Neljän aineen rahkapannari

Sisunainen

Postasin jo aiemmin vanhan Keittiö ja puutarha -blogini puolelle yhden rahka-banaanipannarin ohjeen. Erilaisista pannareista ja letuista on tullut nyt gluteenittoman ruokavalion myötä vakiokamaa keittiössäni helppotekoisina ja maukkaina aamu- ja iltapalavaihtoehtoina. Vaikka joensuulaisille voin lämpimästi suositella Annamaijan leipomin gluteenittomia tuotteita, mutta pidemmän päälle samojen kaupan sämpylöiden syöminen alkaa kyllästyttää, eikä kyseistä kotileipomoa lukuunottamatta kauppojen gluteeniton valikoima suuremmin houkuta. Omatekoisiin pannareihin ja vastaaviin voi myös itse ympätä kaikkea piiloterveellistä maun tai suutuntuman kärsimättä.

Niinpä tuotekehittelyn tuloksena olen jalostanut todella yksikertaisen, takuuvarman ja taatusti maistuvan rahkapannarin ohjeen.

Neljän aineen rahkapannari neljälle

250 g rahkaa (suosittelen Valion pehmää maitorahkaa, jota on myös laktoosittomana)

1 kypsä banaani

1 dl kaurajauhoa

2-3 luomukananmunaa koosta riippuen

luomuvoita (tai margariinia) vuokaan

tarjoiluun haluttaessa: vaahterasiirappia, turkkilaista jugurttia tai marjoja maun mukaan

Muussaa banaani haarukalla ja sekoita se rahkan, munien ja jauhojen kanssa tasaiseksi taikinaksi. Anna taikinan turvota puolisen tuntia huoneenlämmössä. Lämmitä sillävälin uuni 200 asteeseen. Voitele pienehkö piirasvuoka. Kaada taikina vuokaan ja paista uunissa noin 20 minuuttia tai kunnes pannari on saanut kauniin värin.

 

Share

Kommentit

Suvi K.
Sisunainen

Eipä kestä. :) Maistuuhan se  jonkin verran. Uskoisin, että banaani on kuitenkin korvattavissa muulla hedelmäsoseella tai pienellä tilkalla jotain nestettä. Kokeilu omalla vastuulla, mutta jos teet tätä vaihtamalla banaanin johonkin muuhun, kerro ihmeessä miten kävi! ;)

Suvi K.
Sisunainen

Lähikaupassa oli viikolla reilut banaanit loppu mutta pannaria teki mieli, niin yksinkertaisesti jatkoin taikinaa maidolla. Oikein hyvää tuli. :)

Kommentoi