Mikä maa mikä laji?

Sisunainen

Sanotaan, että "kuntosali ei ole laji", mutta kuntosalilla voi harrastaa montaa eri lajia. Olen viime aikoina miettinyt, mikä on minun lajini, ja onko jokin laji johon haluan erityisesti panostaa. Asian selvennykseksi kokoan lyhyen yhteenvedon siitä, mitä kuntosalilla voi tehdä, sekä muutamista ulkoliikunnan mahdollisuuksista.

 

Painonnosto

Painonnostossa ollaan kiinnostuneita nostamaan tanko lattialta pään päälle, esimerkiksi tähän tyyliin:

Kuulemma painonnosto kehittää sekä voimaa että tasapainoa ja pitää lihaksiston sopusuhtaisena.

Plussa ja miinukset:

+ No onhan nuo edellä mainitut ihan hyviä ominaisuuksia.

+ Näyttää tosi coolilta.

- Vissiin pirun vaikeaa, ja siihen kai tarvitsisi valmentajan.

 

Voimanosto

Tämä on se kuka-nostaa-eniten-penkistä-laji. Tarkoituksena on liikuttaa kerralla mahdollisimman paljon rautaa kyykyssä, penkkipunnerruksessa ja maastavedossa. Aika hyvän käsityksen lajista saa alla olevata videokoosteesta. Tai no ei edes aika, ei kai siinä mitään muuta tehdäkään?

Plussat ja miinukset:

+ Teknisesti äärimmäisen yksinkertainen laji; helppo harjoitella koska tahansa.

- Eikö ne todellakaan kyllästy tekemään aina kolmea liikettä yhden toiston sarjoina?

- Junttimainen imago.

 

Crossfit

"Lajin tarkoitus on luoda urheilijalle kattava yleiskunto ilman fyysisiä heikkouksia." (Lähde.) Sisältää monenlaisia harjoitteita, joita tehdään yleensä ohjatuilla tunneilla. Näyttää suunnilleen tältä (kyllä, juuri näin sekavalta):

Plussat ja miinukset:

+ Tähän ei ainakaan kyllästy.

+ Ohjattuja tunteja lähes joka päivä.

- "Fyysinen kunto ilman heikkouksia" kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta tai vaatii ainakin kauheasti treeniä.

 

Fitness-lajit

Tästä ei varmaan tarvitse edes mainita miksi hylkään idean saman tien?

 

Jooga

Joogaa on olemassa hyvin monenlaista, mutta meidän salilla tarjolla on vinayasa-joogaa. Joo siinä olisi tosi hyvä, voisi tehdä jotain tämän näköistä:

Videon loppupään jutut ovat lähempänä sitä mitä minä yleensä teen joogatunneilla; käsitasapainoihin tai jalka-niskan-taakse-taivutuksiin en ole vielä päässyt.

Plussat ja miinukset:

+ Lajissa voi kehittyä lähes loputtomasti, ja se kehittää useita hyödyllisiä ominaisuuksia.

+ Joogatunneilla on myös useita positiivisia sivuvaikutuksia.

- Tunteja on vai kahdesti viikossa, ja aloittelijoille itsenäinen harjoittelu (lue: sarjojen ja hengitysten muistaminen) on vaikeaa.

 

Entäs ulkoliikuntalajit? Kootaan vielä lyhyesti plussat ja miinukset tarjolla olevista ulkopeleistä.

Melonta

+ Hyvät maisemat ja tuntu luonnonrauhasta melkein kaupungin keskustasta käsin.

+ Kehittää tehokkaasti keski- ja ylävartaloa.

- Sää- ja vuodenaikasidonnainen. Aloittelija tarvitsee aina kaverin mukaan.

Juoksu

+ Useita variaation mahdollisuuksia; voi harjoitella pika- tai pitkänmatkanjuoksua, maastojuoksua ja niin edelleen.

+ Helppo toteuttaa koska tahansa.

- Yksinäistä ja tylsää.

Hiihto

+ Monipuolista harjoittelua koko kropalle.

+ Mahdollisuus huikeisiin maisemabonuksiin.

- Vuodenaika- ja lumitilannesidonnainen. Kalliit varusteet.

 

Yhteenvetona crossfit näyttäisi keräävän eniten pisteitä, mutta myös esimerkiksi jooga pääsisi samoille sijoille jos tunteja olisi useammin tarjolla.

 

Tuleeko lukijoille mieleen mitä muuta kuntosalilla voisi harrastaa?

Share

Kommentit

CougarWoman
CougarWoman

Itse tykkään Bodypumpista kovasti. On painojen nostelua mutta ei mun mielestä ainakaan ihan noin repivää kuin tuo CrossFit, tai niin puuduttavaa kuin pelkkä tangolta nostelu. Tulokset tulevat nopeasti (1-2 kertaa viikossa käydessä painoja voi lisätä kerran 2 viikossa, kroppa kiinteytyy) ja ennen kaikkea - siinä ei juurikaan hengästy (ja minä siis en pysty spinning-tuntia polkemaan saamatta sydäriä). 

Suvi K.
Sisunainen

Jep sitten on toki vielä lukematon määrä erilaisia jumppatunteja. Jotenkin vaan en tullut laskeneeksi niitä tuohon. :o

eviela
NOT A Wonderland

Itse kokeilin kundaliinijoogaa (siitä on jo aikaa), mutta se meni itsellä naurun pidättelemiseksi. Se oli hetki, jolloin totesin ettei ohjattu joogatunti sovi minulle :D Voisi joskus kokeilla kyllä jotakin toista joogaa eri ohjaajalla, voisi olla ihan erilainen kokemus.

Suvi K.
Sisunainen

Jep olen ollut pari kertaa erilaisilla joogatunneilla (siis eri kuin tuo vakitunti) ja niissä on todella paljon eroja!

Kommentoi