Ladataan...
Pumpui

Onko väärin olla vähän pettynyt vaikka on juuri lyönyt oman urheiluennätyksensä?

Teimme tänään takakyykyn ykkösmaksimeita treeneissä. Tavoitteenani oli kyykätä edellistä ennätystäni (70 kiloa) enemmän. Ja niinhän kävikin. Tavoite saavutettu, mutta silti harmittaa. 72,5 kiloa kun tuntuu kauhean säälittävältä painolta. Että pitäisi sitä pystyä vähän enempäänkin, kerta toiset kyykkäävät 10, 20, 30 kiloa enemmän.

Tänään ei kyllä pystynyt. Kroppa ei ole parhaassa kyykkyiskussa syksyn hyvin epäsäännöllisen treenaamisen takia, ja mieli rupesi askartelemaan ihan muiden asioiden parissa, kun koetin ennätystä 75 kilolla. Kismittää, vaikka tietää ja tiedostaa erinomaisen hyvin, että koskaan ei pitäisi vertailla itseään muihin ja että tulos ihan kelpo tällaiselle kolmekymppiselle kuusikymmentäkiloiselle toimistonäädälle, joka on viime aikoina joutunut uhraamaan kauhistuttavan paljon treenejä duunin takia.

Olen monet kerrat meuhkannut siitä, kuinka tärkeää tavoitteellinen harrastaminen on aikuiselle ihmiselle henkisesti. Kun duuninsa hanskaa ja alallaan kehittyy suht jouhevasti, tekee äärimmäisen hyvää joutua välillä nöyrtymään ja hyväksymään tappionsa. Vaikka olisikin vain hävinnyt yhdistelmälle painovoimaa, huonoa mielenhallintaa ja treenikertoihin nähden liian suurta kunnianhimoa. Ei tässä muu auta kuin yrittää kyykätä säännöllisemmin ja enemmän ja kokeilla kohta uudelleen. Edistystä se on hidaskin edistyminen.

Share

Ladataan...
Pumpui

Etsivä löytää. Tai sitten ei. Kokeilin eilen ensimmäistä kertaa geokätköilyä, ja nörtti minussa innostui valtavasti.

"Geokätköily on maailmanlaajuinen ulkoiluharrastus, jossa etsitään satelliittipaikannusta hyödyntäen geokätköiksi kutsuttuja rasioita," summaa geocache.fi-sivusto. Siinäpä se yksinkertaisuudessaan. Yksi jemmaa kaupunkiin tai maastoon pienen rasian, muut yrittävät satelliittipaikantimen ja vihjeiden avulla etsiä sen. Kätköjen sijainti ja saavutettavuus vaihtelee aina helposti löydettävistä kiipeilyvarusteita vaativiin piiloihin. 

Meillä oli käytössä iPhonelle ladattu geokätköilyohjelma Geocaching (8,99 € AppStoresta), josta pystyy hakemaan lähistön kätköjä ja niiden lisätietoja. Applikaatiota ei välttämättä tarvitse, vaan kätkön koordinaatit voi syöttää myös muuhun satelliittiapparaattiin. Kännykästä oli kyllä melkoisesti hyötyä, sillä vihjeitä ja lisäinfoa kätköjen löytymiseen tarvittiin kipeästi.

Ensimmäinen vesiperä tuli helpolla rastilla. Lokaatio ja jemman laatu olivat tiedossa, mutta rasiaa ei vain näkynyt tai kuulunut. Trollit ovat löytäneet tiensä myös kätköilyn pariin, eikä ilmeisesti ole tavatonta, että joku kiusallaan käy hakemassa kätkön pois tai siirtää sitä hiukan.Toisen rasian sijainti selvisi, mutta turvallisuushakuisuus voitti seikkailunhalun, sillä kallio oli jyrkkä ja sateesta hirvittävän liukas. Vannoimme kyllä palaavamme paremmalla säällä kirjoittamaan oman puumerkkimme lokikirjaan.

Vaikka suoritustasolla geokätköily meni ihan penkin alle, oli hirmuisen hauskaa ja jännittävää etsiä rasioita kivien ja kantojen alta. Samalla tuli aimo annos liikuntaa, kun ryskäsi pusikoissa ja kiipesi kallioilla. Lähialueretken ja kätköilyn ansiosta aktiivista ulkoilua tuli viitisen tuntia, ja kilometrejäkin kertyi rapiat viisitoista ja siihen puskissa heilumiset päälle. Ja sai syödä evässämpylää ja siemailla kahvia mättäällä istuen, mikäs sen mukavampaa. 

Lisätietoa harrastuksesta ja Suomesta löytyvistä geokätköistä löytyy täältä

Share

Ladataan...
Pumpui

Takana on melkoisen hyvä viikko.

Siinä missä viime viikot ovat menneet treenin ja levon kannalta vähän ohi duunikiireiden ja muiden rientojen takia, olen tällä viikolla ottanut asiakseni päästä takaisin kiinni rutiineihin. Työt normalisoituivat onneksi yhdeksästä viiteen -tahdiksi, mikä mahdollisti myös säännöllisen treenaamisen.

Viikko meni pitkälti crossfitin parissa, mutta sunnuntain olin korvamerkinnyt ulkoilulle. Ja kuinka sitä ulkoiltiinkaan! Teimme pitkän lenkin Arabianrannasta Lammassaareen, sieltä Viikkiin ja Herttoniemeen. Kokeilin myös ensi kertaa geokätköilyä, joka osoittautui hemmetin hauskaksi puuhaksi. Siitä lisää huomenissa, tässä summausta tästä viikosta:

Maanantai: crossfit, 1 tunti: mainio treeni, joka sisälsi muun muassa kuperkeikkoja
Tiistai: crossfit, 1 tunti: etukyykkyjä
Keskiviikko: juoksu, 30 minuuttia + venyttely ja kehonhuolto
Torstai: crossfit, 1 tunti: painonnostotekniikkaa
Perjantai: crossfit, 1 tunti: maastavetoja
Lauantai: crossfit open gym, 1,5 tuntia: kippausleukojen, käsilläseisontapunnerrusten ja boksihyppyjen 
Sunnuntai: retkeilyä ja geokätkeilyä, arviolta 15 kilometriä matkaa ja lopuksi kallioilla kiipeilyä kätköjä etsien

Nyt makaan potslojo sohvalla onnellisen rentoutuneessa tilassa maittavan aterian ja viinilasillisen jälkeen. Toivottavasti ensi viikostakin tulee yhtä mainio.

Kuinka teillä on sujunut, kamut? Oletteko saaneet niskaotteen pimeästä syksystä?

ps. Tyypatkaa huisin hieno uusi banneri ylhäällä! Kiitos mr. T!

 

 

Share

Pages