Mitä crossfit tekee kropalle?

Sisunainen

Crossfit ja sen vaikutukset (nais)ihmisen kehoon puhuttaa aika ajoin nettikansaa. Milloin on postailtu hurjia ennen-jälkeen-kuvia, huolestuttu lajin vaarallisuudesta tai hehkutettu sen tuottamia endorfiinipöllyjä.

Itse olen harrastanut crossfitia noin puolitoista vuotta, josta reilun vuoden verran päälajinani. Missään vaiheessa en ole tänä aikana tarkoituksellisesti dieetannut tai muutenkaan muuttanut ruokavaliotani kovin radikaalisti, mutta sivuhuomiona mainittakoon, että menetin viime syksynä muutaman kilon elopainoa kilpirauhassairauden takia. Mutta miten itse crossfit on vaikuttanut kroppaani?

Ennen-kuvat vuosilta 2011-2013 lakkiaisista, risteilyltä ja festareilta.

Ulkonäköön ja kropan malliin liittyen huomaamiani eroja:

  • Vaatekoko, ja varsinkin kuppikoko, on pienentynyt 2-3 pykälää. 
  • Sopivassa sivuvalossa ystävällismielinen katsoja voi kuvitella näkevänsä joitakin lihasmaisia muotoja. Jopa vatsassa, jos sitä ei turvota. Mitään kaapinkokoinen bodari -efektejä ei kuitenkaan toistaiseksi ole syntynyt. 
  • Käsien ihossa on jatkuvasti kovettumia ja säärissä (sekä satunnaisissa muissa kohdissa) mustelmia. Pitkien kynsien kasvattaminen on mahdotonta.
  • Ryhtini on parantunut sekä oman että parin tutun jumppaohjaajan arvion mukaan.

Jälkeen-kuvat tältä syksyltä. Näköjään olen ainakin alkanut ottaa selfieitä.

Muita muutoksia, jotka eivät liity ulkonäköön:

  • Arkisissa puuhissa ei tule enää vastaan tehtäviä jotka olisivat fyysisesti (liian) raskaita. Puhun nyt siis askareista kuten mattojen tai ruokaostosten kantaminen portaissa, huonekalujen siirtely, työmatkapyöräily kiireessä jne., jotka ennen saivat aikaan puuskutusta ja ähinää, mutta hoituvat nykyisin vaivatta.
  • Ruokahalu ja energiantarve on lisääntynyt varmaan puolitoistakertaiseksi, eikä enää esimerkiksi yhdellä lämpimällä ruualla pärjääminen tule kysymykseenkään.
  • Treeneistä tuli alkuun aina lihakset kipeiksi, mutta nykyisin enää silloin, jos teen jotain liikettä, jota en ole harjoitellut pitkään aikaan. 
Share

Kommentit

Anumaaria78
Mis(s)Fit

Hyvältä näyttää sanon minä! Mulla on kokeilu tuloillaan. Lopetan salillakäynnin (ryhmäliikunnat) ja korvaan ne pitkillä lenkeillä, enimmäkseen kävely, ja ahkeralla joogailulla. Yksi uintikerta viikkoon on myös suunnitteilla. 

Suvi K.
Sisunainen

Kiitos! :) Hyvän kuulonen toi sun suunnitelma kanssa! Jooga ja uinti on hyviä lajeja, ja uinnista saa halutessaan paljonkin tehoja irti, jos tekee erilaisia intervallijuttuja yms..

Nata - White Trash Disease

Vautsi! Näyttää että olisit nuorentunut 10 vuotta ja kasvanut pituutta 10 cm! Hyvältä näyttää siis :)

Suvi K.
Sisunainen

Haha, jos nyt nuorentuisin 10 vuotta oisin 14v. :D Mutta kiitos kummikin!

Nata - White Trash Disease

haha hyvä ikä! :D

Saranda
Tyhjä ajatus

Tosi hyviä pointteja, johon voi itekin lajin harrastajana samaistua. :) Komppaan Nataa että oot paljon nuoremman näköinen "jälkeen" kuvissa, ja muutenkin kaikin puolin kaunis! xx

Suvi K.
Sisunainen

Voi kiitos! :) Kiva jos tuntuu tutulta (jos meinasit jotain muutakin kuin rikkinäisiä käsinahkoja). :D

Hymyileoletupea

Hyvältä näytät!

Nuorentumisefekti on kyllä mun mielestä kanssa melko ilmeinen. 

Ja kyllä mä sanoisin, että suhun on tarttunut ihan oikeaa lihasmassaakin eikä pelkästään lihasmaisia muotoja :) Hyvä valo vaan tuo ne selkeemmin esiin :) 

Suvi K.
Sisunainen

Kiitos. :)) Kai sitä johonkin on pakko ollu tarttua, jos meinaa nostella muutakin kun puukeppiä. :D

Kommentoi