Uni paras lääke on

Pumpui

Eli kuinka yökukkuja ja maailman huonoin nukahtaja on vihdoinkin oppinut arvostamaan nukkumista.

Olin teininä ja opiskeluvuosina ihan kamala yökukkuja. Jaksoin vaivattomasti muutaman tunnin yöunilla, joskus en nukkunut ollenkaan. Sitten kun nukuin, saatoin köllähtää sänkyyn läppärin, lautasen ja vaatekaapin sisällön kylkeen ja potsottaa tyytyväisenä sen pari tuntia, mitä opiskelua, paria duunia ja sosiaalista elämää harrastava nuori kaupunkilainen sitten tarvitsikaan.

Vaan toisin on nyt. Jos unet jäävät alle seitsemään tuntiin, pää ei tunnu toimivan ollenkaan. Muutaman päivän univaje aiheuttaa katastrofaalista aivotoiminnan hidastumista. En edes muista milloin olisin viimeksi valvonut koko yön. Oma sänky on varattu muutamaa oheisaktiviteettia lukuun ottamatta nukkumiselle, ja ennen kaikkea nykyään nukun mielelläni.

Olin ennen paitsi kukkuja myös huono nukahtamaan. Usein meni tunti jos toinenkin ennen nukahtamista. Nykyään simahdan heti valon sammuttamisen jälkeen, ja jos mieheen on uskominen, usein jo sitä ennen kirja kädessä. Nukahtamisprosessin helpottuminen on johtanut siihen, ettei petiin meneminen ahdista tai ärsytä. Vaakatasoon pistäminen on tae lepäämisestä.

Toinen merkittävästi nukkumismukavuutta lisännyt tekijä on kunnon sänky. Jos johonkin huonekaluun pitää kodissaan investoida, kannattaa rahat pistää kunnon punkkaan. Kolmisen vuotta sitten ostettu futoni on ollut yksi parhaista tuhatlappusista koskaan. Kun tottuu kovaan nukkuma-alustaan, tuntuu jämäkkäkin joustinsänky varsinaiselta trampoliinilta. Välillä leikittelemme ajatuksella pelkkään tatamiin siirtymisestä.

Tämän päivän uni-investointi on tässä: Mulperipuusta haettu futonityyny. Nykyinen luonnonkuituhirvitys on menettänyt muotonsa ja jäykkyytensä, joten päätin kokeilla kovempaa pielusta. Pitkälle on tultu siitä, kun uni ei meinannut tulla, jos ei niskan alla ollut vähintään kahta tyynyä. Kohta varmaan nukun lattialla.

Onneksi kohta pääsee nukkumaan! Miten te nukutte mieluiten? Oletteko askeetikkoja kuten minä, vai kaipaatteko zetojen vetämiseen pumpsanaa ja runsasta?

 

Share

Kommentit

pahatapa (Ei varmistettu)

Mä en sängyissä juurikaan huomaa eroja, mutta kummasti on alkanut uni maistua nyt kun siirsin salitreenin aamuun - eli ylös 6.30 entisen kasin, ysinkin, sijasta. Ennen kärsin myös sänkyahdistuksesta ja liian vähäisistä yöunista.

 

Onnea nukkumisen ilojen löytämisestä!

Lotta Katariina
Pumpui

Kiitos! :) Mä haluaisin olla kovasti aamutreeni-ihminen. Mutta kun en ole, niin olen tehnyt tasamaalla juostessa pesisliukuja ja sekoillut salilla unenpöpperöisenä miten sattuu :D

 

Kommentoi