Ladataan...
BY RACHEL

Vaikka oon edelleen ihan smoothie-tyttöjä, niin musta on viimeisen puolen vuoden aikana kehkeytynyt myös pienoinen juicegirl. Siitä asti, kun voitin Wilfan mehupuristimen, on erilaiset mehut olleet mulla ihan viikottainen ilmestys ruokavalioon :) Vaikka tuorepuristetut appelsiini- ja hedelmämehut ihania onkin, niin yleisin tekemäni mehu on jonkinlainen vihermehu. Pelkästään hedelmistä puristetut mehut nostattaa verensokeria niiden sisältämän suuren sokerimäärän ja olemattoman kuitusisältönsä vuoksi, jonka vuoksi ne sopivat mielestäni enemmänkin herkutteluhetkiin, brunssille tai muihin spesiaalitilanteisiin.. Jokapäiväiseen käyttöön vihermehut sopivat kuitenkin loistavasti. 

Vihermehun pohjana on, yllätys yllätys, mitä tahansa vihreää ;) Lehtikaali, pinaatti, romainesalaatti ja selleri on olennainen osa vihermehujani, joita vaihtelen sen mukaan mitä jääkaapista löytyy. Vihermehuissa hyödynnän myös kaikki parsakaalin varret, kurkun tai kesäkurpitsan tyngät, nahistuneet salaatinlehdet ja oikeastaan kaiken sellaisen, jota muuten uhkaisi biojäte. Tykkään peittää vihreää makua mm. sitruunalla, limellä, inkiväärillä sekä tuoreilla yrteillä, kuten mintulla tai sitruunamelissalla, joita vaihtelemalla saa aina uusia makuvariaatioita aikaiseksi :) Lapsi- ja miesystävällistä versiota tehdessäni lisään mukaan myös jotain hedelmää, erityisesti omppuja tai ananasta. 

Ihan päivittäin en mehuja jaksa pyöräyttää, koska mehupuristimen pesu.. Yleensä teen mehuja pari kolme kertaa viikossa, vaikka ihanteena olisi juoda tän tyyppinen terveyspommi päivittäin. Mun dream lifessa mun kotiovelle toimitettaisiinkin viikottain lastillinen raakamehuja, tai vaihtoehtoisesti asuisin jonkun mehubaarin vieressä, josta nappaisin aina vihermehun mukaan.. 

Vaikka yleensä mun mehut noudattaa kaavaa sekaan-mitä-jääkaapista-löytyy, niin välillä on kiva ostella raaka-aineita jonkun tietyn makukombon mukaan. Tässä onkin yksi ohje, jonka kombinaatiosta tykkään paljon ja jota tulee tehtyä usein!

Green Lemonade

3 lehtikaalin vartta

3 sellerin vartta

1 kurkku

1 sitruuna

pieni pala inkivääriä 

... Ja halutessasi yksi omena.

Pese, kuori, pilko ja mehusta. And enjoy :)

Share

Ladataan...
BY RACHEL

Nämä neljä kuvaa kuvastaa ihan täydellisesti mun kulunutta viikonloppua viikkoa; koko omaisuuden läpikäyminen ja pahvilaatikoihin pakkaaminen, laatikoiden lastaaminen ja kantaminen, niiden tyhjentäminen ja tavaroiden uudelleen järjestäminen.. jep, me muutettiin viikonloppuna. 

Oman pikku haasteensa muutolle aiheutti se seikka, että muutettiin puolet pienempään asuntoon. Kun asuttavat neliöt vähenee 121:stä 63:een ja säilytystila puolittuu siinä samalla, pakottaa se käymään tavaroita läpi aika tehokkaalla otteella :D Mun täytyy myöntää, että oon aika taidokas pakkaamaan ja organisoimaan tän tyyppisiä asioita, niin KonMarin opit mielessä otin tämän vain hauskana haasteena itelleni ;) Tuntui vaan hyvältä hankkiutua kaikesta ylimääräisestä ja puolitykätystä tavarasta eroon ja samalla pääsin vähän testaamaan omaa luonnetta ja sitä, miten kiintynyt materiaan ihminen voikaan olla. 

Ei meillä onneksi ihan viittäsataa laatikkoa ollut (aika vähän loppujen lopuksi), mutta siltä se alkoi kieltämättä eilen illalla tuntumaan..  Pidin breikkejä laatikoista vaan ruoanlaittoon, vessassa käymiseen ja lasten hoitamiseen :D Nyt ollaan kuitenkin jo selvästi voiton puolella, ja hiihtoloma häämöttää loppusiivouksen jälkeen edessä! 

PS. Muutossa ehdottomasti parasta oli se, että koko vaatteidensäilytysjärjestelmä meni täysin uusiksi. On niin inspiroivaa, kun vaatteet on järkätty kaappiin ihan uudella tavalla! 

Share

Ladataan...
BY RACHEL

Muutin Suomeen 10-vuotiaana. Muutos oli kymmenvuotiaan elämässä tosi iso; kouluun mentiin keltaisen koulubussin sijaan kävellen, eväiden sijaan koulussa tarjoiltiin lämmin ateria, ja juoksulenkkareiden sijaan ihmiset käytti ihan tavallisia kenkiä. Kieli ja kulttuuri oli samalla tuttua, mutta vierasta. Aloitin nelosluokan siis melko hämmentävin fiiliksin. Sain kuitenkin kangertelevasta Suomen kielestä, jännityksestä ja ujoudesta huolimatta nopeasti uusia ystäviä - meillä oli luokka täynnä ihania tyttöjä. 

Joka päivä tytöt kysyi multa vuoron perään, "voiksä olla huomenna koulussa?" ja ajattelin että mitä ihmettä. Totta kai mä olen huomenna koulussa :D Pakkohan mun on olla koulussa. Siinä sitten selvitettiin pikku väärinkäsityksiä seuraavina päivinä, kun olin lupautunut olemaan monen eri tytön kanssa. 

Koska oon aika tarkkailevaa tyyppiä, ja havainnoin paljon ympäristöä, niin huomasin nopeasti paljon muitakin kulttuurieroja sekä opin mitkä asiat oli 10-vuotiaiden elämässä IN. Skeittikengät, gogot, pullonpyöritys, tarravihot, kirjevihot... ja Adidaksen tuulipuvut. Siniset housut ja punainen takki oli todellakin the way to go. 

No, en silloin saanut Addun raitapukua, mutta makeet skeittikengät sain. Mua taisi kuitenkin jäädä jollain tasolla kaivertamaan tämä raitapuvun puute, koska hypin onnesta soikeena Adidaksen lanseerattua nyt uudet verkkamallistonsa ja olisi tehnyt mieli tilata pukuja vaikka missä väreissä. Punainen nyt on klassikko, mutta myös keltainen, vaalean sininen, liila ja vihreä olisi niiiin makeet. Verkkapuvut on niin hyvännäköset ja niistä tulee niin hyvä mieli, kun pääsee samalla rokkaamaan 10-vuotista minäänsä ;) 

Ootteko hurahtaneet tähän trendiin? Ja hei, hyvää perjantaita! 

Share
Ladataan...

Ladataan...
BY RACHEL

En oo kertaakaan käyttänyt squad-häshtägiä, mutta nyt oli pakko kun siihen oli niin hyvä syy ;) Koska tänään on ystävänpäivä, niin tänään puhutaan... ystävistä aka squadseista aka heimosta. Lapsena kaverit saattoivat vaihtua päivittäin, leikittiin sen kanssa joka pääsi sillä kertaa leikkimään, eikä ajateltu ystävien vaikutusta meihin sen kummemmin. Nyt aikuisiällä kun velvollisuuksia on enemmän eikä aikaa leikkimiseen oo enää ihan yhtä paljon, huomaa joutuvansa puntaroimaan ja pohtimaan myös ystävyyssuhteita.. Pohtimaan ja olemaan valikoivampi sen suhteen, mitkä suhteet on itselle ne merkityksellisimmät, ja kenen ihmisten kanssa haluaa viettää vapaa-aikansa. Vuosi vuodelta huomaa aina vaan paremmin, miten ystävienkin kohdalla, laatu korvaa määrän

Motivaatiopuhuja Jim Rohnin mukaan, ihminen on keskiarvo niistä viidestä ihmisestä, joiden kanssa viettää eniten aikaansa. Teorian mukaan siis ne viisi ihmistä, joiden kanssa assosioit eniten, muovaavat sinua sellaiseksi, kuin olet. Läheisillä ihmisillä on suuri vaikutus siihen miten me ajattelemme, millaisia päätöksiä me teemme ja miten me käyttäydymme. Heitä voi ajatella kasvualustana ja -olosuhteina; maaperä voi olla kuiva, ravinneköyhä ja rikkaruohoja täynnä, tai hedelmällinen, raviseva ja kasvattava.  

Mä uskon ihan 100% siihen, että me vedetään tietynlaisia ihmisiä puoleemme meidän energialla ja olemuksella - niin hyvässä kuin pahassa. Your vibe attracts your tribe. Ne ihmiset, joilla ympäröit itsesi on ihan äärettömän tärkeä tekijä tasapainoiseen ja terveelliseen elämään. Ympäröi itsesi sellaisilla ihmisillä ja suhteilla, jotka tuottaa iloa, onnellisuutta, positiivisuutta, inspiraatiota ja rakkautta. Ympäröi itsesi ihmisillä jotka unelmoivat, toimivat, uskovat ja ajattelevat.. Mutta mikä tärkeintä, ympäröi itsesi sellaisilla ihmisillä, jotka näkevät sisälläsi loistavan mahtavuuden silloinkin, kun et itse sitä näe. Positiiviset ja kannustavat suhteet tukevat ja antavat voimaa, sekä auttaa tuomaan myös meidän parhaat puolemme esiin :) Silloin kun meillä on vierellä ihmisiä, jotka tukevat, kannustavat ja ohjaavat meitä eteenpäin, on meillä mahdollisuus saavuttaa meidän korkein potentiaalimme, ja päästä pidemmälle elämässä kuin yksin olisi koskaan mahdollista. 

Ajan ja tuen antaminen on voimaannuttavien suhteiden perusta, ja on niiden antaminen on yhtä tärkeää kuin saaminenkin. Sillä ei ole väliä, kuinka omavaraisia me uskomme olevamme, niin totuus on, että me kaikki kaivataan yhteyttä muihin ihmisiin, sekä tukea ja sosiaalista verkostoa ympärillemme. Ei oo olemassa sen parempaa fiilistä, kun tuntea olevansa aidosti arvostettu ja rakastettu, puhumattakaan naurukohtauksista ystävien kanssa! Mä nautin ihan suunnattomasti siitä, että mulla on niin erilaisia uniikkeja ystäviä ympärilläni; muutamia ihan lapsuudenystäviä, toisia teiniaikaisia, ja kolmansia aikuisiällä löydettyjä kultakimpaleita. Myös sisko ja äiti on itelle ihan korvaamattomia ystäviä elämässä. Toisten kanssa nähdään tiiviisti olla ollaan paljonkin mukana toistemme elämässä, kun taas toisten kanssa yhteys säilyy vaikka aina ei soiteltaisiinkaan. Ajattelen, että jokainen ystävä edustaa tiettyä osa-aluetta mussa/meissä, ja heillä on kyky tulla meidän elämään avaamaan tiettyjä ovi meidän sisällä. He on ikään kuin avaimia, jotka avaa tiettyjä ovia.. Tiedättekö mitä ajan takaa? 

 

Tällä viikolla mun kalenteri on täyttynyt monista treffeistä eri ystävien kanssa, ja huomasin taas miten kummasti yhdistän aina ystävät ja ruoan yhteen :D Tie sydämeen käy vatsan kautta, vai miten sen meni.. Keittiössä häärääminen, ruoanlaittaminen ja siihen panostaminen on mulle vaan ominainen tapa osoittaa rakkautta, jonka lisäksi ystävien kanssa kokoontuminen on hyvä syy kokeilla uusia ruokia yhdessä, jakaa reseptejä ja herkutella (terveellisillä) ruoalla ja snäkseillä. Tänään pidetäänkin brunssi yhden mun parhaan ystävän kanssa, jota odotan jo innolla, kuola näppiksille valuen. Hyvää ystävänpäivää <3

 

Kuvituksena vanhoja kuvia musta ja ystävistä, koska vanhat kuvat on vaan ihan parhaita.

Share

Ladataan...
BY RACHEL

Moni bloggaaja on näin alkuvuodesta jakanut omia ruokapäiväkirjojaan, ja tykkään ite lueskella niitä ja ottaa sielä uusia vinkkejä omaan ruoanlaittoon. Mietin ensin jaanko omaa ruokapäiväkirjaa ollenkaan (etten joudu tulen alle, heh), mutta ajattelin kuitenkin jakaa sen näin suurpiirteittäin, jos joku vaikka saisi ideoita oman ruokarepertuaarinsa laajentamiseen :) Liian tarkkaan toisten ruokapäiväkirjoja ei mielestäni kannata syynätä, koska on monta tapaa syödä optimaalisesti, me ollaan kaikki yksilöitä ja se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. 

Jokaiselta löytyy tiettyjä periaatteita, malleja ja tapoja syödä, ja niitä on hauska tarkastella tän tyyppisen päiväkirjan avulla. Esim. ite syön aamupalaksi noin 90% ajasta smoothien, toisinaan paistan kananmunia ja viikonloppusin saatetaan syödä myöhemmin pidemmän kaavan kautta, jolloin (smoothien lisäksi) tulee syötyä paljon muutakin. Rakastan kuitenkin smoothieita koska ne on a) niin nopeita tehdä b) niin sairaan herkullisia c) niiden kautta saa helposti tankattua paljon kasviksia ja d) makuvariaatiot on ihan loputtomat. Smoothieni sisältää aina siis paljon marjoja, kasviksia (lehtikaalia, pinaattia, kukkakaalia), joskus hedelmiä, sekä aina hyviä rasvoja ja proteiinia. Käytän vaihdellen kookosmaitoa, avokadoa ja liotettuja pähkinöitä rasvojen lähteinä - ja erityisesti pähkinät tuo smoothieen kivasti myös protskuja!

Syön myös paljon porkkanoita, koska ne on niin nopeita rouskutettavia, jos ei ole aikaa valmistaa salaattia tai kunnon kasvislisuketta. Pidän pakastimessa valmiiksi viipaloituja tattarileipiä, jotka on nopeat heittää leivänpaahtimeen jos iltahärdelli painaa päälle. Oon myös koittanut opetella tänä vuonna vähän tehokkaampaa ruoanlaittoa ja meal preppausta; valmistan kerralla yleensä ison satsin ruokaa, jota syödään joko kahtena iltana peräkkäin, tai syön ite jämät seuraavana päivänä lounaaksi. Huomaan tän säästävän paljon aikaa, eikä koko päivä mene keittiössä hääräillen! Mun toisena haasteena on ärtyväsuoli, joka ei tykkää ollenkaan oikein mistään palkokasveista vaikka itse haluaisin niitä käyttääkin.. Kasvisruoan lisääminen omaan ruokavalioon niin, ettei ne aiheuta kamalia vatsanväänteitä on siis toinen tavoite mitä ruoanlaittoon tulee. Mutta sen pidemmittä puheitta, täältä tulisi viikon ruokapäiväkirja!

SU

Aamupala: mansikka-kookos-kukkakaalismoothie, sitruunavesi, tee

Lounas: iso lautasellinen edellisen päivän bataattikeittoa

Dinner: tonnikalaleivät, porkkanoita

Iltapala: kylässä pannareita, kotona omena mantelivoilla, porkkanoita, tattarileipää

MA

Aamupala: mustikka-lakritsismoothie (cashewpähkinöitä, mustikka, päärynä, lakritsijauhe, mantelimaito, proteiinijauhe), sitruunavesi, tee

Lounas: pinaatti-lehtikaaliletut + itsetehty vadelmia-chiahillo

Dinner: porokeitto + ituja

Iltapala: kaurapuuro mantelimaitoon keitettynä, päällä mustikoita ja pellavasiemenrouhetta, unitee

TI

Aamupala: vihersmoothie (pinaatti, avokado, selleri, päärynä, mantelimaito, proteiinijauhe) + granola, sitruunavesi, tee

Lounas: pinaatti-lehtikaaliletut + itsetehty vadelmia-chiahillo

Dinner: porokeitto + ituja

Iltapala: appelsiini, pari porkkanaa, kookosjogurtti + pari kourallista granolaa, tee

KE

Aamupala: 2 paistettua munaa, ituja, avokadoa, pussillinen mustaherukoita, sitruunavesi, tee 

Lounas: kukkakaalikeitto + marinoidut kikherneet, hampunsiemenet

Dinner: jauhelihapasta (riisispagetista), hapankaali, vihreät pavut

Iltapala: siemennäkkäriä, omena, tee

TO

Aamupala: suklainen raakatattaripuuro (liotetut tattarisuurimot, banaani, raakakaakaojauhe, mantelivoi, mantelimaito) + päälliset, sitruunavesi

Lounas: nopea kasvismunakas (pinaattia, paprikaa, punasipulia), monta isoa porkkanaa, tee

Dinner: kukkakaalikeitto, kikherneet, siemennäkkäriä

Iltapala: banaaniletut + mansikoita, pieni kourallinen pähkinöitä, appelsiini

PE

Aamupala: edellisen päivän banaaniletut + mansikoita, pähkinävoita, pari parapähkinää, sitruunavesi, tee

Lounas: kasvismunakas (kananmunaa, pinaattia, tomaattia, sieniä, paprikaa, sipulia, paaaljon mausteita), hapankaalia

Dinner: texmex-salaatti

Iltapala: raakatattaripuuro, hunajapomeloa, pari macadamiapähkinää

LA

Aamupala: mun vakkarismoothie, kun ei jaksa kehitellä mitään uutta :D (mustaherukoita, lehtikaalia, puolikas avokado, proteiinijauhetta, kollageenijauhetta, mantelimaitoa), sitruunavesi, tee 

Lounas: texmex-salaatin jämät, hunajapomeloa, tee

Dinner: kvinoa-lohisalaatti, itsetehtyä kauraleipää, pari inkiväärikarkkia

Iltapala: punajuurimehu, tattarileivät pähkinävoilla ja hillolla

Share

Pages