Orastavat digi-Räikköset

Tampereella järjestetyssä pelitutkimusseminaarissa tutustuin Miguel Espadaan, joka oli tullut Suomeen esittelemään interaktiivista installaatiota Interactive Chalk Cars.

Installaatiossa ihmiset voivat piirtää liiduilla lattiaan mieluisensa kilparadan, jonka kamera-projektori-härdelli taltioi reaaliajassa digitaaliseen muotoon. Tämän jälkeen sähköaivo pullauttaa lattialle muutaman projisoidun auton, joita osallistujat voivat kontrolloida tavallisilla pelikonsoliohjaimilla. Autot eivät voi ajaa liidulla piirrettyjen rajojen yli, joten pelialueen voi rajata ja muokata mieleisekseen lattiaan tuhertelemalla.

Paitsi että heijastetuilla autoilla on lystiä ajella museoiden ja gallerioiden lattioilla, reaaliaikaisesti muokattava ajoympäristö lisää yllätyselementin huristeluun. Kuten installaation tekijät ovat muistiinpanoihinsa kirjanneet:

Players used the real-time transformation for cheating. They included new curves or obstacles to gain advantage over their opponents. This behavior added an embodied interactive layer to the installation, because users have to move around in order to change the circuit while driving with their joysticks.

Kuulemma mediataidefestareilla installaatio vetää puoleensa erityisesti humalaista taideväkeä. Viinasta en tiedä, mutta haluaisin kyllä kovasti kaasutella digiautolla pitkin Kiasman lattioita. Ehkä orastavia digi-Räikkösiä löytyisi Suomesta muitakin!

Onko kuraattoreita kuulolla? Tämä suomeen, jooko!

Share

Kommentoi