippaaminenkin alkaa vähitellen sujua.
  • Tempaus - aluksi tuntui liiankin vaikealta ja turhautti kun sen oppiminen oli niin hidasta. Vähitellen oon kuitenkin alkanut tykkäämään sen harjoittelusta. Tää on vaan niin siistiä osata.
  • Rinnalleveto - hieno liike tämäkin. Olympianostot on siistejä!
  • Maastaveto - kerrankin tuntee itsensä voimakkaaksi kun voi lyödä 100kg tankoon. :D Mave oli mulle heti alussa helppo oppia ja pystyin aika nopeasti alkaa nostamaan siinä isohkoja painoja.

Tyhmät:

  • Wall ball - hyi h*lvetti! Hyydyn tässä ennätyksellisen nopeasti ja joku koordinaatio vissiin puuttuu täysin. Pallo lentää aina liian matalalle, sivuun, ei osu lainkaan seinään, tippuu maahan, tippuu naamaan.
  • Thruster - vähän samaa sarjaa kuin wall ball, mutta tanko pysyy sentään vähän paremmin hallinnassa kuin pallo... Yksittäisiä raskaita thrustereita tai lyhyitä sarjoja on ihan siedettävää tehdä, mutta pidemmät sarjat tuntuu vaan niin pirun inhottavalta.
  • Vatsalihasliikkeet - en ole oikeastaan koskaan tykännyt mistään vatsalihasliikkeistä. Niitä on tylsä tehdä enkä oikein tykkää siitä poltteesta vatsalihaksissa. Erityisesti lankut on tylsintä ikinä mutta en mä muistakaan vatsaliikkeistä mitenkään nauti. Tää on sellainen pakollinen paha.
Lotta Katariina
Pumpui

Oo, wall ballit on mulla päivästä riippuen joko suosikki- tai inhokkilistalla...

Miia_pau
Kolmas linja

No niin, eräs suosikkipuheenaiheistani :D

Lempparit:

Kyykky, kaikki variaatiot. No question about it. Etukyykky, takakyykky, askelkyykky, jopa kauhistuttava valakyykky. Jalkaosastolla on voimaa ja tekniikkakin rullaa kohtuuhyvin, onnistumisen elämykset ovat siis taattuja ja painoja saa latoa tankoon ihan kivasti (paitsi valakyykyssä, mutta siinäkin on jotain nousujohteista kehitystä tapahtumassa!).

Rinnalleveto. Elävä todiste siitä, miten onnistumisen kokemukset muuttavat ihmisen mielipidettä: vielä aamulla liike olisi mennyt inhokkeihin (mustelmaiset solisluut, ähinää), mutta tänään vetelin ihan lunkina sarjoja 40 kilolla ja tekniikka osui kohdilleen. Ah, parhautta.

Tempaus. Kauhean hankala, painot pieniä, epäonnistumisen elämykset taattuja, mutta joku siinä kuitenkin kiehtoo. Kokonaisvaltaisuus. Erityisesti tällä hetkellä innostuttaa käsipainotempaus, se on jotenkin metka viritys.

Bubbling under: etunojapunnerrus, lankku sekä selkeämmin crossfit-maailmasta boksihyppy ja double underit. Juhlapäivä kun näitä on tarjolla!

Inhokit:

Maastaveto. Ennen kuului suosikkeihin. Jaksan ihan hyvin ja kohtuuisoja painoja, ja tekniikkaanikin valkku kehui tässä yhtenä päivänä esimerkilliseksi. Mutku. Hyi miten tylsä liike! En tykkää! Suorinjaloin-variaatio marginaalisesti kivempi. Mieluummin silti en tekis.

Vauhtipunnerrus siis push press. Tai melkein mikä tahansa painava-tanko-suorille-käsille-liike (pl. em. tempaus ja valakyykky), työntö tms. Olkapäissä kyllä kieltämättä olis kehittämisen varaa, joten puren hammasta ja nostan. En silti tykkää.

Hauiskääntö. Tai melkein mikä vaan hauisten tai ojentajien pitkäveteinen hinkkausliike. Normisalilla skippasin melko usein, vaikka olisivat olleet ohjelmassakin. Onneks nykyään näihin ei suoranaisesti törmää.

Bubbling under: leuanveto, koska en vaan osaa.

Lotta Katariina
Pumpui

Hahaa, pakko komppaa tota haukkaria. Kuinka tylsää!

Corde

Mun on pakko aloittaa inhokeista

1. reiden ojentaja istuen. Tarviiko tätä edes selittää?

2. askelkyykyt, mun tasapaino on p:stä joten mä en vaan pysy pystyssä

3. linkkarit eri variaatioinaan, mä en nyt vaan kykene.

I love..

1. ristikkäistalja, on vaan huippua kattoa niitä käsien ja olkapään lihaksia. Mulla on niitä!

2. reiden koukistus maaten pilatesrullalla, kamalaa joten niin ihanaa! peppu kiittää ja reidet myös.

3. takaolkapäät narulla, huomasin et mun paino oli 5kg päässä erään hyvin treenatun herran painoista, joten liikkeen miellekkyys tuli toisella 100% enemmän esiin.

 

Lotta Katariina
Pumpui

Nojoo, kenenkään ei tarvis tehdä loitantajia ja lähentäjiä :D

Lotta Katariina
Pumpui

Huh, aikamoiset kyykkypainot, huikean nopeaa kehitystä!

Mä en tee ikinä vatsalihasliikkeitä, ne on niin tylsiä. Luotan siihen että noi isot moninivelliikkeet pitää coren kunnossa :DD

Lotta Katariina
Pumpui

Toi kahvakuulaliike on kyllä tosi tehokas. Mua ärsyttää vemputtaa ilman lisäpainoja kun niitä joutuu tekemään ihan älyttömiä määriä ennen kuin alkaa tuntua :D

Kommentoi