Kuppi nurin

Ladataan...
sinkkublogi

Oli vähän pitkä päivä töissä. Oli melko paska päivä myöskin. Tuntui, että kaikki kaupungin hörhöt oli liikkeellä, kaikkia vitutti ja ne tunki just mun kassalle valittamaan kaikesta mahdollisesta. Jos unohdetaan ne ikäkulut kuittivitsit (ei mee verotukseen, pidä muistona, pistä öömappiin jne.) ja ne "ai täs ei oo hintaa, no se on sit ilmainen hehe" -jutut, niin tämä pitkä ja helvetillinen päivä piti sisällään oikeastaan kaiken muun mahdollisen, mitä kaupan alalla voi tulla vastaan. Muun muassa nämä:

1. Natsikortti. En myynyt teinille K-18 tuotteita, vaikka se olikin kuukautta aiemmin täyttänyt 18, mutta sen mukana ollut kaveri ei suostunut näyttämään papereita. Olen siis kusipäänatsi. Ohjeistus on, että jos kassalle tulee esimerkiksi nelihenkinen nuorisoporukka ostamaan K-18 tuotteita, niin kaikilta kysytään paperit, koska kyseessä voi olla välitys alaikäiselle.

2. Rasistikortti. Kävin häätämässä ulkomaalaistaustaisen teinilauman pelikoneilta, koska pojilla ei ollut ikää. Olin rasisti. Kävin myöhemmin häätämässä suomalaistaustaisen teinilauman pelikoneilta, koska pojilla ei ollut ikää. Viereisellä koneella olevilla ulkomaalaistaustaisilla oli ikää. Olin rasisti, koska ulkomaalaiset saa pelata mutta suomalaiset ei. Tämä kortti tosiaan heiluu aika herkästi kumpaankin suuntaan ja oikeastaan missä tilanteessa tahansa.

Esimerkiksi 50e setelit pitää aina käyttää rahantunnistuslaitteessa. Jos ulkomaalaistaustainen maksaa satasen setelillä, jonka käytän rahantunnistuksessa, niin se on rasistista, koska teen sen vain hänen etnisen taustansa vuoksi. Myös romanitaustaisilta kuulee tätä, että heidän viiskymppinen läpivalaistaan vain siksi, että he on romaneja. Jos joku ulkomaalaistaustainen pyytää tarkistamaan lihapakkauksen tuoteselosteen, että eihän siinä vain ole sianlihaa, niin joku suomalainen isäm maan puallustaja alkaa urputtamaan, että kyllä noita mamuja paapotaan, kun heille luetaan tuoteselosteetkin, mutta suomalaisia ei auteta ollenkaan, mut rahat kyllä kelpaa.

3. Lapset ja niiden vanhemmat. Lapset on kivoja ja tykkään höpötellä niiden kanssa, mutta vanhemmilla on korvausvastuu, mikäli lapsi rikkoo myymälässä jotain. Riippuu vähän tuotteesta mitä vaaditaan korvattavaksi, mutta jos lapsi esimerkiksi paljain käsin sörkkii irttareita, laittaa sieltä karkkeja suuhunsa ja sylkee takaisin laatikkoon, niin aika suurella todennäköisyydellä vanhempi joutuu kustantamaan karkit. Lapsia voi myös joskus käskeä olemaan hiljempaa. Kukaan ei jaksa kuunnella jatkuvaa kiljuntaa, huutoa tai itkupotkuraivareita, etenkin jos se jatkuu koko kauppareissun ajan ja aiheuttaa lapselle sellaisen hepulin että se alkaa esimerkiksi heittelemään tavaraa ympäriinsä.

Tänään minä, vartija, muutama lapsi ja heidän vanhempansa jouduimme käymään keskustelun juurikin noiden rikottujen tavaroiden korvaamisesta. Se ei ole ollut ensimmäinen kerta, eikä edes kymmenes, kun tämän perheen jäljiltä on tavaraa hävikissä ja myyntikelvottomina. Vanhemmille ei meinannut mitenkään mennä jakeluun, että miksei niitä loppuja irtokarkkeja voi myydä, jos hänen lapsensa on sieltä kourallisen ottanut, miten niin he joutuu muka korvaamaan, eihän jogurttipurkin tiputtamistakaan tarvi korvata. Ero on siinä, että jogurttipurkit tippuu yleensä vahingossa. Jos joku alkaa tietoisesti heittelemään niitä purkkeja seinään, niin kyllä nekin pitää korvata.

4. Teinit ja esiteinit. Mikään ei mee perille. Ei pyynnöt, kiellot, käskyt tai kehotukset. Henkilökunnalle haistatellaan ja vartijalle vittuillaan, tai sanotaan, että on alle 15v, lällällää. Meillä on aina huomatessa puututtu siihen, että myymälässä ei rullalautailla, -luistella tai mennä sillä uudella tasapainoskootterilla. Joo, se tasapainohomma painaa, mutta voivoi. Se pysyy kannossa, tai sitten myymälästä pihalle. Kun tuo yleistyi, niin melkein kerran viikossa on niitä tapauksia, jossa mennään tai meinataan mennä jotain muuta asiakasta, hyllyä tai esillepanoa päin. Sitten kun yrität selittää sille teinille järkevästi, että miksi sä et saa jyrätä tuolla mummoja, niin vastaukset on luokkaa "haista horo vittu."

5. Alennusnillittäjät. Joo, siinä jogurttipurkissa oli -30% ale. Anteeksi, en huomannut, käykö jos annan tästä ihan käteisenä sen 10 senttiä... "VITTUSAATANAJUMALAUTA TÄÄLLÄ YRITETÄÄN HUIJATA SAATANA HUORA PERRRRKELE TURPAAN TULEE!" Useimmiten nämä ihmiset, joilla se maailma kaatuu siihen kymmeneen senttiin, eivät aina jaksa palautella esimerkiksi pantillisia tölkkejä tai lunastaa jotain 20 sentin kenovoittoa. Ymmärrän, että se on periaate ja totta kai siitä tuotteesta pitää saada se ale, mikä on luvattu, mutta se on ihan naurettavaa että tuollaisen takia aletaan raivoamaan ja karjumaan suoraa huutoa. 

6. Raivohullut. Melkolailla tulikin tuossa jo selitettyä. Eli ne ihmiset, joiden kohdalla on sattunut joku virhe tai kokevat, että nyt on tapahtunut vääryyttä, ja tulevat HUUTAMAAN KURKKU SUORANA ja haukkumaan sen aspan. Yleensä sitä varsinaista ongelmaa ei edes kerrota heti, vaan huudetaan, haukutaan, uhkaillaan ja haistatellaan. Sitten jostain välistä saat ongittua selville, että ahaa, sulta oli vahingossa otettu se hiiva (n. 20snt) kahteen kertaan, ja asia on korjattu minuutissa. Tai olisi, ellei aspa olisi säikähtänyt itkun partaalle. Etenkin kesällä ja jouluna nämä tyypit on niin ihania, kun on harjoittelijoita, joilla ei ole vielä kamalasti kokemusta ja paksua nahkaa ja sitten nämä raivohullut saa jotakin orgastista mielihyvää siitä, että onnistuvat itkettämään myyjää.

7. "Paremmat ihmiset." Eli ne, jotka tuntee esimiehen, toimitusjohtajan, paavin, presidentin tai Johanna Tukiaisen. Myyjällä on ohjeet joiden mukaan se toimii esimerkiksi kampanjoissa. Tänään tuli sellainen keski-ikäinen nainen tyttärensä kanssa (16-18v?) ostamaan vaatteita ja heillä oli kuponki, jolla saa lastenvaatteista -20%. Pahoittelin, että ale koskee vain lastenvaatteita, heidän vaatteensa olivat aikuisten puolelta. Nainen alkoi jankkaamaan, että onhan ne silloin lastenvaatteita kun ne tulee hänen tyttärelleen, eli siis lapselle. Pahoittelin uudelleen, etten voi antaa sitä alea, koska kupongissa on selkeästi määritelty mm. sentit ja merkit niille lastenvaatteille, ja nämä tosiaan ovat aikuisten puolelta. Nainen ilmoittaa häijysti, että onkohan sun esimies samaa mieltä, onko se paikalla, hänpä käy vähän juttelemassa sille, niin sitten nähdään, hän on nimittäin senjasen vaimo ja tuntee senjasen ja joka vuosi kuluttaa ainakin miljoona euroa tässä kaupassa, sinä saat kohta potkut! Kerroin mistä esimiehen löytää ja annoin vielä puhelinnumeronkin josta tavoittaa, eikä ainakaan vielä tullut potkuja.

8. Venäläiset. Turistit, jotka jotenkin automaattisesti olettaa, että jokainen suomalainen puhuu venäjää. Osaan auttavasti venäjää, mutten todellakaan pärjää sillä keskustelutilanteessa, etenkin kun toinen tykittää natiivivenäjää nopealla tahdilla. Tosin venäläisturistit on aina hirveän ilahtuneita, kun joku sanoo sen parikin fraasia venäjää :D Aina tulee kovin ilahtuneesti, että ah da, russkij! :D
"Päläpälä russkij päläpälä dadadada njetnjet spasiba päläpälä."
- Öööh... Govorji po anglitsanien? 
"Ah, da, russkij! Päläpälä dadadadada päläpälä!!!" 
- Umm... I don't understand, sorry. English? Anglitsanien? Njet bonimai, je ne govorji po russkij. 
"Da, russkij!"

9. Vähättelijät. Eli ne tyypit, jotka olettaa että kassahenkilöllä ei ole aivoja, koulutusta tai mitään muutakaan. Että ihminen on jotenkin tyhmä, kun se joutuu kassatyöhön, ei se osaa mitään parempaa. Aina yhtä hienoa, kun joku tulee vähän säälivän äänen kanssa kysymään, että etkö sä oo ajatellut opiskelua? Sitten saat vastata aspahymyn kera, että juu, mä opiskelen ammattikorkeassa :) 

10. Moukat ja mykät. Ne tyypit, joilta puuttuu käytöstavat. Ei tervehditä, heittään vaan rahat jonnekin hihnalle ja häivytään. Näillä tyypeillä on myös mahtava taito vältellä kuittia. Mitään ei sanota, mutta mulkoillaan, väistellään ja yritetään kahdella sormella ottaa vain ne setelit, eikä kuittia.

11. Ennustajan asiakkaat. "Se tavallinen." tai sitten osoitetaan sormella ja aspa joutuu kyselemään, että tämä, tämä, tämä, tämä, tämä, tämä .... Vahingossakaan ei sanota, mitä halutaan, eikä reagoida edes silloinkaan kun osuu oikeaan. Kun "kyllä sun pitäis tietää, mä ostan tän aina!" joo, sinä ja tuhat muuta.

Share
Ladataan...

Kommentit

Kikaltsu (Ei varmistettu)

Huhhuh! Kaikkea te tosiaan joudutte kestämään...Itsekin kassan sillä puolen olleena (lähinnä kenkä/vaatekaupoissa) jotain nähnyt, mutta voin vain kuvitella!
Tsemppiä!! Lasittunut katse silmiin, pepsodent hymy naamaan ja henkinen kuurous ääliöasiakkaiden jutuille :D (tosin helpommin sanottu kuin tehty...)

maryjane
sinkkublogi

Näinpä :D
Aspahymy liimattuna naamalle ja päänsisäisesti miettiä, miten tukehduttaa asiakkaan muovipussilla mahdollisimman nopeasti :D

NotCredibleDates

Ah muistan niin kanssa ärräaikoja :D Vitsit kaikkia noita samanlaisia tapauksia kävi kyllä meilläkin aina haha. Ihanaa!

CougarWoman
CougarWoman

Hei mäkin oon ex-ärräntäti! :D 

maryjane
sinkkublogi

Ärrä - connecting people :D

Asenne kohdilleen ja hymyä ääneen. Joo todellakin ;)

CougarWoman
CougarWoman

Mulla on kanssa vahva asiakaspalvelumenneisyys sekä Ärrällä että Stockalla ja voin kertoa, että kaikista niistä huumehörhöistä ym, joita aseman Ärrällä aika vakituisesti näki, Stockalla oli karseampaa olla. 

Koska kohta nr. 7 (ja vähän 8 myös) :D 

NotCredibleDates

Joo mä en hirveemmin ole joutunut noita Venäläisiä kestämään, mutta kyllä kaikenlaista kansaa oli. Tai no itekin kun yleensä olin Linja-autoaseman Ärrällä niin sekin vaikutti et tosiaan kaikenlaista sakkia löytyi. Huvittavinta se, että yleensä ne huumehörhöt ja känniääliöt oli oikeesti aika helppoja asiakkaita kun eivät tajunneet melkein mistään mitään. Muutamat kerrat vaan lensi kaljakeissit :D

CougarWoman
CougarWoman

Mä olin siinä naapuriärrällä...Siis jos Helsingistä puhutaan. Ou-äm-gee. 

Ei hitsi. Hiki tuli ku luki. Jaksamista! Tuntuu omat ongelmat aika pieniltä asiakkaiden kanssa, pitäs muistaa ettei oo ees välttämättä pahimmasta päästä ne. Kiitos kun palautit maan pinnalle, heh. Terveisin sote-ala.

rondawashere

"Nainen alkoi jankkaamaan, että onhan ne silloin lastenvaatteita kun ne tulee hänen tyttärelleen, eli siis lapselle." En kestä :DDD

 Itsekin monessa asiakaspalvelutyössä saanut kyllä huomata kuinka meitä ihmisiä on niin moneen junaan. Huippu oli, kun olin pari kesää sitten hotellisiivoojana/respatyöntekijänä. Huoneiden luovutus oli klo 12 ja huoneita sai klo 16 lähtien. Sinne tuli useampi porukka kesän aikana klo 12 pyytämään huonetta, ja närkästyivät toden teolla kun eivät vielä päässeet huoneeseen. Hotellissa 10 huonetta ja minä ainut siivooja vuorossa. Aatteliko ne, että mä ihan minuutissa taion kaikki kymmenen huonetta puhtaiksi?! :D

maryjane
sinkkublogi

Totta kai, oothan sä sentään töissä täällä! :D
Usein jos ihmisille joutuu sanomaan eioota, tyyliin huoneita ei oo vielä siivottu, sitä tuotetta / kokoa ei oo meillä jne. ja katsellaan vielä varastosaldotkin, että ei oo kyllä sielläkään, sori, niin melkein aina joku olettaa että kyllähän hänelle nyt löytyy jostain maagisesti se yksi kappale :D Silleen "no kai siellä yksi huone on siivottuna, kai minä sen saan?" ja sitten pitää selittää, että et sä saa sitä, kun tässä on nämä kolkyt muutakin ihmistä tulleet etuajassa odottamaan huonetta.

EricaK
EricaK

Näitä riittää ja jokaisen tilanteen olen aika lailla itsekin kokenut. Työkaveria lainatakseni ovat kansan syvät rivit toisinaan tavanomaista syvemmällä. Plussaa: kohottaa kummasti mieltä kun huomaa kuinka hyvin omat asiat ovatkaan :)

Pyjama
Pyjamapäiviä

Terveisiä myös tiskin tältä puolelta. :D Koetetaan olla suututtamatta toisiamme. :D

http://www.lily.fi/blogit/pyjamapaivia/asiakaspalvelijan-pahin-synti-selittaminen

maryjane
sinkkublogi

Joo, sillä päästään aika pitkälle :D
Onneksi tosiaan enemmistö asiakkaista (ja aspoista) on - jos ei mukavia - niin ainakin normaaleja. Mut välillä sattuu taas näitä päiviä, kun tuntuu että kaikki urpot kerääntyy juuri sun kohdalle :D

Kommentoi

Ladataan...