Roosalle nauhalle kateelliset

Punakynä

Jos olisin sepelvaltimotauti, olisin todella kateellinen rintasyövälle.

Sepelvaltimotauti on edelleen suomalaisten yleisin vakava sairaus ja kuolinsyy, mutta sillä ei ole omaa kuukautta, söpöä rusettia, teemaväriä eikä teemaväreissä myytäviä suoristusrautoja ja suklaapatukoita, joita ostamalla voi osoittaa vastustavansa sepelvaltimotautia.

Myös Suomen yleisimmän syövän, eturauhassyövän, on syytä olla kateellinen rintasyövälle. Movember on tunnettuudessa vain ohut amishaituva ylähuulessa verrattuna Roosa nauha -kampanjaan, vaikka viiksien kasvattaminen liittyy syövän vastaiseen työhön yhtä paljon kuin Geishan mussuttaminen.

***

Ei sillä, etteikö tietysti olisi erittäin tärkeää tutkia sairauksia ja lisätä tietoisuutta niistä.

Mutta rintasyövän, kuten muidenkaan sairauksien lääketieteellinen tutkimus, ei voi painottua sen pohjalle, kuka kykenee pystyttämään makeimman markkinointitempauksen, jossa rahat kerätään viime kädessä yksityisiltä ihmisiltä.

Ja yksityisen ihmisten tietoisuus- ja empatiakapasiteetti on tunnetusti valikoiva ja rajallinen.

Sitä kiinnostavat lähellä olevat asiat, jotka näkyvät usein telkkarissa ja Ärrän tiskillä. Siis karrikoidusti: oman maan köyhät enemmän kuin Romanian köyhät, rintasyöpä enemmän kuin malaria, söpöys enemmän kuin rumuus.

Kolikon kilauttamisesta on myös kiva saada jokin pikku muisto, jota voi näytellä.

***
Roosa nauha -kampanja on ennen kaikkea virkistävä buustaus kaupallis-synkeän syksyn keskellä niille, jotka on tarkkaan valikoitu mukaan yhteistyökumppaneiksi. Se on win-win-win-piirileikki, jossa tuotetta myydään, syöpäjärjestö saa pikkusiivun rahaa ja leikkiin houkuteltu kansalainen on ostanut hetkeksi hyvän mielen.

Ja entäs sitten, sanoo markkinatalous.

Roosassa nauhassa on vähän sama eettinen ongelma kuin lastensairaalakampanjassa: tarkoitus on hyvä, mutta siinä väkisinkin asettuvat eriarvoiseen asemaan sellaiset ihmisryhmät, vieläpä sairaat, joista toiset ovat herttaisia, mediaseksikkäitä ja vaaleanpunaisia, ja saavat tynnyrikaupalla sympatiarahaa, kun taas toiset ovat vain sairaita ja epätunnettuja. Hyvinvointivaltion perusidea on estää tällaiset jaottelut.

Jos joku perustaisi säätiön, jolla kerättäisiin rahaa lääketieteellisen tutkimuksen ja hoidon epätasapainon ehkäisemiseen ja tutkimusrahojen oikeudenmukaiseen jakoon, antaisin heti kolme euroa. Saisinpa siitä sitten sateenkaarirusetin rinnukseen tai en.

Ruskealla nauhalla on monta merkitystä, kertoo aikamme tietäjä Wikipedia: Esimerkiksi koomikko George Carlin on käyttänyt sitä merkityksessä "Eat Shit Motherfucker" kommentoimaan kaikkia muun värisiä kantaaottavia nauhoja.

 

 

Share

Kommentit

Mahdoton Nainen

"Jos joku perustaisi säätiön, jolla kerättäisiin rahaa lääketieteellisen tutkimuksen ja hoidon epätasapainon ehkäisemiseen ja tutkimusrahojen oikeudenmukaiseen jakoon, antaisin heti kolme euroa."

Mikähän se oikeudenmukainen jako mahtaisi olla...? (Lääke)tiedehän on siitä hassu asia, että on aika vaikea ennustaa millaisia tuloksia mistäkin tutkimuksesta saadaan ja yllättäen ne tulokset voivat ratkaista ihan eri ongelman kuin mitä lähdettiin tutkimaan, vrt. penisilliini, Viagra, etc.

Siitä olen samaa mieltä että kyllähän tää roosanauhan kaupallisuus on aika ällöttävää, vaikka itsekin omistan Fiskarsin vaaleanpunaiset veitsen- ja saksienteroittimet (ostin ne tarpeeseen, hyvä kai jos siitä joku lati meni rintasyövällekin). Mitä tulee Movemberiin niin se on roosanauhaan verrattuna melko uusi kampanja, jolla on ajan myötä potentiaalia kasvaa yhtä suureksi jos ei suuremmaksikin ilmiöksi.

Marsublog

Hyvä postaus! Lisää veroja, vähemmän nauhoja.

bubs (Ei varmistettu)

Ymmärrän pointin eriarvoisuudesta. En kuitenkaan usko, että kukaan ostaa tuotetta ainoastaan siksi, että siitä menee euro jollekin järjestölle - kyllä tuotteelle yleensä on myös käyttöä. Muutenhan ne roposet tosiaan kannattaisi ojentaa kohteelle ilman välikäsiä. Mutta hyvä mieli ei riitä monelle motiiviksi, vaan tarvitaan myös itse hyödyke, jonka ostaja/lahjoittaja saa. Se, että siitä hyötyy myös kenties monikansallinen yritys, on siinä vaiheessa pieni paha. Se eurokin menee kuitenkin tässä tapauksessa nimenomaan lääketieteellisiin tutkimuksiin (sekä sairastuneiden ja läheisten tukemiseen). (Toki tässä vaiheessa voidaan sitten miettiä, eikö yritys voisi itsessään lahjoittaa summat siihen tutkimuksen käyttöön. Mutta ei liene kovin todennäköistä tässä irtisanomisten ja ahneuden maailmassa.)

Puoli vuotta sitten alle kolmekymppisenä rintasyöpädiagnoosin saaneena en koe itseäni herttaiseksi tai mediaseksikkääksi.

Olen edelleen sairas, pelottava, tuntematon. Jotain, jota ei voi käsittää, ennen kuin se osuu omalle kohdalle.

P.S. Kohtalon ivaa, captchassa pyydettiin kolmatta sanaa, joka on "terveys".

Lispe (Ei varmistettu)

Kaikki, mihin liittyy TISSIT (ja/tai seksi), kiinnostaa ihmisiä. En käsitä, miten tätä ei voi kukaan ääneen sanoa tässä roosanauharintasyöpäkeskustelussa. Naisia aihe luonnollisesti kiinnostaa, koska let's face it, rinnat ja naiseus ovat kuitenkin aika selvästi yhteydessä toisiinsa. Ja vaikkei olisikaan varsinainen tissimies, ajatuskin siitä, että maailman tissien määrä vähenee jonkun syövän takia, on varmasti miehille todella järkyttävä, joten kotiin on ostettava vaaleanpunaiset sakset. Omaamani tiedon ja kokemuksen valossa, luopuisin mieluummin rinnasta/rinnoista kuin kärsisin aivokasvaimesta, tai eläisin avannepussin kanssa koska syövän pilaama suolistoni olisi poistettu. Mistä pääsemmekin seuraavaan:

Tuon yllä olevan ruskean nauhan voisi omistaa ruuansulatuselimistön syöville. Tissien puristelusta ja tutkimisesta on jauhettu nyt niin kauan, että on kyllä kumma, jos joku onnistuu kasvattamaan rinnassaan golfpallon kokoisen kyhmyn eikä huomaa sitä koska ei tiennyt että rinnat pitää tutkia säännöllisesti. Sen sijaan esimerkiksi suolistosyöpien huomaaminen vaatii niinkin ällöjä asioita kuin pönttöön katselemista ja mahan kipujen seuraamista. Tähän voisi kiinnittää enemmän huomiota, ja ylipäänsä kannustaa ihmisiä tunnistamaan muidenkin syöpien oireita. Nuo sisemmällä elimistössä olevat kasvaimet kun ilmoittavat itsestään yleensä vasta sitten kun on jo liian myöhäistä.

Esim. 5 vuoden kuluttua rintasyövän toteamisen jälkeen 89 % potilaista oli elossa, kun esim. mahasyövässä luku on 25 %, paksusuolessa n. 60 %, ruokatorvi 10%. (tilastot v. 2009). Rintasyöpään kuoleminen on siis erittäin harvinaista. Joten kyllä tästä roosanauhatouhussa on logiikka kaukana.

Nainen22 (Ei varmistettu)

On harmi, ettei jokaiselle tavanomaiselle sairaudelle ole omaa kampanjaa. Silti, Roosanauha-kampanja on hyvin onnistunut kampanja, joka tuo lisäeuroja rintasyövän tutkimukseen. Se, että takkini kauluksissa killuu roosanauha, ei ole keneltäkään pois. Kenties junassa vastapäätä istuva nainenkin huomaa sen ja havahtuu itsekin lahjoittamaan muutoman euron rintasyövälle. Henkilökohtaisesti en koe, että ostaisin roosanauhan siksi, että rintani ja kauneuteni kulkisivat käsikädessä. Päinvastoin, olen aina vihannut isoja rintojani. Suomeksi sanottuna: minua ei kaduta yhtään että ostin Roosanauhan kolmella eurolla, enkä sitä himoitsemaani Fasun sinistä.

Liiiiiiiiii (Ei varmistettu)

Mun mielestä roosanauha-kampanjan tärkein tehtävä on herätellä ihmisiä/naisia, että sairaus voi napsahtaa omalle kohdalle ja rintojen tutkiminen on tärkeää. Rintasyöpä on kuitenkin se yleisin syöpä naisilla ja nopea hoitojunaan pääsy parantaa ennustetta. Pitäähän ihmisiä muistuttaa myös siitä, että kännissä ei kannata ajella autolla ja pelastusliivit vesillä on hyvä juttu...

Selkeästi Syöpäsäätiö on huomannut, että Roosa nauha-kampanja tuo rahaa kirstuun. Voisko olla, että muut syöpä-kampanjat eivät olekkaan yhtä mediaseksikkäitä? Kuinka moni on reagoinut teeveestä tuttuun "Laitetaan syövälle piste"-keräykseen?

Hannariikka (Ei varmistettu) http://hannariikka.blogspot.fi/

Itse asiassa sepelvaltimotaudillekin löytyy nauhoja: http://www.supportstore.com/awareness-heart-disease.html
Ja parille muullekin jutulle eturauhassyövän ohessa: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_awareness_ribbons
Nillitystä, tiedän. Ja tajuan pointtisi, alkaa ärsyttää kun kaikki liitetään roosa-nauhaan muroista meikkeihin. Olen käyttänyt lilaa nauhaa fibromyalgian takia jossain somekuvissa, se näköjään tarkoittaa "muutamaa" muutakin juttua. Mikäs siinä, osa niistä sopii kyllä myös, ei tosin ihan kaikki...

Kommentoi