Uneton Helsingissä

Ladataan...
Pumpui

Hyvin nukkuminen on yksi niitä asioita, joita osaa arvostaa kunnolla vasta kun sen taidon menettää.

Viime ajat olen kulkenut moodissa, jossa väsyttää mutta ei nukuta. Kaikki alkoi yhdestä viattomasta yövalvomisesta: heräsin pikkutunneilla ja kupeksin ylhäällä Hesaria lukien ja jääkaappia tyhjentäen useamman tunnin ennen kuin sammahdin hieman ennen herätyskellon soittoa. Yleensä yhden yön nukkumattomuuden saa kuitattua seuraavan yön koomaunilla, mutta nyt oli toisin. Vaikka olin rättiväsynyt, en saanutkaan nukuttua. Ensin tulivat keskelle yötä sijoittuvat valvomisjaksot, sen jälkeen vaikeudet nukahtaa. Olen saattanut torkahdella vuoteessa, mutta kun pistän valot pois, en pystykään nukkumaan. Päällisin puolin olen rättiväsynyt, mutta alemmissa kerroksissa tuntuu olevan niin paljon kierroksia, että zetan vetämisestä ei tule mitään.

Paskasti nukkuminen aiheuttaa myös nukkumaanmenoaikaa kohti yltyvää ahdistusta. Saankohan tänä yönä unta? Kauanko mahdan pyöriä sängyssä, montakohan kertaa herään? 

Parempaan uneen annetaan aina kamalasti vinkkejä: älä ole ruudun ääressä kahta tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa, älä mieti tekemättömiä asioita, pidä huone viileänä ja pimeänä, juo chagaa/kamomillateetä/sipulimaitoa/jotain muuta. Hyvää tarkoittavat neuvot vain tuntuvat jonkinasteiselta loukkaukselta, kun nukkuminen ei ole vippaskonsteista kiinni. Tiedän että telkkaria ei saisi katsella nukkumaan mennessä, mutta joinain iltoina olen antanut sen olla päällä vaikken sitä katsokaan ja vain puolikoomassa odottanut Nukkumatin vierailua. Ei ehkä kosher nukkumahifistien mielestä, mutta ainakaan ei tarvitse kääntyillä pimeässä tai leikkiä lukevansa kirjaa. Tiedän että pitkät kuolantäyteiset päiväunet eivät korvaa laadukkaita yöunia, mutta jos kerran väsyttää eniten aamukuudelta tai iltapäivisin, otan irti kaiken unen minkä vain saan. 

Luokattomalla unenlaadulla on valtavasti psykofyysisiä vaikutuksia. Töistä, muuttovalmisteluista ja miljoonasta muusta hoidettavasta asiasta  on tullut tahmeuden äärimmäisen hitaasti etenevä maratoni, jossa en ole aina oikein kuskinpukilla. Treenaaminen on ollut pakko jättää minimiin, sillä pelkästään koiran kanssa reippailu tai pyörälenkit ovat tuntuneet fyysisiltä uroteoilta. Lisäksi mitä uupuneempi olen ollut, sitä vähemmän treenaaminen on kiinnostanut. Viikonloppuna olisin varmaan mieluummin syönyt asbestia kuin tehnyt mitään voimatreeniä etäisesti muistuttavaa. Kroppa on siitä viisas peli, että se onneksi lopulta alkaa ilmoittaa tavalla tai toisella, että kannattaa höllentää edes jostain päästä. Väsymystilassa treenaaminen ei muutenkaan tunnu kovin viisaalta ajatukselta, vaikka tavallaan houkutteleekin mennä treeneihin kokeilemaan, josko sitä uupuisi niin että ei vain pysyisi enää illalla valveilla.

Olen kuitenkin toiveikas: tiedän, että kun tämä alkuperäisen käsikirjoituksen mukaan "iisi kevät", joka muuttuikin rysäyksessä yhdeksi elämäni hektisimmistä, vähän hellittää, alkavat uni ja treeni taas maistua asbestia makoisammilta. 

 

 

 

Share

Kommentit

Suvi K.
Sisunainen

Tsemppiä! Unettomuus on tosi ihnaa - tiedän kokemuksesta. Ja vaikka neuvoja kielsit antamassa niin kokemuksesta myöskin sanoisin, että jos ei ala helpottaa niin kantsii mennä ihan sovinnolla lääkäriin. Unilääkkeistä aina pelotellaan kuinka ne on (muka) vaarallisia, mutta jossain tilanteessa pieni kuuri voi auttaa laukasemaan yliväsymyskierteen, ja toisaalta samalla saa tarkistettua ettei vika oo missään muualla.

Suvi K.
Sisunainen

*inhaa

Lotta Katariina
Pumpui

Luin aluksi että "ihanaa" :D

Nii
En vaihtais sekuntiakaan

Voi juuri tuo "väsyttää muttei nukuta"! Itsellä meni ylikunnon myötä viimeisenä niittinä yöunet, ja vasta nyt 1,5kk totaalisen levon (tänään kävin eka kertaa salilla) alkaa olla hiljalleen unet oikeasti kunnossa. Unettomuus helpotti heti muutaman päivän treenaamattomuuden jälkeen vähän, mutta huonot unet ja heräily jatkui vielä pari viikkoa. Sitten meni taas n. kolme viikkoa 10-12h yöunilla höystettynä ainakunvaanmahdollista- päiväunilla ja nyt tosiaan normaalin ihmisen 7-8,5h alkaa riittää ja nukun sen hyvin.

Tsemppiä, unettomuus on kamalinta ikinä! Toivottavasti vaiva alkaa helpottaa pian.

Lotta Katariina
Pumpui

Kiitos! Ylikunto on kyllä ikävä kaveri...

Mia K.

Jep! Tuttua huttua nim. vuosien unettomuus vihdoin ohitse :))))))!!

Nukuin unettomina vuosina juuri parhaiten valot päällä, tai tv - radio päällä! Korvatulpat korvissa ;)) pääasia että auttoi! 

Tsemppiä!

Lotta Katariina
Pumpui

Kiitos! Hienoa että saat jo unta :)

anon (Ei varmistettu)

Kuulostaa että Mr.Burnout on tullut pyytämättä omilla avaimilla eteiseen. Toivottavasti kohta helpottaa

Lotta Katariina
Pumpui

Toivotaan, toivotaan! Jos tässä pääsisi hölläämään ennen kuin burnout ehtii peremmälle. 

Platypus

Mulla oli joskus vastaavalta kuulostava syksy, siitä on jo melkein kymmenisen vuotta. Silloin meni pari kuukautta jatkuvassa horroksessa, mutta itse nukkumisesta ei tullut mitään. Lopulta olin juhlimassa kotibileissä, en kovin paljoa kerennyt juomaan alkoholia kun lopulta sammahdin totaalisesti. Hämmentävää kyllä, siihen loppui unettomuuskierre.
 

Tsemppiä vähäuniseen ajanjaksoon!

Lotta Katariina
Pumpui

Hahaa, taidan kokeilla tätä taktiikkaa jos ei muu tepsi :D

Mia K.

Ha! Miksei mulle kukaan sillon aikoinaan kertonu näin hauskasta tavasta?!? 

Eli, enää ei siis haittaa yhtään unettomuusjaksot!!! Kiitos!

AudreyN (Ei varmistettu)

Kyllä olen kuullut sellaisistakin "uniterapeuteista" jotka antavat päiväunille siunauksensa. Ei se ole niin nökönuukaa mihin aikaan vuorokaudesta nukkuu, kunhan sitä unta kertyy. Ja jos uni tulee telkkarin eteen, niin miksei sen antaisi tulla, jos uni on vielä hyvälaatuista? Tietenkin parisuhdetta se saattaa rassata jos toinen puolisko ei saakaan unta yhteisessä pedissä.
Itse saan itseni kahdeksan jälkeen välillä sellaiseen pörinään vaikka kaikki "häiriötekijät" on saatu pois alta. Silti aina jää jotain mieleen pyörimään. Nyt olen senkaltaisissa toimistotöissä, missä ei niin väliksi olisikaan vaikka haukottelisi pitkin päivää, mutta kovista treeneistä on turha haaveilla ennen viikonloppua, se hiukan rassaa. Itse työt alkavat niin aikaisin ja loppuvat niin myöhään ettei päikkäreissä olisi mitään järkeä. Mä suosittelisin että unta palloon vaan mihin vuorokauden aikaan tahansa jos vaan on aikaa :)

Lotta Katariina
Pumpui

Se "pörinä" on ihan kauheaa, kun se estää nukkumisen vaikka kuinka väsyttäisi! 

Eiksjoo
(pikkuseikkoja)

Olen kans aikoinaan kokenut tuollaista. On inhottavaa, jos lopulta stressaa, saako unta ja sen takia ei saa unta. Kannattaa tosiaan mennä lääkäriin, jos jatkuu pitkään. Tsemiä!

Lotta Katariina
Pumpui

Jep, sitä makaa sängyssä ja aina ilahtuu niin kovasti kun tuntee että kohta vois nukahtaa että piristyy taas :D

Nooru (Ei varmistettu)

kannattaa kokeilla melatoniinia, siitä ei tule tokkuraan ja kun tietää, että se auttaa nukahtamaan niin nukkumaanmenosta ei tule niin stressaavaa. Tsemppiä! Itselläni meni unirytmit sekaisin kaksi vuotta sitten ja pikkuhiljaa korjaantuu.

Lotta Katariina
Pumpui

Huh, voipas siinä kestää kauan! 

Mikähänseoli (Ei varmistettu)

Täällä kokemuksia siitä, että kun töissä ja siviilissä on hektinen meno, nukun levottomasti, päässä pörrää ja heräilen mietiskelemään. Helpotusta koen saavani uniteestä, esim. Clipper ja yin-joogasta. Jooga rauhoittaa mieltä ja tekee raukean olon.

Lotta Katariina
Pumpui

Rauhallinen jooga vois kyllä olla hyvä. Mulla on ollut muutenkin taipumusta nukahdella joogasaleilla loppurentoutuksen aikana :D

tartse (Ei varmistettu) http://hidastauko.blogspot.fi

Saunomista ja pulahtelua järvessä/meressä/joessa tai jos noita ei tarjolla, niin kylmäsuihkukin kelpaa. Tuon session jälkeen voi halutessaan ottaa tilkan alkoholipitoista ainesta. Tai jättää ykkösosion väliin ja siirtyy suoraan kakkoseen. Sorry muuten kun laitoin neuvoja, vaikka et halunnut niitä. Mutta tiedän kuinka helvettiä unettomuus on, niin siksi ...

Lotta Katariina
Pumpui

Kiitos! Vinkkejä on tullut, mutta ne on olleet niin hyviä että olen ottanut ne ilolla vastaan :)

A.Siantuntija (Ei varmistettu)

Siita interwebkauppaan, tulee uni riippumatta kuinka kone tikittaa illalla.
http://www.hihealth.com/pro-supps-crash-60-caps.html?utm_source=google.c...

sinisiipi
Seikkailu Aasiassa

Unettomuus on kyllä piinaavaa... Ja kuinka saaketisti ne sellaiset "tuuleta makuuhuoneesi" -vinkit ärsyttävätkään, jos on ollut hereillä monta vuorokautta putkeen. Itselläni meni aikoinaan kyky myös päiväunien nukkumiseen, joten ehdottomasti nukkuisin edes ne jos se olisi mahdollista. Onneksi pahimmat unettomuusjaksot ovat takana, mutta yhä edelleen 5.15 työaamuina kärsin nukahtamisongelmista. Melatoniini ei mulla ole kyllä erityisesti auttanut, mutta toki se rentouttaa ja tulee edes maattua siellä sängyssä ja levättyä jollain tasolla. :)

Onneksi tulee varmasti parempia jaksoja, kuten nämä kommentit osoittavat! Ite oon ainakin oppinut arvostamaan hyviä yöunia ihan uudella tavalla.

 

 

marile

Kirjoitin itsekin samasta aiheesta jonkin aika sitten täällä. Mulle uni(ongelma) on elämääni melkein eniten määrittävä tekijä. Uni ja unettomuus pitää ottaa huomioon kaikessa. Olen lähdössä työmatkalle Keniaan. Kivaa ja mielenkiintoista, MUTTA mitä jos en nuku? Olen päättänyt alkaa treenata puolimaratonille. Olen tosi motivoitunut, MUTTA mitä jos en nuku ja koko homma menee päin helvettiä? Joskus ei tarvita mitään muuta kuin se ajatus: mitä jos en nuku? Alan pelätä ja stressata pelkkää mahdollisuutta ja sitten en todellakaan nuku. Selvästikin ajattelen asiaa ihan liikaa ja se on osa ongelmaa. Aina ongelman tiedostaminen ei vaan auta, kun ei tiedä mitä tekisi sille. Liikunta on kyllä tärkeässä roolissa. Ehkä sulle crossfittaajana tekisivät hyvää myös ns. palauttavammat lajit kuten edellä mainittu jooga tms.?

Kommentoi

Ladataan...