Skenestä ja ilmaiseksi antamisesta

Pumpui

Kun maksaa banaaneilla, saa apinoita. 

Eikö ne oikeat bloggaajat jotenkin näin jalat ristissä ja omaa ponnariaan vetäen seiso eteerisesti vesirajassa? Kuva: Sofia

 

Viime perjantaina vietettiin PING Helsinkiä, jossa olin itse mukana "content guruna". Långvikiin oli kokoontunut nelisensataa bloggajaaa ja bisnespuolen ihmistä kuuntelemaan luentoja, oppimaan lisää workshopeissa ja verkostoitumaan. Ensimmäistä kertaa koko blogiurallani koin jopa kuuluvani jonkinlaiseen blogiskeneen - joskin syynä tähän taisi olla se, että paikalla oli koko kenttään suhteutettuna yliedustus erilaisia realismia ja kriittistä ajattelua liputtavia blogeja, joiden pitäjillä oli valtavasti sanottavaa ja joihin pystyin aidosti samaistumaan.

Tapahtuman järjettömän innostunut tunnelma ja monen kanssa käymäni vilkkaat keskustelut olivat ehdottomasti tapahtuman parasta antia. Yksi tärkeimmistä puheenaiheista koski bloggaajien ja somettajien yhteistöitä brändien kanssa ja näiden hinnoittelua. Vertaistukihengessä kuultiin jos jonkinmoisia tarinoita siitä, kuinka miljoonien markkinointibudjetilla toimiva monikansallinen yhtiö on valmis maksamaan laajasta yhteistyöstä yhden maan suosituimman bloggaajan kanssa tuotepaketin, jonka arvo jää reilusti alle kymmenen euron, ja kuinka toisille maksetaan samasta kamppiksesta ja toiselle ei. Tästä innostuneena päätin kertoa teillekin omia ajatuksiani ja periaatteitani yhteistöistä:

  • Blogini ei ole se suosituin (hiljaisella viikolla 3 000 uniikkia, puheenaiheviikoilla 8-12 000 uniikkia), mutta arvostan jokaista teistä kävijöistä niin maan perkeleesti, että en tuhlaa lukijuuttanne turhanpäiväisiin, blogiin sopimattomiin kaupallisiin juttuihin.
  • Jos teen yhteistyötä, sen täytyy sopia blogin arvoihin (terveys & tasapaino, feminismi, rehellisyys) ja olla jollain tavalla relevantti itselleni. Jos en kuvittelisi käyttäväni tuotetta/palvelua ilman yhteistyötä, ei se blogissakaan näy. 
  • Arvostan myös omaa työtäni, aikaani ja osaamistani niin, että en to-del-la-kaan "kokeile tuotetta ja tee sitä vaikka reseptiä ja kirjoita paria postausta" muutamaa jogurttipurkkia vastaan. Jos maksaa banaaneilla, saa apinoita. Poikkeuksena yhteistyöt, joissa tuote tai elämys on sen verran merkittävä, että siitä kirjoittaminen ilman rahakorvausta tuntuu minusta mielekkäältä. 
  • En osallistu bloggaajille suunnattuihin "kirjoita meidän brändistä, paras juttu voittaa lahjakortin/vuoden pähkinät/mitälie" -kilpailuihin. Ne ovat jälleen yksi tapa kalastella ilmaista näkyvyyttä. Paasasinkin tästä asiasta taannoin LinkedInissä Mainosta meitä, voit voittaa (ehkä) -kirjoituksessa.  (Vaikka muuten PING olikin erinomainen tapahtuma, käytti sekin tätä metodia monesti.)
  • Jos otan vastaan ilmaisen tuotteen (moni kuvittelee että suorastaan hukun ilmaisiin treenivaatteisiin, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa ja selittää miksi minulla on aina kaikissa kuvissa samat kauhtuneet trikoot päällä!), se ei tarkoita automaattisesti sitä että kirjoittaisin siitä blogissa. Jos pidän siitä, tuote saattaa näkyä jossakin asiaan liittyvässä postauksessa ja kerron mistä tuotteen olen saanut.

Kas näin. Olen jo tovin suunnitellut tekeväni blogissa pienen lukijatutkimuksen, jossa selvittäisin teidän ajatuksianne myös tästä asiasta, mutta sitä odotellessa voisin kysellä teiltä mietteitä: miten lukijana suhtaudut blogien kaupallisiin yhteistöihin? Ärsyttävätkö ne? Toimivatko ne? Skippaatko ne?

 

 

Share

Kommentit

Anna___ (Ei varmistettu)

Ärsyttävät. Piste. Etenkin siinä vaiheessa kun viidessä blogissa pyöritellään sitä samaa kaurapuuropurkkia ties missä yhteydessä. "Tää on niin helppo että voin _lisää tähän jotain älytöntä_ samalla kun kiemurtelen lattialla vähissä vaatteissa ja syön puuroa. Ja don't get me wrong, tykkään puurosta ja syön sitä päivittäin, vaihdoin vaan valmistajaa tämän kanppiksen takia...

Yhteistyö on ok silloin kun se on linjassa blogin sisällön kanssa. Ja silloin kun koko blogin sisältö ei ole yhtä yhteistyötä. Mitään tiettyä kaavaa sopivaan määrään ei varmaan ole, mutta harvakseltaan esiintyvät yhteistyöt ovat uskottavampia, lukijana ainakin tulee fiilis siitä että bloggaaja kehuu tuotetta tai palvelua ihan perustellusti, ei siksi että siitä maksetaan.

Luen jonkun verran hömppäblogejakin, mutta kyllähän se on aika naurettavaa ja ärsyttävää jos jokaisessa postauksessa on mainoslinkkejä josta voit ostaa saman kertakäyttöisen asun itsellesi. Näitä blogeja en lue sisällön takia, sitä kun ei yksinkertaisesti ole.

Lotta Katariina
Pumpui

"samalla kun kiemurtelen lattialla vähissä vaatteissa ja syön puuroa" :DDD

Miksi monet bloggaajat muuten tuntevat tarvetta istuskella alushoususillaan lattialla? viime talvena näin varmaan toistakymmentä kuvaa joissa oltiin pikkarit jalassa ja paksu neule päällä lattialla hengailemassa. Virtsatietulehdushan siitä tulee! 

Anna____ (Ei varmistettu)

Pitsipöksyt ja jättimäinen lohtuvillapaita, eteerinen katse ja ihastuttavan huoleton pörrötukka. Ja se puurokuppi.

Huomattavan paljon uskottavampaa: pieruverkkarit polvipusseilla, toiset pussit silmien alla ja niiden verkkareiden alla maalitahraiset mummokalsarit, jotka on niin mukavat että niitä ei voi heittää roskiin edes maalitahraisena. Netflix ja jalat sohvapöydällä. Näin minä syön puuroni! Eikä tule virtsatulehdusta. Joka on hyvin kiusallinen vaiva.

Vierailija (Ei varmistettu)

Joo se puurokamppis! Yhtäkkiä joka puolella kehuttiin miten kätevää on kun voi syödä vähäproteiinista sokerihuttua heti treenien päälle. Siis varmasti kiva ja kätevä tuote, sitä en epäile, mutta vähän meni kyl epäuskottavan puolelle tuolla kärjellä.

Vierailija (Ei varmistettu)

Kaupalliset yhteistyöt ovat musta ihan jees, kunhan ne menee mitäkuinkin juuri itse listaamiesi kriteerien mukaan. Toisinaan (toisaalla, ei täällä) näkee melko päälleliimatun oloisia kampanjoita, jotka skippaan suosiolla, mutta parhaimmillaan kaupallinen yhteistyö nostaa tietoisuuteeni vaikkapa jonkin uutuustuotteen, jonka koen itselleni hyödylliseksi, ja kivoimmista löytyy vielä usein alekoodi, jolla tuotteeseen tutustuu vähän edullisemmin. Eli hyvin tehtynä toimivat, huonosti valittuna ja/tai toteutettuna sekä ärsyttävät että skippaan.

Huonojen kampanjoiden tyypillinen yhdistävä tekijä on se, että mun silmään näyttäisi siltä, että kampanjan ostanut taho on melko tarkkaan määritellyt missä yhteydessä ja millä tavalla tuote pitää esitellä, eikä bloggaaja saa itse päättää mikä ois tuotteen luontainen tila hänen elämässään

BTW, ihan jo tavallisena tallaajana muakin ärsyttää nämä "tykkää meistä FB:ssä / jaa logomme Instassa / tagaa kaverisi / tms annameilleilmaistanäkyvyyttä" -kampanjat. En todellakaan anna, ihan ite saatte mainostilanne maksaa. Joku arvontaan osallistuminen ja voittamisen mahdollisuus ei todellakaan ole mikään palkinto, se on kitsastelua.

Lotta Katariina
Pumpui

Totta, jos on liian tiukat raamit, yhteistyö tuntuu tosi puisevalta, eikä bloggaajan itsensä ääni pääse esille.

Smy
Cityliikkuja

Mulla riippuu vähän yhteistyöstä että ärsyttääkö. Ei ärsytä siinä määrin, että itse kyllä aion hyödyntää yhteistyöjuttuja jos ne sopivat omaan blogiini/elämääni/arvomaailmaani/haluaisin käyttää tai kokeilla jotain oikeasti. Ns. "oikeista" tuotteista, ja sellaisista tuotteista jotka itseäni kiinnostavat, tykkään toki lukeakin kokemuksia ja arvosteluita.

Mutta. Jos blogissa ei ole juuri mitään asiasisältöä, kuten Anna tuossa ylhäällä jo sanoi, vaan pelkkää mainostamista mainostamisen ilosta eikä itsestä anneta yhtään mitään, en tykkää. Pidän muutenkin vähän enemmän päiväkirjamaisista blogeista, oli aihe mitä hyvänsä. Jos bloggaa sisustamisesta niin silti haluan, että niiden kippojen ja kuppien takaa kerrotaan esimerkiksi, että missä tuotetta itse käyttää, ja tuotteen ominaisuuksista. Eikä pelkästään jostain värimaailmasta. Jos pitää muotiblogia niin kyllä mä silti haluan tietää vaikka että mitä sillä kuvausreissulla on muutakin tehty kuin räpsitty kuvia talon seiniä pystyssä pitäen. Edes yhdellä lauseella.

Hyvänä esimerkkinä mun mielestä sellaisesta ok yhteistyöstä on nämä uudet NYXin meikit. Tuote brändätään Suomeen ensimmäistä kertaa ja kukas siitä kertoisi ja jakaisi käyttökokemuksia nopeiten ja parhaiten kuin kauneusbloggaajat? Niiden tekstien takia itsekin kävin jo pörräämässä Sokkarilla (en tosin ostanut vielä) :D

 

 

Lotta Katariina
Pumpui

Kauneustuotteissa ja tuollaisessa varmasti toimii yhteistyöt hyvin, itsekin olen joskus ostanut jonkun ripsarin tms. koska on jäänyt mieleen blogista. 

Suvi K.
Sisunainen

Mua ärsyttää blogit, joissa merkittävä osa sisällöstä (sanotaan yli joka viides postaus, jossain oon nähnyt jopa joka toinen) on kaupallisia yhteistöitä. Sillon tulee fiilis, kuin katsoisi telkkarista pelkkiä mainoskatkoja ilman sitä varsinaista ohjelmaa, ts. bloggaajan oma ääni ei pääse kuuluviin, ja se on kuitenkin se mitä odotan blogeja lukiessani. Pelkkää mainostusta täynnä olevia blogeja lakkaan seuraamasta aika nopeasti.

Mun blogi on sen verran pieni, etten kovin usein saa yhteistyötarjouksia, mutta jos saan, niin banaanipalkkaiset ja sellaiset, jotka ei kiinnosta IRL, skippaan suorilta. Päätän mieluummin itse omasta sisällöstäni kuin postailen muiden pillin mukaan joidenkin marginaalisten palkkioiden toivossa.

Lotta Katariina
Pumpui

Jep, jos jokainen postaus on joko kaupallinen yhteistyö tai yhteistöiden väliin pakosta laitettuja "tämän biisin kuuntelin tänään/porkkana on hyvä vihannes" -juttuja, jää kyllä lukeminen siihen.

Taru Mari
Stuff About

Mua ei ärsytä, usein skippaan ne vain. :) Jotkut osaavat myös mainostaa hyvin ilman että sisältö kärsii. Jos haluaa blogata työkseen niin jostain on tultava rahaakin. :)

Taru Mari
Stuff About

Ja joo, munkin mielestä suurten yritysten ilmaisen tai lähes ilmaisen mainostilan tavoittelu on törkeetä. :D

Lotta Katariina
Pumpui

Mun mielestä molempien osapuolien pitäisi saada siitä irti jotain, ei pelkästään markkinoijan.

Taru Mari
Stuff About

Samaa mieltä. :)

poppis | pikkuliten (Ei varmistettu) http://pikkuliten.blogspot.com

Olen kyllästynyt lukemaan erilaisten matkakohteiden, huvipuistojen, hotellien yms. bloggariarvosteluja, sillä niissä unohdetaan tärkeä asia: Olisiko (perheellinen) bloggari itse ihan oikeasti valmis maksamaan saamastaan elämyksestä listahintojen mukaisesti? Olisiko arvio tällöin samanlainen?

Yhteistyökampanjoista löytyy joskus mielenkiintoisia uusia tuotteita. En välttämättä ryntää kauppaan, mutta uutuus jää mieleen. Jos samaa kamppista pursuaa jokaisesta seuraamastani blogista, silloin hyppään postausten yli ja käytän blogilukuajan vaikka lenkillä käyntiin.

Blogit, joissa miltei joka postauksessa on jotain saatua ja yhteistyössä tehtyä, jäävät ajan kuluessa pois seuraamistani blogeista.

Lotta Katariina
Pumpui

Niinpä! Tuo olisi hyvä lisä matka- ja hotellijuttuihin: olisiko hintansa väärti! 

Jätän lukematta:

- jos jokaisessa postauksessa on pelkkää mainontaa

- jos postauksesta jää sellainen fiilis, että bloggaaja saa pelkästään itselleen esim. matkan, koko kodin sisustuksen tai omaan elämäntilanteeseen sopivan hyödykkeen. Okei, kuten tuolla jo aiemmin sanottiinkin: jostain sen rahan on tultava. Mutta jos postauksesta paistaa läpi pelkästään oma hyöty, jätän lukematta.

 

Lotta Katariina
Pumpui

Täytyyhän yleisönkin (ensisijaisesti heidän) saada jotain lisäarvoa! Eikä vaan että "halusin uuden imurin/vaunut/blenderin ja nyt sain sen ja kattokaa tässä tää on"..

Pia Mari (Ei varmistettu) http://happythymesblog.com/

Ei ärsytä jos tuote on joku josta on itsekkin kiinnostunut. Esimerkiksi tästä blogista löysin juoksukello-juttua, josta oli paljonkin apua oman kellon hankinnassa :) Jos joku testailee tuorejuustoja tai huulikiiltoja, en välttämättä jaksa lukea.

Polenka (Ei varmistettu)

Skippaan mainospostaukset, ellei kyseessä ole jokin todella kiinnostava tuote. Mutta esim. Nutisal-pähkinät viikon sisään 15:ssä Fitfashionin blogissa lähinnä vaan v**uttaa.

Pumpulipää

Ei mua yleensä kauheasti ärsytä, koska mikään ei pakota lukemaan. Hyppään yli jos ei kiinnosta. Ihan samalla tavalla kuin muidenkin sellaisten postausten, jotka ei nappaa, kohdalla. Toki on sääli, jos joku aiemmin kiva blogi alkaa täyttyä turhasta kamasta, jolla ei ole oikein vahvaa yhteyttä blogin muun sisällön kanssa. Parhaita on sellaiset yhteistyöjutut, joiden postaukset on sellaisia, jotka bloggari olisi voinut kirjoittaa ilman yhteistyötäkin. Esim. jos bloggari muutenkin kertoo ravintolakäynneistään usein ja yhteistyönä käy jossain ravintolassa niin postaus ei hyppää silmille.

Kommentoi