Hyvinvointitrendit 2018

BY RACHEL

Nappasin Ruohonjuuressa käydessäni mukaan uuden Ruohonjuuri-lehden, joka oli täynnä toinen toistaan mielenkiintoisempia artikkeleja. Lehden aiheet oli todella monipuolisia, luonnonkosmetiikasta hormonitasapainon merkitykseen, biohakkeroinnista kanelin saloihin, sekä ikääntymisestä ayurvediläiseen ihoöljyyn. Sen lisäksi sieltä löytyi paljon tuotearvosteluja, tuotevinkkejä sekä tarjouskuponkeja (vink vink).

Yksi lehden artikkeleista koski myös vuoden 2018 hyvinvointitrendejä, ja vastaavanlaisiin ennustuksiin oon törmännyt muuallakin netissä tässä alkuvuoden aikana. Ilahduttavaa näissä kirjoituksissa on ollut se, että terveyden ja hyvinvoinnin kokonaisvaltainen huomioiminen lisääntyy. Enää ei keskitytä pelkkään ruokaan ja ravintoarvoihin, vaan tiedostetaan terveyden ja hyvinvoinnin koostuvan yhtälailla suoliston hyvinvoinnista, rentoutumisesta ja palautumisesta, sekä kemikaalikuorman vähentämisestä. Ajattelinkin tehdä yhteenvedon näistä hyvinvointiin liittyvistä trendeistä, joista osa saattaa olla jo ihan peruskauraa ja arkipäivää, mutta ehkä sieltä jotain uusiakin juttuja jollekin löytyy!

Sokerin vähentäminen

Valkoisen sokerin vähentäminen on toki ollut puheenaiheena jo pitkään, mutta aihe on edelleen ajankohtainen sokerin aiheuttamien kansanterveyshaittojen vuoksi. Valkoista sokeria pyritään korvaamaan yhä useammin paremmilla makeutusvaihtoehdoilla, kuten erytitolilla, stevialla ja ksylitolilla, joiden verensokeria kohottava vaikutus on pienempi. Ilahduttavaa on se, että terveysherkkujen reseptikirjo ja saatavuus on lisääntynyt viime vuosina myös ihan räjähdymäisesti, jolloin herkuttella voi edelleen - ilman valkoista sokeria. En oikeesti keksi mitään sen parempaa, kuin raakakakulle istahtaminen kesken shoppailumaratonin.

Suoliston hyvinvointi

Suoliston järistyttävä merkitys meidän jokaisen terveyteen ja hyvinvointiin alkaa tulla pikkuhiljaa tutuksi, ja suoliston hyvinvoinnin merkitys kokonaisvaltaiseen terveyteen ymmärretään entistä paremmin. Kirjottelin suolistosta aiemmin täällä, jossa kerroin suolistossa sijaitsevan mm. 1,5 kg bakteereja, jopa 70% immuniteetista, sekä huonokuntoisen suoliston olevan lukuisten kroonisten sairauksien alku ja juuri. Suoliston hyvinvointia pyritäänkin tukemaan tänä vuonna ravitsemuksen lisäksi pikkuapulaisilla, kuten luuliemellä ja kollageenilla, omenaviinietikalla ja kombuchalla, sekä probiooteilla, prebiooteilla ja ruoansulatusentsyymeillä. 

Adaptogeenit

Adaptogeenit ovat joukko kasveja, joilla on elimistöä ja  mieltä tasapainottavia ja/tai stimuloivia vaikutuksia, kuten ruusujuuri, pakurikääpä, lakritsinjuuri, ginseng, ashwaganda ja lakkakääpä. Adaptogeeneja voidaan käyttää tasapainottamaan ja rauhoittamaan, jos elimistö tai mieli käyvät ylikierroksilla, tai piristämään ja nostattamaan mielialaa, jos on uupunut ja väsynyt olo. Tietyt adaptogeenit sopivat stressin lievittämiseen, toiset kognitiivisen ja aivojen suorituskyvyn vahvistamiseen. Adaptogeeneillä voidaan tavoitella myös kestävyyden parantamista, immuniteetin vahvistamista sekä palautumisen nopeutumista. USA:ssa adaptogeenien käyttö alkaa Ruohonjuuri-lehden mukaan olla terveystietoisten keskuudessa jo valtavirtaa - tuleeko Suomi kohta perässä? Ainakin yksi suosituimpia adaptogeeneja terveys- ja hyvinvointisaralla on suomalaisen sieniyrittäjän, Tero Isokauppilan, Four Sigmatics -tuotteet. Näitä Teron sienikahveja ja -juomia juovat monet maailmankuulut terveysgurut - so cool!

Luonnonkosmetiikka

Luonnonkosmetiikka on kasvattanut suosiotaan sekä markkinaosuuttaan kosmetiikkateollisuudessa hurjaa vauhtia, ja jatkoa kasvulle on luvassa. Länsimaalainen elämä on täynnä toksiineja ja synteettisiä kemikaaleja, jotka vaikuttavat haitallisesti terveyteemme monin tavoin, ja mitä paremmin pystyy eliminoimaan näitä turhia kemikaaleja, sitä paremmin voimme. Toksiinit ja kemikaalit on yhdistetty mm. iho-ongelmiin, hormonitasapainon häiriöihin, lapsettomuusongelmiin, Koska iho on suurin elimemme, näkyy kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista huolehtiminen siis myös kiinnostuksena ihon hyvinvointia kohtaan. Luonnonkosmetiikka on kauaskantoinen terveysteko sekä iteselleen, että ympäristölle.

Intermittent fasting eli pätkäpaastoaminen

Mindbodygreen -sivuston mukaan intermittent fasting (=IF), eli pätkäpaastoaminen, on lisääntyneen tutkimustiedon ansiosta tulevan vuoden ruokavaliotrendi. IF ei ole varsinaisesti dieetti eikä ruokavalio, vaan tapa syödä; ruokailut sijoitetaan tiettyyn syömisikkunaan ja loput ajasta paastotaan. Pätkäpaastoaminen on tutkimusten mukaan yksi parhaimpia keinoja edistää terveyttä sekä lyhyellä, että pitkällä aikavälillä; sen avulla voidaan painonpudotuksen lisäksi vaikuttaa suotuisasti mm. verensokeritasoihin, vähentää elimistön tulehdustilaa, sekä lisätä kognitiivisia toimintoja. Paastoaminen voi myös auttaa ruoansulatusongelmiin, hormonitoiminnan häiriöihin, sekä hidastaa ikääntymistä.

Nukkuminen, lepo ja rentoutuminen

Nukkumisen ja riittävän levon merkitys terveyteen ja hyvinvointiin korostuu entisestään tulevana vuonna. Ravinnon ja liikunnan vaikutuksista terveyteen tiedetään jo paljon, mutta nyt kiinnitetään huomioita myös unen priorisointiin. Yhä lisääntyvät tutkimustulokset nimittäin osoittavat, että unenpuute voi aiheuttaa painonnousua, ahdistuneisuutta, hormonitasapainohäiriöitä, sekä liudan muita fyysisiä, psyykkisiä ja emotionaalisia ongelmia. Unihygieniaan panostetaan, ja unenlaatua pyritään biohakkeroimaan mm. erikoisipatjoilla ja -peitoilla, sinisen aallonpituuden blokkaamisella, eteerisillä öljyillä, ääni- ja valostimulaatioilla sekä kehon lämpötilan laskemisella. Aiheesta on myös kirjoitettu monia hyviä bestsellereitäkin, jos uni aiheena kiinnostaa enemmänkin.

Naisten terveysteknologia

Naisten terveys + teknologia = femtech. Terveysteknologia-ala kasvaa tällä hetkellä hurjaa vauhtia ja erityisesti naisten terveyteen liittyvät ratkaisut ja sovellukset tulevat olemaan merkittävässä asemassa myös tänä vuonna. Koska naisen hedelmällisyys on hyvä indikaattori laajemmasta terveydentilasta, uudet sovellukset keskittyvät pitkälti kuukautiskierron seurantaan esimerkiksi bluetooth lämpömittareiden avulla. 

Hyvät rasvat

Hyvien rasvojen merkitys kokonaisvaltaiseen terveyteen on saanut viimeisten vuosien aikana hyvin huomioita, mutta niiden voittokulku jatkaa tänäkin vuonna kulkuaan. Mm. avokadoöljystä povataan seuraavaa kookosöljyä, jonka suosio on noussut erityisesti paleo-ruokavalion lisääntymisen myötä. Avokadoöljy on kookosöljyn tavoin todella monikäyttöinen, ja sopii loistavasti niin ruoanvalmistukseen kuin ihon hoitoonkin! Miedon makuinen, hieman makeahko avokadoöljy soveltuu monenlaiseen ruoanlaittoon, salaatinkastikkeiden tekoon, sekä paistamiseen. Ulkoisesti käytettynä, avokadoöljyn kerrotaan siloittavan ihoa - täten sopivan erityisesti silmänympärysihon, sekä kuivan, ikääntyneen ja couperosa-ihon hoitoon. Hyvien rasvojen merkitystä korostetaan tänä vuonna myös mitokondrioiden kautta; mitokondriot (aka solun voimalaitokset) tuottavat energiaa koko elimistön tarpeisiin, ja mitokondrioiden toiminta määräytyy pitkälti sen mukaan, minkälaisia rasvoja me syömme. Parantamalla ruokavalion omega-6-/omega-3-rasvahappojen suhdetta, sekä huolehtimalla riittävästi omega-3-rasvahappojen saannista, voidaan ehkäistä mitokondrioiden haitallisia muutoksia.

Tietoinen hengittäminen

Mindfulness ja mediaatio elävät kukoistuskauttaan, mutta tänä vuonna ennustetaan tietoisen hengittämisen lyövän läpi kolmantena (kustannus)tehokkaana stressinhallintakeinona. Tietoista hengittämistä voi tehdä missä ja milloin vain, ja on juuri helppoutensa ansioista tulevaisuuden tärkeä työväline keho-mieli-yhteyden tasapainottamiseen. Jo muutamilla syvillä, hitailla hengityksillä voidaan vähentää stressiä ja ahdistuneisuutta, nostaa energiatasoja ja parantaa keskittymiskykyä. Näin muutamia mainitakseni.

Muita mainitsemisen arvoisia asioita ovat kylmähoito, moringa, itsehoito, detoxlomat ja kuvissakin näkyvä hyönteisruoka. Ostin sirkkagranolan mielenkiinnosta testiin ja jotenkin kuvittelin sirkkojen olevan jauhettu (=piilotettu) myslin sekaan, mutta mitä. Siellä kuivatut sirkat ilosesti loikoilivat kauran ja kurpitsansiementen seassa, jalkoineen, siipineen ja päineen :D Makuelämys oli ihan OK, mutta vielä en ole muihin sirkkatuotteisiin hurahtanut. Onko joku muu ehtinyt kokeillut näitä uutuuksia - tai jopa ihastunut?

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.