Pumpui kysyy (taas): Mitä liikettä rakastat ja vihaat?

Pumpui

Koska vanha idea on parempi kuin pussillinen uusia, ajattelin palata menneeseen ja toistaa reilun vuoden takaisen harjoituksen ja listata kolme lempi- ja inhokkiliikettäni. Muistin postanneeni asiasta joskus toissakesänä, mutta päätin ensin listata omat tämänhetkiset top kolmoseni ennen menneeseen paluuta. Melkoisia järkytyksiä oli luvassa.

Suosikkini:

Maastaveto. Aina ja ikuisesti suosikkiliikkeeni. Sekään ei haittaa, että siinä päästään tukevasti satasen toiselle puolen.

Leuanveto. Yksinkertaisesti siitä syystä, että leuat ovat alkaneet sujua. Tiukkoja, lisäpainollisia, kipaten, tangolla, renkailla... Vielä hetkittäin hämmästyttää, että saan tosiaan hilattua vanhaa mätisäkkiä monta kertaa ylös ja alas. Eilen kyllä epäilin jo mielenterveyteni järkkyneen, sillä lähestulkoon nautin burpee chest to barien tekemisestä. 

Etukyykky. Mystiset ovat mieltymyksen tiet, sillä tämä entisaikojen kauhistus on noussut kärkeen suosikkiliikkeissäni. Liikkeen tekeminen ei ole aina mitään juhlaa, mutta jollain kierolla tavalla nautin etukyykkäämisestä.

 

Inhokkini:

Toes to bar. Henkilökohtainen kauna ja kykenemättömyys ketjuttamaan näitä kolmea enempää. Nuff said. Ikävää puuhaa. Yllä olevassa kuvassa jurnutan läpi tämän kevään Openien viittäkymmentä toes to baria, joiden aikana lausuin vähintään yhtä monta v-sanaa.

Tempaus. En tiedä olenko koskaan joutunut opettelemaan mitään niin vaikeaa. Ja olen sentään opetellut useamman kieliopin ja kirjoneulomaan ja mitä vielä. Maanantaina viimeksi tuskailtiin asian kanssa.

Takakyykky. En tiedä mitä on tapahtunut, mutta olen onnistunut kehittämään melkoisen takakyykkykammon. Mitä painavammaksi lasti käy, sitä tukalampaa homma on paitsi fyysisesti myös henkisesti.

 

Ja mitä mieltä olinkaan reilu vuosi sitten:

Oli hämmästyttävää lukea toissakesäiset listaukset. Suosikkien listan mave, työntö ja takakyykky eivät sinänsä yllättäneet, sillä ne sujuivat silloin hyvin. Järkytystä suosikkilistassa herättivät pääasiassa vauvapainot, joista olen vuosi sitten iloinnut. Miten sitä onkin ehtinyt taas kadottaa perspektiivin niin lahjakkaasti, että ei tajua oman heikkoutensa märehtimiseltä kasvattaneensa enkkapainoja melkoisia määriä. 

Vielä suurempi yllätys oli tutkailla viime vuoden inhokkilistaa. Leuanveto on siirtynyt inhokeista suosikiksi! Näemmä treeni on tuottanut tulosta, ja liikkeestä on tullut mieluisa. Pitänee palata samaan listaan vuoden (tai vuosikymmenen) päästä, josko silloin olisi tapahtunut ihme ja tempaus siirtynyt suosikeihin. 

Nyt haastankin teidät paljastamaan, mitkä ovat omat inhokkinne ja suosikkinne. Onko kohtalotovereita ja sielunkumppaneita, vai näyttävätkö omat listanne aivan erilaisilta?

 

Kuva: Sanna Kaipia

Share

Kommentit

Suvi K.
Sisunainen

Mun ykkösinhokki tällä hetkellä on viparit. Suurin tulos on yleensä olkapäiden tajuton rutina ja käsien viuhtominen täysin satunnaisiin suuntiin.

Kyykkyihin taas mulla on viha-rakkaussuhde: välillä ne luistaa hyvin ja välillä ei tule mitään.  Just tällä hetkellä en saa varmaan edes tankoa ylös mutta tossa kesällä vetelin jo omasta mielestäni ihan nättejä etukyykkysarjoja. Ja etukyykky on kyllä paljon kivempi kuin taka!

Tempauksia tangolla olen tehnyt vain kerran, mutta kahvakuulalla se on kiva liike. Ja mave myös, just siks että siinä saa nostaa isoimat painot. :)

Lotta Katariina
Pumpui

Yyy, viparit on ihan kauheita :D

-K- (Ei varmistettu) http://kuulumisiakataloniasta.wordpress.com/

Olen vielä aloittelija, mutta pidän etukyykystä, toes to bar ja leuanvedoista, vaikken niitä vielä kunnolla hallitse. Kunhan leuanvedot alkaa sujumaan niin ihan vaan esittelymielessä tulen niitä tekemään varmaan koko ajan :D Ikuinen haave jaksaa vetää niitä kunnolla!

Inhoan tempausta, takakyykkyä ja yleisliikettä! Mulla on kans joku ihme kammo tuohon takakyykkyyn.

Lotta Katariina
Pumpui

Mä toivon että se kammo lähtee treenaamalla suht kovia mutta ei mahdottomia painoja ja kasvattamalla tätä kautta itseluottamusta. Jotenkin tuntuu pöhköltä spennata niin paljon.

Nii
En vaihtais sekuntiakaan

Hmmmmh suosikkeja on takakyykky (koska jostain syystä siinä ei satu selkään yhtään ja voin kuvitella olevani edes jossain kunnossa "isojen" painojen takia), (raaka) rinnalleveto (aaaah jotain ihanaa masokismia) ja vähän yllättäen ylätalja leveällä otteella (ehkä kuvittelen että kaikki mun takana ihailee mun "selkälihaksia" hehe).

Vi-haan juoksua<3<3<3<3 mutta puntin puolella inhokkeja on maastaveto (selkä ja sitten en uskalla ja alan varoa ja sitten varsinkaan ei tule mitään), kaikki ojentajaliikkeet (vauvapainot vituttaa JA NE EI VAAN JUMALAUTA NOUSE ARGH) ja öööö nyt en kyllä keksi kolmatta. Voisin vihata leukoja koska en vaan pysty niihin, mutta oon ratkaissut ongelman: en tee niitä. :D

Noin lajitreenin puolella ykkösinhokki on tällä hetkellä kiistatta hyökkäys, koska oon vaihtamassa pelipaikkaa ja vittu kun minä en vaan osaa hyökätä keskeltä. En käsitä miten voi rakastaa jotain lajia niin paljon ja sitten melkeinpä joka treeneissä vääntää itkua vaan siks koska on niin sysipaska.

Lotta Katariina
Pumpui

Mä niin ymmärrän tuon yhdistelmän, jossa rakastaa lajia ja on tippa linssissä koko ajan kun ei vain osaa :D

Nina Enroth

Dipit, ranskalaiset punnerrukset ja leuanvedot itkettää. Oon liian huono. Kyykyt, liikkuvuustreenit, käsilläseisonta <3

Lotta Katariina
Pumpui

Mmm... dipit ja ranskalaiset...

Nina Enroth

Ne ei itketä yhtään!

Lotta Katariina
Pumpui

No ei niin! Rupean tekemään niitä vaan.

Hymyileoletupea

Mave ehdottomasti suosikki! Sitä olen tehnyt paljon. Varmaan tarpeeksi yksinkertainen liike mun palikka-aivoille. Takakyykky on myös suosikkeja, tosin se on tosi paljon päänuppiliike. Välillä mullakin joku rimakauhu siihen. Tempaus - voi tempaus. Vihaan jo heti alkuunsa. Liikaa liikkuvia osia meikäläiselle. 

Lotta Katariina
Pumpui

Tempauksessa mun ongelma on se, että ajattelen kaikkia niitä osasia liikaa. Sitten menee ihan päin helvettiä kun en muista käyttää voimaa vaan alan miettiä jokaista vaihetta.

Hymyileoletupea

Mulla prakaa ihan samaan. Niinkuin aina kaikessa. Meen ihan jumiin, kun alan miettimään liikaa. Päänuppi alkaa jarruttaa kroppaa. Jotain lobotomiaa tai semmosta sit vissii seuraavaks :) 

Lotta Katariina
Pumpui

Mä opin kippileuatkin paremmin niin että yritin tehdä niitä ihan umpiväsyneenä wodeissa. Tekniikkaharjoittelussa se meni aina ihan päin persettä, mutta sitten kun oli ihan naatti, ne rupesi menemään kun ei enää osannut ajatella mitään. Voiskohan tätä samaa soveltaa johonkin painonnostojuttuihin kans? :D

Hymyileoletupea

Hah crossfittaajan vastine lobotomialle = wod :D

Az (Ei varmistettu)

Tuohon voisi auttaa ajatuksen siirtäminen esim. omiin varpaisiin, tarkoituksena antaa pääkopalle hämäykseksi jotain kelattavaa samalla kun kroppa hoitaa varsinaisen homman.

Omat suosikit:

kyykky &lt;3, kaikki variaatiot
käsinseisonta
hyppiminen

Inhokit:
mave (jonain päivänä taas selkä napsahtaa kuitenkin)
jalkojen nostot roikkuen (koska huono)
oikeestaan kaikki tangolla roikkumiset lukuunottamatta tavallista vastaoteleukaa, joka on siedettävä liike

Tica
pied-à-terre

Eniten vihaan: bench step ups (mika se on suomeksi?), joita teen kylla kiltisti aina kun ne on treeniohjelmassa, mutta joita vihaan koska keskittyminen katoaa aina ja meinaan tippua/kaatua/lentaa turvalleni. Yyh. Punnertaminen, full stop, koska nivelongelmien takia kyynarpaat muljahtaa aina sijoiltaan, eika kukaan oo viela kertonut miten voisin punnertaa ilman em. ongelmaa (jos on vinkkeja, otan ne vastaan!). Leuanveto, koska en saa tata ruhoa ylos kertaakaan!

Rakastan kaikkia kyykkyja ja deadliftia, koska oon niissa hyva ja on kivaa, seka russian twistia! Viimeinen on tarpeeksi vauhdikas, tuskaisa ja masokistinen sopivan ison painon kanssa.

Lisaksi toivon loytavani uudelleen rakkauden juoksemiseen parin vakavan loukkaantumisen jalkeen. Oikeasti muistan tykanneeni juoksemisesta, en vaan loyda sita iloa enaa mistaan kun joskus lahden lenkille!

Lotta Katariina
Pumpui

Oh, kuulostaapa sun punnerrusongelmat erikoiselta! Ootko kokeillut punnertaa esim. tankoa tai boksia vasten ja kokeilla kestääkö kyynärpäät paikoillaan sillä tavalla? Siitä sitten voimien kasvaessa kohti ns. oikeita punnerruksia: http://www.fitbodyhq.com/strength-training/easy-push-up-progression-go-from-0-to-45-push-ups/

GWodissa on kanssa hyvää asiaa oikeasta asennosta jne: http://gymnasticswod.com/content/push-progression-pt1

Lotta Katariina
Pumpui

Ja tähän lienee syytä laittaa sellainen amerikkalaishenkinen vastuuvapauslauseke että en tiedä mistään mitään enkä ota vastuuta mistään mitä suosittelen :D

Tica
pied-à-terre

Haha, en laita syytetta peraan, lupaan!

Yliliikkuvien nivelten ansiosta voin siis esimerkiksi kaantaa kyynarpaani ympari 90 astetta sen kummempia ajattelematta, eika se onneksi satu, mutta punnertaessa (ja tiettyjen vapaiden painojen kanssa) kyynarpaista ei yksinkertaisesti loydy sita tukea/pitoa mita tarvittaisiin, joten usein lopputuloksena on sitten sijoiltaan mennyt kyynarpaa! Onneksi ne muljahtelee takaisin paikalleen yhta helposti kun lahti liikkeellekin.

Kiitti vinkeista, oon huomannut etta penkkia vasten punnertaessa saan kammenet eri asentoon reunaa vasten jolloin kyynarpaat pysyy paremmin hallinnassa, mutta jatketaan harjoituksia. Ehka jonain kauniina paivana onnistun :D

 

Mika (Ei varmistettu) http://kevyetkilometrit.blogspot.com/

Toes-to-bar-haters gonna hate, se on ihan paras liike! Tempaus myös! ;)

Maastaveto pahin.

Lotta Katariina
Pumpui

They see mee kippin', they hatin' :D

 

EvaK (Ei varmistettu)

Tempaus aiheuttaa itkua joka kerta, OHS toinen ou noo... Leuanvedot ja toes to bar on siinä ja siinä, tekniikka ja voima ei korreloi, mutta ne saattaa olla vielä korjattavissa... ehkä
Huomattavasti mukavampaa on tehdä kyykkyjä, riveä ja maastavetoa.

Heidinen (Ei varmistettu)

Suosikit:
Rive, mun rakkaus jo melkein ensikerrasta lähtien. Ehkä siks, ku alkoi jo melko pian kulkeen
Split jerk, oon kehittyny siinä niin paljo viime aikoina, että joka kerta palkitsee
HSPU, ihan uus aluevaltaus ja vielä lapsenkengissä, mutta jeeee miten hyvä fiilis, ku ekan pystyi tekeen

Inhokit:
Takakyykky (myös mulla), pelottaa jo ennen reeniä niiden tekeminen
Leuat, oli ennen yks kivoimmista, mutta nyt tuntuu, että niissä menee vaan takapakkia. Olkapäät/-varret ollu kipeet, ei oo vaan tehny niitä viime aikoina ja lihasta tullu lisää alakroppaan, niin ei kulje enää niin hyvin (haha joo joo tekosyitä :D )
T2B:t, liian huonot vatsalihakset ja roikkuminen sattuu käsiin (lue kovettumiin) aina super paljon.

Elikkä mitä tästä opimme? Work your weaknesses.. ;)

Margit (Ei varmistettu)

Suosikit: T2B:t sujuu tällä hetkellä niin hyvin, et niistä ei voi olla tykkäämättä :)
Etukyykyt - tekniikka mennyt eteenpäin ja nää tuntuu suht helpoilta nykyään.
Rive on alusta asti ollu yks suosikeista ja kehittyy hitaasti, mutta varmasti.
Burpee!

Inhokit: Leuat - raa'at menee kyllä, mut kippileuat tällä hetkellä sellasta tuskaa, ettei tosikaan. Nää oli ennen mun yks vahvuus enkä yhtään tiedä, et mitä ihmettä on tapahtunu :/
Tempaus - tähän on vähän sellanen viha-rakkaus-suhde. Pienillä painoilla sujuu useimmiten hyvin, mut heti kun yrittää vähänkin lisätä painoa niin sit pistää pää vastaan.
Raaka press ja penkki. Turhauttavaa, kun painot junnaa paikoillaan.

Miia_pau
Kolmas linja

Olenpas konsistentti jumppaaja: vihaan ja rakastan ihan samoja juttuja kuin edellispostauksen kommenteissa :D mut ehkä järjestystä ja jotain vois vaihtaa, fiilispohjalta, vaikka näin:

Suosikit

1. Tempaus. Mun ja tempauksen keväällä alkanut rakkaussuhde jatkuu vaan. Tempaaminen on ihanaa, monimutkaista, palkitsevaa ja kaikinpuolin tosi siistiä hommaa. Ah <3

2. Käsilläkävely. Hankalaa, edistyy hitaasti, silti tykkään. Nykyinen ennätys 16 askelta \o/

3. Kyykky. Lagaa toivottomasti, mut silti kyykkypäivä on aina jos nyt ei hyvä niin ainakin keskimääräistä parempi päivä.

 

Inhokit:

1. Maastaveto. Ei tunnu mielekkäältä, liikaa kiinni voimasta ja liian vähän tekniikasta, ja vaikka kehittyy hitaasti, silti joutuu kantamaan liikaa painolevyjä ja sekös ärsytttää :D

2. Dippi. Nemesis, kryptoniitti ja arkkivihollinen. En tiedä missä olin kun ojentajia jaettiin, mutta en ilmeisesti ainakaan paikalla. Gaah. Leuat on ihan pala kakkua näihin verrattuna. Etenkin renkaissa. Eivät vaan mene vaikka pyssy ohimolla uhattais. Yhyy.

3. Pystypunnerrus eli shoulder press. Paitsi että paljastaa ikävällä tavalla yläkropan voimatasojen surkeuden, kehittyy hitaasti ja tuntuu pahalta vasemmassa olkapäässä. Ei jatkoon!

Helmituulikki (Ei varmistettu)

Joo, nää on kyl suht suoraan verrannollisia siihen, missä on hyvä ja missä ei... Toisaalta tänään meinas itku tulla rivejä tehdessä, vaikka se on ihan suosikki!

Eli suosikit:
1. Kaikki kyykyt, jaloissa on jerkkua!
2. Rive, siistii saada jo kohtuullisia rautoja liikkumaan.
3. HSPU. Olkapäissä lisää voimaa ja kippi alkaa sujua. Vielä abmatista ei kyl luovuta..

Inhokit.
1. T2B. Koska olen vaan niin onneton ja kädet aukee joka kerta. Kiroilua, kyyneliä ja kauhunsekaisia tunteita.
2. Raskaat kahvakuulaswingit. Ja niitä on aina joku miljoona toistoa.
3. Tempaus, y u so hard! Itkuja tässäkin tirautettu. Pää harvemmin messissä, ja noin vuoden crossfittailun jälkeen voin laskea hyvät tempauspäivät yhden käden sormilla.

Ei kai noihin inhokkeihin auta kuin treeni. On ikävää olla huono.

edeH (Ei varmistettu)

Inhokit:
1. T2B, i feel you! ei jaksa kipata ei.
2. Tempaus!
3. Valakyykky
ja hei, kyykky on lakannut kulkemasta ja apina on selässä.

ja yleensä kulkee kohtuudella
1. kahvakuulaswing raskaallakin kuulalla
2. boksihyppy
3.Rive ja mave.

heta margareta
Viinillä

suosikit:
kyykyt <3
yleisliikkeet
rive

vihokit:
t2b - ei mee edes kahta putkeen, miten se kippi onnistuu?
leuat - mun selkälihakset on joktut kanasuikaleet
mave, koska si-nivelet skeidana ja koska ne kanasuikaleen kokoiset yläselkälihakset

Lotta Katariina
Pumpui

Kanansuikaleet :DDD <3

Suvi K.
Sisunainen

Mulla on sitten vissiin ohenohutta kalkkunaleikettä. :DD

Lotta Katariina
Pumpui

Apua, melkein tuli aamukahvit näppikselle :DD

Kommentoi