Ladataan...

Taiteilija Tomás Saraceno, jonka näyttely nähtiin Taidehallissa viime vuonna Juhlaviikkojen aikaan, on rakentanut tähän mennessä suurimman tilateoksensa Düsseldorfiin.

Kunstsammlung Nordrhein-Westfalenin K21 Ständehausin atriumiin, 20 metrin korkeuteen avoimen tilan ylle on viritetty kaikkiaan 2500 neliötä verkkoja, joiden päällä kävijät voivat kävellä, istua tai maata - jos uskaltavat. Verkot on jaettu kolmeen kerrokseen ja niiden välissä on hopeisia tai läpinäkyviä ilmalla täytettyjä palloja. Hämähäkkien verkonrakennustaidoista kiinnostunut taiteilija antaa ihmisille mahdollisuuden testata miltä tuntuisi itse seikkailla verkoissa, jalan alla joustavalla pinnalla.

Teos on esillä ensi vuoden syksyyn saakka. Tosin silloin tällöin se on suljettu muutaman päivän ajaksi huoltotöiden ja turvatarkastusten johdosta. Muutenkin kävijöiden turvallisuudesta on huolehdittu hyvin: teokseen päästetään enimmillään 10 ihmistä kerralla ja vain tasapohjaisissa kengissä. Ja ikää pitää olla vähintään 12-vuotta.

Jari-Pekka Vanhala
Amanuenssi

Kuva: Tomás Saraceno: ”In Orbit”. Courtesy of the artist. Photo: Studio Saraceno. ©Art Collection NRW.
Share
Ladataan...

Ladataan...

Tate Liverpoolin uusi näyttely ”Art Turning Left” esittelee kuvataidetta ja muita kulttuurihankkeita, jotka ovat saaneet innoituksensa ns. vasemmistolaisista arvoista, Ranskan vallankumouksen ajoista alkaen. Yhteisiä piirteitä eri aikoina ilmenneelle vasemmistokulttuurille ovat jonkin sortin idealismi, toimiminen yhteisöissä, tasa-arvokysymykset sekä vaihtoehtoisten talous– ja yhteiskuntamallien etsiminen.

Näyttelyssä on mukana entisiä ja nykyisiä taiteilijakollektiiveja, kuten brittiläinen The Hackney Flashers, yhteiskunnallisista asioista ja feminismistä kiinnostunut naisryhmä. Se toimi vuodesta 1975 alkaen muutaman vuoden ajan. Alkuperäisenä missiona oli tehdä ”näkymätön näkyväksi” eli kuvata ja dokumentoida naisten arkea kotona ja työssä sekä osoittaa heidän panoksensa talouteen. Myös vaatimus samasta palkasta sukupuolesta riippumatta oli tapetilla jo silloin.

Arkistomateriaalin kautta näyttelyssä esitellään tanskalaisen Palle Nielsenin projekti ”Modellen. En modell för ett kvalitativ samhälle.”, joka vuonna 1968 muutti Moderna Museetin näyttelytilan lasten muodostamaksi yhteisöksi.

Yksittäisiä mielenkiintoisia löytöjä historiasta näyttelyssä edustavat Iwao Yamawaki (k. 1987), Bauhausissa koulutuksensa saanut japanilainen valokuvaaja, sekä italialainen Giuseppe Pinot-Gallizio (k. 1964), ”teollisen maalauksen” luoja. Hän keksi levittää maalia mekaanisesti rullalla olevalle kankaalle ja sen jälkeen leikata siitä ostajille sopivia paloja. Ideaa sovellettiin myös kokonaisissa maalausympäristöissä, ”luolissa”, joissa kankaat peittivät seinät, lattian ja katon. Taiteilijan iskulauseena uuden ajan teolliselle, mekaanisuuden demokratisoimalle kulttuurille oli “Made by the People”.

Nykyään toimivista taiteilijoista näyttelyssä ovat edustettuina mm. Jeremy Deller ja Alan Kane, joiden yhteinen hanke “Folk Archive” dokumentoi ja kommentoi nykybrittien arkea ja juhlaa. Näyttely paljastaa, että Englannissa tällekin kansanelämän arkistohankkeelle oli edeltäjänsä, 1930-1950 –luvulla toiminut Mass Observation –liike. Se oli yhteiskunnallinen tutkimushanke, joka perustui vapaaehtoisten tarkkailijoiden tekemiin havainnointeihin ja raportteihin ihmisten arkielämästä. Liike herätettiin eloon uudelleen vuonna 1981.

Jari-Pekka Vanhala
Amanuenssi

Art Turning Left: How Values Changed Making 1789–2013
Tate Liverpool 8.11.2013 – 2.2.2014
Share
Ladataan...