Ne Bugikset

Puutalobaby

Olen maininnut ohimennen Bugiksistamme (suomeksi siis: Bugaboo Cameleon -vaunuista) niin usein, että pelkästään jo oman omatuntoni takia on varmasti korkea aika kirjoittaa jonkinlainen käyttökokemusjuttu - ne kun eivät harmi kyllä ole pelkästään positiiviset.

Bugiksilla Kumpulan kyläjuhlassa toukokuun lopulla.

 

Ennen Silvaa vaunutietämyksemme oli tietysti tasan nolla, ja koko vaunujen ostamisprojekti tuntui aivan mahdottomalta suolta - miten ikinä saada selvää kaikista teknisistä ominaisuuksista ja härpäkkeistä. Yhtä äkkiä kaikki kaupungilla ohirullailevat vaunuhärvelit alkoivat kiinnostaa ja kurkimme kaula pitkällä muiden vauvallisten kärräyssysteemejä.

Mutta äh. Täysimittainen paneutuminen asiaan tuntui siinä vaiheessa aivan liian työläältä ja erilaisten mallien vertailu täysin mahdottomalta. Niinpä suorastaan hyökkäsin työkaverini vaununaisaan kiinni, kun lounastreffeillä näin hänen vauvallaan tosi toimivan näköiset vaunut: näppärästi kääntyilevät ja hauskasti farkkukankaiset. Täysin oudolta kuulostava merkki ei jäänyt kertakuulemalta mieleen, joten laitoin myöhemmin vielä Facebookin kautta kysymyksen: mitkäs ne vaunut olivatkaan? Bugaboo Cameleonit kuulemma.

Googlailin lyhyesti käyttäjäkokemuksia ja sen jälkeen päähänpinttymä oli vakava. Mikään muu ei enää kelvannut. Haluan nämä, piste.

Siinä vaiheessa myös odottavan äidin logiikka lähti omille radoilleen. Kävimme katsomassa tosi siistejä huuto.netissä myynnissä olevia käytettyjä Bugiksia, mutta... "Hei mutta jos ostaa uudet nyt, niin niistähän saa n. 500-600 euroa eteenpäin myydessä. Eli TAVALLAAN pidemmällä aikavälillä uudet saa samaan hintaan kuin nyt käytetyt, jos käytetyt maksavat nyt 600 ja uudet tonnin ja sit jos ne myy jossain vaiheessa eteenpäin ja ja ja..."

Ja sitten vielä se kahden vuoden takuu jne jne. Totuus taisi olla se, että halusin oranssit.

Päikkäreillä potentiaalisessa vaaranpaikassa.

Nyt vaunut ovat olleet käytössä reilut puoli vuotta ja alkaneet näyttää plussansa ja miinuksensa. Välillä niitä on kiitelty, välillä kirottu. Kyllä: näissä nettimaailman ylisuitsuttamissa trendirattaissa on myös miinuksensa. Silti en tiedä parempiakaan - jos nyt ostaisin rattaat, ostaisin todennäköisesti edelleen nämä.

 

Tykkäyksiä

Vaunuja miettiessämme totesimme, että ykköskriteerit meille ovat nämä: haluamme keveät, helposti kääntyilevät vaunut, jotka mahtuvat pieneen tilaan. Bugiksissa nämä kaikki toteutuvat mainiosti.

  • Nostan päivittäin vaunuja eteisestämme pihaportaita pitkin ulos. Bugisten koppaosa irtoaa rungosta helposti ja osat ovat keveitä: nostan siis näppärästi ensin rungon, sitten koppaosan, ja kiinnitän ne yhteen naps vaan.

     
  • Runko-osa taittuu parilla napsauksella tosi pieneen tilaan. Se mahtuu mainiosti maailman-ehkä-pienimmän Hyundaimme takakonttiin. Ja esimerkiksi muskariin/neuvolaan ym. (=paikkoihin, joihin ei saa mennä vaunuilla) mennessä saan rungon pieneen kasaan ja katoksen alle sateensuojaan, ja nappaan vain koppaosan mukaani.

     
  • Vaunujen kääntyilylle arvosana 10+. Sporamatkat ovat juhlaa, kun Bugikset pyörivät miten tahansa lähes ajatuksen voimalla. Samoin kaupoissa kapeissa hyllyväleissä pyörittelen vaunuja yhdellä kädellä ylpeyshymy huulillani.

     
  • Ainakin tällä hetkellä kuvittelemme pärjäävämme näillä yksillä rattailla. Matkarattaita tms. ei todennäköisesti tulla tarvitsemaan, koska jo nämä ovat niin näppärät ja pieneen tilaan taittuvat. Ratasosasta meillä ei kuitenkaan ole vielä kokemusta - olemme käyttäneet siis pelkkiä vaunuja.

     
  • Auton turvakaukalon saa parilla napsauksella erikseen ostettavien adapterien avulla Bugisten ratasosaan. Yleisin yhdistelmä taitaa olla Bugikset & Maxi-Cosin kaukalo, mutta me tuijotimme hintalappuja ja ostimme Recaron Young Profi Plus -kaukalon. Viime kauden väri (!) oli rutkassa alennuksessa - vilkaisu hintalappuun ja "okei toi on hyvä, kiva-kiitti-hei".

     
  • Plussaa myös väristä :) Mutta oikeasti: jälkikäteen (väri siis valittiin kyllä ihan muilla perusteilla) tulimme ajatelleeksi, että punertava kopan väri saattaa tuoda turvallisuutta vastasyntyneelle - sanotaan, että esim. ensisängyissä voisi käyttää punaista väriä, koska se muistuttaa turvallisen kohdun väristä... Tiedä näistä, mutta Silva on kyllä viihtynyt ihan superhyvin vaunuissa aivan minikeskosuudesta asti.

     
  • Kahden vuoden takuu, kun ostaa uudet vaunut.

"Lisävarustellut" Bugiksemme.

 

Miinusmerkkejä

Nämäkään vaunut eivät siis mitenkään täydelliset ole. Miinusta siis näistä:

  • Kokoamissysteemin käytettävyys: Ei se nyt niin helppoa ole. Rungon ja vaunukopan irrottaminen ja rungon kasaaminen ei käy vielä puolen vuoden treenaamisen jälkeenkään meiltä niin helposti kuin ohjevideot antavat ymmärtää. Jotkut osat (esim. kahva) ovat edelleen todella tiukat irrottaa. Ja esimerkiksi pohjoisen-mummin mielestä nämä ovat vaikeimmat rattaat, mihin hän on ikinä törmännyt.

     
  • Kiinnitysosien kestävyys: Pakko myöntää, että näinkin kalliiden vaunujen osat vaikuttavat yllättävän heppoisilta, rikkimenemisen pelko leijailee jatkuvasti ilmassa. Vaunukopan "alatukitanko" on tipahtanut pari kertaa - se on toki helposti takaisin laitettavissa. Luulin jo kerran myös eturenkaan menneen rikki; todellisuudessa renkaan lukko oli jotenkin löysä ja tipahtanut puoliksi päälle - se aiheutti renkaan jumittamisen peruuttaessa. Korjaukseen ei siis tällä kertaa tarvinnut akuutisti lähteä, mutta seurailemme, tipahteleeko lukko jatkossakin itsestään päälle.

     
  • "Jousituksen" puute: Vaunujen runko-osassa ei ole jousitusta niin kuin perinteisissä vaunuissa. Bugiksia ei siis voi "kiikuttaa" vauvan rauhoittamiseksi. Eturenkaissa on jouset, mutta kiikuttaa niitäkään ei siis voi.

     
  • Tavarakori: Aivan Mahdoton käyttää - tämän tiesinkin jo etukäteen. Tavarakoriin (vaunujen alla siis) periaatteessa saattaisi mahtuakin jotain, mutta sinne on mahdoton ujuttaa tavaraa vaunukopan ollessa kiinni. Jos sinne haluaa lastata esim. kauppaostokset, vaunukoppa pitää irrottaa paikoiltaan. Toimii kyllä niinkin, mutta aiheuttaa vaunuilijalla ylimääräisiä hikikarpaloita kassajonon päässä ähistessä - ja ahtaammissa kaupoissa tällaiselle operaatiolle ei monesti löydy tilaakaan.

     
  • Vaunukopan kuumuus: Kesällä lämpö nousi helposti huimiin lukemiin. Tosin käsittääkseni monet muut vaunut ovat vieläkin kuumempia, Bugikset ovat kuitenkin suht ilmavat.

     
  • Hyttysverkko ja sadesuoja: Hyttysverkkoa emme onnistuneet ikinä saamaan vaunuihin oikein (emme kyllä oikein jaksaneet yrittääkään). Sadesuoja menee (kun ensin vilkaisi käyttöopasta) päälle suurin piirtein, mutta se on kyllä ä-lyt-tö-män kokoinen roudata mukana; täyttää puolet jo entuudestaan pienestä tavarakorista.

     
  • Vakaus: Lisäosina hankittuihin työntöaisan laukkukoukkuihin ei uskalla ripustaa kovin painavia kauppakasseja, koska vaunuilla tuntuu olevan "kippausvaara". Tämä tietysti johtuu siitä, että runko on niin kevyt (mikä tietysti on hyvä asia).

     
  • Hinta: Tonni vaunuista. Oikeesti!

 

Ps. Tämä kirjoitus syntyi siis siksi, että mieleeni on jäänyt kummittelemaan, olenko antanut Bugiksista liiankin positiivisen kuvan. En ole siis ihan valmis toistamaan sitä samaa ylistyslaulua, mitä näistä trendirattaista joskus näkee. Toisaalta emme ole vaunuja vaihtamassakaan, sen verran tyytyväisiä olemme noihin plussakriteereihin, joilla vaunut valitsimmekin :)

Lisäkokemukset ja vastaväitteet ovat erittäin tervetulleita - samoin kokemukset muista vaunumerkeistä!

Share

Kommentit

Liisa
Osasin!

Onko tuo vaunukopan poikki menevä kantokahva(?) kiinteä? Jos on, eikö se ole vähän hankala kun lasta ujuttaa kyytiin ja pois?

Minun vaunupakkomielteeni kohdistui Mutsyn vankkureihin, malliksi valikoitui Urban Rider. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Ainoa ennakkotoive mikä ei toteutunut on se, että mekin toivoimme näiden yksien yhdistelmien riittävän, mutta massaa ja hintaa on sittenkin niin paljon, että ostimme kevyemmät ja halvemmat matkikset reissukäyttöön. Ensi viikolla ne pääsevätkin ensimmäistä kertaa kuormaajien paiskottavaksi lentoreissulle, katsotaan tulevatko ehjänä perille.

Joko Silvalla on kova pyrkimys liikkeelle, tai ryömiikö kenties jo täysillä? Ilo ryömii (ei tosin kovin sulavasti) jos motivaatio on kohdallaan. Eli läppäri, kännykkä tai kaukosäädin on saavutettavalla etäisyydellä.

Vierailija (Ei varmistettu)

Mielenkiintoista olisi kuulla lisää käyttökokemuksia, kun olette ehtineet käyttää ratasosaa. Ja kovasti kiinnostaa myös Bugisten toimivuus talvella. Eli miten liikkuvat lumessa ja sohjossa sekä miten lämmin ja suojaisa vauvan on niissä talvella nukkua.

juno (Ei varmistettu) http://vaippakayrilla.blogspot.fi/

meikän oli myös pakko saada mutsyt. me valittiin 4riderit. niitä ei ole vielä käytetty, mutta näyttävät tosi hyvältä olkkarissa ja mies demonstroi kuinka niillä voi ajaa jopa sohvapöydälle. varsin näppärää.

Kippuralla

Meillä on hyvin samankaltaiset emmaljungan ozonet.

Mitat on miltei sentilleen samat, mutta ehkä tipan helppokäyttöisemmät. Ne kasaantuu yhdessä osassa, buggigset kahdessa. Istuinosan kääntö/irroitus on helpompaa, meillä on myös ollut buggigset niin tiedän sen.

Isompi tavarakori, saa helpolla kauppakassin ja vaikka vaippapaketin siihen päälle (meillä on 5 perheenjäsentä+2 kissaa ja mulla ei oo ajokorttia).

Kankaat on vähän topatummat kuin buggigsissa, mutta tylsää että niitä ei emmaljungissa voi vaihtaa..

Buggigsiin saa ainakin maxi cosin ja cybexin kaukalon kiinni, emmaljungiin maxi cosin, emmaljungan ja britaxin (meillä oli tää, jo kolmatta omaa lasta käytössä putkeen)

Heittoaisa on buggigsissa plussaa mutta emmaljungissa sitä ei ole-toisaalta emmaljungissa on säädettävä jalkatuki jota ei buggigsissa taas ole,

Molempiin merkkeihin saa isot talvirenkaat eteen.

Hinta on suunnilleen sama, molemmissa on kuppimallinen istuinosa.

Tosin ozonen selkänoja on vähän pidempi ja kuomu korkeammalla, ts meidän 104cm 3v mahtui vielä tarvittaessa reissussa nukkumaan kuomun suojassa ja buggigsiin ei enää mahtunut samankokoisena.

Tässä siis meidän valintaperusteet.. =)

Hinta oli syy miksi ite jätin moiset ostamatta. Jotenkin tonni vaunuihin tuntuu liialliselta, lähes pröystäilyltä. 

Tiedän kuitenkin monen monta jotka näitä mainostaa, kokeilin lastentarvikeliikkeessä enkä huomannut mitään erikoisempaa ihastumista, hinta oli kaikke muuta kun ihana :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Näin nuorena äitinä ostimme Oran vaunut ystävältä jotka olivat jo muutamalla lapsella olleet. Tyytyväinen olin isoihin renkaisiin ja alumiinirunkoon. Talvella pojan synnyttyä loskassa ja lumessa pääsi erittäin sulavasti. Miinuspuolena ollut se että eivät mene pieneen tilaan. Runko menee kyllä takakonttiin kun renkaat vaan irroittaa vaunukoppaineen.

Sellaisen hauskan huomion tein kun mummolaan ostettiin kirpputorilta vanhat 90-luvun emmaljungan vaunut että kuinka kevyitä vaunut siihen aikaan ovat olleet. Jaksoin vaunut lapsen ollessa kyydissä nostaa sellaisinaan portaita ylös niin pääsi pienempiinkin kauppoihin helposti.

Asia jota itse olen vaunumarkkinoilla kaipaamaan on värit. Mustaa,harmaata ja valkoista on paljon mutta juuri esim.oransseja vaunuja on vähän saatavilla.

Meillä Brio Sing, ruskeat upouudet ja maksoi vauvakoppa+ratas 399€. Eli mielestäni ihan halvat. Siistit ja kätevät.

Menevät todella pieneen kokoon, kevyet ja helpot. Plussana myös iso tavarakori. Lastentarvikemyymälässä myyjä kehui vaunuja, ja kertoi monien ostavan niitä matkarattaina, pienen koon + kevyen olemuksen ansiosta. Nämä olivat meille sopivat vaunut. Jos olisi ylimääräistä niin tietysti ostaisi kalleinta. Näissä Brio Sing yhdistelmärattaissa on hintasuhde kohillaan. 

 

Jos ja kun matkarattaita etsitte niin ehdottomasti briot :)

Tommi K
Isyyspakkaus

Miinuspuolelle laittaisin vielä yhden tai oikeastaan kaksi: pienet etupyörät tekevät vaunuista helposti kääntyvän, mutta ne pienet pyörät tökkäävät to-del-la pahasti jokaiseen kuoppaan ja asfaltissa tai katukiveyksessä olevaan rakoon. Ei tarvitse lähteä edes maastoon, vaan olen ihan kaupungin keskustassa meinannut pari kertaa kaatua vaunujen kanssa.

Toinen pieniin ja pyöriviin etupyöriin liittyvä ongelma on, että vaunuilla ei voi ottaa yhtään juoksuaskelta, sillä pyörät alkavat välittömästä väpättää puolelta toiselle.

Etupyörät saa toki vaihdettua isompiin talvi-/maastorenkaisiin, mutta ketteryys kärsii.

Meille pieni koko oli tärkein syy Bugiksien ostamiseen, ja painaa edelleen kupissa enemmän kuin kaikki miinukset yhteensä.

Kippuralla

Joo meillä kanssa oli leveys tärkeä, ozonet on 57cm ja mahtuu mihin vaan.
Talvirenkailla käytettävyys kärsii kyllä mutta ne on täällä maalla ehdottomat.
Aura nimittäin käy klo 23 tai klo 03, ja lopun aikaakin on kuljettava jotenkin myös talvella sillä esikoisen eskari alkaa 8:00 1.5km päässä jonne kävellään..

Hertta
Lilou's Crush

Meidän käytössä (keskikaupungilla, liikuttiin julkisilla ja omalla autolla) Bugikset toimi hurjan hyvin; ei rikkoontumisia tai jäykkiä osia tms. MUTTA meillä oli heti hankittaessa rungossa valmistusvirhe, ja uutta odotettiinkin sitten tosi pitkään. Lasta sain kyllä "heijattua" näissäkin uneen. Talvirenkailla jyrääminen oli niin turhauttavaa, että kun lumet taas suli, arvosti kääntyviä pikkupyöriä vielä enemmän :)

Talveksi suosittelen todella lämpimästi hankkimaan untuvapussin (esim. Ticket to Heaven), siinä on lapsi kuin pesässä. Omat isot plussani annan Bugille koosta, keveydestä, ketteryydestä, monipuolisuudesta, ulkonäöstä, varusteiden laadusta (etenkin matkustaessa). Iso Miinus: hinta (olivat jo neljä vuotta sitten sikakalliit, ja sen jälkeen vielä nousseet pari sataa!)

 

PS: Liisalle, vaunukopan kahvan saa irti -meillä kun oli keskosvauva, oli hassua, kun hänet pystyi ihan helposti "sujauttamaan" sen alta :)

S-S (Ei varmistettu)

Meillä on Stokken Xploryt, ja yllättäen todella moni noiden Bugisten plussista ja miinuksista ovat Xploryissa samat.
Ketterät ovat, kätevät ja kevyet, muuntautumiskykyiset ja kauniit, mutta sitten taas esim. jousitus puuttuu näistäkin kokonaan. Ja Tommin kommentoima etupyörien "tökkäily" on myös meillä havaittu ilmiö. Xploryihin ei muuten edes saa vaihtopyöriä eteen, joten täytyy yrittää suhtautua tökkimiseen vain ominaisuutena, ei vikana.

Silti... Mitään muita vaunuja meillä ei edes harkittu, sillä nämä menivät kategoriaan äiti JA isi HALUU (sama kun teillä se Stokken Newborn set, joka sivumennen sanoen löytyy meiltäkin).
Ovat ihanan modernit ja epämammaliigamaiset (excuse my french) ja meidän tarpeisiimme omasta mielestämme parhaat mahdolliset.

Jännä muuten, miten paljon kanssaihmisissä herättää tunteita jos vaunut ovat hieman tutusta mallista poikkeavat... Kommentteja on saatu niin naapureilta, tutuilta kuin tuntemattomiltakin, ja vaikka malli ei enää upouusi olekaan, usein vaunulenkillä käy niin että ihmiset kääntyvät katsomaan.
Voihan ne tosin kääntyä katsomaan myös poikkeuksellisen söpöä vauvaa ja sen hehkeää äitiä.... ;)

kärryjen suurkuluttaja (Ei varmistettu)

Meillä on ollut vaunut ja rattaat jos toisetkin, kaikissa on puolensa. Talvivauvalle ostettiina käytetyt Gessleinin "hyökkäysvaunut" (painoa 16 kg, kyydissä kulki kevyesti 25-30 kg eli kaksi lasta ja kauppakassit). Ihan ykköset maaseudun auraamattomilla teillä, sohjossa ja metsäpoluilla. Loistava jousitus ja piiiitkä makuutila: lapsi nukkui päiväunensa ulkona vaunuissa 3-vuotiaaksi kelillä kuin kelillä. Lämpimät, mutta eivät kesällä siltikään kuumat, koska kuomun takaosan sai pois. Vaunuissa kulki hyvin myös kaksi lasta istumassa peräkkäin eikä seisomalautaa juuri tarvittu. Kuopuksen ollessa vauva isosisko mahtui istumaan vaununkopan jalkopäähän.

Mutta tarpeet muuttuu... kaivattiin autoon helposti heitettäviä rattaita niin kauppakeskuksiin kuin reissuille. Ostettiin (taas käytetyt) Peg Peregon Plikot. Näissä plussaa sisaruslauta kiinteänä varusteena ja selkänojan täysmakuu sekä vaakatasoon nostettava jalkatuki (kun nuo lapsoset nukkuivat niitä unia lomallakin pihalla). Kevyet ja helposti kasattavat mutta silti kestävät ja tukevat rattaat. Paino 8,5 kg, kyydissä kulki n. 20 kg (kaksi lasta tai lapsi ja esim. vesikanisterit lomareissuilla).

Kun hyökkäysvaunuja ei enää jaksanut katsella eteisessä ja matkarattaat eivät kulkenee talvella, ostettiin Brion ponyt (mitkäpä muut kuin käytetyt). Ihan vaan puistoreissu ja kävelylenkkirattaiksi. Mainiot tähän tarkoitukseen ja menivät autoonkin heittämällä. Näihin sai myös kohtuullisesti kiinni seisomalaudan. Päiväuninukkumiseen eivät kuitenkaan käy kun selkänoja ei mene alas eikä kuomukaan ole vakiovaruste.

Ja pitihän tuolle kakkoselle vielä saada yhdet "omat kärryt" eli Teutonia Timmyt. Näissä yhdistyi jotain kaikista aiemmista: kulkevat kelissä kuin kelissä, menevät pienehköön tilaan, painavat kohtuullisesti eli n. 12 kg, kantavuus riittää kahdelle lapselle (Teutonian Pick up seisomalauta ilmakumipyörillä on ihana hiekkateilläkin), pitkä makuutila n. 90+ cm, selkänoja menee täysmakuulle...

Jos nyt päättäisin ostaa lapselle vain yhdet kärryt koko vaunuikänä 0-3v ostaisin ehdottomasti Timmyt.

Joku voi ajatella, noin monille kärryille vasta hintaa tulikin, mutta taisimme itse asiassa jäädä voitolle, kaikista saatiin myydessä 20-40 e enemmän kuin mitä ostaessa maksettiin. Hurraa Huuto.netille!

Näiden ohella meillä on ollut reissuilla mukana jos jonkinlaisia kärryjä. Jätekeräyspisteen vierestä lähti mukaan vanhat Emmaljungat, jotka viihtyivät kanssamme kaksi viikkoa Thaimaassa ja jäivät sitten lempiravintolamme tarjoilijan veljentytölle. Kreikassa mukana oli viiden euron Orat kierrätyskeskuksesta, hotellinpitäjä sanoi keksivänsä niille helposti ottajan kun kysyimme saako jättää... Tulevaan reissuun lähtee mukaan myöskin 5e matkarattaat kirpputorilta ihan varmuuden vuoksi. Lapsetkin ovat jo 3 ja 5-v, mutta välillä kaitseminen kaupunkivilinässä on helpompaa, jos edes toinen on köytetty kiinni rattaisiin :-)

jennilina
auringon noustessa

Bugaboot on käytössä täälläkin. Valintakriteereistä tärkeimmiksi nousivat vaunujen viileys, paino (matkustamme ihan liikaa), helppo koottavuus ja ketteryys. Etukäteen epäilytti juuri pienien eturenkaiden tökkäilyt jokaiseen kiveen. Ja kyllähän ne tökkii, mutta silti vaan lenkkeillään todella epätasaisessa maastossa ihan metsässä, olen huomannut että vauhtia pitää olla tarpeeksi niin esteetkin ylittyy helposti, ihan olen juoksulenkilläkin käynyt. Vauva on tosin silloin aina turvaistuimessa jotta pienet tökkäykset eivät olisi vaaraksi. paljon matkustelevalle Bugaboon oma matkalaukku on todella hyvä, sinne vaunut saa turvaan. Sadesuoja onn minusta toimiva, mutta se itikkaverkko on ihan vitsi. Aivan liian pieni, itikat pääsee sivuilta sisään ihan tuosta vaan, oli pakko hankkia toinen verkko. Nyt tuo vaunujen oma verkko on käytössä vain turvaistuimen kanssa, riittää siihen nimittäin juts sopivasti. Ikuisen malariariskin vuoksi verkko on käytössä päivittäin. Moskiitot on meidän vihollisia :)

Ostimme omat Cameleonimme käytettyinä runsaan varustekasan kera. Saimme kaupassa myös verkkokankain ilmastoidun kesäkuomun, joka lienee jonkin sortin ratkaisu tuohon lämpötilan nousuun.

Ah, miinuksiin se sadesuoja. Todella epäkäytännöllinen ottaa mukaan (vie enemmän tilaa kuin vauva), ja kiireessä sitä ei paikoilleen kiskota. Vaihdoin nopsaan johonkin yleissuojaan.

Kristaliina
Puutalobaby

Joo, allekirjoitan ehdottomasti miinusmerkkeihin myös tuon eturattaiden tökkimisen pieniinkin katukiveyksiin ja eturenkaiden "vipattamisen" juostessa! Tökkimistä tapahtuu muuten usein myös täällä Toukolan hiekkateillä varsinkin sateen jälkeen.

Eli täytyy kyllä muistaa tässä painottaa, että Bugikset taitavat olla ennen kaikkea kaupunkirattaat - maaseututeille ja mm. Kippuralla mainitsemiin auraamattomiin lumihankiin niillä ei taida olla asiaa.

Hih, tästä näkee, että mä tosiaankaan en jaksanut selvitellä vaunujen ominaisuuksia: en ollut kuullutkaan tuollaisesta Mutsy-merkistä... Aika näppärältä näyttävät!

Vakilopetus: Silva hermostuu, palaan :)

AnnaVierailija (Ei varmistettu)

Hei!

Tiesittehän (Tommikin mainitsi että juokseminen hankalaa), että ne etupyörät saa ihan tosi helposti naksautettua lukkoon. Siis silleen että ne menevät vain suoraan eivätkä käänny. Esim. ratikkaan tai bussiin mentäessä kannattaa ehdottomasti lukita pyörät niin ei vaapu vaunu tippaakaan :) Ja juostessa ei vietä puolelta toiselle... Ja kun siirrytte ratasosaan niin tavarakorin käyttö helpottuu todella paljon ja on jopa tosi hyvä! Muutenin vaunun käytettävyys ratasosan kanssa on täysin eri kuin vaunukopan..

Mä suosittelen myös lämpöpussin hankintaa talveksi. Pienempikin vauva ottaa hyvät unet siellä pesässä ja ratasosanhan saa ihan makaavaan asentoon, vaikka vähän "kuppimainen" onkin, meidän vauva ainakin nukkuu tosi hyvin.

AnnaVierailija (Ei varmistettu)

Ainiin.. ja vielä siitä vaunujen kuumuudesta. Me ostimme kesäksi 30eurolla (oli joku ale) hengittävän kesäkuomun (sun canopy), jossa on sivuilla sellaiset verkot mistä ilma pääsee kulkemaan. Verkoissa on kuitenkin uv-suojat.. Oli hurjan hyvä ja vauva ei kuumunut tippaakaan! Suosittelen sellaiseen panostamaan kesällä niin ei tarvi murehtia että pikkuinen läkähtyy. Olen nähnyt että jengi on kyhännyt itsekin bugiksiin "kesäkuomuja", mutta itse halusin että olisi se uv-suoja. En tiedä saisko jostain jotain uv-suojattua kangasta, itse kyhääminen ei varmaan olisi kovin vaikeaa..

Kristaliina
Puutalobaby

Pikakommentti vielä (aurinko paistaa ja vauva kitisee > ulos!)

Hitsi, en ollut tajunnut tuota lukkohommaa! Tai itse asiassa se lukkohan oli mulla kerran napsahtanut itsestään kiinni, jolloin luulin, että rengas oli mennyt rikki... :) Kaikkea tietysti oppisi, jos jaksaisi lukea niitä käyttöohjeita :D

Hertan ja AnnaVierailijan lämpöpussivinkkiin... Olen itse asiassa juuri kovasti miettinyt, että tarvitaankohan me sellaista. Meillä on nimittäin mummin Pärnusta ostama tällainen aito villainen pussi:

 

sdc15350.jpg

Tämä vaikuttaa tosi lämpimältä ja Silva nukkuu siinä vaunussa jo nyt iiiiihanan pitkiä päikkäreitä. Mitä mieltä olette, tarvitaanko tämän lisäksi jotain toppapussia...? Lisäksi meillä on pehmyt lampaantalja hankittuna. Pärjätäänköhän näillä...?

Nyt me lähdetään sinne ulos, jatkan vastailua vielä!
(sori nää tulee näin pätkittäin - mulla kun on tuossa tuollainen vauva :) )

 

Vierailija (Ei varmistettu)

Hei,

Asuimme Kuopiossa kun hankimme Bugaboot esikoisellemme. Reissasimme paljon autolla ja välillä julkisillakin Etelä-Suomeen, ja vaunut kulkivat aina kätevästi mukana. Hinta on korkea, mutta toisaalta ei tarvinnut hankkia matkarattaita erikseen.

Nyt pääkaupunkiseudulla asuttaessa on outoa, kun joka toisella lapsiperheellä tuntuu olevan Bugaboon vaunut. Meilläkin on ollut hankittuna hengittävä kesäkuomu, ja olen myös pitänyt mahdollisuudesta vaihtaa kuomun väriä. Kesäkuomu oli oranssi ja muuten on käytössä luonnonvalkoinen kuomu, tuntuu kun olisi uudet rattaat kuomua vaihtamalla! Tämä ominaisuus tietenkin aika epäoleellinen, mutta mielestäni kuitenkin kiva juttu.

Koppaosan vaihtuessa ratasosaan ovat mielestäni käyttöominaisuudet parantuneet. Tavarakori on helpommin käytettävissä ja on mukavaa kun istuinosan kulkusuuntaa voi vaihtaa. Meillä on käytössä Bugaboon oma talvipussi ja ratasosan kanssa se on kätevä, koska siinä on aukot turvavöille. Sadesuojaksi olen hankkinut Brion mustan sadesuojan, ja se menee tosi pieneen tilaan tavarakoriin. Meillä on myös talvirenkaat ja niitä olen myös kuskannut tavarakorissa, koska tykkään vaihtaa pienet eturenkaat sisätiloissa takaisin niiden loistavan kääntyvyyden vuoksi.

Negatiivista sanottavaa kiveyksiin tökkäämisten lisäksi on se, että ratasosaan vaihdettaessa on päiväunet nukuttava kuppimaisessa asennossa. Olisi kätevää omistaa nukkumista varten toiset vaunut.

Nyt kuopuksen synnyttyä hankimme Phil & Teds vibet ja täytyy myöntää, että ne tuntuvat hirmu raskailta ja kömpelöiltä Bugaboihin verrattuna. Onneksi ei myyty vaunuja pois, eli käytän niitä aina silloin kun olen kuopuksen kanssa yksin liikenteessä tai on niin lyhyt matka, että esikoinen jaksaa itse kävellä. Seisomalaudan hankinta on siis harkinnassa.

Kiitos ihanasta blogista! Yhteinen tuttavamme suositteli tätä ja olen siitä asti ollut ihan koukussa:)

Kippuralla

Näyttääpä ihanan pehmeältä tuo villainen pussi, melkein tekisi mieli itsekin käpertyä ja nukkua sellaisessa :D
Meillä on ollut 21 vaunut/rattaat, itse suosin esim huutista.
Ilman talvirenkaita meni kyllä viimetalvi kun ei se pikkuvauva paljoa painanut ja jos oli puoli metrinen kinos portilla niin vauva manducaan tai kantoliinaan.
Nyt 1 1/2v painaa jo enemmän ja rattaat varmaan uppoaa hankeen.. Talvirenkaat siis kiitos :D

SiniJnsn
FarmiFarmi

Hertsileijaa, eipä tullut lapsettomalle ihan heti mieleen, miten lastenvaunujen (rattaitten? No lapsenkuljetusyksikön!) hankkiminenkin voi olla noin hifistelyä :D 

No luin silti kiltisti koko postaukset ja kaikki kommentitkin. Oma romanttinen haaveeni niistä 70-luvun retrovaunuista (mikäli ihme tapahtuisi ja päätettäisiin lisääntyä) taisi olla aika lapsellinen? ;)

VierailijaAnna (Ei varmistettu)

Kuvassa oleva pussukka näyttää kyllä lämpöiseltä, mutta ei ehkä kovin hyvin toimi käytännössä ratasosan kanssa. Vaunukoppaan näyttää kyllä varmasto tosi kätsyltä! Tosta selkäpuoleltahan pitäisi saada ainakin turvavyöt läpi ja etupuolelle suojaa vähän enemmän. Vaunuihin tarkoitetut pussit (esim. bugiksen oma tai Hertan mainitsema Ticket) ovat todella umpinaisia ja ainakin meillä oleva bugiksen oma menee kokonaan selkäpuolelta ratasosan ympärille. Siitä saa otettua kokonaan sen makuupussin päällisen vetskarilla irti esim sisätiloihin mentäessä. On tosi hyvä, mutta hemmetin kallis tietenkin (voi saada huutiksesta.. ja hyvä jälleenmyynti arvo).. silti suosittelen, en enää pärjäisi ilman ;) Lämpöpussi on myös hyvä siinä mielessä ettei tarvitse pakkaa aina hurjaa määrä vaatetta päälle, jos ei ole tarkoitus mennä lumikasaan mönkimään. On niin lämmin! Äh, kirjoitan myös hurjalla vauhdilla että ehdin vauvan perässä juosta, en ehdi lukea edes läpi.. sori siis tämä hassu näppäily virheineen ;) ja niin Prismasta saa kans jotain halpoja vaunupusseja about 50e, varmaan nekin ajaa asian ja ainakin on vöille reiät valmiina.

VierailijaAnna (Ei varmistettu)

Hemmetti, nyt kirjoitan tän kommenttilootan näköjään täyteen, hehheh. Katsoin vielä kuvan pussia ja siinähän näyttää olevan reiät vöille ja vetoketju edessä. Suosittelen siis kokeilemaan miten malli istuu ratasosaan (ehkä näyttää vähän hankalalta toi yläosa, mut kannattaa kokeilla), ehkä sillä voisi pärjätä! On ainakin ihanasti persoonallisempi kuin perus vaunupussukat!

No joo, kyllähän sitä oikeesti pärjää vaikka ilman pussiakin.. mutta itse olen vauvan kanssa huomannut, että haluan kaiken olevan niin käytännöllistä kuin mahdollista ja ettei tarvi sit hrmoja menettää pakkasella. Siksi olenkin ollut valmis vähän rahallisesti enemmän tiettyihin sioihin panostamaan.. :)

VierailijaRiina (Ei varmistettu)

Moikka! Oon lukenut sun ihanaa blogia jo pitkän aikaa, mutta nyt vasta tuli aihe johon oma kokemus on jätettävä :D

Olen ryhmäperhepäivähoitaja ammatiltani ja vuosien aikana on tullut kokeiltua jos minkälaisia rattaita, kun perheet kuskaavat lapsia rattailla hoitoon ja me sitten käytämme heidän rattaitaan välillä.
Oma mielipiteeni parhaasta merkistä on ehdottomasti Emmaljunga, menee kevyesti yli muiden. Kestävät, tilava "kauppakassi"osasto, ei jää kiinni kuoppiin, ei lähde viettämään sivuille (niinkuin niissä rattaissa jossa pyörät pyörii kuin häkkyrät), lapsen suunnan saa vaihdettua siirtämällä työntökahvan toiselle puolelle (ei tarvitse alkaa pelaamaan kopan kanssa) ja muutenkin vaan erittäin mukavat ja pehmeät työntää.

Kiitos ihanista jutuista, jatka samaan malliin! :)

Kristaliina
Puutalobaby

Ooh, miten paljon hyviä kommentteja - kiitos kaikille!

Hih tuollaiset SiniJnsn:n mainitsemat 70-luvun retrovaunut eivät kuulosta muuten yhtään pöllömmiltä. Sellaisilla isopyöräisillä, jousitetuilla olisi varmasti kiva sunnuntaikävelyrullailla kylänraittia. Mutta sitten siinä tosiaan tulisi varmaan vastaan se, että niiden lisäksi pitäisi sitten hankkia kärrymalliset rattaat - ja meillä kun tosiaan linjana oli se, että vain yhdet rattaat ja niillä mennään koko Silvan vaunu/ratastarve ja ehkäpä mahdollisten seuraavienkin... :)

(joo ja en muuten tiennyt noista härpäkkeistä mäkään ennen kuin oli pakko ostaa jotkut - niinpä nää Bugikset kyllä valittiinkin ihan fiilispohjalta)

Ai niin, ja retrorattaista muuten tuli mieleen vielä yksi miinus Bugiksiin: mua ei itse asiassa kovinkaan paljon miellytä niiden ulkonäkö. Vaikka värit sai valita, mun mielestä tuon rungon musta-harmaa-valko-väritys "sotkee" koko systeemin, olin itse asiassa vähän pettynyt siihen, miltä nuo näyttivät. Näin jälkikäteen ajateltuna olisin varmaan valinnut yksiväriset oranssit enkä tuota ruskeaa väriä ollenkaan.

Esimerkiksi just noi Mutsyt näyttää mun silmään paljon kivemmilta... Hih ja nuo S-S:n mainitsemat Stokken Xploryt näyttää kyllä aika ufoilta. Ja ihan hyvässä mielessä siis - hauskan näköiset :) Hei miten tuossa alaosassa pysyy kassi, onko se siinä joku kiinnityssysteemi vai ovatko ne mahdolliset kantamukset ihan vaan tsägällä siinä mukana? ...ja TOTTA KAI ne ohikulkijat tuijottavat suloista vauvaa & hehkeää äitiä, sehän nyt on itsestään selvää :)

Hih jännä lukea, että jotkut on tosiaan hankkineet vaunut jos toisetkin. Tuo ulkomaille halpisvaunujen hankkiminen & sinne lahjoittaminen kuulostaa kyllä aika hyvältä idealta!

VierailijaAnna: Joo, siinä pussissa tosiaan on tuollaiset aukot - en ole kylläkään testannut, että istuvatko ne mitenkään kärryihin. Ehkä mä katson sitä mahdollisen uuden pussukan ostoa siinä vaiheessa, kun kärryosan käyttöönotto tulee ajankohtaiseksi. Nyt mennään vielä vaunukopalla toistaiseksi :)

Hei kiva kuulla kokemuksia tuon kärryosan käytöstä - odotettavissa siis, että ainakin tavarakorin käyttö helpottuu! Talvirenkaatkin pitäisi laittaa hankintaan...

Ai niin, vähänkö naureskelin tuolle Junon kommentille sohvapöydän yli ajelemisesta - jotenkin voin ihan kuvitella sen :D

Kiitos myös kivoista palautteista, mm. VierailijaRiina ja Vierailija 14.20 (yhteinen tuttava, kuka, kuka? :) )

 

Kristaliina
Puutalobaby

Ai niin, ja Liisa: Meillä Silva ei ole päässyt vielä liikkeelle, vaikka kovaa yritystä on. Tällä hetkellä Silva yrittää liikkua lattialla uiden, parka on ihan kala kuivalla maalla. :)

Minkä kokoinen Ilo muuten nykyisin on? Musta tuntuu, että Silva ei ole kovin hyvin kasvanut viime aikoina, vaikka neuvolassa aina sanotaan, että joo joo hyvin kasvaa. Mutta verrattuna muihin samanikäisiin Silva on kyllä edelleen aika mini: 6 kk neuvolan (silloin ikää oli kyllä jo 6,5kk) mitat olivat 6840g ja 64,5 cm.

Ai niin, näitä toisessa keskustelussa kysyttiinkin - pitääpä käydä vastaamassa myös sinne :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Meille on tulossa vauva maaliskuussa ja Bugaboo cameleonit on vahvasti harkinnan alla. Kyselisinkin, että onko ketään häirinnyt vaunujen mataluus, siis se, että vaunukoppa on suhteellisen matalalla verrattuna moniin muihin vaunumerkkeihin. Tämän takia siis tavarakoriakin on niin mahdoton täyttää, kun tilaa vaunukopan ja tavarakorin väliin ei juurikaan jää... Mietin asiaa jo ihan ergonomisestikin, kun mies on aika pitkä.

Kippuralla

Meillä minä nostelin vauvaa lyhyempänä työntäjänä.
Suosittelen kurkkaamaan tuo ozone cityt, vähän korkeammat ja omimaisuuksilta identtiset.
Meillä on myös ticketin pussi, sen saa niin kireälle yläosasta että vain kasvot näkyy-ihan superia talvella!

Liisa
Osasin!

Pakko myöntää, että  kiinnostuin Mutsyissä turhamaisuuttani ensimmäiseksi juuri ulkonäöstä. Onneksi ne osoittautuivat myös todella laadukkaiksi vaunuiksi. Tuossa omassa runkovalinnassani Urban Riderissa on megakokoiset renkaat jotka tekevät niistä melkoiset hyökkäysvaunut, mutta toisaalta kääntyvä taka-akseli tekee niistä silti todella ketterät. Huono puoli on pienen puoleinen vaunukoppa (Ilo yltää kohta päästä päähän suorana pötkötellessään), ja siksi meillä siirrytään jo pian ratasosaan. Odotan vain tilaamani lämpöpussin saapumista (MISSÄ SE VIIPYY??). Uskon ratasosan helpottavan myös sitä, kun Ilo vetää joskus herneet nenään joutuessaan matkustamaan hereillä. Rattaista voi ihailla ainakin maisemia paremmin.

Piti oikein käydä hakemassa Ilon neuvolakortti muistin tueksi. 6 kk -neuvolassa käytiin 2 päivää synttärin jälkeen ja mitat olivat 6675 g ja 65,5 cm. Aika samoissa siis ovat. Painon kasvu on hidastunut hirmuisesti, mikä on huolestuttanut minua mutta ei terveydenhoitajaa. Kuulunee siis asiaan, ja on se käyrällänsä pysynytkin. Tuo lisääntynyt liikkuminen tietysti kuluttaa kaloreita. Tänään poika nousi ensimmäistä kertaa konttausasentoon polvien ja käsien varaan.

Laura S (Ei varmistettu) http://minimeandmama.blogspot.fi/

Oi kiitos, että listasit nuo miinuspuolet hillitsemään vaunukuumettani! Nyt kun olen päästänyt itseni ihastumaan Bugaboon vaunuihin en ole keksinyt niistä mitään muuta vikaa, paitsi sen ettei meillä ole niitä :)
Hankimme odotusaikana Gessleinin F6 yhdistelmävaunut, kun hankintakriteereinä olivat pääasiassa vaihdettavat etupyörät ja heittoaisa. Olen kyllä ollut todella tyytyväinen valintaamme, vaunut ovat sopivan jämerät kun lenkeillä on mukana 23 kiloinen ympäriinsä poukkoileva koiruus... mutta juuri sen vuoksi olen myös alkanut kaipaamaan hieman kevyempiä ja ketterämpiä vaunuja. Miksi en omista vaunutallia, josta voisi sitten aina valita yhdet fiiliksen mukaan?!

Ja kiitos erinomaisista blogista ja jutuista! Oma tyttöni on reilut 6kk vanha, joten melko samanlaisia iloja ja ihmetyksiä on meidänkin arjessa :)

S-S (Ei varmistettu)

Aurinkoinen tervehdys harmaaseen aamuun!
Xploryissa kassi pysyy siellä alhaalla sellaisella rungon ympäri menevällä remmillä, jossa on klipsi. Kyseessä on siis vaunujen oma hoitolaukku, joka sivumennen sanoen on aika... eh, jännittävän näköinen olalla kannettuna. Näyttää pieneltä, mutta vetää aika vakuuttavan määrän ruokaostoksia sisäänsä. Mikään muu laukku ko. paikassa tuskin mukana kestäisikään. Xploryihin on kyllä saatavilla lisävarusteena vaikka mitä härpäkettä, mm. hoitolaukku, jonka saa klipseillä vaunujen alaosaan - työntöaisaan kun ei saa kiinnittää mitään.

Mihinkään muuhun tarkoitukseen emme mielestäni toisia vaunuja tarvitse, mutta koska natiaisemme tykkää nukkua päikkärinsä ulkona, olen miettinyt ulkovaunujen hankkimista kirppikseltä.
Tämä siksi, että talven tullen voisin olla varma että piiiiiiitkien (toivottavasti edelleen!) vaunupäikkäreiden ajan vauvalla on varmasti tarpeeksi lämpimiä kerroksia ympärillä. Stokken oma vaunukoppa on aika pieni, joten puolivuotiasta suurempaa sinne kaikkine talvikerroksineen tuskin saa mahtumaan.

Vähän jälkijunassa liityn vielä vaunukeskusteluun :)

Mä olin raskausaikana ihan tosi ahdistunut vaunujen hankinnasta, kun merkkejä ja malleja oli niin miljoonasti. Mies ei jaksanut kiinnostua yhtään (koska "onhan tässä vielä aikaa") kun taas minä halusin tehdä päätöksen nopeasti, etten stressaisi asiasta kuukausitolkulla. Meidän vaunuvalintaan vaikutti eniten yksi seikka: asumme Punavuoressa. Piti siis saada pienet ja näppärät kaupunkivaunut, jotka mahtuisivat vanhaan minihissiin ja jotka olisi helppo tarvittaessa saada kasaan. Ehdottomat kriteerit mulle aluksi olivat kääntyvät etupyörät, jotka saisi vaihdettua talvimalleihin, heittoaisa, jotta voisi kulkea ne isot pyörät edellä tarvittaessa, ja kova erillinen vaunukoppa, jotta pelkän kopan voisi irrottaa ja runkoa säilyttää rappukäytävän komerossa (siis ei sellaista ratasosan päälle tulevaa kantokassia). Kaikki kriteerit täytti vain Bugikset.

Mutta sitten kerran pakotin miehen mukaan Stockan vaunuosastolle, jotta se päätös joskus saataisiin tehtyä. Kokeiltiin Cameleoneja: kummalliset hempulat. Kokeiltiin Emmaljungan Nitro Cityjä: takapainoiset, tukevat kärryt. Mies sanoi heti, että Bugikset on out of question. Onneksi olin pyöritellyt asialla jo pääni puhki ja itse käytännössä päätynyt jo niihin ;)

Lopulta ne Nitro Cityt oli niin hyvän tuntuiset, että kun toista kertaa käytiin niitä vähän tuuppimassa Lastentarvikkeessa, tehtiin päätös. Hetki mietittiin niiden ja Ozonen välillä, mutta Ozonen kuppi-istuin ei oikein innostanut. Runko näissä siis on sama. Kovan City-kopan kanssa käytettiin alkuun, nykyään kärrytellään jo ratasosalla. Heittoaisa jäi saamatta, talvipyöriä tuskin Nitroihin hommataan, ja lopulta sitä kovaa vaunukoppaakaan ei olisi säilytyksen kannalta edes tarvittu, mutta se nyt tuli hommattua kuitenkin. Mutta vaikka nämä tärkeimmät kriteerit eivät nyt ihan täyttyneetkään, olen ollut ihan huipputyytyväinen. Meillä on nyt pienet kevyet rattaat, joissa etupyörät kääntyvät eivätkä muuten töki kiviin. Ja ne mahtuvat minihissiin.

En tiedä, oliko ne Stockalla kokeiltavana olleet Bugikset jotenkin huonosti koottu tai käytössä löystyneet, mutta ne eivät kyllä vakuuttaneet (varsinkaan mun diplomi-insinöörismiestä). Emmaljungat vaikuttivat jotenkin paljon viimeistellymmiltä ja niissä ainakin näytti olevan vähemmän liikkuvia osia (lue: mahdollisesti rikkimeneviä osia).

Vierailija (Ei varmistettu)

Joku jo mainitsikin Brio Singeistä, mutta olisiko muilla kokemuksia? Nehän on myös kevyet ja ketterät mutta varsinkin tuo talvikäyttö vähän mietityttää pienten eturenkaiden takia. Mulle on vaan muodostunu niihin pakkomielle ja järki yrittää kolkuttaa että ehkä ne ei kuitenkaan ole näppärimmät varsinkaan taajamassa asuessa... Sanokaa nyt joku että ne oikeesti toimii myös loskassa ja lumessa! :D

Kippuralla

ei ne singit oo pienet, ne on 67cm :D niistä on tulossa identtiset, mutta 10cm kapeammat eli 57cm smilet alkuvuodesta. sitten ne mahtuu vanhoihin ratikoihin jne,  ja ilmakumipyörät mukavammat työntää

Tasaraita

Meillä on Bugikset olleet nyt reilun vuoden käytössä ja ollaan oltu todella tyytyväisiä. Matkarattaatkin hankittiin samalta merkiltä. Bugabuihin saa lämpöpussin talveksi, sama lämpöpussi menee myös matkarattaisiin. Olemme hankkineet lisävarusteina juomatelineen, talvipyörät, lämpöpussin, istuinsuojan kesäksi ja sateenvarjon. Kaikki lisäosat varjoa lukuunottamatta ovat olleet käytössä ja eivät ollenkaan turhia ostoksia.

Varjo hankittiin etelän reissua varten kun luvassa oli 38 asteen kuumuutta ja aurinkoa. Kyllä se siellä ajoi asiansa mutta Suomessa jäi vähälle käytölle.

Talvipyörät on siitä inhottavat että niissä ei ole kääntyvää ominaisuutta mutta lumisena talvena ne ovat ehdottomat. Pienet etupyörät on näppärät ja kääntyvät ihanan helposti mutta ei niillä talvella pääse minnekään jos on lunta. Tämän kyllä tiesin jo vaunuja hankkiessa. Tiesin myös että tavarakoriin on vaikea päästä silloin kun vaunuissa on vaunukoppa kiinni. Kun siirrytty vaunukopasta ratasistuimeen tavarakoriin pääsy helpottuu huomattavasti.

Pienet pyörät tietenkin tökkivät helposti kivetykseen mutta opin nopeasti työntämään rattaita vähän enemmän takapainossa silloin kun maa on mukulainen tai täytyy ylittää tietä ja kivetyksiä.

Me liikumme paljon julkisilla ja pyörimme Helsingin keskustassa, olen kokenut rattaat todella käteviksi työntää ja ohjata yhdellä kädellä. Ihmiset kun harvoin auttavat ovien kanssa niin näillä rattailla pääsee onneksi yksinkin.

Miinuksena kallis hinta mutta toisaalta bugisten jälleenmyyntiarvo on myös hyvä. Hyvänä puolena näen myös sen että lisävarusteita saa monenlaisia.

Käyttökokemuksena voin sanoa että se tanko siinä kantokopan päällä löystyy ajan kanssa. Meilläkin se oli alkuun todella vaikea saada laitettua paikoilleen etenkin sen jälkeen kun ratasistuin otettiin käyttöön. Runko antaa kai kuitenkin ajan kanssa sen verran periksi että tangon laittaminen helpottuu. Samoin sadesuojan kanssa sai alkuun taistella mutta sekin antoi periksi pienen käytön jälkeen.

Ostaisin kyllä edelleen samat vaunut jos nyt olisin vaunuja hankkimassa. 

Tasaraita

Niin ja se unohtui vielä sanoa että silloin kun vaunuja katseltiin niin huomasin että melkein kaikki hyvät vaunut maksoivat lähemmäs tonnin. Eroja hinnoissa oli ehkä satanen suuntaan tai toiseen.

Kommentoi