Ladataan...
Puutalobaby

Oltiin eilen illalla matkalla lemppparinepalilaiseen Tikkurilaan ja juuri kääntymässä siitä tutusta pissahousuristeyksestä vasempaan, kun:

Oho. Markkinat. Tai siis KANSAINVÄLISET markkinat. Eikä siis mitkä tahansa markkinat, vaan SUURmarkkinat.

Tikkurilassa.

OMG. Vantaa. Tästä me revittiin eilen niin paljon läppää (joka ei tuntunut ollenkaan vanhenevan ja huonontuvan; päinvastoin), että yksissä tuumin todettiin, että meidän todellakin täytyy tulla tänne markkinoille. Google onneksi kertoi, että ne ovat auki vielä tänään (eilen olivat juuri sulkemassa).

Sinne siis! Nyt! Vantaa maailmankartalle!

Pissahousuristeyksessä tavataan!

Share

Ladataan...
Puutalobaby

Loppuviikosta olimme viettäneet pitkästä aikaa päivän kaupungilla; Joelilla oli keskustassa tapaaminen, ja minä olin keksinyt lähteä lasten kanssa mukaan. Siis ei sinne tapaamiseen vaan kaupungille.

Olimme jo matkalla kotiin päin, kun silmät osuivat kiinnostavan näköiseen... miksi näitä nyt kutsutaan? Food truck? Katukeittiö? No siis tuollainen pakettiauto, joka myy ruokaa :) Mähän itse oon tipahtanut skenestä ilmeisesti sen jälkeen, kun se yksi kahvilavaunu oli taistellut kaupungin byrokratian kanssa ja lopulta jokun kansanliikkeen myötä sai luvan toimia Helsingin keskustassa. Nyt erityisesti tänä keväänä näitä vaunuja on näkynyt enemmänkin, jopa tuossa meidän kotikulmalla päivystää yksi paniniauto!

No mutta erityiseksi mun silmään tämän auton teki se, että siellä näytti olevan aitoa intialaista pikaruokaa! Meinasin jo ensin kävellä ohi (itse asiassa olimme jo lounaan aika vasta syöneet), kun Joel esitti kysymyksen: "jääkö sua harmittamaan, jos et käy nyt maistelemassa?"

No ihan varmasti.

Siispä teimme U-käännöksen ja palasimme ruokarekalle ostoksille.

No, sitten se homma karkasi lapasesta.

Tilasin ensin parit masala dosat. Sitten huomasin, että ooooooo täältä saa idljeä. En tavallaan edes huomannut niitä tilanneeni, mutta tilasin ilmeisesti silti, koska ne tulivat pöytään. Samoin annoksen puria. Kaksi chaita. Ja mangolassi tuli tirpalle kaupan päälle.

Mmmmmmm!

Idlit syöty jo, mulla lautasella masala dosai ja puri tuossa keskilautasella.

Mistä tällainen hehkutus ja into - intialaisia ravintoloitahan on kaupunki pullollaan?

Niin, pohjoisintialaisia! Mutta etelä-intialaista ruokaa en ole ainakaan itse koskaan aikaisemmin Helsingistä bongannut. Ja vieläpä erityisesti tällaista etelä-intialaista pikaruokaa, jota aikoinaan vapaaehtoistyössä Tamil Nadussa tuli syötyä aamupalaksi ja pikavälipaloiksi.

Idlit olivat Tamil Nadussa vakkariaamupala, sellaisia valkoisia riisistä tehtyjä... ...kakkusia. Ja kastiketta. Niitä ostettiin (oh, nostalgian aalto iskee) tällaisesta hotellista (hotel = ravintola).

Masala dosat ovat tavallaan... no sellaisia aika rasvaisia lettusia. Sisällä keltaista tulista perunamössöä. Sellaista perus-pikaruokaa Intiassa.

Purista tajusin ottaa ainoan annoskuvan, senkin puoliksi syötynä:

Eli puri on tuo tuollainen leipä, ja siihen tulee usein parit kastikkeet mukaan.

Erityisesti jos makuhermosi kaipaavat aitoja etelä-intialaisia makuja, niin suosittelen! Itselläni oli ollut vuosikausia akuutti idli-ikävä, ja oli ihanaa saada suuhunsa ihan juuri oikeanlaisia, autenttisia makuja. Vau!

Juttelin hetken ruokarekkaa pitävän naisen kanssa, ja hänellä oli tosiaan ollut tällainen idea intialaisesta pikaruoasta, jota täältä ei muualta saa - ja kun kukaan hänen tutuistaan ei ideaan tarttunut, hän ajatteli alkaa hommaan itse! Onneksi alkoi; jos nyt oikein ymmärsin, ruokarekka on ollut nyt toiminnassa viikon, ja asiakkaita on jo riittänyt.

Ai niin, auton nimi siis Sham´s Flavours, ja sijaintina rautatieasema tuossa Sokosta vastapäätä. Facebook-sivu täällä.

Ja kyllä, ajattelivat hankkia pian myös tuohon pöydän :)

PS. Lapsille maisteluun kannattaa pyytää miedompia annoksia - perusannokset nimittäin sisältävät suht mukavasti potkua! (myös esim. idlin kastike on voimakas) Mutta erityisesti "leipä- ja lettuosuus" sopii lastenkin suuhun!

Share

Ladataan...
Puutalobaby

No täältä näitä sitten tulee!

Saimme kiitosta hyvistä (ja vaikeistakin) kysymystä; ja ylipäänsä siitä, että mietimme tällaisia asioita ja pidämme näitä tärkeinä! Kaikkiin kysymyksiin (kuten jo kysymyksissä arvattiinkin) voi olla vaikea antaa yksiselitteistä vastausta, mutta Liikenneturvassa painiskeltiin kovasti sen eteen, että kaikkiin kysymyksiin saataisiin jotain konkreettista, joka oikeasti hyödyttäisi kysymyksen antajaa.

(arvonnan voittajat aiemmin tänään täällä)

Me kysyimme - Liikenneturvan turvallisuusasiantuntuja vastaa:

  • Mistä tulee tämä selkämenosuuntaan asetus että 3.v pitäisi istua niin? Eikö se ole epäergonomista istumista jos lapsi on pitkä ja joutuu istua polvet koukussa ja voiko siitä saada jotain sanktioita jos lapsen laittaakin suoraa nenä menosuuntaan?

Pieni lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään kuitenkin vähintään 3-vuotiaaksi asti. Jalat koukussa istuminen ei ole turvallisuusriski, eikä lapsi yleensä koe sitä hankalaksi. Istuin vaihdetaan isompaan kun painoraja tulee vastaan tai kun lapsen silmät on yli istuimen ylärajan. Sanktioita ei pienen lapsen kuljettamisesta nenä menosuuntaan saa, mutta korostamme, että selkä menosuuntaan -matkustaminen on turvallisin vaihtoehto pienelle lapselle.

  • Voiko turvavyöistuinta pitää etuistuimella, jossa Airbagia ei saa kytkettyä pois päältä, kun takapenkille ei yksinkertaisesti turvakaukalon ja turvaistuimen lisäksi mahdu!?
  • Meidän nelivuotias matkustaa turvavyöistuimessa takapenkillä, mutta hinkuu kovasti etupenkille. Kahdestaan jonnekin mennessä olisi kiva hänet ottaakin viereen. Meidän autosta ei airbagia saa kytkettyä pois. Voiko turvavyöistuimen tai pelkän istuinkorokkeen laittaa etupenkille, jos on airbag?
  • Kysyisin myös samaa kuin aiempi kommentoija, voiko lapsen (5-vuotta, 110 cm) laittaa auton etupenkille turvavyöistumeen? Meillä sama tilanne kuin edellisellä, kolme lasta, joiden istuimet eivät vain mahdu vierekkäin takapenkille. Ymmärrän, ettei tilanne ole ideaali, mutta minkälaisesta riskistä on kyse? Pitääkö tällöin air bag kytkeä pois? Kuinka aukoton tuo poiskytkeminen on, aiheuttaako esimerkiksi kolaritilanteessa tahaton turvatyynyn aukeaminen (vaikka olisi kytketty pois) yhtä mittavia vaurioita, kuin etupenkille asennetun vauvan kaukalon suhteessa? Todella mielelläni toivoisin vastausta, sillä myyjät lastentarvikeliikkeissä eivät osanneet auttaa tarpeeksi asiantuntevasti, enkä löydä mistään netistäkään aukotonta tietoa.

Neuvoisimme katsomaan auton ohjekirjasta, miten kyseisessä automallissa ohjeistetaan lapsen kuljetus turvatyynypaikalla. Ohjekirja kertoo myös airbagin poiskytkennästä. Turvallisuuden kannalta suositeltavin paikka lapselle on kuitenkin takapenkki. Kun lapsi matkustaa takapenkillä, minimoidaan myös se riski, että turvatyyny poiskytkennästä huolimatta laukeaa mahdollisessa kolaritilanteessa. Turvatyynyn toimintahäiriöt ovat aika harvinaisia, mutta kuitenkin mahdollisia.Etupenkin turvatyynyt on suunniteltu suojaamaan aikuisen mittaista matkustaja. Jos etuistuimella matkustaa lapsi, turvatyyny osuu matkustajaan eri kulmassa kuin sen on tarkoitettu, millä voi aiheuttaa vahinkoja esim. lapsen niskaan.

Suosittelemme, että alle 140 cm pitkät lapset eivät matkusta etuistuimella, jos se on varustettu turvatyynyin.

  • Mistä tietää mikä turvakaukalo on turvallinen ja mikä taas täysi susi? Voiko myyjään luottaa vai mistä tieto varmasti turvallisesta saadaan?

Kaikki Suomen markkinoilla (tai EU-alueella) myytävät turvakaukalot (ja -istuimet) ovat E-hyväksyttyjä,eli ne täyttävät vähimmäisvaatimukset, jotka EU-alueella on säädetty laitteen turvallisuudelle. Se ei luokittele sitä, mikä istuin on turvallisin, vaan kertoo ainoastaan, että vähimmäisvaatimukset täyttyvät. Vapaaehtoiset testit ovat useimmiten tätä tiukempia. Ennen ostopäätöstä kannattaakin tarkistaa, miten kyseinen kaukalo on pärjännyt testeissä. Turvakaukalon turvallisuutta lisää se, että sen sopiminen omaan autoon varmistetaan sovittamalla kaukalo myyjän opastuksella autoon.Isofix-kiinnitys kaukalossakin helpottaa kiinnittämistä ja vähentää väärin kiinnittämisen riskiä. Toki tämä edellyttää sen, että autossa on isofix-kiinnitysjärjestelmä (selviää auton ohjekirjasta tai takapenkkien istuinosan ja selkänojan taitteesta).

  • Läheiseni jälkikasvun isovanhemmat väittävät, että pientä lasta saa tilapäisesti kuljettaa pelkästään turvavyön kanssa. Yritin väittää vastaan, mutta minut tyrmättiin :( Lapsi oli tuolloin noin kaksivuotias, nyt noin kolmevuotias.

Lapsi, joka on alle 135 cm pitkä, tarvitsee autossa matkustaessaan lasten turvaistuimen. Alle 3-vuotiaita lapsia ei saa takseja lukuun ottamatta kuljettaa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa, johon ei voida kiinnittää lapsen painon mukaan määräytyvää turvalaitetta.Jos ajoneuvoon ei istuinta voida asentaa, voi lain mukaan yli 3-vuotiasta lasta kuljettaa lyhyellä matkalla turvavyössä, muualla kuin etuistuimella, jos kuljetustarve on satunnainen, yhtäkkinen eikä ajoneuvossa ole käytettävissä istuimia. Isovanhempien antamaa kyytiä ei ehken voi pitää lain tarkoittamana satunnaisena kuljetuksena.

  • Mihin saakka (ikä, paino, pituus?) turvaistuin tai koroke on lapsella pakollinen turvavaruste?
  • Mihinkä ikään saakka suositellaan käytettäväksi ns. istuinkoroketta?

Tässä on pituus määrittelevä tekijä. Laki edellyttää, että alle 135 cm pitkät lapset matkustavat painon mukaan määräytyvässä turvaistuimessa. Turvavyöistuin on istuinkoroketta suositeltavampi vaihtoehto. Molemmilla on samat painorajat.

Suosittelemme, että alle 140 cm pitkät lapset eivät matkusta etuistuimella, jos se on varustettu turvatyynyin.

  • Tähän kohtaan ei niin ajankohtainen kysymys, mutta tuleehan se talvikin taas. Eli siis, kun talvella on paljon vaatetta päällä, niin vähentääkö se turvaistuimen tai -kaukalon turvallisuutta, että vöiden ja lapsen välissä on paljon vaatetta, vai onko turvallisempaa laittaa vain joku ohut puku ja turvavyöt kiinni ja esim. viltti sitten lapsen päälle? Monesti olen miettinyt, että saako vyöt varmasti tarpeeksi kireälle kun on paksu toppapuku välissä..

Jos on mahdollista, lapsi matkustaa mieluummin ilman suuria toppauksia istuimessa. Vyöt pitää saada aikalailla napakasti lapsen ympärille. Tällöin kevyempi vaatetus on parempi. Myös auton esi- ja ajonaikaista lämmitystä ajatellen voisi olettaa, että lapsi matkustaa kevyemmissä kerrastoissa mukavammin kuin täydet toppatällingit päällä.

  • Mihin perustuu se, että usein matkailuautoissa ei ole, ainakaan kaikille, turvavöitä? Meidän matkailuautossa ei edes ole nopeutta rajoitettu 80km/h. Auto on rekisteröity 7lle, mutta turvavyöt on vain 4lle.

Ovatkohan kolme turvavyötöntä istuinta asennettu jotenkin muuten kuin kasvot menosuuntaan? Eli kylki tai selkä menosuuntaan. Tällaisille istuimille ei ole turvavyön asennuspakkoa, mutta toki se on suositeltavaa, että vyöt löytyisivät kaikista penkeistä.

Lähtökohtaisesti matkailuautoissa on 80 km/h nopeusrajoitus. Jos rekisteriotteessa ei ole erikseen määritelty ajoneuvokohtaiseksi rajoitukseksi 100 km/h (tällöin ajoneuvossa on oltava myös satasen lätkä), matkailuautolla on 80 km/h rajoitus.

  • Onko palkki-istuin turvallinen pienelle ja jos ei niin miksi sellaisia on ylipäätään myynnissä Suomessa jos ovat kovin huonosta? Meillä selviö, että muksu on niin pitkään selkä menosuuntaan kuin suinkin mahdollista, mutta kaipaan argumentointi-arsenaaliini lisäpotkua :)
  • Muakin kiinnostaa noi palkki-istuimet.. Meillä käytössä sellainen (cybex pallas) ja lapsi on viihtynyt hyvin siinä. Ja myyjäkin sitä silloin ostohetkellä kovasti kehui. Nyt vaan ahdistaa lukea näitä juttuja kun tuntuu että ollaan ostettu tosi huono istuin.. Eli onko nyt tosiaan niin että nämä palkki-istuimet on tosi tosi huonoja vaihtoehtoja?? Ihmetyttää suuresti että jos näin muka on niin minkä ihmeen takia niitä tosiaan saa sitten täällä suomessa myydä?

Kaikki Suomessa myytävät (myös palkki-istuimet) ovat E-hyväksyttyjä, eli ne täyttävät vähimmäisvaatimukset, jotka EU-alueella on säädetty. Turvallisinta pienelle lapselle on matkustaa selkä menosuuntaan. Kun onnettomuuksia tarkastellaan törmäysvoimista käsin, ovat peräkolarit usein törmäysvoimiltaan paljon lievempiä kuin nokkakolarit tai tieltä suistumiset, joissa tarvitaan suurinta suojaa edestäpäin tuleviin voimiin. Nokkakolarin kaltaisessa törmäystilanteessa lapsen niskaan ja päähän kohdistuu kasvot menosuuntaan matkustettaessa yli kolminkertainen voima verrattuna selkä menosuuntaan matkustavaan. Pienen lapsen niska on myös huomattavasti aikuisen niskaa herkempi.

Kiinnityseroista voi huomioida, että valjaskiinnityksellä lapsi pysyy parhaiten paikallaan istuimessa, jos auto pyörii onnettomuustilanteessa katon kautta ympäri.

  • Kysyisin että miten päin istuin olisi paras laittaa tila-auton viimeiselle riville? Meillä on 6-paikkainen tila-auto. 2 edessä, 2 keskellä, ja 2 takana, peräkonttitilaa ei juuri ole ja pystysuora taka"seinä". Meillä kaikki 4 lasta istuvat vielä istuimissa ja penkkien sijoittelu on aika haastavaa. Mietimme pitkään kummin päin laitamme takimmaisen rivin turvaistuimen, koska peräkolaritilanteessa tuntuisi kasvot menosuuntaan paljon turvallisemmalta vaihtoehdolta kuin selkä menosuuntaan. Lähinnä koska törmäysväli on niin pieni kun ei ole kuin sen istuimen verran turvaväliä kolaritilanteessa. Toivottavasti ymmärrätte mitä ajan takaa, hirveän vaikea selittää :D Nii ja 2vee on jotain 90cm -> ja isompi noin 110cm. Keskipenkeillä istuu 5vee ja 8kk ikäset. 5vee istuu keskellä siksi että hänellä on turvavyöistuin joka on helppo ottaa pois tieltä kun penkkiä joutuu kallistumaan jotta saa peräpenkille lapset vöihin.

Lähtökohta on aina se, että pienet lapset matkustavat turvallisimmin selkä menosuuntaan. Peräkolareissa törmäysvoimat ovat usein paljon lievemmät kuin tyypillisissä etupään kolareissa (suistumis- ja kohtaamisonnettomuudet). Kuvaamasi kaltaisessa tilassakin turvallisuusvyöhykettä jää enemmän, jos istuin on asennettu selkä menosuuntaan kuin jos se olisi asennettu kasvot menosuuntaan.

  • Kumpi on parempi, neljä vuotta sitten hankittu erittäin vähällä käytöllä ollut silloin parhaat arvosanat testeissä saanut istuin (jonka käyttöhistorian tiedät luotettavasti) vai uusi istuin edullisemmasta hintaluokasta joka on saanut tyydyttävät arviot. Pohtii autottoman perheen äiti ... ja edelleen mietin että miten vanhan turvaistuimen voi kierrättää, siis onko istuin materiaaleiltaan kierrätyskelpoista vai onko ainut vaihtoehto dumpata se kaatopaikalle.
  • Mä haluaisin tietää, kun en ole mikään materiaalitekniikko, että hapertuuko nuo istuimet tosiaan viidessä vuodessa, vai voisimmeko kierrättää vuonna 2011 lapsellemme ostetun turvakaukalon mahdollisesti jo matkalla olevalle pikkusisarukselle?
  • Ja viimeisenä kiinnostaa tuo istuimien kierrätys, eli onko kaatopaikka ainoa vaihtoehto?

Ehjän ja kolarittoman istuimen käyttöikä on maksimissaan noin seitsemän vuotta. Kuvatun kaltainen vanhempi istuin, jonka historia tunnetaan, on siis ihan turvallinen vaihtoehto. Istuinten välillä aprikoidessa kannattaa miettiä, miten kauan istuinta tullaan käyttämään, eli riittääkö esimerkiksi vanhemman istuimen ”jäljellä oleva aika”.

Turvaistuimen kierrätys kannattaa hoitaa viemällä istuin kierrätysasemalle (kaatopaikalle ei taida enää voida viedä tavaraa, vaan ne viedään aina ensin Sortti- tms. asemille).

  • Meidän 2,5v on myös matkustanut selkä menosuuntaan päin koko ikänsä, niinkuin pitääkin. Meillä ei myöskään ole ollut ajatuksena kääntää naamaa menosuuntaan vielä moneen aikaan. Nyt kuitenkin vaihdettiin auto ja turvaistuinta ei meinaa saada asettumaan selkä menosuuntaan. Vaikka miten kiristetään ja asennetaan ja laitetaan niin istuin heiluu sivusuunnassa. Eli jos vaikka ajaisin jyrkästä mutkasta niin istuin heiluisi. Eli on kaikkea muuta kuin turvallinen. Meillä on vielä pari kikkaa kokeiltavana mutta jos ei penkkiä vaan saada kireämmälle ja pysymään paremmin niin kaiken järjen mukaan kasvot menosuuntaan luulisi olevan turvallisempi vaihtoehto? Koska silloin penkki asettuu jykevästi. Vai mitä sanoo Liikenneturvan kaveri. Ja jos on vielä heittää jotain vinkkiä mitä kannattaa kokeilla niin kiitollisena otetaan vastaan! Toki vaihtoehtona on sekin että istuin ei vain käy meidän autoon mutta epäilen sitä syvästi koska kyseessä on ihan yleinen istuinmerkki (Britax) ja auton penkitkin on ihan normaalit.

Ensin kannattaa varmistaa Britaxin auton merkki- ja mallikohtaisesta soveltuvuustaulukosta, että kuuluuko istuimen sopia kyseisen autoon vai ei. Taulukon löydät Britaxin sivuilta.

Kuljetusmuotona selkä menosuuntaan on pienelle lapselle turvallisin vaihtoehto. Se, jos istuin ei pysy penkissä kiinni, ei tietenkään kyllä ole hyvä vaihtoehto. Todennäköisesti istuin ei ole yhteensopiva auton penkkimallin kanssa (eli autoa ei löydy Britaxin soveltuvuustaulukosta). Se onko huonosti kiinnitetty selkä menosuuntaan vai hyvin kiinnitetty naama menosuuntaan -istuin parempi, niin kallistuisin oikein kiinnitetyn puolelle. Vaikka kun tilannetta ei pääse itse näkemään, on vaikea sanoa varmaa ja yksiselitteistä vastausta. Turvallisin vaihtoehto lapselle olisikin sitten hakea sellainen selkä menosuuntaan -istuin, joka sopii kyseiseen automalliin.

  • Turvaistuintamme (Graco) on mahdotonta saada tukevasti takapenkille viisipistevöillä. Tuntuu, että istuin hytkyy ja hölskyy, vyöttämisen oikeaoppisuus on moneen kertaan tarkistettu! Istuin nojaa rautaiseen jalkaan, joka ottaa tuen auton lattiasta. Onko tällainen turvallisuusriski? Pitäisikö istuimen olla just jämptin tiukasti paikallaan? Vai haittaako "hölskyminen"? Ärsyttävää se ainakin on!

Onko varmistettu, että istuin käy käytössä olevaan autoon? Tästä selityksestä tulkitsisin, että istuin ei sovi auton penkkimalliin. Istuin, joka on löysä ja irtonainen ja jota ei saa kunnolla kiinni, on turvallisuusriski. Eli tarkista soveltuvuustaulukosta, käykö istuin autoosi.Istuimen kiinnitysohjeet voivat joskus myös olla epäselvät tai puutteelliset, eli vielä voi myyjän kanssa varmistaa, miten istuin autoon kiinnitetään oikein. Vinkkinä, että suosittelemme, että aina istuinta hankkiessa sovitetaan se ennen ostopäätöstä omaan autoon myyjän opastuksella.

  • Minua kiinnostaisi se, kun jossain vaiheessa sitten tulee vastaan tuo kasvot menosuuntaan kääntäminen, että onko turvallisempaa silloin matkustaa istuimen 5-pistevöissä vai palkki-istuimessa? Vai minkä kokoinen lapsi kannattaa mieluummin laittaa tyrvavyöistuimeen auton omilla vöillä, jotka mahdollisessa kolaritilanteessa antavat hiukan myöden vähentäen retkahdusta?

Valjaskiinnityksellä lapsi pysyy parhaiten paikallaan istuimessa, jos auto pyörii onnettomuustilanteessa katon kautta ympäri.Turvallisin vaihtoehto on siis mennä monipistevöissä. Sitten kun lapsi kasvaa ulos (painorajat) monipistevöisestä turvaistuimesta, on aika vaihtaa turvavyöistuimeen (jossa käytössä auton omat turvavyöt).

  • Ostettiin vuosi sitten cybex pallas 2-fix palkki-istuin meidän silloin 1,5-vuotiaalle, kun se oli silloin muistaakseni Autoliiton testeissä turvallisimmaksi istuimeksi noteerattu. Vaikkakin siinä ollaan siis lärvi menosuuntaan ja niin edelleen. Eli sekö on ihan pska istuin? Ja kun sitä nyt periaatteessa kai voisi käyttää vielä vuosikaudet, niin pitääkö nyt rynnätä kauppaan ostamaan selkämenosuuntaanistuin?
  • Ja tässä jatkokysymys koskien Cybex pallas istuimia. Eli istuimen tyytyväinen käyttäjä on just 2v täyttänyt ja pituutta reilu 90 cm. Etupenkillä yli 180cm pituiset vanhemmat, autossa ei ole iso-fix kiinnikettä. Tyyppi huusi kaukalossa matkustaessaan aina jos ei nukkunut. Eli mitä istuinta suositellaan jos palkki-istuin saa tuomion? Kumpaa pitäisi painottaa enempi matkustajien mukavuutta ja sitä hiljaisuutta:) vai selkä menosuuntaan ohjetta?

Vaikka palkki-istuin / kasvot menosuuntaan -istuin pärjää ADACin testissä (Autoliitto julkaisee ADACin testin eli käytännössä ne ovat sama asia), törmäysturvallisuus on vain yksi osa-alue tässä testissä. Muissa osa-alueissa selkä menosuuntaan -istuin ei välttämättä pärjää niin hyvin – se on esimerkiksi hankalampi kiinnittää ja vie enemmän tilaa - eli mukavuustekijät laskevat kokonaisarvosanaa, ja testitulos näyttää huonommalta.

Peräkolarit ovat usein törmäysvoimiltaan paljon lievempiä kuin nokkakolarit tai tieltä suistumiset. Näissä tarvitaan suurinta suojaa edestäpäin tuleviin voimiin. Valjaskiinnityksellä lapsi pysyy myös paikallaan istuimessa, jos auto pyörii esimerkiksi katon kautta ympäri.

Jos voimia mitataan esimerkiksi nokkakolarin kaltaisessa törmäystilanteessa, lapsen niskaan ja päähän kohdistuu kasvot menosuuntaan matkustettaessa yli kolminkertainen voima verrattuna selkä menosuuntaan matkustavaan.

Pieni lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan vähintään kolmivuotiaaksi asti. Eli jos lapsen turvallisuutta ajatellaan, niin silloin lapsi matkustaa selkä menosuuntaan.

  • Meillä maxi-cosi mobi istuin (25kg asti selkä menosuuntaan), ja se kiinnitetään takapenkille turvavyön lisäksi erillisillä vöillä etuistuimen sivuilta lenkiksi muuttuvilla vyökappaleilla. Kestääkö etuistuimen runko tosiaan kolaritilanteen? Kuvitellaan vaikka että autossa on kuski, ja kuskin taakse on kiinnitetty turvaistuin jossa matkustaa 15kg lapsi? Jos näin on, onko tämä etuistuimen lisävyösysteemi isofix -kiinnitykseen verraten yhtä turvallinen?

Lisävyön tarkoituksena on parantaa sivutörmäysturvallisuutta ja sitä, että istuin pysyy paikallaan. Auton oma turvavyökiinnitys pitää istuimen paikallaan tukijalan lisäksi. 25 kiloon asti testattu istuin kestää, kunhan istuin on kunnolla ja oikein kiinnitetty.

  • Meillä on myös Klippan triofix istuin. Päädyttiin siihen, kun kokonaisuudessaan tuntui parhaalta vaihtoehdolta. Mutta minua on mietityttänyt sen saamat huonohkot arvosanat sivutörmäyssuojasta. Onko sivutörmäyksessä eroa siinä, kummin päin istuin on asennettu?
  • Ja kumpi on vähän isommalla lapsella turvallisempi kysisessä tilanteessa: hyvän arvosanan sivutörmäyssuojasta saanut turvavyöistuin vai hieman heikomman arvosanan saanut turvaistuin?

Yleisesti ottaen istuimen asennussuunnalla ei ole eroa sivutörmäyksessä. Sivutörmäykseen kyllä vaikuttaa se, minkä kokoinen lapsi on ja mikä istuin on käytössä. Esimerkiksi kaukalot suojaavat vauvaa hyvin sivutörmäyksessä.

Kinkkinen kysymys! Tätä voisi purkaa vaikka siitä näkökulmasta, että rajuin (törmäysvoimiltaan suurin) kolari on todennäköisimmin keulakolari. Etupään törmäyksissä monipistevyö on lapselle turvallisin vaihtoehto. Turvavyöistuimen kolmipistevyökiinnitykseenverrattuna turvaistuimen monipistevyökiinnityksen voi ajatella olevan varmempi.

  • Entä onko isofix-kiinnitykselle olemassa joku painoraja? Muistelen jostakin lukeneeni että 18 kg, mutta esim Klippania voi pitää kasvot menosuuntaan 25 kg asti.

Tässä istuimessa on varmasti käytössä lisävyö. Eli suoraan kiinnityksessä on 18 kilon raja, mutta lisävyökiinnityksellä isompi painoraja on ok.

  • Ja ihan ylipäätään kiinnostaisi, että onko missään tietoa, mitkä istuimet olisi turvallisimpia selkä menosuuntaan istuimista (siinä selkä menosuuntaan -asennossa). Että jos haluaisi turvallisimmista turvallisimman niin mikä se olisi :). Kun jos noissa kuluttajatesteissä yleensä selkä menosuuntaan -istuimiakin testataan kasvot menosuuntaan niin eikö missään ole tällaista tietoa :D. Meillä tämä istuimen vaihdos tulee pian eteen, joten kaipais kaiken mahdollisen tiedon istuimen valintaan. Ja sitten toinen juttu on vielä toki se, että parhaista parhaan istuimen täytyisi myös olla tietty sellainen, että siinä vähän pidempimallinenkin lapsi mahtuisi selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään ja toisaalta istuin ei saisi viedä tolkuttoman paljon tilaakaan kun etupenkilläkin on tällaisia pitkänmallisia ihmisiä. Tuleekohan meille vielä mahdoton tehtävä tästä turvaistuimen valinnasta...

Suosittelemme ruotsalaisen plus-testin läpäisseitä istuimia. Plus-testissä testausmenetelmä on rajumpi (eli testissä käytetyt törmäysvoimat ovat suurempia). Testin läpäissyt istuin on siis läpäissyt tiukemman seulan. Plus-testi mittaa myös lapsen päähän ja kaulaan kohdistuvia voimia ja testin ko. alueen raja-arvot ovat niin tiukat, ettei yksikään kasvot menosuuntaan oleva istuin ole sitä läpäissyt. Eli turvallisista istuimista turvallisinta istuinta ostavalle plus-testin tarkistaminen on hyvä ohjenuora.

Istuin vaihdetaan isompaan, kun painoraja tulee vastaan tai kun lapsen silmät ovat istuimen yläreunan tasolla.

  • Kumpi on parempi isommalla lapsella (<3v.) kasvot menosuuntaan palkki vai viispistevyöt? Missä vaiheessa turvavyöistuin on parempi kuin viispistevyö (tai palkii) turvaistuin? Siis missä iässä kannattaa luopua istuimen vöistä ja siirtyä auton omiin vöihin?

Valjaskiinnityksellä lapsi pysyy parhaiten paikallaan istuimessa, jos auto pyörii onnettomuustilanteessa katon kautta ympäri. Turvallisin vaihtoehto on siis matkustaa turvaistuimen monipistevöissä niin kauan kuin lapsi mahtuu istuimeen. Sitten kun lapsi kasvaa ulos monipistevöisestä turvaistuimesta, on aika vaihtaa turvavyöistuimeen (jossa käytössä auton omat turvavyöt).

  • Mites vähän vanhempi istuin, huononevatko istuimen ominaisuudet iän myötä (tätä sivuttiinkin jo tuolla ylempänä)? Jos tietää istuimen historian ja siis että sillä ei ole kolaroitu millään tavoin.

Ehjän ja kolarittoman istuimen käyttöikä on maksimissaan noin seitsemän vuotta. Vanhempi istuin, jonka historia tunnetaan, on siis ihan turvallinen vaihtoehto. Uuden ja vanhan istuimen välillä pohtiva voi miettiä, että kuinka kauan istuinta tullaan käyttämään – riittääkö ”vanhan” istuimen käyttöikä.

  • Ajoimme tieltä ulos alkukeväästä. Selvisimme säikähdyksellä ja autostakin kärsi vain pohja (onni on ihan bränikkä vuokra-auto), kukaan ei ole ollut yhteydessä eikä poliisi käskenyt hävittää istuin tuolloin. Pitääkö istuin hävittää aina tälläisen tapahtuman jälkeen?

Kolarin jälkeen istuin suositellaan vaihdettavaksi uuteen. Kannattaa olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiöön ja neuvotella heidän kanssaan, yleensä kolarissa ollut istuin korvataan vakuutuksesta.

Muutama turvaistuinkysymys jäi vielä vastaamatta - jos et löytänyt vielä omaasi tästä, niin ole kuulolla alkuviikosta! Samoin pyöräilyyn ja luokassa "muut" sijoittuneet kysymykset vastataan vielä ensi viikolla!

Huh huh! Ihan järjettömän iso kiitos Liikenneturvalle!

Miltäs vaikuttaa - saitteko mielestänne vastauksia, joista on aidosti hyötyä?

 

PS. Mitä mieltä ylipäänsä olette tällaisesta juttutyypistä, jossa yhdessä kysytään jostain asiasta ko. alan asiantuntijalta? Aloin nimittäin heti miettiä, pitäisiköhän jatkossakin tehdä tällaisia yhteistenttaustuokioita eri alojen asiantuntijoille... Mitä mieltä olette?

Share

Pages