Minun neljä lappuani

Sisunainen

Hymyile olet upea kirjoitti omista ruokatottumuksistaan hauskan neljän post it -lapun postausken, joten minäkin päätin matkia.

Lista ei ole täysin kattava (varsinkaan suositaan -osio), mutta antaa suuntaa siitä mihin minun ruokavalioni perustuu. Ylärivillä, eli tarkemmin varottavien osastossa on onneksi vielä kohtuullinen määrä tavaraa; vasemman alalaatikon ruoka-aineet ovat sellaisia, joiden takia minulta ei jäisi vaikkapa ravintola-annos syömättä, jos kyseisen aineksen pystyy tyrkkimään lautasen sivuun.

Ja kysymykseen miksi: ei-listojen ruuat aiheuttavat mahakipua, nokkosrokkoa tai hyvällä tuurilla jopa lievää hengenahdistusta. Joitakin siedän pieniä määriä (esimerkiksi voin ei tarvitse olla laktoositonta), joitakin en lainkaan (esimerkiksi tavallinen kaura voi aiheuttaa oireita, jos siinä on gluteenin jäämiä).

Vielä vuosi sitten lista olisi näyttänyt kovin toisenlaiselta: pähkinät, paprika ja omena olisivat löytyneet silloinkin kieltolistalta, mutta niin myös kaikki eläinperäiset tuotteet. Mutta shit happens, vai miten sitä sanotaan.

Share

Kommentit

eviela
NOT A Wonderland

Pituudeltaan tuo muistuttaa minun listaani jo nyt, ja olen vasta kartoituksen aloittanut. Millainen lista minulla on vuoden päästä?

Suvi K.
Sisunainen

Itseasiassa mulla oli alkuun pidempi varottavien lista, mutta jotain olen saanut karsittua pois / todennut että voin sittenkin syödä ihan hyvin. Toisaalta myös esim. joitakin fodmapeja on vielä kokonaan testaamatta. Joka tapauksessa mitä tarkemmin tietää mitä kannattaa tai ei kannata syödä, sen helpommaksi elämä tulee! :)

eviela
NOT A Wonderland

Itsehän muodostanut listan taas niin, että testaillut mitä saanut syödä ja vasta sitten päätynyt listalle. En ole ns ennakkoon kieltänyt itseltäni mitään, vaan vasta kun olen ollut varma. Ollut jotenkin helpompi lähtötapa itselle.

Suvi K.
Sisunainen

Joo totta, tuossakin on puolensa. :) Mulle taas allergiahoitaja ja ravitsemusterapeutti neuvo nimenomaan niin, että ensin karsin pois kaikki fodmapit ja sitten aloin kokeilemaan yksitellen, kun ne oli yksi pääepäiltyjä ongelmien aiheuttajia. Mutta tosiaan se ei selvästi ole ainakaan koko totuus, kun osa noista ei liity asiaan mitenkään ja taas toisia voin syödä ihan hyvin. :o

eviela
NOT A Wonderland

Aa aivan! Mulle taas katsottiin, ettei se fodmap vaikuta sopivalle ja siksi tämä järjestely. Karsittiin eka pois ne, jotka tiedettiin ettei sovi ja muut karsin tässä itse pikku hiljaa.

Hymyileoletupea

Sulla on kyllä melkoisia haasteita ruokavaliossasi. Tai voihan sen nähdä niinkin, että ne ovat mahdollisuuksia :) Toisaalta silti nuo kaikki ei/vältettävät taitaa kaikki olla sellaisia, jotka on suhteellisen helppo karsia ruokavaliosta pois, jos tekee itse ruokansa. Syötkö sä ravintoloissa? Ja jos syöt, niin miten se onnistuu? 

Suvi K.
Sisunainen

Syön joo sillon tällön. Gluteeniton ja laktoositon on niin perusjuttuja, että niihin sopivaa ruokaa löytää yleensä joka paikasta ja tarjoilijat tietää heti mistä on kyse. Sitten yleensä valkkaan jonkun about sopivan kuulosen annoksen ja saatan varalta kysyä just pähkinöistä tai vastaavista. Joskus on käynyt niin että ruuassa onkin ollut vaikka lisuke joka sisältää sipulia tms., mutta se ei ole yleensä haitannut mitään jos sen osan ruokaa voi jättää syömättä. :)

Hymyileoletupea

Mun isällä on pähkinäallergia, joka puhkesi aikuisiällä ihan yllättäen tosi pahana ja meinasi lähes viedä kertaheitolla häneltä hengen. Välillä tuottaa vähän päänvaivaa hänelle, koska pähkinää on mitä yllättävimmissä paikoissa. Ei tuollaisiin asioihin edes kiinnitä huomiota ennenkuin on pakko. Sitten sitä yhtäkkiä huomaakin, että pähkinää on ihan kaikessa :) 

Kommentoi