Ladataan...

Taiteilija Tomás Saraceno, jonka näyttely nähtiin Taidehallissa viime vuonna Juhlaviikkojen aikaan, on rakentanut tähän mennessä suurimman tilateoksensa Düsseldorfiin.

Kunstsammlung Nordrhein-Westfalenin K21 Ständehausin atriumiin, 20 metrin korkeuteen avoimen tilan ylle on viritetty kaikkiaan 2500 neliötä verkkoja, joiden päällä kävijät voivat kävellä, istua tai maata - jos uskaltavat. Verkot on jaettu kolmeen kerrokseen ja niiden välissä on hopeisia tai läpinäkyviä ilmalla täytettyjä palloja. Hämähäkkien verkonrakennustaidoista kiinnostunut taiteilija antaa ihmisille mahdollisuuden testata miltä tuntuisi itse seikkailla verkoissa, jalan alla joustavalla pinnalla.

Teos on esillä ensi vuoden syksyyn saakka. Tosin silloin tällöin se on suljettu muutaman päivän ajaksi huoltotöiden ja turvatarkastusten johdosta. Muutenkin kävijöiden turvallisuudesta on huolehdittu hyvin: teokseen päästetään enimmillään 10 ihmistä kerralla ja vain tasapohjaisissa kengissä. Ja ikää pitää olla vähintään 12-vuotta.

Jari-Pekka Vanhala
Amanuenssi

Kuva: Tomás Saraceno: ”In Orbit”. Courtesy of the artist. Photo: Studio Saraceno. ©Art Collection NRW.
Share
Ladataan...

Ladataan...

Tate Liverpoolin uusi näyttely ”Art Turning Left” esittelee kuvataidetta ja muita kulttuurihankkeita, jotka ovat saaneet innoituksensa ns. vasemmistolaisista arvoista, Ranskan vallankumouksen ajoista alkaen. Yhteisiä piirteitä eri aikoina ilmenneelle vasemmistokulttuurille ovat jonkin sortin idealismi, toimiminen yhteisöissä, tasa-arvokysymykset sekä vaihtoehtoisten talous– ja yhteiskuntamallien etsiminen.

Näyttelyssä on mukana entisiä ja nykyisiä taiteilijakollektiiveja, kuten brittiläinen The Hackney Flashers, yhteiskunnallisista asioista ja feminismistä kiinnostunut naisryhmä. Se toimi vuodesta 1975 alkaen muutaman vuoden ajan. Alkuperäisenä missiona oli tehdä ”näkymätön näkyväksi” eli kuvata ja dokumentoida naisten arkea kotona ja työssä sekä osoittaa heidän panoksensa talouteen. Myös vaatimus samasta palkasta sukupuolesta riippumatta oli tapetilla jo silloin.

Arkistomateriaalin kautta näyttelyssä esitellään tanskalaisen Palle Nielsenin projekti ”Modellen. En modell för ett kvalitativ samhälle.”, joka vuonna 1968 muutti Moderna Museetin näyttelytilan lasten muodostamaksi yhteisöksi.

Yksittäisiä mielenkiintoisia löytöjä historiasta näyttelyssä edustavat Iwao Yamawaki (k. 1987), Bauhausissa koulutuksensa saanut japanilainen valokuvaaja, sekä italialainen Giuseppe Pinot-Gallizio (k. 1964), ”teollisen maalauksen” luoja. Hän keksi levittää maalia mekaanisesti rullalla olevalle kankaalle ja sen jälkeen leikata siitä ostajille sopivia paloja. Ideaa sovellettiin myös kokonaisissa maalausympäristöissä, ”luolissa”, joissa kankaat peittivät seinät, lattian ja katon. Taiteilijan iskulauseena uuden ajan teolliselle, mekaanisuuden demokratisoimalle kulttuurille oli “Made by the People”.

Nykyään toimivista taiteilijoista näyttelyssä ovat edustettuina mm. Jeremy Deller ja Alan Kane, joiden yhteinen hanke “Folk Archive” dokumentoi ja kommentoi nykybrittien arkea ja juhlaa. Näyttely paljastaa, että Englannissa tällekin kansanelämän arkistohankkeelle oli edeltäjänsä, 1930-1950 –luvulla toiminut Mass Observation –liike. Se oli yhteiskunnallinen tutkimushanke, joka perustui vapaaehtoisten tarkkailijoiden tekemiin havainnointeihin ja raportteihin ihmisten arkielämästä. Liike herätettiin eloon uudelleen vuonna 1981.

Jari-Pekka Vanhala
Amanuenssi

Art Turning Left: How Values Changed Making 1789–2013
Tate Liverpool 8.11.2013 – 2.2.2014
Share
Ladataan...

Ladataan...

Mika Taanila, ”Keskeneräinen” (2013), Olkiluodon 3. ydinvoimalan pienoismallin 37 arkkia kehystettyinä (yksityiskohta).

Miten ydinvoimala rakennetaan? Siitä kertoo Kiasman viidennessä kerroksessa Mika Taanilan videoteos ”Suomen sähköisin kunta”. Se kuvaa rauhallisesti etenevällä tahdilla, kolmea kuvaa rinnastaen, maailman ensimmäisen kolmannen sukupolven EPR™ -reaktorin pitkään jatkunutta rakennusurakkaa Olkiluodossa. Aiheeseen liittyen näyttelyssä on esillä myös 37 kartongista muodostuva voimalan pienoismallin arkkisarja.  Jos kehystettyjä arkkeja pääsisi saksimaan, niistä voisi kärsivällinen askartelija rakentaa itselleen pahvisen pienoisvoimalan.

Erich Berger & Martin Howse, Geigerlaskuriin perustuva tee-se-itse-säteilymittari

Miten rakennetaan säteilymittari? Se taas selviää Erich Bergerin ja Martin Howsen oppaasta, joka esittelee helposti rakennettavan, geiger-putkeen perustuvan säteilymittarin teko-ohjeet. Se syntyi syyskuussa 2013 järjestetyssä työpajassa, joka oli osa taiteilija Mari Keski-Korsun käynnistämä projektia ”Tapaus Pyhäjoki”. Sen ”tarkoituksena on etsiä taiteen perspektiivejä Pyhäjoella tapahtuvaan suureen muutokseen, jonka ydinvoimalan mahdollinen rakentaminen aiheuttaa sekä tätä kautta pohtia myös energian tuotantoa ja kulutusta maailmassa”, kerrotaan projektin kotisivuilla.

Myös ydintuhon jäljet kiinnostavat taiteilijoita. Tsernobylin suljettua voimala-aluetta ja aavekaupunki Pripjatia on videoteoksensa aiheena käyttänyt mm. amerikkalainen Diana Thater (“Chernobyl”, 2011). Sitä – samoin kuin monia Tsernobyl-aiheisia valokuvaprojekteja - on kritisoitu liiallisesta estetisoinnista ja raunioromantiikasta, mutta ainakin eläinten ystäviä kiinnostanee, että Thaterin kuvissa esiintyy lähes sukupuuttoon kuolleita przewalskinhevosia, joita on uudelleen sijoitettu sukuaan jatkamaan ydinvoimalaonnettomuuden vuoksi autioituneelle alueella. Kuinkahan energisiä varsoja siellä tulevaisuudessa laiduntaakaan?

Norjalaisen Siri Hermansen video “Chernobyl Mon Amour” (2012) käsittelee puolestaan ydinkatastrofin vaikutuksia luontoon ja ihmisiin kahden alueella työskentelevän oppaan näkökulmasta: Tsernobyl on tosiaan nykyään myös suosittu matkailukohde.

Makoto Aida,” Monument for Nothing IV”,2012, akryyli ja paperi vanerille, puu, 570 x 750 cm. Courtesy Mizuma Art Gallery; photo by Osamu Watanabe; photo courtesy Mori Art Museum, Tokyo.

Monet taiteilijat ovat käsitelleet teoksissaan vuonna 2011 maanjäristyksen ja tsunamin aiheuttamaa Fukushiman voimalan onnettomuutta Japanissa. Aida Makoton suuri teos “Monument for Nothing IV” näyttää kauempaa katsottuna saaristoaiheiselta akvarellilta, mutta lähempää tarkasteltuna sen pinnan huomaa rakentuvan sadoista tekstikatkelmista. Ne ovat paperille tulostettuja, ydinvoimalan tuhosta viestinneitä  tweet-kommentteja.

Fukushima oli myös monen teoksen aiheena Japanissa lokakuun lopussa päättynesssä Aichin triennaalissa. Hollantilaisen Aernout Mikin installaatioon ”Cardboard Walls” kuulunut video oli kuvattu Fukushimassa paikallisten ihmisten kanssa. Samassa näyttelyssä oli mukana myös Taanilan videoteos ”Suomen sähköisin kunta”.

Ydinvoimala voi toimia myös taiteen esityspaikkana. Vuonna 2010 korealainen Kimsooja installoi monumentaalisen videoteoksensa Yeonggwangin ydinvoimala-alueelle. Kuvia maapallon perusenergioiden ilmentymistä, kuten hehkuvista laavavirroista ja sinisistä jäätiköistä, sisältänyttä filmiä esitettiin yli kilometrin pituisen aallonmurtajan päälle asetetuissa kahdeksassa suurnäytössä. Yleisö tuotiin paikalle tarkkojen turvallisuusmääräysten saattamina.

Pari vuotta sitten huhuttiin, että maineikas saksalainen taiteilija Anselm Kiefer olisi ostamassa itselleen suuren tilateoksen toteuttamispaikaksi Koblenzin lähellä sijaitsevan, vuonna 1998 lakkautetun Mülheim-Kärlichin ydinvoimalan. Etenkin sen jäähdytystornin kiinnosti taiteilijaa hänen verratessa sitä tilana Rooman Pantheoniin, arkkitehtuurihistorian tunnetuimpaan kupolitilaan. Ydinvoimaa Kiefer pitää energian tuottamisen upeimpana muotona, vaikka myöntääkin, että sen hallitsemisessa on vielä puutteita.

Mutta jotenkin se energia on tuotettava, muutenhan moni taideteoskin jäisi tekemättä ja kokematta. Puolalainen taiteilija Miroslaw Balka on piilottanut katsojan käsin löydettäväksi lämpöenergiaa uudessa kokemuksellisessa tilateoksessaan.  Sitä ei voi sanoin kuvailla, se pitää tulla itse kokemaan Kiasmaan.

Jari-Pekka Vanhala
amanuenssi

Ks. myös Kuvia voimasta Kiasma-blogissa

Mika Taanilan näyttely ”Aikakoneita” Kiasmassa 2.3.2014 saakka.
Miroslaw Balkan teos ”Kosketa minua/Löydä minut” Kiasman Studio K:ssa 19.1.2014 saakka.
Share

Pages