Suorittajasunnuntain omenakaurasämpylät

Ladataan...
Pumpui

Vaikka siltä viimeistä viikkoa tarkastellessa saattaa vaikuttaa, Pumpuista ei ole tullut ruokablogi. Tämä tolkuttoman hyvä, helppo, hippi ja kukkaroystävällinen sämpyläresepti on vain ihan pakko vielä jakaa.

Muutama päivä sitten kirjoitin mainiosta omena-inkiväärimehusta, joka toimi innoittajana näihinkin herkkuihin. Teimme tänään miehen kanssa lisää mehua ja jäimme miettimään, mitä kaikelle mehustimeen jääneelle kuivalle, liian makeutensa mehuun menettäneelle omenahötölle pitäisi tehdä. Sitten miehellä välähti: tehdään siitä sämpylöitä!

5 dl kädenlämpöistä vettä

50 g hiivaa

ripaus suolaa

2 rkl siirappia

2,5 dl omenaputua (mehusta omenat kunnolla ja erottele isoimmat kuorenpalat pois)

2,5 dl kaurahiutaleita (meillä Myllärin Luomu Kuituinen kaurahiutale)

noin 8 dl vehnäjauhoja

0,5 dl ruokaöljyä

Murenna ja sekoita hiiva veteen. Lisää mausteet, omena ja kaura. Sekoita jauhot erissä sekaan, lisää ruokaöljy ja vaivaa kunnes muodostuu sitkoa. Peitä kulho liinalla ja anna kohota vesihauteessa puoli tuntia. Leivo noin 20 isohkoksi sämpyläksi ja anna kohota tovi liinan alla. Paista 225-asteisessa uunissa kunnes pinta on saanut hiukan väriä.

Ja olipa hyvää! Omena ja kaura tuovat mukavaa tekstuuria ja makuun syvyyttä. Lisämausteen antaa toki sekin, ettei tarvinnut heittää mehustusjämiä roskikseen. Näitä mutustellessa ja inkivääriteetä siemaillessa voikin jo kiinnittää katseensa ensi viikkoon.

Tämä viikko meni hieman vähätreenisesti töiden ja muiden menojen painaessa päälle. Treenikertoja tuli vain neljä, mutta joka päivä tuntuivat ennätykset paukkuvan. Tällaista tuli tehtyä:

tiistai: crossfit, 1 tunti: ensimmäinen täysin ilman skaalausta suoritettu päivän treeni! (tempauksia, kahvakuulaa, tuplahyppynaruhyppyjä jne.)

torstai: crossfit, 1 tunti: rive- ja työntöennätys!

perjantai: crossfit, 1 tunti: maastavetoja, boksihyppyjä, leukoja (49 kpl vastuskuminauhalla)

lauantai: crossfit, 1,5 tuntia: open gymissä mm. uudet tuplahyppynaruenkat ja toes to bar -enkat, venyttelyä ja käsinseisontatreeniä



 

Share

Kommentoi

Ladataan...