Talvijuoksu on kivaa - näin se onnistuu

Sisunainen

Kelien kylmetessä olin huolissani, kuinka lenkkeilyharrastukseni käy. Enhän ole aiemmin juossut, enkä varsinkaan talvella. Nyt vuoroin sysipimeää tihkusadetta, napakkaa pakkasta ja kermavaahtokuorrutteisia maisemia tarjoilleen marraskuun kääntyessä lopuilleen uskallan jo sanoa, että talvella juokseminen on vähintään yhtä kivaa kuin kesälläkin. Näin se onnistuu:

Älä pue liikaa

Kesällä usein neuvotaan pukeutumaan lenkille, kuin menisi hengailemaan ulos 10 astetta lämpimämmässä kelissä. Toki ihmisten lämmönsäätely on yksilöllistä, mutta minulla ainakin tämä neuvo johtaa kylmillä keleillä aivan liian lämpimään pukeutumiseen. Pukeudu ennemmin niin, ettet aivan jäädy ensimmäisen kymmenen minuutin aikana - sen jälkeen kroppa todennäköisesti tuottaa jo lämpöä sen verran, että takinkaulusta tekee mieli löysätä.

Minulla on +2...-10 asteen haarukassa ollut päällä yleensä paksut trikoot, lämpimät urheilusukat, alustoppi, säästä riippuen 1-2 joko teknistä tai merinovillaista pitkähihaista paitaa, juoksutakki, buffi, pipo ja sormikkaat. Näillä varusteilla olen pääasiassa tarennut hyvin, välillä jopa joutunut vähentämään vaatetta kesken lenkin. Pipoa ja hanskoja ei kutienkaan kannata unohtaa, jotta sormet ja korvat ovat suojassa pakkaselta.

Kokeile polkukenkiä myös kaupungissa

Lumisella kelillä polkujuoksukengät voivat olla hyvä valinta sielläkin, missä normaalisti juoksisit katutossuilla. Vaikka rullaavuus ei ehkä ole täysin optimaalinen, vähemmän energiaa kuluu liukastelun pelkäämiseen. Lumi myös pehmentää alustaa paljaaseen asfalttiin verrattuna. Itse olen ollut tyytyväinen iRockeihin auratulla ja tallautuneella lumella.

Unohda nopeudet

Varsinkin, jos lähdet lenkille aurattujen katujen ulkopuolelle, talvella on lähes mahdoton tietää millainen juoksualusta on vastassa. Hyvällä tuurilla suosittujen ulkoilualueiden polut ovat tiiviiksi tallautuneita, ja juoksu voi olla jopa helpompaa kuin kesällä - tai sitten pääset tarpomaan upottavassa umpihangessa. Älä mieti kelloa tai kilometrejä, vaan keskitt koettuun rasitukseen. Kävelyn ja hölkän vuorottelu vastasataneella lumella voi olla yhtä tehokas treeni, kuin reipas juoksu paljaalla asfaltilla.

Ota kaveri mukaan

Kun ulkona on kylmää, pimeää ja märkää, seura ihan oikeasti tekee lenkistä mukavamman. Kilometrit kuluvat helpommin, kun on joku jonka kanssa höpötellä, ja viime hetken jänistämisen kynnys nousee, kun on jo sopinut treffit. Itse perustin Facebook-ryhmän, johon olen kutsunut lenkkeilystä kiinnostuneita opiskelu- ja salikavereitani, jotka voivat edelleen kutsua omia kavereitaan. Joka kerta lenkkiseuraa ei löydy, mutta ryhmässä on helppo huudella aikaa vievän yksitellen kyselemisen sijaan.

+ Järjestä itsellesi sauna lenkin jälkeen.

Jos sinulla tai jollakulla tutullasi on sauna, lämmitä se tai kutsu itsesi saunomaan lenkin jälkeen. Harva asia tuntuu ihanammalta kuin löylyssä sulavat kohmeiset reidet.

Kuvat parin viikon takaiselta polkulenkilta.

Share

Kommentit

Nina Enroth
Ninan verkkareissa

Olin jo kirjoittamassa, että sait inspiroitua mut kokeilemaan talvijuoksua taas pitkästä aikaa. Sitten katsoin ulos. Nurmikko näkyy. Pitänee lukea tämä uudestaan toisena, valkoisempana päivänä. 

Suvi K.
Sisunainen

Älähän nyt - kaikki muut vinkit toimii lumettomassa talvessakin, paitsi kenkiä ei tarvii erikseen miettiä kun paljaalla asfaltilla tai polulla kulkee siinä missä kesälläkin. :D 

Kommentoi