Ruokavalion viilausta

Sisunainen

Pt-Katri ei antanut ollenkaan niin paljon pyyhkeitä ruokavaliostani kuin olisin kuvitellut. Kuulemma minulla on perusasiat hallussa ja paljon hyviä valintoja ruoka-aineiden suhteen. Jonkin verran viilattavaa kuitenkin löytyi, aikalailla perinteisissä asioissa.

Tiedostan oikein hyvin paheeni: energiapitoiset juomat ja suklaan. Lisäksi kuulemma syön vähän turhan paljon kovaa rasvaa, kuten kermapohjaisia kastikkeita ja liian vähän tuoreita kasviksia. Siis ihan samat mitä terveysvalistus hokee joka tuutista. PT:n mukaan myös aamupalalle kannattaisi lisätä rasvoja; nykyisin syön juon yleensä vain smoothien, johon ei tule rasvaa ellen satu tekemään sitä raakakaakaolla maustettuna versiona.

Paljon liikkuvan ihmisen ruokavaliossa ihanteellinen makrojakauma, eli proteiinien, hiilihydraattien ja rasvan suhde, menisi jotakuinkin 30% energiasta proteiinia, 40% hiilareita ja 30% rasvaa, kuitenkin niin että proteiinia tulee aina noin 2 grammaa per oma painokilo. Toisin sanoen lepopäivinä proteiinin suhteellinen osuus on hieman suurempi kuin treenipäivinä, kun ihannetapauksessa energiankulutuksen vaihtelu tasapainotettaisiin ainoastaan hiilihydraattien ja rasvan määrää säätämällä.

 

Uusien oppien mukaan ihannepäivän runko menisi jotakuinkin näin:

Aamupala: Smoothie, jossa rahkaa, kevytmaitoa ja esimerkiksi banaani, marjoja ja kookosöljyä. Tuoremehua ja kuitulisä.

Lounas: Lohta, kanaa tai tonnikalaa ja raejuustoa, riisiä, maissipastaa tai bataattia, salaattia tai muita kasviksia oliiviöljyn kera. Esimerkiksi kanakastiketta ja riisiä, salaattia.

Välipala: Rahka, banaani.

Välipala 2 (punttipäivinä): 1 dl palkkarijauhetta veteen sekoitettuna

Iltaruoka: Kuten lounas. Esimerkiksi paistettua lohta ja uunibataatteja, salaattia ja salaattijuustoa.

Iltapala (tarvittaessa): Esimerkiksi itsetehty sämpylä voilla.

Tällä päästään noin 2100-2300 kilokalorin tuntumaan (laskettu mainittujen esimerkkien mukaan), riippuen siitä onko mukana palautusjuoma vai ei. Kovina treenipäivinä siis kaloreiden puolesta jää vähän tilaa suklaallekin. ;)

 

Ja mikä sitten on todellisuus? No vähän sinnepäin. Olen opetellut tekemään monipuolisempia smoothieita, mutta rasvan lisääminen ei mene vielä rutiinilla. Olen alkanut ostaa ruokakermaa täysrasvaisen sijaan, kun tuoteselosteen luettuani totesin, että se on aivan samaa tavaraa, kuin jos itse laimentaisin kerman vedellä ja saostaisin maissitärkkelyksellä, mutta valmiiksi purkitettuna. Kasviksia olen taas alkanut lisätä vähitellen, mutta vielä pitäisi keksiä hyvänmakuinen salaatinkastike jota myös pystyn allergioiden puolesta syömään (miksi hemmetissä niihin kaikkiin pitää tunkea sinappia??). Välipalahedelmä unohtuu edelleen usein melkein aina. Joskus välipala unohtuu kokonaan. Em. sokeriherkut kulkevat edelleen mukana, mutta ilmeisesti mahtuvat päivän kaloreihin, kun kerran en ole lihonut.

 

Miksi sitten en heti ala syömään juuri laskemani täydellisen päivän mukaan? Jännä kyllä riittävän määrän syöminen pelkästään terveellistä ruokaa tuntuu yllättävän työläältä (kyllä, ihmisellä voi olla myös tällainen ongelma). Sitten kun tahatonta vajetta syntyy ja keho kaipaa energiaa, mieli ei tahdo näkkäriä tai mandariinia vaan suklaata ja viiniä. Erittäin vahvasti epä-aamuihmisenä jopa kookosöljypurkin avaaminen ja lusikallisen heittäminen smoothien sekaan tuntuu haasteelta kun sitä ei ole tottunut tekemään joka aamu - ja sitäpaitsi, entä jos siitä tuleekin ihan pahaa ja pitää lähteä ilman aamupalaa töihin?!

 

Selityksiä riittää, vaan suunta on parempaan. Ja toisaalta, eikö täydellinen elämä olisi aika tylsää?

Share

Kommentit

edgybeauty
Edgy Beauty

Ite diggaan salaatinkastikkeesta, jossa on about 3 rkl oliiviöljyä, ½ tl viinietikkaa, 3/4 tl hunajaa ja suolaa ja pippuria. Sekasin vaan ja vegejen päälle. Plus kaikki "kovemmat" kasvikset on parhaita ite tehdyn guacamolen tai hummuksen kanssa, tai jugurttidipin (jugurttia, valkosipulia, suolaa, pippuria, paprikajauhetta jos huvittaa tms. mausteita). Kyllä niitä sitte keksii ku alkaa miettiä ;)

Suvi K.
Sisunainen

Kiitos vinkeistä! (Tosin tossakin jo oli asioita mitä mä en voi syödä... :P) Siitähän se vaan on usein kiinni että jaksaa keksiä asioita. :)

sinisiipi
Seikkailu Aasiassa

Yksi hyvä vinkki siitä, miten salaatista tulee tosi hyvää: noin teelusikallinen hienoksi raastettua parmesaania sinne sekaan ja päälle loraus oliiviöljyä :) Ja joo, täydellinen elämä olisi kyllä ihan tylsää! En voi kuvitellakaan, että luopuisin kokonaan kaikista herkuista ja mättöpäivistä. Jos et ole lihonut, niin ei kai siinä sitten olekaan mitään ongelmaa? Ainakin niin ajattelen itse omasta ruokavaliostani, jota ei voi aina mitenkään superterveelliseksi kehua :D Kyllä sen sitten huomaa kun alkaa mennä överiksi, alkaa nimittäin housut puristaa.

Suvi K.
Sisunainen

Tuokin on totta. :) Ja kiitos vinkistä! Salaattijuustot (ne fetan tapaset) on kanssa hyviä sillon tällön. 

Kommentoi