Retkiruokaa

Sisunainen

Terveisiä aurinkoiselta Itämereltä! Palasin eilen muutaman päivän purjehdusreissulta ja tänään alkaa valmistautuminen Ilosaarirockiin, mutta katsotaan välissä vielä hetki taaksepäin, tarkkaan ottaen retkieväisiin.

Purjeveneeseen eväiden pakkaaminen on hyvin olennainen osa retken onnistumista. Veneessä ei ole käytössä sähköä tai juoksevaa vettä, vaan ainoastaan retkikeitin jota voi käyttää kun vene on laiturissa, mikä rajoittaa hieman ruokavalintoja. Kaiken pitää olla korkeintaan meriveden lämpötilassa säilyvää, helposti valmistuvaa tai osin sellaisenaan syötävää, sillä keittimen käyttö veneen liikkuessa on hankalaa tai sääolosuhteista riippuen jopa mahdotonta.

Tällä retkellä kuitenkaan nälkä ei päässyt yllättämään, kun pakkasimme:

Aamiaiselle puurohiutaleita, munia, sämpylöitä (myös gluteenittomia), voita, juustoa, hilloa, tuoremehua, hedelmiä, jugurtteja ja rahkoja (hapanmaitotuotteet säilyvät melko hyvin myös ilman jääkaappia).

Purjehduksen aikana syötäväksi voileipiä, jotka tehtiin valmiiksi aamulla, tonnikalaa ja raejuustoa, hedelmiä, rahkoja, pillimehuja ja -kaakoita, suklaata ja kaurasuklaapaloja. Erityisesti proteiinirikastetut kaakaojuomat osoittautuivat perinteisen suklaan ohella loistavaksi tavaksi saada nopeasti lisää energiaa.

Illallisella kokkailimme muun muassa uusia perunoita ja savuahvenmunakasta, tonnikalapastaa (gluteenitonta, jota ei kuulemma olisi maun perusteella erottanut tavallisesta makaronista) ja kookoskermalla höystettyä kana-riisinuudelipataa. Lisäksi olimme pakanneet mukaan hyvän valikoiman salaattitarpeita; varsinkin ruukkusalaatti ja tomaatit viihtyivät hyvin lämpimässä, mutta esimerkiksi rucola nahistui melko äkkiä.

Kuinka usein lounasta syödessä saa katsella näin avaria maisemia?

Share

Kommentoi