Erikoisia vatsaoireita

Rakkautta & Mamarkiaa

Korvennus. Se on paras sana, jonka olen keksinyt kuvaamaan vatsassani olevaa oloa viime viikkoina. Sitä korventaa siitäkin huolimatta, että (ilmeisesti lappeenrantalainen) sanavalinta huvittaa Allua. Vatsa turpoaa ja kramppaa. Voin pahoin ja vaiva yltyy, kun syö, mutta eihän syömättäkään voi olla. Ruokavalio on jo gluteeniton, lähes sataprosenttisen maidoton ja hyvin kasvispainotteinen, mutta silti keskityin ensimmäisenä etsimään syyllistä ruokavaliosta. Syytin sokeria ja soodaa, (taas) kauraa ja hiilihydraatteja ylipäätään. Hetken yksinkertaisia järkisyitä mietittyäni muistin, että vatsani oireilee aina elämänmuutoksiin ja stressiin. Joskus rajustikin. Kokemukseni muistaa, että yleensä keho on reagoinut suurempaan stressiin, kuin itse olen tunnistanut. Kertasin tilanteen mielessäni.

Frida aloittaa päiväkodin 25 päivän kuluttua. Emme tiedä vielä päiväkotia.

Aloitan työt 25 päivän kuluttua. Siinäkin on vielä kysymysmerkkejä.

Sitten päivät muuttuvat täysin. Frida menee ensimmäistä kertaa rakentamaan luottamusta ja tunnesiteitä täysin tuntemattomiin aikuisiin. En tiedä enää mitä lapseni tekee päivän aikana.

 

Allun piti aloittaa muutaman viikon isyysloma, mutta töiden takia minä jatkan hoitovapaata isyyslomaksi suunnitellun ajan. Tuntuu kuin olisin saanut pienen jatkoajan, mutta se ei silti ole tarpeeksi. Jos voisin, jatkaisin kotona vielä syksyyn asti. Olo on ristiriitainen. Uskon, että kaikki menee hyvin ja teemme oikeita päätöksiä tulevaisuutta varten, mutta keho taitaa olla toista mieltä. 

Vaivat helpottivat jouluna, mutta palasivat samalla hetkellä, kun puheet siirtyivät alkuvuoteen, päiväkotiin ja töihin. Nyt pitäisi taas takoa päähän, että on turhaa murehtia asioita, joihin ei voi vaikuttaa. Oikeastihan asiat ovat hyvin. Ja tulevat myös menemään hyvin. 

 

 

 Onneksi Allu on tämän viikon vapaalla ja saamme viettää enemmän aikaa yhdessä. Hassutella murheet mataliksi.

 

Miten sinun keho kertoo stressistä? Millaisia keinoja käytät murehtimatta olemiseen?

 

 

Murheita ja haikeutta aiemmin:

Vauvakutsut ja ripaus haikeutta

"Äiti, älä itke. Ota tosta plussa."

Voiko hoitovapaalla uupua?

INSTAGRAM / FACEBOOK / BLOGLOVIN'

Share

Kommentit

Mia K.
Voi taivas

Tuttua tunnetta. Liiaksikin! Nyt onneksi on tätä ikää, ja noh... viisautta? ;) Mutta aikoinaan opettelin ihan pysähtymään jokaisen tuollaisen stressitunteen viereen, ja hyväksyin. Hyväksyin kaiken. Kaiken itsessäni. Sanoin ääneen ne asiat jotka vaivasivat, sitten ääneen että rakastan ♡♡♡♡♡ Rakastan enemmän kuin koskaan. Tunsin miten hyvät aallot vyöryivät ylitse, ja pääsin eteenpäin omalla tielläni :) Mutta, toki nyt kun teen ihan työkseni tätä, opin myös että aika on yksi parhaimmista, joka auttaa ☆

Toivotankin stressitöntä tulevaa vuotta 2017 ♡

 

MARI L
Rakkautta & Mamarkiaa

Voi kiitos Mia näistä sanoista! Tuo hyväksyminen onkin varmasti se isoin oppi. 

Ja ettei ota koko pataljoonan murheita kerralla! ;)

Mitä upeinta uutta vuotta sinulle!

 

Vierailija (Ei varmistettu)

Kuulostaa tutulta, kokeile fodmap-ruokavaliota. Ei ole mikään dieetti tms hömpötys, perustuu siihen että tiettyjen ruokien rakenne ei sula kunnolla suoliston missään osassa, aiheuttaa kaasua, turvotusta, kipua ja pahaa oloa. Homma toimii myös joillain niin että kun vatsa tai siis suolisto on rauhoittunut akuutin vaiheen jäljiltä, voi joitain kieltolistan ruokia nauttia kohtuudella silloin tällöin. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Sitten lekuriin jos homma taltu.

MARI L
Rakkautta & Mamarkiaa

Kiitos vinkistä! Tsekkasinkin idean ja ohjeen. Luulen, että minulle on silti paras olla keskittymättä liikaa ruokien kieltämiseen. Aiemmin se on johtanut liialliseen varovaisuuteen, yksipuoliseen ruokavalioon ja ajatusten pyörimisen ruuassa. Eli syömishäiriöihin. En halua enää miettiä mitä hedelmää saan syödä. Listasta sai kuitenkin ihan hyviä yksittäisiä vinkkejä. Bongasin pari ruoka-ainetta, jotka selvästi aiheuttavat oireita. Ovat aina aiheuttaneet. Joten kiitos vielä! Vilja- ja maito-osasto olikin aikalailla kunnossa tuon mukaan. :)

Kommentoi