Breathe in, breathe out

Punastus

Tänään ohjaan joogatunnin, jonka teemana on hengitys. Hengitys on toki aina avainasemassa joogatunneilla ja ihan elämässä ylipäänsä, mutta välillä on mukava pitää teematunteja, joilla päästään aivan erityisesti syventymään ja tutkimaan tiettyä aihetta. Minua kiinnostaa erityisesti se, mitä tietoinen hengittäminen voi antaa tähän pimeään aikaan ja voisiko hengityksen avulla imeä itseensä varastoon sitä energiaa, jota yhdessä aikaansaamme joogatunnin aikana.

Olin ennen vähän huono hengittäjä. Lapsena minulla oli joskus vaikeuksia saada kunnolla henkeä, jos esimerkiksi nauratti kovasti ja jos illalla nukkumaanmennessä kiinnitin liiaksi huomiota hengitykseen, saatoin nukahdettuani herätä haukkomaan henkeä, koska olin unohtanut hengittää. Melko kuumottavaa näin jälkikäteen ajateltuna, mutta pidin sitä aivan normaalina. Vähän myöhemmällä iällä taas yhteyden puute omaan kehoon ja hengittämiseen aiheutti paniikin tunteita. Nämäkin vasta jälkikäteeen hoksattuja asioita. 

Nykyisin hengittäminen sujuu ihan mallikkaasti. Sen avulla pystyn hallitsemaan omaa kehoani ja tulemaan kehoon läsnäolevaksi, jos tilanne on stressaava tai jännittävä. Tosin jos olen laiminlyönyt kehoni kuuntelemisen ja sen viestit, hengittämällä ei välttämättä päästä kaivattuun lopputulokseen. Oikeanlainen hengittäminen ei siis ole mikään ihmekeino kaiken korjaamiseen, vaan ensin täytyy löytää kehon hienovaraisuus. Minulla on mennyt vuosi jos toinenkin oman hengitykseni "korjaamiseen", mutta uskon, että moni hyötyisi ihan jo satunnaisemmastakin tietoisesta hengittämisestä. Varsinkin, jos ei ole koskaan kiinnittänyt huomiota omaan hengitykseensä.

Tietoinen hengittäminen energisoi. Pikkuhiljaa huomaat, kuinka sisään- ja uloshengityksesi pitenevät ja saat keuhkolohkojen kapasiteettia enemmän käyttöön. Kun kiinnittää huomiota hengittämiseen, loppuu usein myös ajatusten harhailu ja ryhti oikenee kuin itsestään. Kuona-aineet poistuvat kehosta tehokkaammin ja tilalle saat uutta energiaa. 

Hengitys myös rentouttaa ja rauhoittaa. Pallean alue on yksi isoimmista stressilihaksistamme ja suorassa yhteydessä lonkankoukistajaan, joka stressin aikana jumittuu helposti. Lantion alueelle myös tulee säilöttyä ajatuksia ja tunteita, joita ei juuri nyt ole valmis käsittelemään. Kun saat hengityksen avulla rentoutettua pallealihastasi, rentouttaa se myös samalla lantiota ja lonkankoukistajia. Aina et välttämättä tarvitse venyttelyä jumissa oleviin kohtiin, vaan voit viedä hengitystä näihin kohtiin ja samalla rentouttaa niitä. Tapaan sanoa: lähetä jumittuneisiin kohtiin kehossasi lempeitä ajatuksia hengityksen avulla. Liian usein jumikohtiin suhtautuu negatiivisella asenteella, mutta kun hyväksyt ne ongelmakohdat osaksi kehoasi, saatat saada aikaan muutosta. Jumittuneet paikat kehossa kun saattavat olla emotionaalisia tukkeita ja niihin ei venyttely juurikaan auta. 

Hengitys ankkuroi meidät tähän hetkeen. Hengityksessä on tämä hetki. Välttämättä ei tarvitse tulla joogatunnille saadakseen hengityksen antamia hyötyjä, vaan jo ihan pelkkä pysähtyminen muutaman kerran päivässä voi avata aivan uuden maailman ja tietoisemman olemisen. Kokeile ihmeessä :)

Kuvat tämän päiväiseltä koiralenkiltä Siltasaaresta. Luonto yrittää vielä vähän pyristellä vastaan, mutta itse olen tainnut jo antautua täysin. Ensilumessa on oma tunnelmansa, sellainen vastarakastunut fiilis valtaa mielen. 

Share

Kommentit

Tykkään ajattelutavastasi <3

Kommentoi