Mitä lehden kanteen? – osa n

Rönsy

Arvaa kuka!

Tämä Blondinbellan lehti on kuulemma menestynyt hyvin ja aiotaan lanseerata ensi vuonna myös muissa Pohjoismaissa, ensimmäisenä Suomessa. Se on hämmästyttävää, ja mielenkiintoista. Kun  Suomessa ei kovin moni kuitenkaan edes tunnista tätä vakiokansikuvahenkilöä. (Paitsi varmaan Rönsyn lukijat jo.)

Laitetaan nyt vielä toinen pähkinä tähän helteen kunniaksi. Viiden pisteen vihjeet näihin täältä ja täältä. Sori kun mulla ei nyt ole tähän hätään mitään palkintoja oikein arvanneille.

Share

Kommentit

Anna
Ai niin!

Lehdellä on ainakin osuva nimi.

Joanna Palmén
Rönsy

Joo, taitaa vastata sisältöä poikkeuksellisen hyvin.

V (Ei varmistettu)

Musta on vähän hassua dissata nuorta, rohkeaa ja innovatiivista naista, joka jo 20-vuotiaana pyörittää bloginsa lisäksi käsittääkseni neljää osakeyhtiötä ja lisäksi opiskelee itselleen kaupallista tutkintoa ja haaveilee investointipankkiirin urasta, hankkii itse omat rahansa ja tavaransa ja kaiken lisäksi puhuu itsensä hyväksymisen ja rakastamisen tärkeydestä. Aika harva saa yhtä paljon aikaiseksi koko elämänsä aikana. Egoboost voi nimenä olla korni, mutta toisaalta lehtihän on suunnattu nuorille tytöille ja naisille, ja tarkoituksena on luoda lukijoille uskoa itseensä ja kykyihinsä ja auttaa hyväksymään itsensä sellaisena kuin ovat. Toki ajattelen itsekin, ettei BB:n tarvitsisi poseerata joka numeron kannessa itse, mutta toisaalta lehti henkilöityy vahvasti häneen, joten ehkä se ensimmäisissä numeroissa on perusteltua?

Mielestäni Blondinbella on aika hieno roolimalli nuorille tytöille moninkin eri tavoin. Huonompiakin malleja löytyy, tsekkaa vaikka Kissie.

Joanna Palmén
Rönsy

Ymmärrän täysin tän problematiikan, siksi pidättelinkin kaikin voimin, etten sanoisi muuta. Olen seurannut Bellaa useita vuosia, ja ei toi hänen maailmankuvansa kyllä ihan ongelmaton ole. Toki on hyvä puhua itsensä hyväksymisestä, ja muutenkin hän on tosi hyvin kirkastanut sanomaansa tossa parin viime vuoden aikana, ja pärjännyt ilmeisen hienosti bisnespuolella. Mielenkiintoinen hahmo, mutta on se blogi kyllä myös loputtoman täynnä itserakkautta ja yltiökuluttamista ja täysin sokeaa yläluokkaisuutta (mikä ei toki tarkoita, etteikö siinä voisi olla paljon myös hyvän esikuvan piirteitä). Onneksi se on vissiin lakannut kirjoittamasta "poliittisia" postauksia, ne oli myötähäpeän huipentumia.

Lehteä en ole edes nähnyt, olen lukenut vain kansiotsikot. Ja pikemminkin hämmästyneenä kuin mitään muuta seurannut ja raportoinut trendiä, jossa aikakauslehti konseptoidaan jonkun henkilön ympärille, ja henkilö poseeraa kannessa joka numerossa. Mielenkiinnolla odotan, tuleeko Suomeenkin tällaisia ja pärjääkö ne. Kuitenkin vähän outoa, jos ensimmäinen tulija on Blondinbellan Egoboost, koska käsittääkseni onnistuminen edellyttää, että tällä konseptihenkilöllä on jo valmiiksi melko lailla mainetta ja myyntivoimaa. Suomessa Blondinbellalla ei sitä ole.

Ja siis olenhan jo aiemminkin todennut, että happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Teemu
Thing for the Bling

Itse en ole tuota blondia seurannut, mutta Elin on ihan superupea ja yllätykseni oli suuri, kun löysin STYLEBY:n Rautatientorin Alepan lehtihyllyltä! Kiikutin sen kotiin ja luin kannesta kanteen ja siitä jäi kyllä tosi hyvä fiilis.

Ihailen ruotsalaisten heittäytymiskykyä ja uskallusta! Kelatkaa, jos joku Sara La Fountain (tuli ihan ekana nyt mieleen) menisi A-Lehtien toimistolle ja olisi, että "Hei tota haluaisin perustaa lehden, jossa olis kokkausta ja muotia. Ja ainii mä olisin joka numeron kannessa ja sen nimi olisi sitten muuten LA FOUNTAIN" nii mitähän ne isot pamput siellä sanoisi? :D Niinpä...

Me ollaan Suomessa niin valovuosien päässä Ruotsista, mutta kyllä tohon täälläkin vielä päästään. En  tietysti sano, että kaikki mitä tapahtuu Ruotsissa pitäisi tapahtua myös Suomessa, mutta kyllä täälläkin blogibisnes tulee kasvamaan huikeasti ja joku tuollainen lehti kyllä varmasti perustetaan myös täällä. Joskus...

Vierailija (Ei varmistettu)

Mä oon kyllä luullu, että Blondinbella on aikas suosittu suomalaisten muotiblogeja lukevien keskuudessa. Se on vaan vähän kuin seiskalehti. Moni sitä lukee, mut harva kehtaa myöntää...

Shoegal (Ei varmistettu)

Taidetaan olla Blondinbellasta aika samaa mieltä. Olen aina silloin tällöin lueskellut muutamia postauksia, mutta en kovin kauan ole tästä tytöstä edes tiennyt. Se blogi on vaan niin hysteerinen :) 20 ja risat vee tyttö antaa elämänohjeita itseään pari vuotta nuoremmille ja ilmeisen tosissaan. Joo, hän on kai sitten luonut bisneksen tällä blogillaan ja siihen liittyvillä asioilla, ja ei voi tällainen 32v. suomalaistäti tajuta, miten se on mahdollista.

Toivoisin, ettei Suomeen ihan tällaista ilmiötä pääse tulemaan, mutta kieltämättä tietyt 20v+ suomalaistyttöjen blogit ovat syvällisyydeltään samaa tasoa ja kertovat vaan jotain niin outoa näiden tyttöjen elämänarvoista... (Kyllä, blogit antavat toki vain pintaraapaisun heidän elämästään, mutta vähän heikolta vaikuttaa, hahaa.) Todennäköisesti kuitenkaan samanlaisia tuloja ei mistään Indiedaysistä tai muualta saa, mitä Blondinbella on itselleen tällä hommalla hankkinut. Mutta voi toki olla, että tilanne muuttuu, ja onpa tosi surullista jos näin käy.

Joanna Palmén
Rönsy

Hei, kiitos kommenteista kaikki. Olen vaihteeksi katsomassa rallia Jyväskylässä, ja täältä on paitsi ajanpuutteen myös jonkinlaisen kulttuurieron takia hankala kommentoida näitä asioita :)

Mä en kanssa ihan välttämättä toivo että "tohon päästään" Suomessa, enkä kyllä ihan uskokaan, Suomi on niin monin tavoin erilainen kuin Ruotsi. Olisipa mielenkiintoista nähdä, miten kävis Teemun ideoimalla La Fountain -lehdelle, kun en vaan mitenkään, mitenkään pysty uskomaan että se täällä menisi.

Ja vierailija, joo, kyllä varmaan Blondinbellalla on Suomessa lukijoita, mutta vaikka niitä olisi tuhansia (?), niin se ei vielä ole sellainen vankka pohja, jolle tuollaista brändilehteä olisi helppo perustaa. Että siinä mielessä tarkoitan, että kukaan ei tunne.

Teemu
Thing for the Bling

"Toivoisin, ettei Suomeen ihan tällaista ilmiötä pääse tulemaan"

Miksi ei? Suomessa nuoret ja yritteliäät ihmiset eivät saa menestyä itselleen tärkeällä asialla, eli blogin pidolla? Pitääkö kaikista tulla äitejä, hyviä vaimoja ja tehdä "normaali" työura jossain konttorissa? (En siis tarkoita tätä millään tavalla loukkauksena äideille, konttoreissa työskenteleville tai hyville vaimoille!!). Musta tuo vaan kuulostaa nyt vähän oudolta... :D

Maailma muuttuu ja nuoret, yritteliäät ja tyylitietoiset ihmiset tulevat olemaan seuraavia menestyjiä, halusittepa sitä tai ette. Itse olisin ainakin enemmän kuin iloinen, jos saisin joskus lukea "No Fashion Victims" -lehteä tai "Auroran henkarit" -lehteä! Tai vaikkapa omaan blogiini perustuvaa lehteä, tottakai. Tuntuu vähän siltä, että Suomessa ei haluta edes, että mitään uutta keksitään ja mihinkään villiin ja uuteen juttuun ei uskalleta tarttua. Ihailen ruotsalaisten riskinottokykyä!

"Suomi on niin monin tavoin erilainen kuin Ruotsi"

Millä tavoin? Tai siis tottakai on, sehän nyt on selvää, mutta jos mietitään tätä asiaa nyt ihan vain sen kannalta, että mikä menestyy lehtibisneksessä / blogibisneksessä. Miksi Suomessa tämä sama juttu ei voisi tapahtua, kuin mikä on Ruotsissa tapahtunut? Suomessa on paljon ihmisiä, jotka käyttävät nettiä päivittäin. Suomessa on myös paljon muodista ja tyyleistä kiinnostuneita ihmisiä. Ei Ruotsissa ole ihmisiä niin paljoa enempää, että tämä selittyisi väkimäärällä. Itse uskon, että kyse on vain asenteista. Suomalaiset ovat hyväksyneet asenteen, että "jätetään ne muotijutut niille ruotsalaisille" ja lisäksi vielä tämän, että ei täällä voi muka pärjätä tollaisella blogihörhötyksellä. Kyllä voi, jos niin halutaan. Kaikki on kiinni vain kuluttajien/lukijoiden mielikuvista ja asenteista. 

Ihan yleisesti nyt jos puhuisi vielä tästä "jätetään nämä muotijutut ruotsalaisille" -jutusta, niin Suomi voisi olla seuraava Ruotsi, jos niin haluttaisiin. Seppälä voisi olla seuraava H&M, jos niin haluttaisiin, tai jos sellainen uusi yritys tehtäsiin (en nyt tiedä että kuinka eettisesti tai muuten hyvä juttu on suoltaa halpavaatteita joka viikko kauppoihin, mutta siis tajuatte varmaan pointin). Suomalainen muotibisnes voisi olla ihan toisissa sfääreissä, jos niin vain haluttaisiin. Suomessa ollaan tehty vähän se virhe, että kärjistetysti kaikki jutut on pelattu yhden kortin varaan - Nokian. Suomella ei ole mitään muita suuria kansainvälisiä yrityksiä, ja on vuosia luultu, että se riittää. No, ei se riitä ja esimerkiksi Nokia on luhistumassa niin lujaa vauhtia, että oksat pois. Kannattaisi ottaa kaikki keinot käyttöön, jotta keksittäisiin uusia ideoita, uusia vientituotteita ja muutenkin uusia tuulia vähän tähän maahan.

Mua nyt naurattaa vähän tää mun manifesti... :D:D:D Sori ei tästä pitänyt tulla näin pitkää!! Intohimoja herättävä aihe vaan! :D

Nimpsu (Ei varmistettu)

Tuntuu, että Joanna tullut hieman vanhaksi, eikä oikein ymmärrä nykynuorison ajattelua ja elämäntapoja:)

Anna
Ai niin!

Niin, onhan se bloggaajien väsäämä New Lookikin onnistunut tosi hienosti.

Tämä oli sarkasmia.

Vierailija (Ei varmistettu)

Mä ainakin tarkoitin omalla kommentillani siitä, etten toivoisin "tällaista ilmiötä" Suomeen, että en ymmärrä, miten Blondinbellan kaltaisella blogilla on saatu luotua tällainen bisnes. Ei mulla ole mitään sitä vastaan, jos tällainen ilmiö syntyisi sellaisen bloggaajan ympärille, jonka blogissa olisi jotain oikeaa sisältöä. Jos siinä käsiteltäisi vaikkapa muotia, tyyliä, leffoja, kulttuuria (ihan mitä tahansa lifestyle-kategoriaan menevää) yleensä jollain sellaisella tavalla, joka osoittaisi, että kirjoittajalla liikkuu päässää jotain muutakin kuin merkkituotteiden shoppailu ja itsensä esilletuonti. Eli että kirjoittajalla yksinkertaisesti olisi jotain persoonaa, jota tuoda blogissa esille.

Blogit, joissa esitellään joka päivä jotain uusia ostoksia lisättynä lauseilla "mä oon kyllä shoppailulakossa, mutta tää oli pakko saada", ei vaan ansaitse mun mielestä mitään bisnesimperiumia siihen ympärille. Sellaisia blogeja saa toki olla ja niitä on ihan hauska seurata, mutta ei sellaisella sisällöllä toivoisi kenenkään omaisuutta ansaitsevan :) Toivon siis, että suomalaislukijat, tytöt ja naiset, vaatisivat ja haluaisivat jotain parempaa...

Shoegal (Ei varmistettu)

Niin ja tuo edellinen vierailija oli siis Shoegal :)

Joanna Palmén
Rönsy

Vihdoinkin kotona.

Nimpsu on varmasti oikeassa, olen vanha enkä tajua. Teemu, "tällaisella ilmiöllä" en tarkoittanut, ettei blogin pidolla saisi menestyä (aika pitkälle tulkitsit yhtä lausetta kun aloit puhua äitiydestä ja konttoriurista). Tarkoittamani ilmiö oli aikakauslehtien (tai varmaan monen muunkin tuotteen) henkilöbrändäys, joka musta vaan yksinkertaisesti on vastenmielistä narsismia ja toisaalta lapsellista henkilöpalvontaa. (Blogi on tässä lähtökohtaisesti aivan täysin eri asia kuin lehti, mutta tietenkin blogejakin on laidasta laitaan.) Ja vaikka se minusta, vanhasta kalkkiksesta, on vastenmielistä, se ei tietenkään tarkoita, etteikö se voisi olla hyvä bisnes tietyissä tapauksissa, maissa ja kohderyhmissä.

Miksi taas en kuitenkaan usko että se Suomessa toimisi, on nämä Suomen ja Ruotsin erot, joista tässä yhteydessä tarkoitin seuraavia: 1) Ruotsin markkina on erilainen. Ruotsin "riskinottokyky" on parempi jo siitä syystä, että siellä on aina ollut paljon, paljon enemmän löysää rahaa ja siellä on tälläkin hetkellä paremmat taloudelliset näkymät kuin meillä. Tunnen omaa alaani sen verran että tiedän, kuinka tolkuttoman vaikeaa täällä on tehdä kaupallisesti kannattavaa aikakauslehteä, kun kohderyhmät ovat niin pieniä. Ja kuinka vähän on tahoja, jotka uskaltavat tai edes pystyvät satsaamaan uskottavasti ja kärsivällisesti uusiin lehtituotteisiin. 2) Tämä tuli jo tavallaan esiin tuossa sun kommentissasi, ruotsalaiset ovat huomattavasti positiivisempia ihmisiä kuin suomalaiset, suorastaan äärikilttejä ja -kannustavia. Kenellekään ei siellä sanota pahasti (ei silloinkaan kun todella olisi syytä). Kun taas Suomessa kaikille sanotaan pahasti, heh. Lyödään lyttyyn, jos joku jotain yrittää. Tämä oli nyt vähän kärjistys, mutta kuitenkin, siinä on suuri ero, ja sen takia uskon, että jos joku Suomessa laittaisi naamansa lehden vakiokanneksi ja nimensä sen päälle, niin ei olisi yksi eikä kaksi suomalaista, jotka joko mielessään tai ihan ääneen tuhahtaisivat, että kuka tuokin luulee olevansa. (Tämä ei tietenkään ole hyvä piirre meissä suomalaisissa, mutta itse toivoisin että tähän löytyisi jonkinlainen kultainen keskitie näiden kahden äärilaidan väliltä, terve kriittisyys.)

Shoegal, ihan totta, juuri noin mäkin olen tuosta BB:sta ajatellut. Ja Anna, joo, New Look on tosiaan hyvä esimerkki siitä, että bloggaus ja lehden tekeminen ovat eri asioita.

Teemu
Thing for the Bling

Anna: New Look ei ole bloggaajien tekemä lehti... :) Bloggaajat kirjoittavat juttuja siihen, mutta sitä pyörittää, taittaaja ja kokoaa kyllä ihan ammattitoimittajista koostuva, erillinen toimitus/tekijätiimi.

Kommentoi