Suomalainen vs. kroatialainen crossfit

Sisunainen

Mitä eroa on suomalaisella* ja kroatialaisella crossfitilla? No ainakin:

- Valmentajat ovat helvetin nipoja todella huolellisia tekniikka- ja turvallisuusasioissa. Esimerkiksi kuulemma burpee-tekniikkani (ai onko sellainenkin olemassa?) oli virheellinen niin, että: "you are trying to break your knees every time", eikä boksilta saa hypätä alas, koska: "we are trying to protect your ankles." En tiedä onko kyse vieraskoreudesta vai epänormaalin korkeasta työmoraalista. Joensuussa taas meille yritettiin opettaa touch-and-go-tekniikkaa boksihyppyihin.

- Kaikkeen pitää olla pari. Vaikka sitten siihen, että metconissa toinen tekee wallballeja sillä aikaa kun toinen hyppii narua. Suomessa paritreenit olivat suosikkejani, mutta niitä oli ehkä kahdesti kuussa, ja silloin kyse todella oli joukkuelajeista.

- Wallballeja muuten tehdään lähes joka treenissä. Suomessa ehkä kerran viikossa, jos sitäkään.

- Ilman kelloa tehtävät osuudetkin pitää tehdä käytännössä for time. Parikin kertaa kyykkyjen tai työntöjen viimeiset toistot ovat jääneet tekemättä, kun aika on loppunut kesken. Toisaalta Suomessakin olin yleensä viimeisten joukossa keräilemässä mavepainoja pinoon.

- Ihmiset salilla tulevat paljon helpommin juttelemaan. Suomessa treenikavereihin tutustuminen vei aikaa; nyt jo parilta tunnilta tutut naamat tulevat kyselemään kuulumisia.

- Täällä treenin jälkeen kaikki putkirullaavat, siinä missä Suomessa venyteltiin. En tiedä miksi.

 

*) Osa eroista voi johtua siitä, että Suomessa en treenannut virallisella Crossfit Affiliatella, vaan ilman lissenssiä vastaavaa treeniä tarjoavalla salilla.

Ps. Pahoittelen kuvien puuttumista. Treeneissä ei vaan ehdi ja niiden jälkeen on liian puhki ajatellakseen. Alkulämmittelyksi poljetulla 8 km pyörämatkalla saattaa olla jotain tekemistä asian kanssa.

Share

Kommentit

Ilana

Minä pidän aina hyvänä merkkinä, että valmentajat on "nipoja" :) Mulle tulee luottavainen olo siitä, että he antavat korjauksia ja korostavat oikean tekniikan tärkeyttä.

Mulle on kaikki valmentajat (kahdella eri boksilla) opettaneet, ettei boksilta pidä hypätä alas, ellei sitten ole siinä kunnossa, että kilpailee lajissa ja tosiaan "tarvitsee" sen ajan, jonka alas hyppäämällä säästää. Muuten joutuu akillesjänteet turhan kovalle rasitukselle.

Ja no, tietty burpeessa pitäisi punnertaa ihan niin kuin punnerruksissa muutenkin eli vartalo täysin tiukkana, mutta hyvin harvalla se tekniikka pitää täysin vielä kymmenien toistojen jälkeenkin. Kaikennäköistä heittäytymistyyliä on tullut nähtyä (mm. nyt siinä Openeiden kammotusreenissä, joka oli pelkkiä thrustereita ja burpeita) :) Ja itsekin könyän väsyneenä ihan reilusti polvien kautta ylös.

Suvi K.
Sisunainen

Jep, tottakai se on hyvä, että valmentajat käy korjaamassa heti jos joku tekee jotain väärin, sehän on niiden työtä. Ja kyllä meillä Suomessakin valmentaja kävi korjaamassa ja neuvomassa ihmisiä; täällä vaan liikestandardit on selvästi joissain liikkeissä pikkasen eri ja joka ryhmässä on kaksi valmentajaa eli tuplamäärä silmiä vahtimassa. :D

Lotta Katariina
Pumpui

Toi kroatian meininki kuulostaa ihan normaalilta suomalaiselta affiliatelta :D 

Burpeekin on tekniikkaliike, ja hyvällä tekniikalla saa säästettyä tosi hyvin voimia!

Suvi K.
Sisunainen

Niin näköjään on!

Sinänsä minusta, että alkuun uutena ja ulkomaalaisena sain vähän ylimääräistä erityishuomiota; nyt kun olen selvittänyt useammat treenit tappamatta itseäni, minun annetaan jo rauhassa tehdä maastavetoa ilman että valmentaja käskee vaihtaa kympin kiekot vitosiin, koska se on vaarallinen liike. :''D

Ilana

No tuo kyllä kuulostaa liiottelulta :D Ymmärtäisin, jos olisit ollut aloittelija, joka ei ole ikinä ennen tehnyt mavea, mutta kyllähän sen nyt näkee, osaako ihminen sen tehdä vai ei. Itse olisin saattanut vähän hermostuakin tuollaisesta paapomisesta. No, better safe than sorry ja tietenkään valmentaja ei voi alkuun tietää, millainen treenaaja on kyseessä (varmanpäälleottaja vai riskinottaja jne.). Tuli muuten mieleen sellainen tapaus, että entinen valmentajani kerran videokuvasi yhtä kundia ennen WODin aloittamista, kun tämä ei millään olisi halunnut ottaa pienempää painoa maveen. Video toimi tehokkaana hiljentäjänä, kun tämä pystyi siitä itsekin selvästi näkemään, että selkä jäi pyöreäksi.

Kommentoi