Treffit Jackien kanssa

Pumpui

Tajusin hiljattain, että olen kirjoittanut viime aikoina todella vähän siitä, mistä minun varmaan odotetaan kirjoittavan eniten. Pahoittelut siitä. Yritän jatkossa turinoida enemmän treeneistä ja vähemmän fillari-infrastruktuurista ja ties mistä olen viime aikoina paasannutkaan.

Treeneissä olen käynyt ahkerasti vaikkei crossfit-aiheisia postauksia täällä ole viljalti nähtykään. Treeniboogie on tällä hetkellä todella hyvä, ja tuloksia tuntuu syntyvän. Viime viikolla tein uudet ennätykset molemmissa olympianostoliikkeissä: rinnallevedossa ja työnnössä petrasin vanhaa ennätystä kahdella ja puolella kilolla eikä edes tuntunut kauhean painavalta, ja kestomurheenkryynissäni tempauksessa pääsin korottamaan vanhaa enkkaa kahdella kilolla (enkä edes itkenyt treeneissä, eli olin tuplaonnistuja). 

Tänään jumpalle meneminen jännitti erityisen paljon. Paitsi että oli aika tehdä melkoisen inhottava treeni, olin myös ollut viikonlopun mökillä rapujuhlissa ja pelkäsin darran seuraavan vielä salillekin saakka. Päivän ohjelmanumerona oli benchmark-treeni nimeltä Jackie. Benchmark-jumpat ovat paitsi yleensä ikäviä myös siitä metkoja, että niitä tekevät crossfittaajat ympäri maailmaa saman formaatin mukaan. Näin voi vertailla itseään muihin, ja tietenkin myös itseensä menneiltä suorituskerroilta.

Jackie menee kaikessa yksinkertaisuudessaan näin: souda 1 000 metriä, tee 50 thrusteria tyhjällä tangolla (20 kg), vedä 30 leukaa, kellota aika. Edellisen kerran tein treenin reilu vuosi sitten reippaasti skaalattuna (10 leukaa kuminauhan avulla) aikaan 12.21. Nyt loppuajaksi tuli 13.24 kahdellakymmenellä ei-avustetulla leualla enemmän. Melkoinen parannus, siis. Ajassahan ei isolla mittakaavalla tarkasteltuna ole kauheasti hurraamista, mutta sillä ei ole mitään väliä. Merkittävää kun on se, että sain koko treenin tehtyä määrättynä, ja vielä omaan, etenkin leuanvetojen osalta paljon kehityksen varaa sisältävään osaamiseeni suhteutettuna erinomaisin tuloksin. Treeniin lähtiessäni ajattelin olevani tyytyväinen, jos saisin tehtyä sen aikarajan (20 minuuttia) puitteissa, koska en ollut yhtään varma siitä, kuinka pahasti jäisin jumiin leuanvetoihin. Vaan siellä niitä tehtiin, hitaasti mutta varmasti yhdestä kolmeen kerrallaan. Hassua, kuinka voikaan tuntea olonsa lähes kaikkivoipaisen pontevaksi, vaikka tulos olisikin objektiivisesti mitattuna melkoisen heikko! 

On muuten mielenkiintoista, kuinka paljon sitä edelleen välillä jännittää treenejä. Nytkin soutulaitteen kapulaan tarttuessani tuntui siltä, että koko keho oli hyytelöä, ja teki mieli juosta jännäpissalle ja jäädä sitten vessaan piileksimään tunnin loppuun saakka. Siinä missä hiljattain pohdiskelin omia inhokkiliikkeitäni ja niiden vaihtuvuutta, niin yksi asia ei muutu koskaan: soudun ja thrustereiden yhdistelmä on kauheinta mitä voin kuvitella. Soutaminen saa minut täysin disorientoituneeksi, ja pökerryksen tilassa on aivan hirveää ruveta luukuttamaan thrustereita. Mutta näemmä tästäkin selvittiin, ja vielä omaan osaamiseen ja tilanteeseen verrattuna erinomaisesti! Hyvä minä!

Tässä vielä sievä infografiikka benchmark-treeneistä, kiitos East Dallas CrossFit.

 

Share

Kommentit

Suvi K.
Sisunainen

Vautsi mikä tulos! Kiitos postauksesta, tuli hyvä mieli. :)

 

"Hassua, kuinka voikaan tuntea olonsa lähes kaikkivoipaisen pontevaksi, vaikka tulos olisikin objektiivisesti mitattuna melkoisen heikko!"

Tuttu tunne. Mä vedin viimeksi kyykyt ihan lasten painoilla ja yksittäisiä hyppynaruhyppyjä yhtä paljon kun olisi pitänyt vetää double underia, mutta a) onnistuin ja usklasin kyykkää ekaa kertaa sitten heinäkuun alun ja b) osasin hyppiä hyppynarua ja ehkä vielä paremmin kuin ala-asteella, vaikken ole sen jälkeen harjoitellut. :D

Lotta Katariina
Pumpui

Se on musta mahtavaa, kun pystyy välillä lopettamaan vertailun muihin ja tarkastelemaan sitä, kuinka paljon on kehittynyt. Ja se ilo voi tulla juurikin asioista jotka muille saattaa vaikuttaa tosi vähäpätöisiltä :)

Ja mahtavaa että hyppynaru alkaa kulkea! :)

Tia / Saippuakuplia (Ei varmistettu) http://saippuakuplia.fi

Hyvä tuo Meet the Girls graafi! Pitääkin ottaa talteen. Ja mennä taas pitkän tauon jälkeen crossfit-salille.. iiiiiks! :)

Suvi K.
Sisunainen

Katoin tota vielä ja ekat ajatukset oli a) hyi hitto millasia treenejä, noista selviä ikinä b) pitäiskö alkaakin vetää omatoimijumpat näitten mukaan. Oon varmaan vähän outo.

Kommentoi