Kalliohipsteri ei hyväksy

Räyhälä

Suosittelen nyt etenkin markkinointi-ihmisiä saumuroimaan jo ekstraompeleita pelipaitoihinsa, nimittäin aion nostaa esille kriittisen huvittuneen ääneni erästä tämän hetken kampanjointitrendiä kohtaan.

Festivaalien ja kyläyhteisöllisten tapahtumien valjastaminen markkinavoimien käyttöön - tai pikemminkin suoran mainonnan härski naamioiminen lämminhenkisen ja yhteisöllisen diy-kulttuuritoiminnan kuosiin.

Tässä ei vaan voida mennä muualle kuin metsään. Miten koomista! Näen ja kuulen sieluni silmin ja korvin miten kampanjatiimissä on mietitty kuumeisesti kuinka nostaa pankin tai ostoskeskuksen brändi uudelle coolimmalle levelille. Kuinka tuoda läpeensä kaupalliset sanomat tiedostavien, vaativien ja korkeasti koulutettujen kaupunkilaisnuorten silmille ja huulille? Kuinka luoda hypeä meidän tuotteen ympärille?

No tietysti lähdetään kaivamaan sieltä mikä on nyt sitä coolia ja mikä liikuttaa nuoria ihmismassoja sukupuoleen katsomatta - järkätään ITIS Block Partyt, Säästöpankki Street -"festivaalit" tai perustetaan kuvan mukainen pop up -konttori Made in Kallio -liikkeeseen! 

Periaatteessa arvostan rohkeutta lähteä kokeilemaan ennakkoluulottomasti uusia markkinointikonsepteja, mutta suosittelisin silti katsomaan asiaa monipuolisemmasta näkökulmasta. Yleensä kun erilaisten Block Partyjen ja kaikenlaisen niinsanotun hipsteritoiminnan ytimessä on aika monessa tapauksessa vahva aatteellisuus: omaehtoisuus ja kulutuskriittisyys, ja tapahtumien keskeisinä tavoitteina aitojen elämysten hakeminen ja luominen - ei mikään kaupallinen markkinointitempaustoteutus. Tällaiset kampanjat aiheuttavat yleisössä lähinnä myötähäpeää. Tiedättekö, vähän niinkuin vanha kaalinhajuinen isotäti tuppautuisi mukaasi kaverin kotibileisiin ja yrittäisi iskeä kaikki poikakaverisi puhumalla heille "nuorisolaisjuttuja".

Toki kaupunkikulttuuritoimijoiden tulee ottaa tällaiset trendit ensisijaisesti imarteluna. Nämä toimijat ovat onnistuneet luomaan sellaisia asioita, kokemuksia, hypeä ja fiilistä, joita ei voi ostaa rahalla. Ei, vaikka miten yritettäisiin ja millaisilla summilla tahansa.

Seiniin ja someen voi aina satsata, mutta samalla kannattaa kysellä mihin valoon tällainen hullunkurinen brändäily asettaa yritykset meidän niinsanottujen Kalliohipstereiden silmissä. Meidän, jotka olemme ilmeisesti ensisijaista kohderyhmää.

Ehkä vähän säälittävään, mutta ennen kaikkea huvittavaan. Tsihihii!

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.