Jumppakamoista eli Välineurheilijan tunnustukset

Sisunainen

Ostin eilen uuden jumppakassin vanhan hajoamaisillaan olevan tilalle. Vasta kotona huomasin valinneeni vahingossa isomman mallin, mutta niin vain löytyi joka lokeroon täytettä ihan miettimättä. Lienee korkea aika katsoa tarkemmin, mitä kaikkea sieltä kassista oikein löytyy.

Kuvassa uusi treenikassi pakattuna suunnilleen vakiokamoilla, jotka kulkevat joka kerta mukana. Ylhäältä vasemmalta alkaen: 

  • Kengät, Niken tennarit. En omista painonnostokenkiä tai muita hienouksia, mutta toistaiseksi ole  pärjännyt perustossuilla.
  • Hikipyyhe.
  • Mustakuvioiset H&M:n jumppatrikoot, punainen paita lämmitteltyä varten ja varrettomat sukat. Minulla on erilaisia treenihousuja vähän eri käyttötarkoituksiin, mutta nuo H&M:t ovat uusin ja melko yleispätevä valinta. Puen yleensä urheiluliivit ja jonkun soveltuvan perustopin jo aamulla, joten niitä harvemmin kulkee mukana kassissa. Jos kävisin salilla suihkussa, mukana olisi tietysti myös vaihtovaatteet.
  • Tuolla jossain vaatteiden alla on myös salihanskat, mutta käytän niitä äärimmäisen harvoin. Soveltuvat paremmin mm. kuusenkantoon ja purjehdukseen.
  • Vesipullo, mankkurasia ja palkkaripullo. Kaksi viimeksi mainittua ovat tämän kassin "hifeimmät" tavarat, mutta molemmat ovat parantaneet treenimukavuuttani huomattavasti. 
  • Sekalaisia kosmetiikka- ja hygieniatarvikkeita kuten nenäliinoja, käsidesiä ja Body Shopin ihanaa kookosvoidetta.
  • Sivutaskuun mahtuu vielä kännykkä, avaimet ja muut vastaavat tykötarpeet.

Salilla mukana kulkevien tavaroiden lisäksi olen onnistunut kerryttämään myös jonkin verran kotijumppavälineistöä, joista osaa luonnollisesti tarvitaan myös kyseisen lajin ohjatuilla tunneilla. Minusta on kuitenkin kiva, että jotain liikuntaa voi harrastaa myös lähtemättä yhtään mihinkään, tai vaikka kesällä kauniilla ilmalla takapihalla. 

Kotijumppavälineiden valikoimaan kuuluu:

  • Joogamatto (kuvassa) ja hot joogaan tarkoitettu pyyhe. 
  • Putkirulla.
  • Kaksi erikokoista kahvakuulaa, 8 ja 16 kg (kuvassa).
  • Äidiltä pöllitty jumppakeppi.
  • Kesällä takapihalle viritettävät kotikutoiset "voimistelurenkaat".

Ei pitäisi treenien jäädä ainakaan tavaran puutteesta kiinni.

 

Share

Kommentit

Aasara
Kunnon Mamma

Kiva blogi! :)

Oon tässä miettinyt että pitäisikö tätä omaa kotijumppa-arsenaalia kasvattaa kahvakuulan verran. Paino vaan mietityttää, periaatteessa haluaisin tehdä sillä enimmäkseen jalkoja (eli painava saisi olla) mut toisaalta olis kiva että välillä vois heilutella kokonaisvaltaisempaakin treeniä sillä (eli ei sitten kuitenkaan liian painava). Kumpi sulla on noista kahdesta ollut enemmän käytössä?

Suvi K.
Sisunainen

Kiitos! :)

Kahvakuula on kyllä hyvä hankinta jos haluaa tehdä monipuolista kotijumppaa. Kannattaa käydä esim. kuntosalilla kokeilemassa eri painoja jos suinkin mahdollista. Ihan kahvakuulailun perusliikkeillä (etuheilautus, rinnalleveto ja työntö, tempaus) saa aikaan koko kroppaa kuormittavan mutta jossain määrin jalkapainotteisen treenin, joten suosittelen valitsemaan kuulan mahdollisimman hyvin näihin sopivaksi, vaikka niin että alkuun jaksat muutaman toistonja lähdet sitten kasvattamaan määrää.

Mä ostin ton 16-kilosen viime kesänä, sitä ennen oli vain kasi käytössä. Treenailen noilla lähinnä kesällä ulkona, kun talvella kuitenkin ramppaan salilla riittävän usein, mutta tällä hetkellä luultavasti 8 alkaa olla jäänyt vähän pieneksi. Toisaalta esim. turkkilainen ylösnousu ei varmana onnistuisi 16 kilolla. Eli mä melkein suosittelisin että ostat ensin vähän kevyemmän ja sitten kun siltä tuntuu niin toisen painavamman, ja sen jälkeen niitä voi vaihdella liikkeestä riippuen. 

Kommentoi