Kuinka teet treenaamisesta mahdollisimman helppoa

Sisunainen

Törmäsin Hyvän tuulen mäyrä -blogissa juttuun 20 sekunnin säännöstä, eli kuinka omia tapoja ja tottumuksia voi muuttaa tekemällä niistä helpompia tai vaikeampia toteuttaa. Sama pätee liikuntaharrastuksiin: toki joku voi olla niin intohimoinen laskettelija, että ajaa joka viikonloppu sadan kilometrin päähän hiihtokeskukseen, mutta yleensä liikkumaan tulee lähdettyä sitä helpommin mitä helpompaa se on.

 

Kokosin omat hyväksi todetut kuinka-jaksat-lähteä-salille-viideltä-illalla-vinkkini:

Valitse sali (tai muu harrastuspaikka), joka on mahdollisimman lähellä kotiasi tai työpaikkaasi tai näidenvälisen matkan varrella. Työpaikkojen ja yliopistojen kuntosalit kannattaa toki myös hyödyntää, jos siihen on mahdollisuus. Edes marraskuun vaakasuorassa räntäsateessa ei voi vedota siihen, ettei jaksa enää lähteä ulos, jos matkaa on alle 500 metriä. Lenkkeily on tässä suhteessa loistava laji: ei tarvitse kuin vetää kengät jalkaan ja astua ovesta ulos, niin treeni on alkanut.

Pidä treenikamat tietyssä paikassa tai mieluiten valmiiksi kassiin pakattuna. Näin et joudu miettimään mitä ottaisit mukaan tai etsimään tavaroita, vaan korkeintaan heittämään kassiin pari liikkuvaa osaa kuten puhtaat sukat ja kuivumassa olleen pyyhkeen. Hanki myös kaikkea peruskosmetiikkaa matkakokoiset kakkoskappaleet, jotka kulkevat aina mukana treenikassissa, varsinkin jos harrastat uintia tai käyt yleensä salilla suihkussa.

Kiinnitä myös huomiota siihen, mihin lähteminen kaatuu jos kaatuu. Esimerkiksi itse saatan unohtaa syödä iltapäivällä, joten kotiin tultua olen liian nälkäinen lähtemään salille, kun taas ruuan jälkeen en enää jaksaisi. Eli ennakoiva tankkaus on minun kohdallani huomiota vaativa seikka. Samoin olen itse huomannut, että kannattaa pitää sama vauhti päällä, eikä jumahtaa tietokoneelle "ihan vaan hetkeksi" ennen salille lähtöä - sen "hetken" päästä huomaa usein jo myöhästyneensä jumpasta. Toisaalta taas joskus kymmenen minuutin pikatorkut ennen treeniä voivat antaa selvästi lisää energiaa.

 

Kuitenkin mielestäni kaikkein tärkeintä on muistaa, että vaikkei lähtiessä oikein jaksaisi eikä huvittaisi, treenin tai jumpan jälkeen on 95% todennäköisyydellä parempi, rennompi ja tyytyväisempi olo kuin sitä ennen.

Share

Kommentit

sinisiipi
Seikkailu Aasiassa

Olen ihan samaa mieltä! Mulla hyväksi havaittu kikka on pakata treenikamat aamulla mukaan yliopistolle -kun niitä on raahannut koko aamupäivän mukanaan, olisi ihan hölmöä jättää menemättä sinne salille.

Myös syömisen merkitys on tosi iso. Kun treenaa, joutuu välillä kauheasti miettimään mitä syö ja milloin, jotta voi treenata tarpeeksi energisenä muttei ähkyssä. Onneksi ennen salitreeniä voi aika hyvin syödä vielä jonkun välipalan ja alottaa vähän kevyemmin. Juoksemisen kanssa onkin sitten jo tarkempaa... Mutta kyllä se kunnon ateriakin maistuu vielä paremmalta, kun vaan jaksaa ensin tehdä sen treenin siihen alle.

Tsemppiä sulle kaikkiin treeneihin! :)

Suvi K.
Sisunainen

Kiitos samoin! :D

Kommentoi