Miten FODMAP-ruokavalion kanssa voi elää?

Ladataan...
Sisunainen

Kolmistaan-blogin Karoliina kirjoitti siitä, kuinka nykyisin ruoka on hänelle vihollinen ja jatkuvan pelon ja epävarmuuden aihe. Itse nelisen vuotta sitten olin samassa tilanteessa: yritin saada jokapäiväistä elämää haittaavia vatsaoireita hallintaan aloittamalla FODMAP-ruokavalion, jossa vältetään tietyntyyppisiä heikosti sulavia hiilihydraatteja.

FODMAP on Australiassa kehitetty tutkitusti toimiva ärtyvän suolen hoitoon tarkoitettu ruokavalio. Yksityiskohtainen lista sopivista ja epäsopivista ruoka-aineista löytyy esimerkiksi täältä. Vaikka jokainen vatsaoireista kärsivä taatusti haluaa oireensa kuriin, ruokavalion noudattaminen voi alkuun tuntua mahdottomalta. Itse olen kutienkin päässyt tilanteeseen, jossa koen syöväni monipuolisesti ja vatsani pysyy suurimman osan ajasta oireettomana. Vaikka välillä olen kateellinen niille, jotka voivat syödä mitä huvittaa, enää ruoka ei ole jatkuva huolenaihe tai este muulle elämälle.

Tässä vinkkini siihen, kuinka FODMAP-ruokavalion kanssa voi elää niin, että vatsa ei rajoita elämää:

Selvitä itsellesi sopiva ruokavalio

Ruokavaliomuutoksia tehdessä ensimmäinen askel on tietysti käydä lääkärin testeissä sulkemassa esimerkiksi keliakia ja mahdolliset allergiat pois. Jos luet tätä, olet todennäköisesti jo käynyt läpi tämän vaiheen ja saanut jämädiagnoosin kera hoitosuositukseksi FODMAP-ruokavalion.

Alkuun ruokavalion mahdollisimman tarkka noudattaminen todennäköisesti kannattaa, mutta kun tilanne on rauhoittunut niin, että vatsa ei jatkuvasti oireile, ruokavaliota kannattaa pyrkiä laajentamaan. Toisaalta kannattaa huomioida, että jokin FODMAP-ruokavaliossa sallittu raaka-aine ei välttämättä sovikaan juuri sinulle. Tiedän, että tämä kuulostaa kryptiseltä ja turhauttavalta salapoliisityöltä, mutta lupaan, että kokemuksen myötä opit huomaamaan, mitkä ruoka-aineet sopivat sinulle ja mitkä eivät.

Esimerkiksi itse joudun noudattamaan tarkasti gluteenitonta dieettiä, mikä ei sinänsä sisälly FODMAP:iin, mutta toisaalta voin syödä vaikkapa sipulilla maustettua kinkkukiusausta tai pilkkoa pienen määrän avokadoa lounaan kylkeen.

Jos otat riskejä, tee se tietoisesti

Jos lounasbuffassa tarjolla oleva hummus houkuttelee kovasti, harkitse, oletko syönyt lähiaikoina muuta riskialtista ja olisiko oireista parin seuraavan vuorokauden aikana erityistä haittaa. Jos vastaus molempiin on ei ja olet valmis ottamaan riskin, voit kokeilla maistaa pienen määrän. Pitkällä tähtäimellä "kiellettyjen" ruokien varovainen kokeilu voi jopa auttaa laajentamaan ruokavaliota, mikä luonnollisesti tekee elämästä helpompaa.

Jos "repsahdat", älä kuitenkaan ajattele, että sama sitten syödä myös korvapuusti iltapäiväkahvilla ja kaalilaatikkoa illallisella. Näin saat takuuvarmasti mahasi sekaisin, etkä voi mitenkään tietää, mikä ruoka sen tarkkaan ottaen aiheutti. Älä myöskään syö epäsopivia ruokia kohteliaisuudesta - vaikka kaverisi tai sukulaisesi olisi vaikea ymmärtää, mikset voi maistaa itseleivottua omenpiirakkaa, hän ei varmasti halua tuottaa sinulle fyysistä kipua.

Jos mikään muu ei auta, ota pilleri

Apteekissa on runsas valikoima lääkkeitä, joilla voi tilapäisesti helpottaa ärtyvän suolen oireita. Ne eivät ratkaise ongelmaa eivätkä toimi ainoana hoitona, mutta voivat hätätapauksessa auttaa selviämään tilanteissa, joissa vahingossa lipsut ruokavaliosta tai oireet alkavat siitä huolimatta. Jos käsilaukussa kulkee pieni määrä sopivia lääkkeitä, joiden avulla pärjäät tarvittaessa kotiin asti, ei oireita tarvitse pelätä niin paljon.

Muista myös nauttia elämästä

Vatsaongelmien ollessa akuutteja ja uutta ruokavaliota etsiessä tämäkin kuulostaa varmasti turhauttavalta neuvolta. Elämästä ja ruuasta nauttimisella on kutienkin valtava merkitys henkiselle hyvinvoinnille, joka taas vaikuttaa vatsan kuntoon.

Jos rakastat aasialaista ruokaa, opettele kokkaamaan sitä ilman valkosipulia ja soijakastiketta, jos taas olet pastafani, testaa marketin gluteenittomien pastojen valikoima läpi, kunnes löydät suosikkisi. Älä kieltäydy illanvietosta tai mökkireissusta ystävien kanssa, vaan kerro avoimesti, että tulet mielelläsi, sinun pitää ottaa huomioon tietyt ruokarajoitteet. Mitä enemmän tulet sinuiksi uuden ruokavaliosi kanssa, sitä helpommaksi tämä muuttuu.

Käytännön vinkkejä FODMAP-ruokavalion koostaminen oman kokemukseni pohjalta.

Muita vinkkejä vatsan hyvinvointiin.

Kaikki blogini ruokaohjeet.

Kuvituksena viimeaikaisia Instagramiin kuvaamiani ruokia. Lisää vatsaystävällistä ruokainspiraatiota nimimerkillä @suvi_ko.

Share

Kommentit

Katja Mäkelä

Hyvä kirjoitus! Allekirjoitan! Oman kokemukseni puolesta korostaisin vielä tuota yksilöllisyyttä. Mitään turhaa ei kannata ruokavaliosta, jota jo muutenkin joutuu rajaamaan, jättää pois vaan vain sen, mitä ei missään tapauksessa kestä. Vaikka gluteenia, maitoa ja sokeria kovasti on parjattu, ei minulle niistä ole haittaa, mutta sen sijaan banaani, joka on sallittujen listalla, on tällä hetkellä rajoitettujen listalla! Eli ei ihan aina vatsavaivat edes mene tietyn logiikan mukaan, vaan niillä on ihan oma logiikkansa :D. Joskus tuntuu myös, että juuri gluteenittomat tuotteet ärsyttävät, mutta se tuskin johtuu gluteenin puutteesta (heh), vaan jostain muusta aineesta kyseisessä tuotteessa. Esimerkiksi vehnätärkkelys on ehdoton no no. Olen havainnut, että tätä ei aina hoksata tarkistaa oireissa, eli mitä on tullut oikeasti syötyä tuotteen mukana, vaan syytetään summissa jotakin yleiseksi pahikseksi parjattua. Salapoliisina saa siis usein toimia, mutta siinäpä tuleekin sitten aika taitavaksi :D

Käytännön vinkkinä just tuo oman olon fiilistely ja tilannekohtainen arviointi on tosi kullanarvoinen. Jos vatsa on ollut hyvässä jamassa, oon nukkunut hyvin ja mieli hyvä, kestän vähän valkosipulia, sipulia ja palkokasveja, ohraa ja ruista, jotka itsellä ne pahimmat. Mutta auta armias, jos takana on huono yö! Sitten tuntuu välillä, ettei mikään oikein ole sopiva. Omalla kohdallani nimenomaan sallivuuteen ja sopivuuteen vaikuttavat muut elintavat, erityisesti uni ja vireystila, ja kuukautiskierto. Siksi suuntaakin huomioni aina niihin, jos vatsa reistaa, enkä rajoita ruokavaliota kuin sen, mitä on pakko. 

Pitäisi sanoa, että harmi, että vatsavaivaisia kohtalontovereita löytyy, mutta sanompa tähän kuitenkin, että onneksi löytyu kohtalontovereita! Näitä mystisiä salapoliisin töitä ja oirepuheita kun eivät kaikki ymmärrä :D

Suvi K.
Sisunainen

Kiitos kommentista!

Mulle yks lääkäri kerran sano, että jos vatsa on valmiiksi huonossa kunnossa, mikä tahansa ruoka voi laukaista oireet. Eli kuten sanoit, vaikka on tärkeää kuunnella mikä ruoka tekee mitäkin, ei kannata hysteerisenä alkaa rajoittaa kaikkea, mitä on sattunut syömään muuten kuormittavassa tilanteessa.

Se on kanssa ihan totta, että tähän ei kannata yrittääkään yhdistää mitään paleokarppauspuhdasruokadieettiä, ellei ihan todella oikeasti koe siitä olevan apua. Yksi malli ei sovi kaikille, ja toisin kuin itsekin joskus kuvittelin, vatsa ei parane taikaiskusta sillä, että syö vaan riittävän terveellisesti.

Saranda
Tyhjä ajatus

Olipa hyvä postaus! Innostit mua tutustumaan FODMAPIN enemmänkin vaikka olin ennen kuullut siitä lähinnä vaan ohimennen. :) Ihan parasta et sun vatsa ja SÄ voitte nyt paremmin!

Suvi K.
Sisunainen

Kiva kuulla! Se on ihan ihmisestä ja mahdollisten ongelmien laadusta kiinni, onko fodmapista mitään hyötyä, mutta kannatta siitäkin mahdollisuudesta olla ainakin periaatteen tasolla tietoinen, että tällä voi ehkä helpottaa omaa tai vaikka jonkun tutun oloa. :)

Satu / Juoksuaskeleet (Ei varmistettu) http://juoksuaskeleet.blogspot.fi

Olipa lohduttavaa lukea toistenkin kokemuksia. Itselläkin vatsavaivoja ollut jo monen monta vuotta Merkittävää helpotusta on kyllä löytynyt, mutta välillä oireilua silti on, ja kai osaltaan joutuu vaan sen kanssa elämään. Ja ylläoleviin kommentteihinkin viitaten, tuntuu ettei oikein logiikkaa aina edes löydy. Puuh. Mutta kiva oli löytää tämä sinun blogisi ja luin aihealueeseen koskevia postauksiasi läpi. Kummasti jo vertaistuki helpottaa. :)

Suvi K.
Sisunainen

Tuntuu että aina kun näistä jutuista avaa suunsa, löytyy vaikka kuinka monta kohtalontoveria. Musta on myös rohkaisevaa kuulla, että on olemassa juoksijoita, jotka pärjää herkän vatsan kanssa. Itelle kun ainakin kauhutarinat biokätköilijöistä oli pitkään yksi syy vältellä juoksemista (täysin turhaan tosin!).

Kommentoi

Ladataan...