Ihana napasäteily!

Punastus

Useimmilla meistä on neljä raajaa. Joogallisesti ajatellen raajoja on kuitenkin kuusi, eli kädet, jalat, pää sekä häntä. Ne ovat ne suunnat, joihin kehon keskiosasta hengitetään vieden sisäistä voimaa joka kolkkaan. Huomioimalla tätä napasäteilyä, tulet tietoisemmaksi koko kehostasi. Pikkuhiljaa kehosta tulee yksi kokonaisuus, sen sijaan, että on vain jalat, jotka liikkuvat ja kädet, jotka liikkuvat. Kroppa alkaa liikuttamaan itse itseään keskustasta käsin ja energia virtaa tasaisesti. Liikkumisesta tulee taloudellisempaa

Napasäteilyn keskiössä on liikkuva, hengittävä vatsa. Ei pelkästään joogassa, vaan elämässä ylipäänsä, saattaa huomio keskittyä ulkoisiin seikkoihin. Kun olet asanassa keskittyneenä, vatsa saattaa jännittyä niin, ettei hengitys kulje vapaasti eikä näinollen napasäteily pääse tekemään tehtäväänsä. Myös stressaava tai jännittävä tilanne elämässä saattaa lukkiuttaa vatsan tienoon. Silloin juuri olisi erityisen tärkeää olla omassa kehossaan kokonaisuutena, jalat tukevasti maassa. Voiko maahan edes juurtua, jos hengitys on pinnallista, rintakehän alueella tapahtuvaa?

Päivittäisessä elämässä voit liikkuessasi tai istuessasi/seisoessasi huomioida mistä liike lähtee ja mistä kehon kannattelu saa alkunsa. Voit tunnustella jalkapohjia maassa, tuntea jalat vahvasti osana kehon keskiosaa. Huomaat, miten keskusta yhdistyy kaikkiin kuuteen raajaan ja ryhti oikenee kuin huomaamattasi. Ja kun sinun on helppo olla kehossasi, on myös helppo olla läsnä tässä hetkessä. 

Joogatunnit aloitan usein selinmakuulla ja toisinaan liikkeen alkuperän tutkimista avustavalla meritähtiharjoituksella. Kyseisiä harjoituksia on monentyyppisiä, mutta itse tykkään ohjata sen kehon jännittämisen ja rentouttamisen kautta. Uloshengityksellä viedään selinmakuulta otsaa polvia kohti, aktivoidaan joka kohta ja sisäänhengityksellä rentoutus meritähtiasentoon. Molemmissa asennoissa voi toki olla useammankin hengityksen ajan. Meritähdessä huomio on vapaassa keskustassa ja hengityksen liikkumisessa keskustasta kehon periferiaan ja sieltä takaisin keskustaan. Myös kropan aktivointiasennossa on tärkeää, että hengitys kulkee. 

Myös aivan perusasanoissa voi ottaa intentioksi kehon keskustan ja liikkeen lähtökohdan tutkimisen. Suuntien tutkimisen. Saatat saada joogaharjoitukseesi aivan uuden näkökulman, kun alat tekemään sitä keskustasta käsin. Jos et joogaa, voi napasäteily siltikin avata aivan uuden väylän kehoon. Kokeile, ellet ole jo niin tehnyt!

 

Within the configuration in which you find yourself, can you allow yourself to be moved and changed by your breath? Let your pose be a "soft intention" - an open question rather than a definitive answer. 

(Donna Fahri - Yoga, Mind, Body&Spirit)

 

Kuvat eiliseltä Talvipuutarhan retkeltä.

Share

Kommentoi